لزوم بازتعریف ارائه خدمات مهندسی ساختمان ارائه خدمات مهندسی

لزوم بازتعریف ارائه خدمات مهندسی ساختمان

بیست و یکمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان با پایان دوره هفتم انتخابات هیات مدیره متقارن گردیده است و در فاصله کوتاهی از برگزاری اجلاس انتخابات هیات مدیره دوره هشتم انجام خواهد شد و از این منظر میتوان گفت که اجلاس سال جاری وجه تمایزی با سالهای قبل دارد.

کد خبر: 970422001 تاریخ انتشار: جمعه ۲۲ تیر ۹۷ - ۹:۳۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظامب مهندسی کشور،بیست و یکمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان با پایان دوره هفتم انتخابات هیات مدیره متقارن گردیده است و در فاصله کوتاهی از برگزاری اجلاس انتخابات هیات مدیره دوره هشتم انجام خواهد شد و از این منظر میتوان گفت که اجلاس سال جاری وجه تمایزی با سالهای قبل دارد.

لزوم بازتعریف ارائه خدمات مهندسی ساختمان

لزوم بازتعریف ارائه خدمات مهندسی ساختمان

لزوم بازتعریف ارائه خدمات  مهندسی  ساختمان

اکنون میتوان گفت با توجه به پروسه  اداری نوینی که در حال شکل گیری در عرصه ساخت و ساز کشور است، باید  نگاهی بلند مدتتر به مسائل پیش روی صنعت ساختمان کشور داشته باشیم. طبق این اساس بنظر میرسد اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان میبایست تحولات حوزه مهندسی و ساخت و ساز را مدنظر قرار دهد و با توجه به جایگاهی که دارد و از جمله این که بخش گسترده ای از مهندسان در سراسر کشور را نمایندگی میکند و هم چنین با در نظر گرفتن این که این هیات طی ۳ سال گذشته تجربه کار در هیات مدیره سازمانهای استانی را دارد، از صلاحیت لازم برای اظهار نظر در بخش مهندسی و معضلاتی که با آن مواجه است برخوردار است.
بحث آموزش مهندسی کشور در ابعاد مختلفی چون بعد آموزش عالی و چه در بعد آموزش حرفه ای مهندسان و باز آموزیهای مربوط به بعد از فارغ التحصیلی، موضوع شرکت های مهندسی، بیمه مسئولیت حرفه ای، گواهی ضمانت ساختمان ساخته شده، بحث ضرورت اعطای صلاحیتهای جدید؛ هم چون صلاحیت بازرسی ساخت و صلاحیت بازرسی نگه داری ساختمان، مبانی قیمتگذاری خدمات مهندسی و نقشه راه BIM کشور بخشی از مسائلی است که اجلاس فرصت داشت تا به آن ها بصورت دقیق و جدی بپردازد.
در همین حال از دیگر مسائل قابل بررسی میتوان بموضوع تشکلهای حرفه ای مهندسی و ضرورت بازتعریف رابطه بین دو نظام ساخت و ساز یعنی نظام مهندسی ساختمان و نظام فنی- اجرایی کشور  که در حال حاضر از جمله مسائلی است که در مورد آن ها پرسش های متعددی وجود دارد که بی پاسخ مانده اند. در واقع اکنون شرایط بگونه ای است که آن چه بعنوان محصول نهایی در اختیار بهره برداران قرار میگیرد از بعد کیفی کم تر از انتظارات است.
در چنین شرایطی بنظر میرسد که یکپارچه سازی در نظام فنی – اجرایی و نظام مهندسی و پیروی هر یک از این دو نظام از ضوابط و قوانین یکپارچه میتواند زمینه افزایش کیفیت در صنعت ساختمان را فراهم کند.

لزوم بازتعریف ارائه خدمات مهندسی ساختمان

برگزاری اجلاسهای هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که محل اجتماع نمایندگان مهندسی کشور  در زیر یک سقف واحد است، میتواند بستر ساز زمینه ای باشد که به مسائل حوزه مهندسی کشور با منش مهندسی و اخلاق مدارانه بپردازد  و  در نهایت انتظار میرود که چنین اجلاسهایی از پتانسیل لازم برای یاری رساندن به وزارتخانه راه و شهرسازی بمنظور سیاست گذاری در بخش مهندسی ساختمان برخوردار باشد.
امروز در سخنرانی  اختتامیه این اجلاس تاکید کردم که  قانون فصل الخطاب است و این قوانین حدود اختیارات وزیر و ریاست سازمان را بر همگان مشخص کرده است و بطور حتم  وزارت راه و شهرسازی  با تخلفات و بی قانونی برخورد خواهد کرد و در این مسیر هیچ گونه مماشاتی صورت نخواهد گرفت.
هم چنین یادآور شدم که یکی از اهداف  وزارت راه و شهرسازی بازتعریف مهندسی است و این باز تعریف هر ۲ نظام فنی اجرائی و نظام مهندسی را در بر خواهد گرفت و  باور داریم که باز تعریف فرآیندها در نهایت ۲ منتفع اصلی خواهد داشت؛ یکی  مردم که بهره برداران اصلی سرمایه گران قیمتی چون ساختمان هستند و دوم مهندسان حرفه ای که ارایه خدمات مهندسی حرفه اصلی شان خواهد بود.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

هزینه ثبت نام آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ تیر ۹۷
1263 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0