سازمان های نظام مهندسی در دوراهی قرار گرفته اند مهندس خطیبی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

سازمان های نظام مهندسی در دوراهی قرار گرفته اند

مهندس خطیبی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، گفت: وزیر در مورد تعلیق مهندس قربانخانی از ماده 23 بند ج قانون استفاده کرده که به وزیر این اختیار را داده است به این شکل که هر عضو هیات مدیره ای که بخشنامه های وزیر را رعایت نکند می تواند او را خلع پروانه یا تعلیق کند و ایشان چون تمکین نکرده پروانه اش تعلیق شده است.

کد خبر: 970302001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷ - ۸:۰۲ ق.ظ

مهندس خطیبی در گفتگو  اختصاصی با خبرنگار مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، گفت: وزیر در مورد تعلیق مهندس قربانخانی از ماده ۲۳ بند ج قانون استفاده کرده که به وزیر این اختیار را داده است به این شکل که هر عضو هیات مدیره ای که بخشنامه های وزیر را رعایت نکند می تواند او را خلع پروانه یا تعلیق کند و ایشان چون تمکین نکرده پروانه اش تعلیق شده است.

سازمان های نظام مهندسی در دوراهی قرار  گرفته اند

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: بخشنامه های وزیر از طریق شورای مرکزی به ما ابلاغ می شود، شورای مرکزی تشکیل جلسه داده و در آن جلسه به اتفاق آرا مصوب شد که آن بخشنامه را به سازمان استان ها ابلاغ نکنند، از سوی دیگر رئیس شورای مرکزی به روسای سازمان استان ها نامه ای می نویسد که عدم تمکین از مواردی که شورای مرکزی اعلام کرده شما را به سمت شورای انتظامی سوق می دهد.

به گفته خطیبی سازمان های نظام مهندسی در دوراهی قرار گرفته اند؛ اگر دستور وزیر را که اعلام کرده اجرا نکنند، وزیر از اختیارات خود استفاده کرده پروانه آنها را تعلیق می کند و اگر اجرا کنند شورای مرکزی اعضای هیات مدیره ها را به شورای انتظامی معرفی می کند؛ بنابراین چه انجام بدهیم یا ندهیم  در هر صورت محکومیت داریم. این موضوع در حد اعضای هیات مدیره در سازمان ها  نیست.

وی اظهار داشت: آقای وزیر براساس اعتقاداتش و در حد اختیاراتش بخشنامه ای را به کشور ابلاغ کرده، از طرفی وزارت کشور می گوید این بخشنامه مطابق با روح قانون نیست و استانداران و شهرداران به هیچ وجه نباید این بخشنامه را اجرا کنند که البته من به شخصه معتقدم باعث افت کیفیت ساخت و ساز کشور می شود، دوراهی و سردرگمی برای جامعه مهندسی کشور به وجود آمده بنابراین بهتر است این موضوع در سطح هیات دولت که یک خانواده هستند، ابتدا حل بشود بعد بیایند اعضای سازمان نظام مهندسی را آماج این حملات قرار بدهند. اعتقاد ما براین اساس است و مجبوریم از قانون تمکین کنیم، هرچند این بخشنامه مشکلاتی دارد.

سازمان های نظام مهندسی در دوراهی قرار گرفته اند

سازمان های نظام مهندسی در دوراهی قرار گرفته اند

خطیبی تاکید کرد: وزیر اعلام کرد هرفردی با این بخشنامه مشکلی دارد می تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند و طبق قانون اگر دیوان به توقف این بخشنامه رای داد همه موظفند اجرا نکنند، اگر دیوان رای نداد باید اجرایی شود. ما هنوز اعتقاد داریم به لحاظ کارشناسی افت کیفیت ساخت و ساز را موجب خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این برهه از زمان، سازمان نظام مهندسی تهران که پیشرو در کشور است و باید قبول کنیم به هرحال تهران پایتخت است و هر حرکتی انجام شود استان های دیگر از آن تعصی می کنند. همان طور که می دانید در بسیاری از استان ها ارجاع نظارت را انجام می دهند، رئیس آن استان ها را تعلیق یا خلع پروانه نکردند اما رئیس استان تهران را خلع پروانه کردند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره انتخاب مهندس خرم به عنوان رئیس جدید سازمان استان تهران  و برکناری مهندس قربانخانی گفت: جلسات هیات مدیره  به مدت دو تا سه هفته تشکیل نشد تا وضعیت مهندس قربانخانی مشخص شود، از طرفی شورای مرکزی به اعضای هیات مدیره نامه ای ارسال کرد که تعلیق مهندس قربانخانی غیر قانونی بوده و وی عضو و رئیس سازمان استان تهران است، بنابراین ما باید این فرصت را به همکارمان می دادیم که از مبادی ذیربط و قانونی موضوع را پیگیری کند.

او در ادامه افزود: بعد از ۳ هفته وقتی دیدیم این امکان وجود ندارد و سازمان لطمه می خورد و همچنین اولویت همه ما، حتی اعتقاد مهندس قربانخانی اصل بر وجود سازمان است و سازمان طبق قانون ماده ۲۶ به دلیل عدم تشکیل جلسه می رود، مجبور شدیم جلسه هیات مدیره را تشکیل بدهیم و انتخابات رئیس سازمان را برگزار کنیم.

خطیبی با بیان این مطلب که هر ۲۵ عضو هیات مدیره از اعضا رای گرفته اند و همه  در برابر اعضا مساویند، اظهار داشت: باید یک نگاه ملی به موضوع داشته باشیم؛ مهندس خرم  و مهندس بی طرف قول دادند با مذاکراتی که با وزیر می کنند سعی دارند موضوع اجرای نظارت را در یک مدار آرامش و در سطح ملی حل کنند. همچنین سبقه عملکرد وزارتی مهندس خرم این اطمینان را به هیات مدیره داد که ایشان می توانند به خوبی این کشتی را هدایت کنند.

او اضافه کرد: در هیات مدیره کاندید دیگری هم نیامد و گروه های متفاوت در هیات مدیره با وفاق ملی رای داده و همه ما امیدواریم مهندس خرم با رای بالایی که گرفته، بتواند در جهت اهداف سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران  گام برداشته و موفق باشد و بتواند نقطه نظرات هیات مدیره و شورای مرکزی را با همکاری وزارت راه و شهرسازی و مذاکره با وزیر، به انجام برساند.

به گفته خطیبی کرسی ریاست هرجایی برای هر فردی شیرین است ولی باید با حمایت و اتفاق نظر به دنبال اهداف ملی باشیم، من از گروه توسعه و در گروه مهندس خرم نبودم ولی باید ایشان انتخاب می کردیم که بتواند با پشتوانه ملی با بیشترین تعداد رای به مسئولیت هایش رسیدگی کند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پایان گفت: ما به عنوان اعضای هیات مدیره سازمان موظف و مکلف به اجرای قانون هستیم، قبول داریم باید بخشنامه های قانونی را اجرا کنیم اما یک سوال هنوز توسط مسئولان وزارت راه و شهرسازی جواب داده نشده، اینکه مجری ذی صلاح که ۲۰ سال در قانون اختیاری است، هنوز عملیاتی نشده همچنین طراحی ما ۲۰ سال به صورت انتخابی انجام می شود؛ آیا توانستیم با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شهرداری این دو بخش از مثلث یا زنجیره را درست هدایت کنیم؟

برای طراحی در رسانه های مختلف همواره شعار برگه فروشی، امضافروشی را داده اند، آیا قرار است نظارت را که اخیرا به مدار قانون برگرداندیم ۶ ماه دیگر روی آن صحبت کنیم و بعد بگوییم این موضوع هم به جرگه امضا فروشی پیوست؟ من معتقدم این دو ضلع طراحی و مجری را که انتخابی است درست کنید، بعد از آن نظارت را هم انتخابی کنید؛ ما مشکلی نداریم. دو ضلع را هنوز درست نکردید، ضلع سوم را هم خراب می کنید. از نظر کارشناسی نزول کیفیت را شاهد هستیم.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

خرید اینترنتی کتاب مباحث آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ خرداد ۹۷
1134 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0