نایب رئیس سازمان نظام مهندسی

استفاده از اهرم‌ فشار توسط مدیریت شهری برای ایمن‌سازی

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، اظهار کرد: متاسفانه مدیریت شهری از اهرم‌های فشار برای ایمن‌سازی این ساختمان استفاده نکرد. بهترین راهکار این بود که هم شهرداری‌ها و هم صنوف مرتبط ارائه خدمات به کسبه را منوط به ایجاد شرایط ایمن در ساختمان می‌کردند. موضوع را نباید تنها یک ساختمان پلاسکو بدانیم و امروز بسیاری از ساختمان‌های تهران وضعیت مشابه با پلاسکو را دارند. سازمان نظام مهندسی به دلیل ناایمن بودن این ساختمان از ارائه گاز شهری به آن جلوگیری کرد. تمام ساختمان‌هایی با عمر بالای 20 سال خطراتی مانند ساختمان پلاسکو را دارند.

کد خبر: 6492 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۶ بهمن ۹۵ - ۶:۳۳ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،علی فرج‌زاده‌ها، نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، اظهار کرد: عدم انفجارهای مهیب در ساختمان پلاسکو را مدیون نقش و عملکرد سازمان نظام مهندسی در عدم ارائه گاز شهری به این بنا به دلیل ناایمن بودن آن هستند. متاسفانه مدیریت شهری از اهرم‌های فشار برای ایمن‌سازی این ساختمان استفاده نکرد و امروز تمام ساختمان‌های بالای ۲۰ سال در تهران وضعیت مشابه با پلاسکو را دارند.استفاده از اهرم‌ فشار توسط مدیریت شهری برای ایمن‌سازی

استفاده از اهرم‌ فشار توسط مدیریت شهری برای ایمن‌سازی

استفاده از اهرم‌ فشار توسط مدیریت شهری برای ایمن‌سازی

استفاده از اهرم‌ فشار توسط مدیریت شهری برای ایمن‌سازی

علی فرج‌زاده‌ها درباره دلایل فروریزش ساختمان پلاسکو بیان کرد: موضوع مهم در این سانحه مربوط به مدیریت شهری می‌شود. چرا که به طور قطع شهرداری می‌توانست با اهرم‌های فشار برای ایمن‌سازی ساختمان پلاسکو اقدام کند. شهرداری از اهرم‌های اجرایی برای این اقدام استفاده نکرد. نکته دیگر درباره عملکرد صنوف و اتحادیه‌ها است. چرا که می‌توانستند در ازای خدمات کسبه این ساختمان آنها را ملزم به ایمن‌سازی بنا کنند.

وی در ادامه افزود: کسبه ساختمان پلاسکو به دلایل گوناگون روزانه با شهرداری‌ها و اتحادیه‌های مربوط به خود در ارتباط هستند که هرکدام ازاین دستگاه‌ها و نهادها می‌توانستند از اهرم‌های فشار برای رعایت مقررات ایمنی استفاده کنند. بهترین راهکار این بود که هم شهرداری‌ها و هم صنوف مرتبط ارائه خدمات به کسبه را منوط به ایجاد شرایط ایمن در ساختمان می‌کردند.

همچنین،علی فرج‌زاده‌ها بیان کرد: بنیاد مستضعفان مالکیت این ساختمان را دارد. مدیریت شهری می‌توانست اهرم فشار را برای بهره‌برداران از این ساختمان اعمال کند و بهره‌بردار هم برای اقدامات ایمنی در ساختمان می‌توانست مالک را تحت فشار بگذارد. از سوی دیگر تمام کسبه پروانه و مجوز کار دارند که اتحادیه‌ها می‌توانستند تمدید تاریخ پروانه اشتغال کسبه پلاسکو را منوط به اجرای قوانین ایمنی در ساختمان کنند.

فرج‌زاده‌ها افزود: شهرداری نباید به اخطارنامه‌های مکتوب اکتفا می‌کرد. در کشورمان قوانین متعددی برای مسئله وجود دارد اما نقطه ضعف آن است که این قوانین جاری نیستند و در اجرای آنها موانعی وجود دارد. نکته قابل توجه در این رخداد این است که نه مدیریت شهری و نه اتحادیه مرتبط از اهرم‌های اجرایی و فشار برای ایمن‌سازی این ساختمان استفاده نکردند. هرچه فریاد می‌زدیم این ساختمان‌ها ایمن نیستند گوش فرا نمی‌دادند. موضوع را نباید تنها یک ساختمان پلاسکو بدانیم و امروز بسیاری از ساختمان‌های تهران وضعیت مشابه با پلاسکو را دارند.

فرج‌زاده‌ها اظهار کرد: در حالی که تمام حوزه‌ها مانند آب، برق، مدیریت شهری و… به ساختمان ناایمن پلاسکو خدمات ارائه کردند اما سازمان نظام مهندسی به دلیل ناایمن بودن این ساختمان از ارائه گاز شهری به آن جلوگیری کرد. خوشبختانه ساختمان پلاسکو به گاز شهری متصل نبود وگرنه شاهد انفجارهای مهیب در آن منطقه و افزایش خسارات و تلفات در آن منطقه می‌شدیم.

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی توضیح داد: از چند سال گذشته با توافق شرکت ملی گاز و وزارت راه و شهرسازی قرار بر این شد که صدور تاییدیه‌های گاز شهری بر عهده سازمان نظام مهندسی استان‌ها باشد. به همین دلیل سازمان نظام مهندسی استان تهران با بررسی ساختمان پلاسکو و مشاهدات مبنی بر عدم رعایت مقررات ایمنی در ساختمان حاضر نشد گاز شهری به این ساختمان ارائه دهد. هر چند که درخواست‌های متعددی برای این ساختمان وجود داشت.

فرج‌زاده‌ها تاکید کرد: احتمال تکرار این سانحه برای سایر ساختمان‌ها هست. متاسفانه تهران دارای بافت فرسوده وسیعی است. امروز این اتفاق برای ساختمان پلاسکو افتاد اما مدیریت شهری و سایر دستگاه‌ها به این فکر کنند که اگر زلزله پنج ریشتری در تهران رخ دهد چندین ساختمان مانند پلاسکو فرو ریزش خواهد داشت؟ در حالی که تنها یک ساختمان ۱۵ طبقه فروریزش داشته می‌بینیم که چندین دستگاه و نهاد درگیر این موضوع هستند حال اگر این اتفاق همزمان برای چند ساختمان رخ دهد چگونه می‌خواهند عمل کنند؟

وی همچنین در خصوص تعداد ساختمان‌هایی که در تهران نیازمند اقدامات فوری برای ایمن‌سازی هستند بیان کرد: تمام ساختمان‌هایی با عمر بالای ۲۰ سال خطراتی مانند ساختمان پلاسکو را دارند و مدیریت شهری از این پس باید به فکر ایمن‌سازی این ساختمان‌ها در بازه زمانی سریع باشد.

منبع: ایلنا

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ بهمن ۹۵
1292 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0