نظام مهندسی؛ سازمانی برای نظارت یا تجارت!؟/ ضرورت بازنگری در قانون سازمان نظام مهندسی مقام معظم رهبری فرموده اند

نظام مهندسی؛ سازمانی برای نظارت یا تجارت!؟/ ضرورت بازنگری در قانون سازمان نظام مهندسی

مقام معظم رهبری فرموده اند: قانون باید بتواند از حقوق ضعفا دفاع کند، والا قانونی که پول داران را پول دار تر کند، قانون مملکت اسلامی نیست، قانون باید بتواند گره ها را باز کند و به دردِ دل قشرهای محروم برسد.

کد خبر: 960531002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۱ مرداد ۹۶ - ۷:۲۹ ق.ظ

مقام معظم رهبری فرموده اند: قانون باید بتواند از حقوق ضعفا دفاع کند، والا قانونی که پول داران را پول دار تر کند، قانون مملکت اسلامی نیست، قانون باید بتواند گره ها را باز کند و به دردِ دل قشرهای محروم برسد.ضرورت بازنگری در قانون سازمان نظام مهندسی

ضرورت بازنگری در قانون سازمان نظام مهندسی

نظام مهندسی؛ سازمانی برای نظارت یا تجارت!؟/ ضرورت بازنگری در قانون سازمان نظام مهندسی

نظام مهندسی؛ سازمانی برای نظارت یا تجارت!؟/ ضرورت بازنگری در قانون  نظام مهندسی

پیشرفت هر کشوری گرو تلاشهای بی شمار مهندسین آن است. مهندسین هر جامعه با تکیه بر دانش و توان علمی خود، اقدام به اجرای پروژه هایی می کنند که زیر ساختهای آن جامعه را تشکیل میدهند. یکی از مهم ترین ارگانهایی که مستقیما مسئولیت حمایت، ارتقاء علمی، و نظارت بر فعالیت مهندسین را بعهده دارد، سازمان نظام مهندسی ساختمان است.

نظام مهندسی ساختمان در کشور ایران، ساختار پیچیده ای دارد که نمیتوان آن را با هیچیک از ساختارهای تعریف شده و استاندارد جهانی، مطابقت داد چرا که نظام مهندسی نه ساختار کاملا غیردولتی (NGO) دارد و نه ساختار کاملا دولتی!

سازمان نظام مهندسی اهرمی برای فشار بر مردم؟!

نظام مهندسی که سنگینی اسم آن برهمگان آشکار و از نامش پیداست ،یکی از متولیان نظارت بر چگونگی ساخت و سازها در کشور می باشد و چند سالی است که این نظارتها به لحاظ کمی در همه شهرها و حتی بخشها گسترش پیدا نموده و تا حدودی توفیقاتی را بهمراه داشته است ؛ اما آن چه دستاورد این سازمان تا به حال بوده، گویا از وظیفه خطیر سازمانی خود مثل بسیاری از نهادهای نظارتی و متولی فاصله گرفته و اهرمی برای فشار به مردم و تامین منافع یک قشری از جامعه ( جامعه عضو نظام مهندسی ) شده است.

ضرورت بازنگری در قانون سازمان نظام مهندسی

چند شغله بودن اعضای نظام مهندسی و نظارتهای کمرنگ

بحث ۲ شغله بودن و یا حتی چند شغله بودن اکثر اعضای نظام مهندسی در شهرهای کشور معضل جدی است که دامنگیر این سازمان نظارتی است و مشاهده شده که بعضی از مهندسان که ساختمانی را نظارت می کند، حتی آدرس ملک را به حقیقت بلد نمیباشند و یا به ندرت و صوری یک سرکشی می کنند و به واسطه اشتغال در جایی دیگر، زمان کافی برای نظارت ندارند.

هزینه های نظام مهندسی کمر شکن و غیر قابل باور است

این ها بخشی از معضلاتی است که در اکنون دامنگیر سازمان نظام مهندسی است و اگر مردم پولی به نظام مهندسی پرداخت میکنند، بابت خدمات مهندسی در امر نظارت میباشد. از طرف دیگر قیمتهای غیر قابل باور نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر (اکنون برای یک ساختمان یک طبقه به ازای هر مترمربع طراحی نقشه حدود شانزده هزار تومان و هزینه نظارت، متر مربعی بالای نوزده هزار تومان) که تقریبا با تعرفه کلان شهرهایی مانند تهران، اصفهان و…برابری میکند و مالکین محترم ملزم به پرداخت تعرفه میباشند!!

نظام مهندسی سبب نارضایتی مردم شده است

با در کنار هم قرار دادن شرایط ذکر شده، مشخص میشود که سازمان نظام مهندسی در طول سالهای گذشته نتوانسته است عملکرد شایسته ای به نمایش بگذارد و سبب ایجاد نارضایتی در میان مردم شده است.

کاهش تعرفه ها ضروری است

پیشنهاد میشود نظام مهندسی با کاهش هزینه تعرفه‌ های نظام مهندسی، به کارگیری مجریان ذی صلاح ساختمان و استفاده از مهندسان ناظر و طراح متعهد، متخصص و بومی شهر، شاهد بالا رفتن سطح جایگاه نظام مهندسی در سطح شهر و کشور باشیم.

منبع : آیینه جم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی قم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ مرداد ۹۶
1507 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0