علت عدم احداث معادن بزرگ در آذربایجان شرقی/چرا هنوز کارخانه ذوب مس در استان وجود ندارد؟ علت عدم احداث معادن بزرگ در آذربایجان شرقی/چرا هنوز کارخانه ذوب مس در استان وجود ندارد؟

علت عدم احداث معادن بزرگ در آذربایجان شرقی/چرا هنوز کارخانه ذوب مس در استان وجود ندارد؟

علت عدم احداث معادن بزرگ در آذربایجان شرقی/چرا هنوز کارخانه ذوب مس در استان وجود ندارد؟ ، عدم صدور پروانه بهره برداری برای راه اندازی معادن بزرگ ناشی از بی برنامگی در اکتشافات محدوده های معدنی استان است

کد خبر: 010727006 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ مهر ۰۱ - ۸:۰۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، علت عدم احداث معادن بزرگ در آذربایجان شرقی/چرا هنوز کارخانه ذوب مس در استان وجود ندارد؟ ، عدم صدور پروانه بهره برداری برای راه اندازی معادن بزرگ ناشی از بی برنامگی در اکتشافات محدوده های معدنی استان است

علت عدم احداث معادن بزرگ در آذربایجان شرقی/چرا هنوز کارخانه ذوب مس در استان وجود ندارد؟

علت عدم احداث معادن بزرگ در آذربایجان شرقی/چرا هنوز کارخانه ذوب مس در استان وجود ندارد؟

نائب رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان تشریح کرد

علت عدم احداث معادن بزرگ در آذربایجان شرقی/چرا هنوز کارخانه ذوب مس در استان وجود ندارد؟

نائب رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیتهای اکتشافی چندین ساله در نقاط مختلف استان، بیان کرد: عدم صدور پروانه بهره برداری برای راه اندازی معادن بزرگ ناشی از بی برنامگی در اکتشافات محدوده های معدنی استان است.

محمد حسین احمدی در گفت وگویی، در مورد اکتشافات در محدوده هایی که پتانسیل کانی زایی در کشور دارند، گفت: استان های آذربایجان شرقی و کرمان دو قطب معدنی کشور هستند و ما زمانی میتوانیم بگوییم که اکتشافات در استان موثر بوده که منجر به اکتشاف آنومالی جدید و صدور پروانه بهره برداری جدید باشد.

احدی با اشاره به پیشتازی کرمان در زمینه معادن مس، تصریح کرد: علاوه بر معدن مس سرچشمه کرمان یک معدن مس دیگر در شهربابک این استان با ذخیره بالا در حال بهره برداری است، در حالی که جز معدن سونگون هیچ معدن مس همتراز با آن و با ذخیره بالا در آذربایجان شرقی کشف نشده است.

احمدی گفت: حفاری های عمیق برای عملیات اکتشاف هزینه های بالایی در پی داشته و برای هر متر حفاری، در مجموع حدود ۶ میلیون تومان هزینه می گردد، لذا باید عملیات اکتشاف با برنامه ریزی جامع و هدفدار اجرایی گردد.

آذربایجان شرقی بر روی کمربند جهانی مس قرار دارد

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی با بیان این که آذربایجان شرقی دارای معادن برتر مس کشور است، گفت: آذربایجان شرقی بر روی کمربند جهانی مس قرار گرفته و معادن مس سونگون ورزقان و مس انجرد اهر (متعلق به بخش خصوصی) تنها معادن در حال بهره برداری هستند.

احمدی با اشاره به میزان تولید مجتمع مس سونگون و موانع موجود بر روند توسعه این معدن، اظهار داشت: در معدن مس سونگون کانسنگ با عیار ۰.۶ درصد پس از فرآوری به کنسانتره سی درصد محتوی مس تبدیل شده و برای ذوب و پالایش به خارج از استان انتقال داده می شود که ارزش افزوده مستقیم و غیرمستقیم به واسطه خام فروشی از استان خارج می گردد.

احمدی ادامه داد: کنسانتره تولیدی در مس سونگون می تواند طی مراحل ذوب و پالایش به مس خالص تبدیل شده و در صنایع پایین دستی و تبدیلی باعث ارز آوری از طریق صادرات محصولات و هم چنین اشتغال گردد.

رویای ساخت کارخانه ذوب مس در استان محقق می شود؟

احمدی با بیان این که متاسفانه کارخانه ذوب و پالایش مس فعلا در استان ایجاد نشده است، گفت: معدن مس سونگون دارای دو فاز است که هر یک از این فاز سالانه صد و پنجاه هزار تن کنسانتره و در مجموع سیصد هزار تن کنسانتره با محتوی مس سی درصد تولید می کنند. چندین سال است که زیرساختهای عمرانی جهت ایجاد کارخانه ذوب در این معدن فراهم شده اما هنوز خبری از آن نیست.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی گفت: برای ایجاد چنین کارخانه ای باید برنامه ریزی دقیقی انجام گیرد و ملاحظاتی چون شناسایی ظرفیت، محل استقرار، تجهیزات و … با کمک شرکتهای مشاوره ای که در این خصوص دارای تجربه هستند لحاظ گردد.

محل استقرار، تجهیزات و … با کمک شرکت های مشاوره ای که در این خصوص دارای تجربه هستند لحاظ گردد.
احمدی ادامه داد: علت عمده عقب ماندگی مس سونگون و عدم تاسیس کارخانه ذوب و پالایش طی سالهای گذشته نیز جدی نگرفتن طرحهای توسعه معدن است چرا که طی ۳ سال اخیر طرحهای توسعه این معدن در حوزه تاسیس فازهای سه و چهار تنها خاکبرداری انجام گرفته است.
وی ادامه داد: با افتتاح فاز سه و چهار معدن مس سونگون با ظرفیت مشابه فازهای قبلی تولید سالانه کنسانتره معدن به ششصد هزار تن افزایش می یابد و به این منظور باید برنامه ریزی جامعی جهت تولید خوراک ورودی سنگ شکن از معدن انجام گیرد تا در ادامه بتوان برای طراحی کارخانه ذوب با ظرفیت تولید سالانه دویست هزار تن مس برنامه ریزی کرد.
احمدی گفت: افزایش دو برابری تولید کنسانتره مس سونگون حداقل به ۲ سال کار جهادی نیاز دارد.
وی با تاکید بر این که راه پیشرفت صنعت مس در استان توجه به طرحهای توسعه ای مس سونگون است، تصریح کرد: عملیات استخراج مواد معدنی و باطل از داخل پیت معدن بر عهده ۳ شرکت پیمانکاری بزرگ است و برای افزایش تولید نیاز به نوسازی و افزایش ناوگان ماشین آلات معدنی بوده و حتی می توان فازهای ۳ و ۴ را به جهت آینده نگری و با لحاظ افزایش میزان ذخیره قابل معدنکاری طی اکتشافات جدید برای ظرفیت های بالا طراحی کرد.
احمدی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به صحبتهایی در مورد میزان ذخیره مس در معدن مس سونگون، افزود: در مورد ذخایر معدنی موجود، ۳ نوع ذخیره احتمالی، اسمی و قطعی تعریف می گردد که ذخایر احتمال طی مطالعات اولیه اکتشافی تخمین زده میشود و مطالعه تفصیلی می توان میزان ذخایر قطعی با قابلیت معدنکاری را برآورد کرد.
پنج میلیارد تن، ذخیره احتمالی معدن مس سونگون
احمدی گفت: مطالعات اکتشافی جدید مس سونگون، حدود ۵ میلیارد تن ذخیره زمین شناسی است و با مطالعات تفضیلی می توان عیار واقعی کانسنگ را تعیین کرد.
وی در مورد مواد استخراجی معدن مس سونگون، گفت: کانسنگ هایی با عیار ۰.۶ درصد برای بهره برداری به سنگ شکن و کارخانه تغلیظ هدایت میشوند و برای استخراج مس از مواد با عیار کم‌تر از ۰.۶ درصد (خاکهای کم عیار) نیز زیرساختهای اجرایی روش لیچینگ (تولید مس کاتدی) در حال اجرا بوده و جزو طرحهای توسعه ای معدن است.
احمدی افزود: کانسنگهایی با عیار مس در حدود ۰.۱ درصد نیز اقتصادی بوده و با تکنولوژی جدید می توان مس محتوی آن ها را فرآوری کرد.
وی با بیان این که پیش بینی می گردد که قیمت مس در آینده به شدت افزایش یابد، گفت: تولید خودروهای الکتریکی یکی از دلایل افزایش قیمت مس در آینده نزدیک خواهد بود چرا که بیش از هشتاد درصد موتور خودروها نیاز به سیم پیچی دارد و برای این امر نیاز به مس است.
این عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی معدن افزود: با توجه به آینده مس در دنیا بایستی از خام فروشی مس ممانعت کرد و به تاسیس کارخانه های مدرن با تولید کالاهای جدید از مس و صادرات آن به دنیا اقدام شود.

منبع: دنیای معدن

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ مهر ۰۱
599 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0