سکوت و مماشات نظام مهندسی ساختمان در برابر تراکم ‌فروشی کارشناسان شهری

سکوت و مماشات نظام مهندسی ساختمان در برابر تراکم ‌فروشی

برخی از متخصصان حوزه مهندسی معتقد هستند که سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان یک نهاد تخصصی هیچ‌گاه مخالفتی با تراکم ‌فروشی بعنوان یک جریان شهر برانداز نداشته و بخش ‌نامه ‌ای هم در این مورد صادر نکرده است. در حقیقت مدیریت شهری از تراکم‌ فروشی درآمد مناسبی دارد و جزعی از آن هم با عنوان پنج درصد حق نظارت، به سازمان نظام مهندسی ساختمان تعلق می ‌گیرد؛ ولی از طرف دیگر شهرداری بار مسئولیت فنی را از دوش خودش برداشته است.

کد خبر: 970412001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ تیر ۹۷ - ۹:۲۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، برخی از متخصصان حوزه مهندسی معتقد هستند که سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان یک نهاد تخصصی هیچ‌گاه مخالفتی با تراکم ‌فروشی بعنوان یک جریان شهر برانداز نداشته و بخش ‌نامه ‌ای هم در این مورد صادر نکرده است. در حقیقت مدیریت شهری از تراکم‌ فروشی درآمد مناسبی دارد و جزعی از آن هم با عنوان پنج درصد حق نظارت، به سازمان نظام مهندسی ساختمان تعلق می ‌گیرد؛ ولی از طرف دیگر شهرداری بار مسئولیت فنی را از دوش خودش برداشته است.

سکوت و مماشات نظام مهندسی ساختمان در برابر تراکم ‌فروشی

سکوت و مماشات نظام مهندسی ساختمان در برابر تراکم ‌فروشی

سکوت و مماشات نظام مهندسی ساختمان  در برابر تراکم ‌فروشی

برخی کارشناسان شهری بر این باورند که تراکم ‌فروشی بی ‌رویه در شهر تهران، پایتخت را در بین انبوهی از ساختمان‌ های بلند مرتبه محاصره و عملا زندگی را برای شهروندان مختل کرده است. این در حالی است که در تمام دنیا بلند مرتبه‌ سازی تک کاربری منسوخ شده. ولی نبود درآمد پایدار در شهرداری، بهترین توجیه مدیران شهری برای تراکم‌ فروشی است. در این میان سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان نهادی تخصصی نقش به‌ سزایی در اجرا صحیح قواعد و قوانین شهرسازی دارد که ظاهرا در طی سال ‌های اخیر این نقش بدست فراموشی سپرده شده است. تنظیم امور تخصصی نظام مهندسی طبق قطب ‌نما سیاسی محسن بهرام‌غفاری، نویسنده پیش نویس قانون نظام مهندسی ساختمان با اشاره به مسئولیت مدیریتش در ادوار مختلف در هیات رئیسه و هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان، بیان داشت: از زمان کرباسچی، شهردار وقت تهران، همیشه بموضوع تراکم فروشی بیش ترین انتقاد را داشته، ولی سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان یک نهاد تخصصی همراهی لازم را نمی ‌کرد و مخالفت جدیی با این جریان شهر باد ده که در واقع توحشی بود در لباس تمدن، نداشته و بیانیه ‌‌‌ای هم در این مورد صادر نکرده است. حتی هیات رئیسه گروه تخصصی شهرسازی سازمان نیز در این زمینه فعال نبود.
وی با انتقاد از این ‌که بعد از تاسیس سازمان نظام مهندسی ساختمان همیشه در راس کل سازمان اشخاص سیاسی بوده ‌اند و امور تخصصی را طبق قطب ‌نما سیاسی تنظیم می ‌کردند، تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان همواره در برابر این ویرانگری تاریخی شهرها مماشات و سکوت کرده که این ویرانگری تا پنجاه سال دیگر هم قابل مرمت و اصلاح نیست.
به گفته وی، بحث تراکم ‌فروشی از تهران و در سال شصت و نه آغاز شد که درآن زمان سازمان نظام مهندسی ساختمان شکل نگرفته بود. این سازمان در آن سال‌ ها در آستانه شکل‌ گیری بود و سال هفتاد و دو یا هفتاد و سه نظم واقعی را پیدا کرد ولی هیچ ‌وقت ندای مخالفت و مقاومت در برابر سیاست ‌های مخرب شهرسازی از ناحیه این سازمان بطور جدی شنیده نشد و با این تراکم ‌فروشی، تغییر کاربری فروشی، حق شهروندی فروشی بی ‌انتها مخالفتی نکرده است.
نویسنده پیش ‌نویس قانون نظام مهندسی ساختمان، با اشاره به بند نه ماده دو قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، ادامه داد: هدف از گرداوری این قانون، اجرا یک سلسله اموراز جمله الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط و مقررات شهرسازی و حفظ طرح‌ های جامع و تفصیلی است ولی هرگز به این مهم توجه درخور نشد، گو این ‌که هیچ شهرداری در تهران و کلان شهرها به خواست متخصصان توجهی نمی ‌کرده و نمی ‌کند ولی سازمان نظام مهندسی هم هیچوقت با صدای بلند به مردم نگفت که این روند نابود سازی شهر پایانی بدخیم خواهد داشت و از مردم برای جلوگیری از خودسری شهرداری ‌ها استمداد نطلبید. مقررات ملی ساختمان ایران با نرم ‌های جهانی فاصله خیلی زیادی دارد در همین رابطه حمید عرفانیان ‌جم، کارشناس معماری تراکم‌ فروشی را محل درآمد سازمان نظام مهندسی ساختمان دانست و افزود: طبیعی است که این سازمان تخصصی مخالفتی با تراکم‌ فروشی نداشته باشد. بیست و دو سال از شکل ‌گیری سازمان نظام مهندسی می‌ گذرد، ولی تا به امروز یک بیانیه تخصصی در حوزه ساختمان صادر نکرده است.

سکوت و مماشات نظام مهندسی ساختمان در برابر تراکم ‌فروشی

وی ضمن اشاره به اخذ پنج درصد حق نظارت مهندسان توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان، خاطر نشان ساخت: تمام سود سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان در ساخت‌ و سازهای بزرگ است. در نتیجه هر چقدر که تراکم فروخته می‌ شد، این سازمان‌ استقبال بیش تری می ‌کرد.
عرفانیان جم با انتقاد از این ‌که مقررات ملی ساختمان ایران با نرم‌ های جهانی فاصله خیلی زیادی دارد، گفت: مقررات ملی ساختمان به راحتی می ‌تواند با تراکم ‌فروشی مقابله کند؛ بعنوان مثال باید دید که سیستم آتش ‌نشانی شهر تا چند طبقه ساختمان را پوشش می ‌دهد یا گود برداری تا چند متر زیر زمین باید انجام گردد؟
این کارشناس معماری با اشاره به این ‌که شهرداری با تراکم‌ فروشی درآمد زایی می ‌کند و سازمان نظام مهندسی هم مخالفتی با آن ندارد، افزود: نهایت مخالفت سازمان، ارائه اصلاحیه برروی نقشه ‌های ساختمانی است. ضمن آن ‌که سازمان نظام مهندسی ساختمان بر خلاف شهرداری مرجعیت ندارد و در نتیجه نمی ‌تواند از تراکم ‌فروشی ممانعتی به عمل آورد.
وی هم چنین یاد آور شد: اصل فروش تراکم را شهرداری دریافت می‌ کند و جزعی از آن هم با عنوان پنج درصد حق نظارت، به سازمان نظام مهندسی ساختمان تعلق می ‌گیرد؛ در عین حال شهرداری بار مسئولیت فنی را از دوش خودش برداشته است.

منبع : شعار سال

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ تیر ۹۷
1086 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0