حمیدرضا صالحی

نقش نظام مهندسی در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی

اکنون صادرات خدمات فنی و مهندسی، نه بعنوان یک انتخاب بلکه بعنوان یک الزام مطرح است و در شرایط فعلی اقتصاد کشور بعنوان یک اقدام موثر در راستای کاهش بیکاری در میان جامعه مهندسین نیاز به توجه جدی دارد.

کد خبر: 960515007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۵ مرداد ۹۶ - ۷:۱۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،اکنون صادرات خدمات فنی و مهندسی، نه بعنوان یک انتخاب بلکه بعنوان یک الزام مطرح است و در شرایط فعلی اقتصاد کشور بعنوان یک اقدام موثر در راستای کاهش بیکاری در میان جامعه مهندسین نیاز به توجه جدی دارد.نقش نظام مهندسی در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی

نقش نظام مهندسی در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی

نقش نظام مهندسی در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی

نقش نظام مهندسی در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی

از همین رو با توجه بظرفیت سازمان نظام مهندسی بواسطه برخورداری از حدود چهارصد هزار مهندس، اخیرا شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با مشارکت کمیسیون عمران مجلس درصدد اتخاذ راه کارهایی در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی و پیدا کردن فرصتهای جدید اشتغال برای مهندسین در خارج از کشور برآمده است تا از این طریق بتواند تا حد بسیاری مسئله اشتغال مهندسین را پوشش دهد.
دولت زمینه استفاده از ظرفیت داخلی را در خارج فراهم نماید.
در همین راستا دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در پاسخ به این که سازمان نظام مهندسی ساختمان با توجه به دارا بودن بیش از چهارصد هزار نفر مهندس عضو چه نقشی میتواند در این حوزه ایفا کند بیان کرد: سازمان نظام مهندسی از ظرفیت خیلی بزرگی برخوردار است و باید از این ظرفیت در خارج از کشور استفاده گردد.
حمیدرضا صالحی ادامه داد: امروز ظرفیت خیلی بزرگی از نیروهای ارزش مند و توانمند فارغ‌التحصیل دانشگاهها و دارای تجربه در شرکتهای فنی و مهندسی در سازمان نظام مهندسی ساختمان وجود دارد که باید این ظرفیت را در خارج از کشور بکار بگیریم. حتی در رابطه با پروژههای مهندسان مشاور که تعریف میشود، در زمینه ارسال مهندسین بخارج از کشور میتوانیم نقش پررنگی داشته باشیم.
صالحی هم چنین با بیان این که قیمتهای مناسب و پایین‌ مهندسان ایرانی نسبت به قیمتهای مهندسین اروپایی سبب شده که ما بتوانیم از اقصی ‌نقاط کشور در پروژههای مناقصات بین‌المللی برنده شویم گفت: قیمت تمام شده ما در پروژه‌ها بیست تا بیست و پنج درصد از قیمت مهندسین اروپایی پایین‌ تر است و هم چنین برخورداری از نیروهای کیفی و فنی سبب شده تا نیروهای توان مند و فنی داخلی ما در خارج از کشور مشغول بکار گردند.
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی عنوان داشت: لذا میتوان این نوید را داد که اگر در آینده مشکلات و موانع پیش روی صادرات خدمات فنی و مهندسی از میان برود و بیش از پیش در مناقصات پروژه‌های بزرگ دنیا برنده شویم.

وی با اشاره به این که باید در این زمینه بتوانیم بیش از گذشته از ظرفیتهای مهندسین استفاده کنیم اظهار داشت: باید با تکیه بظرفیت مهندسین جوان، توانمند و حرفه‌ای داخلی، پروژههایی با کیفیت بالا را در زمان مناسب انجام دهیم تا پیمان کاران ایرانی بعنوان یک گزینه مطرح و خوب برای فعالیت در خارج از کشور شناخته گردند.


وی در پاسخ به این که اکنون چقدر از ظرفیت مهندسی کشور در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی استفاده میشود مطرح کرد: متاسفانه اکنون شاید تنها ۱۰ درصد از ظرفیت بنگاهها و شرکتهای توانمند در حوزه خدمات فنی و مهندسی در حوزههای آب، برق، نفت، گاز، فاضلاب، تصفیه ‌خانه، مخابرات و IT و بطور کلی حوزه صادرات خدمات فنی در خارج از کشور استفاده میشود.
این فعال اقتصادی بیان داشت: لذا حدود نود درصد از این ظرفیت داخلی آزاد است که میتواند به اجرای پروژه‌های خارج از کشور تبدیل گردد. در حال حاضر این ظرفیت آماده است و باید برای آن فکری گردد و دولت و حاکمیت زمینه استفاده از این ظرفیت را در خارج از کشور و گرفتن پروژهها در بازارهای خارجی فراهم کنند.
ظرفیت اتاق‌ بازرگانی در صدور خدمات فنی و مهندسی
علاوه بر این ریاست کمیسیون صدور خدمات فنی مهندسی اتاق بازرگانی در این راستا عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان بهترین مجموعه برای تحقق صادرات خدمات فنی و مهندسی است، چون اجبارها و ضرورتها در این سازمان بیش تر مستتر است و انرژی اولیه را به آن میدهد.
حسین وثوقی ایرانی گفت: اکنون شرکتهای پیمان کاری و مهندسین زیادی وجود دارند که بیکار شده ‌اند و سازمان نظام مهندسی از ظرفیت و انرژی بسیاری برای پرداختن به این موضوع برخوردار است.
وثوقی ادامه داد: البته سازمانهای نظام مهندسی یک سری مشکلات ساختاری دارند و با توجه به درگیریهای خیلی شدیدی که در زمینه ساخت‌ و سازهای شهری و ساختمانهای مسکونی دارند، باید تا حدی ظرفیت خود را آزاد سازی کنند تا بموضوع صدور خدمات فنی و مهندسی بپردازند.
وی هم چنین با اشاره بظرفیت قابل توجه اتاقهای بازرگانی در این زمینه افزود: با توجه به این که شرکتهای عظیم و هولدینگها که گردش مالی بالایی دارند، در اتاقهای بازرگانی عضو هستند و هم چنین ارتباطات خارجی بیش تری نسبت به سازمانهای نظام مهندسی دارند، اگر بتوانیم ترکیبی از سازمان نظام مهندسی و اتاق بازرگانی را ایجاد کنیم، برآورد ما اینست که میتوانیم قدم های بزرگی برای صدور خدمات فنی و مهندسی برداریم.
ظرفیت بیست و پنج میلیارد دلاری صادرات مهندسی تخیل نیست
ولی نایب رئیس انجمن صادر كنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران در مورد نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی بیان داشت: این سازمان اصولا نمیتواند در این قسمت کاری انجام دهد، چون یک سازمان نظارتی است.
فرامرز مفتخر گفت: شرکتها ساز و کار خاص خود را دارند و درجه ‌بندی یا تشخیص صلاحیت آن ها از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی انجام میگیرد. لذا متولی شناسایی شرکتهای توان مند و صلاحیت دار، سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی است و سازمان نظام مهندسی در این زمینه نقشی ندارد.
مفتخر با اشاره به پیگیریهای اخیر سازمان نظام مهندسی در رابطه با صادرات خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد: کاری که سازمان نظام مهندسی می کند، تولید پروژه کلی نیست و مسیری که سازمان نظام مهندسی میرود، شاید بیش تر بکارهای انفرادی ختم گردد.
وی ادامه داد: یعنی نظام مهندسی میتواند روشی را بوجود بیاورد که اعضای آن یا پروژههای کوچک را انجام دهند و یا این که مهندسین ایران در بخش اجرای پروژه‌های صادراتی به استخدام شرکتهای خارجی دربیایند.
نایب رئیس انجمن صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی هم چنین در پاسخ به این که ظرفیت کشور در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی چقدر است افزود: ظرفیت مهندسی کشور برای صادرات خدمات فنی و مهندسی بین بیست تا بیست و پنج میلیارد دلار قرارداد در سال است که هر کدام ممکن است در عرض ۲ تا ۳ سال انجام بگیرند.
وی با اعلام این که ظرفیت بیست تا بیست و پنج میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی تخیلی نیست عنوان کرد:ولی متاسفانه اکنون در بهترین حالت مهندسان و شرکتهای ایرانی رقمی حدود یک میلیارد دلار پروژه انجام میدهند.
وی با اشاره به این که این ظرفیتها را انجمن صادرکنندگان با هم دیگر جمع کرده و به عدد بیست و پنج میلیارد دلار در سال میرسد اظهار داشت: شرکتهای فعال در ایران، توسط سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی تشخیص صلاحیت میشوند و متناسب با ظرفیت آن ها اجرای کار به آن ها واگذار میشود. از طرفی با توجه به این که در داخل کشور اشتغال کافی وجود ندارد، عملا این ظرفیت میتوانند در خارج از کشور فعالیت کنند.
در مجموع پیش شرطهای مهم در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی اینست که ابتدا چالشهای موجود در این مسیر یعنی مسئله ضمانت نامه های بانکی و ارتباطات مالی در سطح بین‌الملل، مسائل سیاسی و امنیتی بویژه در کشورهای منطقه خاورمیانه حل و دوباره جوایز صادراتی احیا گردد تا بدنبال آن مهندسین و شرکتهای ایرانی فعال در بخشهای مختلف بتوانند با آسودگی خاطر نسبت بفعالیت فنی و مهندسی در کشورهای دیگر اقدام کنند.

منبع : سازه نیوز

 

کانال تلگرام نظام مهندسی مازندران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ مرداد ۹۶
1468 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0