لزوم پاسخگویی نظام مهندسی و شهرداری‌ها باید در برابر تاب آوری اندک ساختمان‌‌ ها لزوم پاسخگویی نظام مهندسی و شهرداری‌ها باید در برابر تاب آوری اندک ساختمان‌‌ ها

لزوم پاسخگویی نظام مهندسی و شهرداری‌ها باید در برابر تاب آوری اندک ساختمان‌‌ ها

لزوم پاسخگویی نظام مهندسی و شهرداری‌ها باید در برابر تاب آوری اندک ساختمان‌‌ ها ، میزان واحدهای ساخته‌‌شده بر روی گسل ‌‌های خطرناک زیاد است و همین امر برای تهران و سایر شهرها به‌‌ عنوان یک هشدار محسوب می ‌‌گردد

کد خبر: 991007002 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ دی ۹۹ - ۹:۲۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، لزوم پاسخگویی نظام مهندسی و شهرداری‌ها باید در برابر تاب آوری اندک ساختمان‌‌ ها ، میزان واحدهای ساخته‌‌شده بر روی گسل ‌‌های خطرناک زیاد است و همین امر برای تهران و سایر شهرها به‌‌ عنوان یک هشدار محسوب می ‌‌گردد

لزوم پاسخگویی نظام مهندسی و شهرداری‌ها باید در برابر تاب آوری اندک ساختمان‌‌ ها

لزوم پاسخگویی نظام مهندسی و شهرداری‌ها باید در برابر تاب آوری اندک ساختمان‌‌ ها

رییس سازمان مدیریت بحران کشور بیان داشت:
نظام مهندسی و شهرداری ‌ها در موضوع تاب‌‌آوری اندک ساختمان ‌ها پاسخگو باشند/ لزوم ارتقای آگاهی عمومی جامعه در بحرانهای طبیعی
اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور بر مقاوم‌‌سازی ساختمان ‌‌های موجود تاکید کرد و افزود: میزان واحدهای ساخته‌‌شده بر روی گسل ‌‌های خطرناک زیاد است و همین امر برای تهران و سایر شهرها به‌‌ عنوان یک هشدار محسوب می ‌‌گردد؛ بنابراین، نظام مهندسی و شهرداری‌ها باید در برابر تابآوری اندک ساختمان‌‌ ها، پاسخگو باشند.
وی، در جلسه ای که به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار شد بر لزوم رعایت قوانین و آیین نامه ها در ساخت و ساز تاکید کرد.
نجار، با یادآوری زلزله بم که سی و چهار هزار کشته و بیست هزار مجروح داشت، تصریح کرد: در شهر تهران بیش از دوازده هزار پهنه و نقطه بر روی گسل های زلزله خیز ساخته شده است، در کرج بیش از پنجاه و چهار هزار خانه بر روی گسل و در شهر تبریز، میزان واحدهای ساخته شده بسیار زیاد است.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این که میزان واحدهای ساخته شده بر روی گسلهای زلزله خیر بسیار زیاد است و همین امر برای تهران و سایر شهرها بعنوان یک هشدار محسوب می گردد، تصریح کرد: نظام مهندسی و شهرداریها باید در برابر تاب آوری اندک ساختمان ها، پاسخگو باشند.
نجار تصریح کرد: باید مقاوم سازی واحدهای مسکونی در برابر زلزله فرهنگ سازی شود و واحدها به گونه ای احداث گردد که یک واحد مسکونی دیگر بر اثر زلزله دچار حادثه نشود.
وی با اشاره به این که متاسفانه در زلزله بم هیچ ساختمانی و یا حتی واحد اداری هم سالم نماند و این خود یک هشدار است که باید مسئولان، مهندسان و شهرداری‌ها برای این موضوعات توجه کنند چرا که ما در پیشگاه عدل الهی و محضر خداوند باید پاسخگو باشیم.
وی گفت: در زلزله بم سی و چهار هزار خانه و زیر آوار ماندند و تجربه هم نشان داده که ما یک کشور پر حادثه است و ساخت خانه های با مقاومت کم باعث ایجاد مشکل بر اثر حوادث خواهد شد.
نجار با عنوان اینکه باید اندیشه‌ ها در این زمینه شکل گیرد و باید این موضوع فرهنگ سازی شود، افزود: کشور ژاپن یک کشور پر حادثه است و در این کشور ما شاهد وقوع زلزله های ۷.۶ ریشتری هستیم اما مردم به این زلزله هیچ توجهی نمی کنند چرا که از ساخت و مقاومت واحدهای خود آگاه هستند و مردم این شهر هیچ نگرانی ندارند.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این که ما در ساخت واحدها اندیشه و فکر می‌خواهیم، گفت: امروز ایران را باید درست بسازیم و ساخت واحدها باید براساس آیین نامه ۲۸۰۰ احداث گردد و باید همه مباحث و قوانین نظام مهندسی را رعایت کنیم.
وی با عنوان اینکه در ساختمان‌‌ها باید آهن و میلگرد استفاده شود، گفت: باید به استاندارد این واحدها و محصولات ساختمانی توجه کنیم.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: باید از تجارب دستگاه‌ های اجرایی در این زمینه هم استفاده کنند و رسانه ها همه باید در وقوع حادثه به این موضوعات توجه کنند، بیان کرد: در روزهای اخیر پانزده استان درگیر بارش برف بودند ولی در این حادثه شاهد آن بودیم که برخی از افراد برای کوه‌نوردی اقدام کردند آیا در این شرایط آب و هوایی کوه‌نوردی لازم بود و در این حادثه چندین نفر از نیروهای هلال احمر درگیر شدند. بنابراین مردم باید در این ایام از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند و باید با تجهیزات کامل سفر را انجام دهند.
وی گفت: توجه به توزیع کالاها توسط هلال احمر و جمعیت مدیریت بحران بسیار پر اهمیت است اما در سرپل ذهاب شاهد آن بودیم که چادر ها به برخی از افراد داده شد اما ۲ ساعت بعد هم آنجا را در میدان کرمانشاه به فروش می ‌رسید.
نجار با عنوان این که در آواربرداری از تجهیزات نوین هم استفاده می‌ کنیم، گفت: در سرپل ذهاب بیست هزار کیلومتر ساختمان دچار حادثه شدند که شامل هزار و نهصد و سی روستا و هفت شهرستان می‌شد؛ در این حادثه هزار و هشتصد و هفده نفر دچار حادثه شدند و اگر در این حادثه اعلام کنند که یک نفر بیشتر دچار سانحه شده به هیچ عنوان قبول ندارم چرا که با همین عنوان تمامی مجروحان و کشته ها ثبت شدند .
وی گفت: در حادثه سرپل ذهاب هم ششصد و بیست و دو نفر جان باختند اما برخی ادعا می‌ کنند که بیش از بیست و چهار هزار نفر در این حادثه کشته و دچار حادثه شدند که بصورت کامل این موضوع را رد می کنم.
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ دی ۹۹
452 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0