نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند ریاست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

رابطه اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف با آیین ‌نامه کنترل ساختمان

ریاست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این که گرداوری آیین‌ نامه اجرایی قانون اصلاح الگوی مصرف، در گروی تعیین ‌تکلیف جایگاه نظام مهندسی ساختمان است، بیان کرد: هنوز جایگاه سازمان نظام مهندسی بخصوص در مقوله نظامات اداری یا مبحث دوم مقررات ملی ساختمان تعیین تکلیف نشده است و تا زمانیکه آیین ‌نامه کنترل ساختمان تعیین ‌تکلیف نگردد، این مقوله هم رها میشود.

کد خبر: 960507009 تاریخ انتشار: شنبه ۷ مرداد ۹۶ - ۱:۴۰ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،ریاست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این که گرداوری آیین‌ نامه اجرایی قانون اصلاح الگوی مصرف، در گروی تعیین ‌تکلیف جایگاه نظام مهندسی ساختمان است، بیان کرد: هنوز جایگاه سازمان نظام مهندسی بخصوص در مقوله نظامات اداری یا مبحث دوم مقررات ملی ساختمان تعیین تکلیف نشده است و تا زمانیکه آیین ‌نامه کنترل ساختمان تعیین ‌تکلیف نگردد، این مقوله هم رها میشود.رابطه اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف با آیین ‌نامه کنترل ساختمان

رابطه اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف با آیین ‌نامه کنترل ساختمان

سازمان نظام مهندسی ساختمان

رابطه اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف با آیین ‌نامه کنترل ساختمان

 

مشروح گفتگو با محمد شکرچی‌زاده بشرح زیر است:
آقای دکتر شکرچی‌زاده، قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی از سال هشتاد و نه وضع شده و قریب به هفت سال از عمر این قانون میگذرد. ولی با توجه به این که این قانون آیین‌ نامه ندارد، نهادها و بخشهای فعال در حوزه انرژی ازجمله نظام مهندسی، وزارت نفت و نیرو، وزارت راه و… خود را متولی گرداوری آیین‌ نامه میدانند. بنظر شما این قانون چطور باید اجرایی گردد؟
روشهای کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی که درمورد آن ها صحبت میکنیم، موکول به اینست که آیین‌ نامه اجرایی ماده هجده قانون اصلاح الگوی مصرف تعیین تکلیف گردد. ولی مدت طولانی است که این مسئله میان ارکان مختلف در حال رفت ‌و آمد است و یک نظر قاطع در مورد آن اعمال نمیشود. در این جا رسانه‌‌‌ های تخصصی باید این را از دولت مطالبه کنند که وقتی یک تکلیفی بعهده دولت بوده و باید در زمان مشخصی آیین ‌نامه اجرایی آن را ارائه میکرد، چرا نسبت به این اقدام تعلل کرده و باید سریع تر این موضوع را تعیین ‌تکلیف کند.
تعیین ‌تکلیف سازمانهای نظام مهندسی ابزار لازم برای گرداوری این آیین‌ نامه اجرایی است، ولی هنوز جایگاه سازمان نظام مهندسی بخصوص در مقوله نظامات اداری یا مبحث دوم تعیین تکلیف نشده است. لذا شاید تاخیر در گرداوری این آیین‌ نامه اجرایی، تحت تاثیر این امر قرار گرفته است و بر اساس تاکید وزیر راه هرچه سریع تر باید تکلیف این موضوع روشن گردد.
درواقع برآوردم اینست تا زمانیکه آیین‌ نامه کنترل ساختمان تعیین ‌تکلیف نگردد این مقوله هم رها میشود.
بطور کلی نقش سازمانهای مسئول در حوزه انرژی و مهندسین را در بخش مصرف بهینه انرژی چطور میبینید؟
امروزه ارکان مختلفی در حوزه انرژی ورود پیدا کرده‌اند و در همین رابطه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم در نشست هایی با مشارکت مسئولین وزارت نیرو، سازمان برنامه، سازمان بهینه ‌سازی مصرف سوخت و سازمانهای نظام مهندسی دعوت میشود و حضور دارد. ارکان مختلفی درگیر مسئله انرژی شده‌اند و در بخش مصرف بهینه انرژی، آن قسمتی از کار انجام شده که اراده مهندسین بر آن قرار گرفته است.
یعنی نکته مهم اینست که هنوز الزامات قانونی به روشی درنیامده که بتواند بعنوان ابزاری موثر مصرف انرژی را کاهش دهد و صرفا آن بخشی انجام شده که اراده مهندسین درمورد آن متمرکز بوده است.
متاسفانه اکنون شهرداریها برای صدور پایانکار، اجرای مبحث نوزده را جزو چک‌ لیستها قرار نمیدهند. از طرفی مهندسین ناظر که ابزار کار ما برای کنترل مقررات ملی ساختمان هستند، بلحاظ سطح دانش و هم چنین داشتن تعهد و دغدغه‌، این کار را انجام نمیدهند.
اخیرا در یکی از استانها اعلام گردید که مبحث نوزده بطور صد درصد رعایت میشود، ولی باید بررسی گردد که آیا این آمار واقعی است یا خیر. وقتی به این موضوع دقت میکنیم، میبینیم نوعی اراده محلی برای فعالیت در این بخش وجود دارد. برای نمونه عده‌ای در استان اصفهان اراده این کار را دارند.
نقش دولت و حاکمیت را در حوزه انرژی چطور ارزیابی میکنید؟


در هر صورت در این بخش ما باید از ۲ جبهه وارد عمل شویم. اول این که از دولت و ارکان ذیربط مطالبه‌ گر باشیم. زمانی بصراحت گفتم، ما بعنوان کسانیکه در حاکمیت هستیم، وظیفه خود را نسبت بمسئله انرژی بخوبی انجام نداده‌ایم. حالا هم صادقانه میگویم که باید درمورد موضوع بهینه سازی مصرف انرژی زودتر تصمیمگیری و آن را عملیاتی و اجرایی میکردیم و تکلیف مردم را روشن میکردیم. در حالیکه موضوعات مختلفی را بمیان میکشیم که یک سری از آن ها قابل توجیه است. تعیین‌تکلیف موضوعات و نهایی شدن آن ها یک قسمت از کار است که باید در قالب آیین‌ نامه به تصویب ارکان ذیصلاح برسد.
اقدام دوم هم تقویت اراده‌های محلی است. باید عنایت کرد که اگر مصرف بهینه انرژی در کشورهای دیگر بصورت یک دغدغه درآمده، بیش تر به این علت است که واقعا مردم احساس مسئولیت میکنند. یعنی فکر میکنند که اگر این کره زمین گرم شود، زندگی فرزندان و نسلهای آینده دچار مشکل میشود و کره خاکی دیگر قابل زندگی نخواهد بود.
البته گران بودن انرژی هم در این امر موثر بوده و اگر مردم الزامات را رعایت نکنند، باید پول بسیاری بابت انرژی بپردازند.
لذا در کشورهای دیگر بخاطر گران بودن قیمت انرژی، مردم وارد عمل میشوند و به مدیران و مالکین ساختمان برای بهسازی ساختمان از نظر کاهش مصرف انرژی فشار می‌آورند. یعنی در این جا هم یک اراده محلی وارد عمل میشود.
مرکز تحقیقات چگونه میتواند علاوه بر ارائه گواهی‌ نامه بمحصولات و تجهیزات انرژی، کیفیت آن ها را از نظر بحث عایق بودن و یا میزان مصرف انرژی رتبه ‌بندی کند؟
ما مسئول فناوریهای جدید در کشور هستیم و در این حوزه وظیفه قانونی داریم. ما حتی میتوانیم قبل از دریافت نشان استاندارد، بمصالح گواهی‌ نامه فنی بدهیم؛ به جهت این که در همه کشورها و کشورهای توسعه یافته هم به اینصورت است.
یعنی در شرایطی که هنوز موسسه استاندارد وارد عمل نشده، اگر یک سازنده یا وارد کننده محصول خود را معرفی کند که جواب گوی شرایط موردنظر باشد، ما آن ها را ارزیابی و بررسی میکنیم.
استفاده از مصالح و حتی روشهایی که بمنظور بهینه ‌سازی مصرف انرژی انجام میشود، نیاز بکار تخصصی جدی و انجام آزمایشات لازم دارد که خوشبختانه امکان آن در مرکز تحقیقات فراهم است و ما آمادگی داریم که اینکار را با امکانات و دانش موجود در بیرون و خارج از مرکز پیش ببریم.
آیا رده ‌بندی مصالح از نظر انرژی هم جزو برنامه‌ ها یا اقداماتی است که در مرکز تحقیقات انجام میشود؟
ما وقتیکه میخواهیم مصالح را از نظر مصرف انرژی ارزیابی کنیم، همان طور که توجه میکنیم تا یک مصالح با رده‌ای از انرژی با آخرین ویرایش مبحث نوزده انطباق داشته باشد، هم چنین محل بکارگیری و شرایط استفاده از این مصالح را هم با ارائه توضیحاتی در کنار گواهی‌ نامه اعلام میکنیم. به این معنا که این مصالح با چه ضخامت و شرایطی میتواند استفاده گردد. در مواردی هم اگر مقوله سازه‌ای مطرح باشد، بحث اکوستیک یعنی صوت و آتش در سازه‌ را مدنظر قرار میدهیم.
منبع : سازه نیوز

 

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ مرداد ۹۶
1115 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0