نایب رئیس خانه معدن

نگاه دنیا در بخش معدن بسمت ایجاد ارزش افزوده است

نایب رئیس خانه معدن بیان کرد: تنوع و ذخایر مواد معدنی در ایران ظرفیت خیلی گسترده‌ای برای تولید ثروت فراهم نموده است و میتواند مسیر استقرار اقتصاد مقاومتی را با هم گرایی دیگر مزیتهای اقتصادی هموار کند.

کد خبر: 960417003 تاریخ انتشار: شنبه ۱۷ تیر ۹۶ - ۸:۴۱ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،نایب رئیس خانه معدن بیان کرد: تنوع و ذخایر مواد معدنی در ایران ظرفیت خیلی گسترده‌ای برای تولید ثروت فراهم نموده است و میتواند مسیر استقرار اقتصاد مقاومتی را با هم گرایی دیگر مزیتهای اقتصادی هموار کند.نگاه دنیا در بخش معدن بسمت ایجاد ارزش افزوده

نگاه دنیا در بخش معدن بسمت ایجاد ارزش افزوده

نگاه دنیا در بخش معدن بسمت ایجاد ارزش افزوده

نگاه دنیا در بخش معدن بسمت ایجاد ارزش افزوده

توسعه معدنی یک اقتصاد مقاومتی با رویکرد درون زاست
محمدرضا بهرامن گفت: ایران علاوه بر ذخایر قابل توجه نفت و گاز و ظرفیتهای پتروشیمی هم چنین بذخایر مطلوبی از انواع مواد معدنی دسترسی دارد که هم گرایی این ذخایر در مسیر تولید ارزش افزوده بالا و حذف خام فروشیها میتواند اقتصاد کشور ما را به برترین اقتصادهای جهانی تبدیل نماید.
بهرامن ادامه داد: خوشبختانه دولت هم توجه جدی به توسعه اقتصاد معدنی دارد و باید تلاش کنیم با هم گرایی مزیتهای انرژی و ذخایر معدنی میزان خام فروشی در همه حوزه‌ها بحداقل کاهش یابد.
وی افزود: مزیتهای نیروی انسانی متخصص، انرژی ارزان، ذخایر و بازار داخلی و کشورهای منطقه را داریم که چهار عامل اصلی برای توسعه بخش معدن محسوب میشود.
ولی سوء مدیریت سبب شده است نتوانیم توسعه مطلوب در بخش معدن داشته باشیم.
نایب رئیس خانه معدن تصریح کرد: سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کشور یک و چهار دهم درصد است، ولی در کنار این سهم باید اثرگذاری این بخش در سایر بخشها بیش تر مورد توجه قرار گیرد.
وی عنوان کرد: برای دوره پسا تحریم هم همت میکنیم ورود فناوریها و دانش نوین جهانی ساماندهی گردد و هدف ما این نیست که جذب سرمایه گذاریهای خارجی فقط به استخراج و خام فروشی معادن منجر گردد.
بهرامن تاکید کرد: باید از این فرصت بطور بهینه در خدمت توسعه اقتصاد ملی بهره برداری کنیم که جلب مشارکت خارجی با هدف تولید صادرات محور و توسعه بازار جهانی از آن جمله است.
او افزود: توسعه اقتصاد معدنی؛ تحریمها را نابود میکند و بخش معدن نیازمند پنجره واحد است.
ایشان گفتند: نگاه دنیا در بخش معدن بسمت ایجاد ارزش افزوده است و باید فناوریهای نوین و راه کارهای مشوق برای جذب سرمایه گذاریهای آزاد است و ایران برای ایجاد ارزش افزوده بیش تر در بخش معدن راهی جز استفاده از فناوریهای نوین و جذب سرمایه گذاریهای آزاد ندارد.
وی خاطر نشان کرد: معدن، مزیت نسبی برای کشور محسوب میشود و تحریمها به ما نشان داد که برای شکوفایی اقتصاد راهی جز توجه به بخش هایی که دارای مزیت نسبی در کشور است، نداریم و بخش معدن از بخش هایی است که میتواند به شکوفایی اقتصاد در شرایط تحریم هم کمک کند.
برای توسعه معادن به پنج راه کار اساسی و زیربنایی نیاز داریم که شفافسازی قوانین و مقررات از راه کارهای زیربنایی توسعه بخش معادن محسوب میشود تا سرمایه گذاران با چشم انداز مطمئن وارد فعالیتهای معدنی گردند.
اجرای صحیح و کامل پنجره واحد قوانین و مقررات بخش معدن در نهاد‌های مرتبط با این بخش مثل اداره منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی، الزامی است.
تکمیل سرمایه گذاری در بخش اکتشاف با هم کاری دولت» یکی دیگر از راه کارهای توسعه معدن است. «نوسازی ماشین آلات» و «توجه به نیروی متخصص» هم مهم است.
ایران در ردیف ده کشور برتر معدنی قرار دارد و تجربه کشورهای توسعه یافته نشان میدهد برای رشد و شکوفایی اقتصاد هر جامعه باید از بخشهایی در جوامع که دارای مزیت نسبی است، استفاده گردد.
در شرایط فعلی، بخش معدن و صنایع معدنی میتواند بهترین جایگزین برای بخشی از درآمدهای نفتی کشور باشد.
باید با استفاده از فناوریهای روز جهان، برای تولیدات موادمعدنی کشور حداکثر ارزش افزوده را ایجاد و از این فرصت برای استفاده کامل از معدن در چرخه اقتصادی استفاده نماییم.
ایران کشوری معدنی در جهان محسوب میشود
جمهوری اسلامی ایران در کنار افغانستان و کره شمالی ۳ کشور معدنی مهم جهان هستند و حدود هفت درصد ذخایر معدنی جهان در ایران قرار دارد.
نادعلی اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: با توجه به اهداف چشم انداز هزار و چهارصد و چهار و دست یابی به قدرت برتر ایران در منطقه، نهادینه سازی اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خامفروشی، خود کفایی و خود اتکایی، کاهش بیکاری و بهره مندی از اشتغال پایدار، توسعه بخش معدن مهم است.
اسماعیلی بیان کرد: تولید طلا در کشور معادل ارمنستان با یک پنجاه و پنجم وسعت ایران است.
او با اشاره به این که حدود سی محدوده کشور، تاکنون به ذخیره دویست تنی از طلا دست یافتیم، عنوان کرد: داشتن ذخایر نشان دهنده رتبه جهانی نیست بلکه میزان استخراج، این رتبه را تعیین میکند.
مدیرکل سابق نظارت و کنترل عملیات اکتشافی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران ادامه داد : کار در معادن طلا نیازمند سرمایه گذاری بالایی است و بهمین علت حضور سرمایه گذاران خارجی کمک بسیاری به تسریع در اکتشاف و استخراج طلا خواهد کرد.
اسماعیلی با اعلام این که ایران از غنی ‌ترین کشورهای جهان از لحاظ معادن زیرزمینی است، تصریح کرد: بعد از انجام عملیات اکتشافی معادن طلا نوبت به استخراج و فراوری این ماده معدنی میرسد.
وی اظهار داشت: وجود ذخایر بالای معدنی و تنوع آن در ایران موهبتی است که نصیب کم تر کشوری شده است و با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب در این بخش میتوان زمینه بهره وری بیش تر این بخش را فراهم کرد.
وی خاطر نشان کرد: بخش خصوصی در منطقه بایگ تربت حیدریه استان خراسان رضوی سال هاست که عملیات اکتشافی طلا را انجام میدهد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران یاد آور شد: معدن طلای زرمهر در این استان یکی از معادن خیلی خوب طلاست، چون اکسیده است و عناصر مزاحم ندارد و میتوان از آن ۴ تن طلای خالص استحصال کرد.
معدن طلای زرمهر در کوه زرمهر قرار دارد که بعد از انجام عملیات اکتشاف ۵ رگه شناسایی شده و بنظر می رسد که با تکمیل عملیات اکتشافی به سی و سه رگه افزایش یابد و بخاطر رگه‌ای بودن به روش زیرزمینی، استخراج میشود؛ طبق این گزارش ایران کشوری با منابع معدنی غنی و ذخایر معدنی کشف نشده‌ای محسوب میشود و تاکنون تنها شصت و هشت نوع آن شناسایی شده و ذخایر سرب، روی و مس شاخصترین آن هاست.
ذخایر معدنی کشورمان بالاست که با اکتشافات جدید میتوان به هشتاد نوع ماده معدنی دیگر هم دست یافت.
آن چه در این بخش با عنوان ذخایر معدنی شناخته شده، حاصل اکتشاف صد هزار کیلومتر مربع از مساحت کل کشور است که تنها هفت درصد از پهنه سرزمین یک میلیون و ششصد و هشتاد هزار کیلومتر مربعی کشورمان را بخود اختصاص میدهد و نشان دهنده ظرفیت بالای حوزه معدن است.
ارزش ذخایر معدنی ایران طبق برآوردهای اولیه هفتصد میلیارد دلار است که با اکتشافات جدید این رقم تا هزار و چهارصد دلار براورد میشود.
در حال حاضر ایران با سی میلیون تن ذخایر کشف شده و پنجاه و هفت میلیون تن ذخایر بالقوه در میان پانزده قدرت معدنی جهان قرار دارد.
سال پیش در سطح دویست هزار کیلومتر مربع از نقاط مستعد کشور اکتشافات جدید صورت گرفته و دویست و پنجاه میلیون تن به ذخایر سنگ آهن، دویست میلیون تن به ذخایر زغالسنگ و سی تن به ذخایر طلای کشور اضافه شده است.
با وجود این ظرفیتهای بالقوه در بخش معدن این بخش یک درصد تولید ناخالص داخلی را بخود اختصاص میدهد که این سهم در فراورده‌های معدنی به پنج درصد میرسد. هم چنین ایران رتبه پانزدهم فولاد، نهم سیمان و مس، دهم سنگ آهن، بیست و چهارم آلومینیوم و دوم در سنگهای تزئینی جهان را بخود اختصاص داده است.
هر واحد ارزش افزوده مواد معدنی سه واحد ارزش افزوده نصیب اقتصاد ملی کشور‌ها میکند و چهل و پنج درصد تولید ناخالص ملی دنیا حاصل منابع معدنی و زیرزمینی است.
برنامه ریزی برای دست یابی به تولید پنجاه میلیون تن فولاد و چهارصد هزار تن مس کاتد و افزایش تولید آلومنیوم به هفتصد هزار تن برنامه‌های این بخش در برنامه ششم است.
توسعه معدنی یک اقتصاد مقاومتی با رویکرد درون زاست
اسماعیلی گفت: حضور بخش خصوصی باید در عرصه اکتشافات معدنی تقویت گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن تاکید کرد: عملکردهای بخش خصوصی قابل قبول است، هر چند موانع و مشکلاتی وجود دارد،ولی کار‌ها ادامه دارد و در چند سال اخیر موفقیت امیز بوده و نتیجه هم داده است.
او گفت: بخش معدن در دوره تحریمهای ظالمانه؛ سربلند و راهبر اقتصاد مقاومتی بوده، چون معدن یک اقتصاد مقاومتی با رویکرد درون زاست.
این مسئول بیان کرد: نباید وابسته به بیگانگان باشیم و بخش معدن میتواند به خود اتکایی و توسعه درون زا کمک کند و خوشبختانه نعمتهای معدنی در جای جای کشور بصورت مواد متنوع داریم که سبب رونق صنعت کشور است و در دوره تحریم نیز بخش معدن سربلند بوده است.
اسماعیلی افزود: دولت مردان باید کمک کنند، چون بخش خصوصی در ایران هنوز در عرصه اکتشافات ورود اثر گذار ندارد هر چند تا حدودی جلوتر رفته است و موفق هم بودند و موارد خوبی کشف کردند که در حال بره برداری است، ولی باید گستره ان بیش تر گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معادن عنوان کرد: نباید به فعالیت بخش خصوصی در حوزه اکتشافات معدنی، گمان بد داشته باشیم و قوانین هم کم نداریم که باید بخوبی اجرا گردد تا بخش خصوصی قوی با پشتیبانی نظام مهندسی معدن شکل بگیرد و فعالیتهای معدنی را تقویت کنیم.
وی مطرح کرد: توسعه بخش معدن به تسهیلات مالی کم بهره و ارزان قیمت نیاز دارد
که البته قابل برگشت هم است.
طبق این گزارش ایران با برخورداری از سی میلیارد تن ذخایر معدنی کشف شده و پنجاه و هفت میلیارد تن ذخایر بالقوه در میان پانزده قدرت معدنی جهان قرار دارد.
کشورمان با قرار گرفتن بر روی رگه‌های ارزش مند منابع معدنی ۷ درصد ذخایر معدنی کل جهان را بخود اختصاص داده است، ارزش این منابع طبق برآوردهای اولیه هفتصد میلیارد دلار و طبق ارقام جدید تا هزار میلیارد دلار براورد میشود.
در حال حاضر عملیات شناسایی ذخایر معدنی کشور در پهنه‌ای به گسترده ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع انجام شده که معادل ۷ درصد پهنه سرزمینی کشور است، عملیاتی که منجر به شناسایی شصت و هشت ماده معدنی شده است و با اکتشافات جدید این تنوع مواد معدنی تا هشتاد قلم افزایش می‌ یابد، از مس و روی گرفته تا سنگ آهن که شاخص ‌ترین ماده معدنی کشور است.
ایران در حال حاضر پانزدهمین تولید کننده فولاد و نهمین تولید کننده سیمان است، هم چنین رتبه دهم تولید سنگ آهن، رتبه بیست و چهارم تولید آلومینیوم، رتبه نهم در تولید مس و دومین تولید کننده سنگهای تزئینی جهان به ایران اختصاص دارد.
فرصتهای کارآفرینی در بخش معدن زیاد است
مدرس کارآفرینی با بیان این که ثروتهای معدنی ایران بسیار با ارزش است، بیان کرد: هفتصد و پنجاه رشته شغلی برای توسعه کار آفرینی در حوزه معادن ایران و عبور از خامفروشی وجود دارد.
مسلم خانی ادامه داد: شصت و هشت کانی معدنی در کشور شناسایی شده است که اگر از سایه اقتصاد نفتی خارج گردد، میتواند با عبور از خامفروشی ناقص به ایجاد بستری پایدار برای ثروت افرینی تبدیل خواهد شد.
مسلم خانی افزود: هفتاد و پنج درصد بهره برداری معدنی در ایران شامل تولید خام و خامفروشی است که باید به سمت ایجاد ارزش افزوده متحول گردد.
وی افزود: این ثروت آشکار الهی در سرزمین ایران وجود دارد و با توجه به آمار بالای فارغ التحصیلین دانشگاهی الزامی است با عرصه‌ های کارآفرینی ترکیب گردد و ضمن تولید ثروت و استخراج ارزش افزوده؛ به ساماندهی بازار کار هم کمک کند.
وی ابراز داشت: البته شرایط محیطی کار در معادن به الزمات ایمنی و بهداشتی ویژه نیاز دارد و باید دامنه حادثه خیزی ان کنترل و حذف گردد.
نقش ایران باید در اقتصاد جهانی معدن تقویت گردد
جمهوری اسلامی ایران با توجه بوسعت و تنوع ذخایر معدنی و مزیتهای عناصر نادر خاکی بکشور موثر در اقتصاد معدنی جهان تبدیل گردد.
دکتر امیر بیژن یثربی عضو هیات علمی دانشگاه اکستر انگلستان گفت: این که مقام معظم رهبری گفته اند: فقط چهارده درصد از ظرفیت معدنی کشور استفاده میشود نشان میدهد که باید در این عرصه بیش تر تلاش کنیم و حداقل نمره پنجاه درصد را کسب کنیم.
یثربی بیان کرد: ظرفیت گسترده‌ای در حوزه معدنی داریم که میتواند بستر وسیعی برای تولید ثروت و ایجاد رفاه فراهم آورد.
وی ادامه داد: اکنون صنایع معدنی فلزات به سمت تولید صنایع برتر و فناوری بالا حرکت میکند و جهان در حال تمرکز سرمایه گذاری بر روی عناصر معدنی کمیاب خاکی است و فلزات قدیمی اگرچه ارزش مند است، ولی جایگاه خود را کم کم از دست میدهد.
یثربی عنوان کرد: ایران هم باید به سمت تولید این دسته از عناصر معدنی حرکت کند و میتوان از سرمایه گذاری داخلی و خارجی استفاده کرد.
وی تاکید کرد: در سال اقتصاد مقاومتی باید تمام تلاشها به سمت تولید حرکت کندو اقتصاد مقاومتی هم بجز تولید هدف دیگری ندارد و باید میزان مصرف را کاهش دهیم که این روند به رونق بازار کار هم کمک خواهد کرد.
این اقتصاددان معدنی تصریح کرد: دوره پسا برجام را میتوانیم به بازی برد- برد در اقتصاد ملی تبدیل کنیم و باید میان اقتصاد مقاومتی و پسابرجام یک ارتباط و هم بستگی ایجاد گردد و همه در کنار هم باشیم و صنایع معدنی مبتنی بر فلزات و عناصر کمیاب خاکی را توسعه دهیم و آینده فلزات پایه خیلی امیدآفرین نخواهد بود و باید بفکر عناصر مواد معدنی هایتک باشیم که در صنایع خیلی حساس مانند صنایع ماهواره‌ای و رایانه‌ای استفاده میشود و ارزش افزوده خیلی بالایی هم دارد.
وی مطرح کرد:‌اگر در این حوزه سرمایه گذاریها را افزایش دهیم با توجه به این که ایران جمعیت تحصیل کرده خوبی در بخش معدن و هم چنین انرژی ارزانتر در اختیار دارد میتوانیم در آینده با تولید فلزات بسیار کاربردی اقتصاد جهانی را به خود وابسته کنیم و آنها بمحصولات معدنی نوین ایران نیاز خواهند داشت و قدرت چانه زنی ما هم بالا خواهد رفت.
یثربی گفت: ماشین آلات معدنی هم از فرصت های دیگر سرمایه گذاری است.
ایران بر روی کمربند ذخایر معدنی مس، آلومینیوم و آهن قرار دارد
عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران بیان داشت: ظرفیت ذخایر معدنی ایران خیلی بیش تر از ارقام فعلی است و در حال حاضر فقط هفت درصد مساحت کشور اکتشاف معدنی شده است.
بهرام شکوری با اشاره به این که براوردهای پنجاه میلیارد تومانی ذخایر معدنی طبق رخ نمون مواد معدنی در اکتشافات براورد شده است، افزود: ایران سرزمینی معدنخیز است و بر روی کمربند ذخایر معدنی مس، آلومینیوم و آهن قرار دارد.
شکوری ادامه داد : اگر همه سرزمین را اکتشاف معدنی کنیم، ذخایر معدنی کشور تا دهها برابر نیز قابل افزایش خواهد بود و همه عناصر معدنی موجود در جدول مندلیف تا شصت و هفت نوع ماده معدنی در ایران وجود دارد.
وی عنوان کرد: برای این که اقتصاد معدنی ایران به تراز جهانی افزایش یابد، باید از فناوریهای نسل دومی در فرایند استخراج، تولید و فناوری به نسل یا موج چهارم فناوری برسیم که هزینه‌های تمام شده را بشدت کاهش میدهد و تنوع محصولات را هم افزایش خواهد داد.
او تصریح کرد: متاسفانه بخش خصوصی توان مند در اقتصاد ایران شکل نگرفته است و در دوره اجرای سیاستهای کلی اصل چهل وچهار قانون اساسی هم به رغم واگذاریهای انجام شده بودجه شرکتهای دولتی دهها برابر افزایش یافته و دولت هم بزرگ تر شده است.


وی تاکید کرد: اگرچه تبدیل مواد خام به فراورده‌های نوین ارزش افزوده زیادی ایجاد میکند، ولی ممکن است مانند ذخایر فسیلی با گذشت زمان ارزش این مواد خام هم کاهش یابد و باید هم زمان با توسعه تجارت مواد معدنی بتوسعه صنایع معدنی هم کمک کنیم.
شکوری گفت: توسعه بخش معدن علاوه بر ایجاد اشتغال درمناطق محروم میتواند درآمدهای ملی را افزایش دهد و در همکاریهای خارجی باید بر جذب فناوریهای جدید متمرکز شویم.
وی اظهار کرد: ایران با برخورداری از بیست و هفت میلیون تن ذخایر معدنی کشف شده و پنجاه و هفت میلیون تن ذخایر بالقوه در بین پانزده قدرت معدنی جهان قرار دارد و باید متناسب با ان بتوانیم ثروت تولید کنیم و باید هزینه حمل و نقل چند جانبه و یک پارچه کاهش یابد و سرعت و شتاب ترانزیت هم بیش تر گردد.
طبق براین گزارش، ایران با قرار گرفتن بر روی رگه‌های ارزش مند منابع معدنی ۷ درصد ذخایر معدنی کل جهان را بخود اختصاص داده است، ارزش این منابع طبق برآوردهای اولیه هفتصد میلیارد دلار و طبق ارقام جدید تا ۱۰۰۰ میلیارد دلار تخمین زده میشود.
البته این امار‌ها طبق عملکردهای اکشتافی است و فعلا کامل نیست.
تاکنون عملیات شناسایی ذخایر معدنی کشور در پهنه‌ای بگسترده ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع انجام شده که این تنها ۷ درصد پهنه سرزمینی کشور است، عملیاتی که منجر به شناسایی شصت و هشت ماده معدنی شده است و با اکتشافات جدید این تنوع مواد معدنی تا هشتاد قلم ارتقا می‌یابد، از مس و روی گرفته تا سنگ آهن که شاخصترین ماده معدنی کشور است.
ایران در حال حاضر پانزدهمین تولید کننده فولاد و نهمین تولید کننده سیمان است، هم چنین رتبه دهم تولید سنگ آهن، رتبه ۲۴ تولید آلومینیوم، رتبه ۹ در تولید مس و دومین تولید کننده سنگهای تزئینی جهان به ایران اختصاص دارد.
مقرر شده است ظرفیت تولید فولاد کشور در برنامه ششم توسعه به پنجاه میلیون تن، تولید مس کاتد به چهارصد هزار تن و آلومینیوم به هفتصد هزار تن افزایش یابد و پیش بینی میشود بخشی از برنامه‌های دولت در مسیر اشتغال و توسعه کشور با سرمایه گذاری در بخش معدن محقق گردد.
ایران در مسیر کمربند مواد معدنی فلزی و غیرفلزی از طلا، مس و … قرار گرفته است و بیش ترین ذخایر معدنی در استانهای کرمان، یزد، آذربایجانشرقی و غربی، و گلستان ثبت شده است.
با وجود این ظرفیتها و توانمندیهای بالقوه در بخش معدن هنوز خامفروشی بعنوان برجسته‌ ترین نقطه ضعف بخش معدن ایران مطرح است، پاشنه آشیلی که سبب شده تا بخش بزرگ ارزش افزوده و اشتغال این بخش براحتی از دسترس اقتصاد ملی کشور خارج گردد.
منبع : خبرگزاری صدا و سیما

 

کانال تلگرام نظام مهندسی قزوین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ تیر ۹۶
1107 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0