اصلاح قانون نظام‌ مهندسی

لزوم توجه به پتانسیل مهندسین در اصلاح قانون نظام‌ مهندسی

با سپری شدن 2 دهه از اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان یکی از دغدغه‌ های اعضای سازمان نظام ‌مهندسی کشور بازنگری قانون کنترل ساختمان است.

کد خبر: 960426003 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ تیر ۹۶ - ۷:۴۰ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،با سپری شدن ۲ دهه از اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان یکی از دغدغه‌ های اعضای سازمان نظام ‌مهندسی کشور بازنگری قانون کنترل ساختمان است.لزوم توجه به پتانسیل مهندسین در اصلاح قانون نظام‌ مهندسی

لزوم توجه به پتانسیل مهندسین در اصلاح قانون نظام‌ مهندسی

لزوم توجه به پتانسیل مهندسین در اصلاح قانون نظام‌ مهندسی

لزوم توجه به پتانسیل مهندسین در اصلاح قانون نظام‌ مهندسی

اخیراً موضوع اصلاح قانون نظام‌مهندسی ساختمان با پی گیری وزارت راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی در کمیسیون عمران مجلس در دست بررسی است. به اعتقاد عضوهای سازمانهای نظام ‌مهندسی ساختمان این قوانین مربوط به ۲ دهه گذشته بوده و برای این که در دهه سوم نظام‌مهندسی شاهد پیشرفت باشیم، باید این قوانین مورد بازنگری قرار گیرد.
سامان دهی صلاحیت حرفه ‌ای مهندسین از وظایف مهم نظام‌ مهندسی
در همین راستا، ریاست سازمان نظام‌ مهندسی استان یزد با اشاره به این که اصلاح و بازنگری قوانین نظام‌ مهندسی میتواند در افزایش کیفیت ساخت‌وساز و جایگاه سازمان نظام‌ مهندسی اثرگذار باشد. بیان کرد: البته با گذشت ۲ دهه از عمر سازمان نظام‌ مهندسی این ارگان به جایگاه مطلوبی رسیده و اکنون این سازمان در استانها بعنوان کمک یار مطلوبی برای ارتقای ساخت‌وساز به حساب می آید.
رضا فرشید در حاشیه بیستمین همایش هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بابیان مطلب فوق گفت: ما از نظر تعداد مهندسین به نسبت جمعیت کشور در رده‌های اول جهانی هستیم و میطلبد که در زمینه صدور خدمات فنی مهندسی قدمهای بلندتری برداریم تا ضمن تقویت جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی، زمینه اشتغال تعداد فزاینده مهندسین فراهم گردد.
وی با اشاره به این که اکنون تعداد مهندسین بدون پروانه اشتغال بیش تر است،ادامه داد: یکی دیگر از وظایف سازمان نظام‌ مهندسی سامان دهی صلاحیت حرفه‌ ای مهندسین است.
فرشید هم چنین افزود: با توجه به گستردگی جامعه مهندس باید ارتقای مؤلفه‌ هایی همچون اخلاق حرفه‌ ای و حفظ حقوق شهروندی از اولویتها و برنامه‌های آینده سازمان نظام‌ مهندسی باشد.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی یزد در ادامه در مورد صدور خدمات مهندسی هم عنوان کرد: اگرچه اشتغال مهندسان از برنامه‌های اصلی سازمان نظام‌ مهندسی نیست ولی این سازمان میتواند با ارتقای وضعیت صدور خدمات مهندسی در اشتغال مهندسین اثرگذار باشد.
وی در ادامه با اعلام اینکه در کنار این مباحث، جایگاه و ارزش انرژی مغفول مانده تصریح کرد: سازمان نظام ‌مهندسی میتواند در مورد مبحث انرژی ۲ رویکرد مهم ازجمله تولید مصالح ساختمانی بهینه (اکنون مصالح ساختمانی خیلی گران و با مصرف انرژی بسیاری تولید میشود) و ساخت‌وساز سبز داشته باشد و با توجه به این موارد میتواند از هدر رفت انرژی جلوگیری نماید.
وی هم چنین دستاوردهای ۲۰ ساله سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان در سطح کشور را خیلی خوب توصیف و خاطر نشان کرد: در سطح استان نیز در حوزه‌های تعاملات با دستگاههای مرتبط ازجمله نظارت بر لوله‌کشی گاز منازل، بحث تفکیک آپارتمانها و سیستم ارت ساختمانها اقدامات ارزش مندی صورت پذیرفته است.
فرشید در پایان خواستار رعایت و توجه به مباحث مقررات ملی ساختمان بویژه مباحث نوزده و بیست ودو مربوط بمصرف بهینه انرژی در ساختمانها و موضوعات مرتبط با نگه داری ساختمانها و رعایت حقوق بهره‌برداران گردید.
ضرورت بازنگری قوانین و قواعد سازمان نظام‌ مهندسی
هم چنین در ادامه ریاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان مازندران با اشاره به این که پس از گذشت ۲ دهه نیاز مبرمی در مورد بازنگری قوانین و قواعد سازمان نظام‌ مهندسی وجود دارد. عنوان کرد: این قوانین زمانی ایجادشده که تعداد اعضای سازمان نظام‌ مهندسی حدود پنجاه هزار نفر بودند و اکنون این تعداد بالای پانصد هزار نفر است.
مهران فرصت در حاشیه بیستمین همایش هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید به این مطلب گفت: ۲۰ سال زمان اندکی برای تحقق اهداف و مسئولیتهای تعریف ‌شده برای سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان است، ولی با این ‌وجود در این بازه زمانی کوتاه این سازمان موفق شده است قدمهای مثبتی برای بالارفتن کیفیت ساخت‌وسازها بردارد.
فرصت درعین‌حال ارتقای فرهنگ ‌سازی درمورد کیفیت ساخت‌وساز که موجب افزایش آگاهی مردم و مطالبه گری آنها شده است را از عواملی برشمرد که زمینه‌ ساز رشد کیفیت ساخت‌وسازها شده است.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان مازندران درعین‌ حال موارد مذکور را بعواملی تعبیر کرد که زمینه ‌ساز اجرای شناسنامه فنی ملکی شده است و ادامه داد: اگرچه شناسنامه فنی ملکی تقریبا ۲ سال است که در استان ما اجرایی میشود ولی تا رسیدن به نقطه ایده آل هنوز فاصله است و بنظر میرسد که مسئله شناسنامه فنی هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را در میان کارفرمایان و مالکین پیدا کند.


فرصت در پایان در مورد لزوم ارتقای موضوع ایمنی در ساخت‌وسازها چه درزمان اجرا و چه درزمان بهره‌برداری هم به اظهارنظر پرداخت و افزود: در بسیاری از موارد شاهد آن هستم که عوامل اجرایی کارگاههای ساختمانی در طول دوره اجرا و ساخت‌وساز از ریسکها و مخاطراتی که درزمان اجرا با آن روبرو هستند غافل هستند و این بی‌اطلاعی سبب میشود که براحتی مسائل ایمنی را نادیده بگیرند.
در اصلاحیه قانون نظام‌ مهندسی توجهی به پتانسیل مهندسین نشده است
در ادامه ریاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان البرز با اشاره به این که با سپری شدن ۲ دهه تغییر آیین‌ نامه‌های سازمان نظام‌ مهندسی یک الزام است اظهار داشت: چراکه از گرداوری این آیین‌نامه بیش از دوازده سال میگذرد و با توجه به افزایش اعضای نظام‌مهندسی این تغییر در وهله کنونی یک الزام به شمار می رود.
محمد قنبری در حاشیه بیستمین همایش هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اعلام این مطلب گفت:ولی بنظر میرسد در اصلاحیه قانون نظام‌مهندسی توجه چندانی بموضوع پتانسیل مهندسین نگردیده است لذا این موضوع مغفول مانده است.
قنبری ادامه داد: افزایش فارغ‌التحصیلین مهندسی باکیفیت و باسواد و معلومات مهندسی برای جامعه خیلی مفید است ولیکن متأسفانه فارغ‌التحصیلین کم‌سواد و بدون معلومات مشکلات بسیاری را برای مردم، خودشان و جامعه مهندسی ایجاد کرده که بعضاً خسارتهای جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد.
وی در پایان افزود: آموزش و فرهنگ ‌سازی برای مجریان، مالکین و مهندسین ناظر در مورد HSE، ایمنی و بهداشت نقش خیلی اثرگذاری در ارتقای ایمنی در ساختمانها دارد و سازمان نظام‌ مهندسی البرز در این زمینه قدمهای اثرگذاری را برداشته است.
منبع : سازه نیوز

 

کانال تلگرام تاسیسات برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ تیر ۹۶
865 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0