نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند عضو کمیسیون عمران مجلس

ضرورت جلوگیری از تبدیل سازمان نظام مهندسی به بنگاه اقتصاد

عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به این که در آیین نامه جدید کنترل ساختمان نقش سازمان نظام مهندسی حذف نشده است، بیان کرد: تبدیل سازمانها از نهاد حرفه ای به بنگاه اقتصادی و جلوگیری از تبدیل مهندسین به مستمری بگیران منتظر ارجاع کار از سازمان مهمترین ویژگیهای این آیین نامه است.

کد خبر: 960524009 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶ - ۱۰:۵۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به این که در آیین نامه جدید کنترل ساختمان نقش سازمان نظام مهندسی حذف نشده است، بیان کرد: تبدیل سازمانها از نهاد حرفه ای به بنگاه اقتصادی و جلوگیری از تبدیل مهندسین به مستمری بگیران منتظر ارجاع کار از سازمان مهمترین ویژگیهای این آیین نامه است.ضرورت جلوگیری از تبدیل سازمان نظام مهندسی به بنگاه اقتصاد

ضرورت جلوگیری از تبدیل سازمان نظام مهندسی به بنگاه اقتصاد

سازمان نظام مهندسی ساختمان

ضرورت جلوگیری از تبدیل سازمان نظام مهندسی به بنگاه اقتصاد

یوناتن بت کلیا ، با اشاره بمعرفی دوباره عباس آخوندی بعنوان گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی، تصریح کرد: با توجه به تجربه چندین ساله آخوندی در وزارت خانه و اقداماتی که در چهار سال اخیر انجام داده میتوان به ادامه این روند از جانب وی امیدوار بود.
نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی، با اعلام این که عباس آخوندی خود از

سازمان نظام مهندسی ساختمان

سازمان نظام مهندسی ساختمان

طراحان و بنیان گذار نظام مهندسی ساختمان است، عنوان کرد: قطعا بیش تر از هر فردی دل سوز این مجموعه بوده و بهتر از هر کسی به زوایای مباحث ذی ربط اشراف دارد.
گردش مالی در بخش ساخت و ساز خصوصی چند برابر بودجه عمومی کشور است
بت کلیا با اشاره به اظهارات مخالفین آیین نامه نظام مهندسی ساختمان،  افزود: قبل از هر چیز باید پذیرفت که در مقابل هر تغییری، مقاومت امری طبیعی است بویژه در نظام کنترل ساختمان که ذی نفعان زیادی داشته و گردش مالی قابل توجه در ساخت و ساز خصوصی، حوزه شمول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چند برابر بودجه عمرانی کشور است.

وی با یادآوری مخالفان آئین نامه مذکور، افزود: کسانیکه منافع آنها با تغییر شرایط موجود بخطر می افتد و کسانیکه بدون مطالعه کافی و تدقیق در موضوع، احساسی و متعصبانه در آن اظهار نظر میکنند از مهمترین مخالفان آین نامه نظام مهندسی است.

او گفت: کسانیکه با حسن نیت و طبق احساس مسئولیت حرفه ای و شهروندی با خوانش متن آیین نامه، نظرات ارزش مند خود را بصورت کتبی و شفاهی و در نشست های متعدد ارائه کردند و وزارت راه و شهرسازی نیز در این مورد بسیاری از این نظرات را در متن نهایی پیشنهادی اعمال کرده است گروه دیگری از مخالفین این آیین نامه هستند.

وی تاکید کرد: در واقع متن نهایی آیین نامه نظام مهندسی ماحصل نظرخواهی از نخبگان و اهل حرفه مهندسی کشور و تعدادی از حقوقدانان برجسته است.
گرفتن نظر کارشناسان امر علت نظر خواهی عمومی در مورد آیین نامه کنترل ساختمان

وی، با اعلام این که قرار است آیین نامه مذکور بنظرخواهی عمومی گذاشته شود، مطذح کرد: یکی از انتقادات عمده ای که بعضی از حرفه مندان و حتی سایر ذی نفعان به وزارت راه و شهرسازی وارد میدانند انتشار عمومی پیش نویس آیین نامه ای تخصصی برای جلب نظر عمومی است، ولی ما  معتقدیم که آیین نامه ای که در برگیرنده حقوق عمومی است باید پیش از تصویب بنظرخواهی عمومی گذاشته شود ولو این که این بار تجربه مناسب و بازخورد خوبی از آن نداشتیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم, در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا نظر سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در آیین نامه کنترل ساختمان اعمال شده است، گفت: از ابتدا وزارت راه و شهرسازی، طبق قانون و آیین نامه اجرایی ضمن کسب نظر از سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها و بویژه شورای مرکزی و ریاست آن و برگزاری نشست های متعدد کارشناسی که گاهی با حضور وی نیز ساعتها بطول می انجامید، با نزدیک کردن نظرات دو مجموعه آیین نامه کنترل ساختمان را با تعاملات خیلی خوبی گرداوری کرد.
وی عنوان کرد: اصولا وزارت راه و شهرسازی اعتقاد دارد که مجموعه سازمانهای نظام مهندسی ساختمان کشور، بعنوان بزرگ ترین تشکل حرفه ای میتواند بهترین جایگاه برای کارشناسی امور باشد.

بت کلیا، با اشاره به انتقاد برخی از مخالفین به آیین نامه مذکور در مورد حذف سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها از چرخه جدید، بیان کرد: چنین گزاره ای کاملا نادرست و مغلطه ای برای انحراف ذهن شنونده از اهداف پنهان در مخالفت است؛ طبق ماده سه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب هفتاد و چهار، سازمانها برای تأمین مشارکت هر چه سریعتر مهندسین در انتظام امور حرفه ای خود و تحقق اهداف این قانون ایجاد شده اند، این سازمانها غیرانتفاعی بوده و تابع قوانین و مقررات عمومی حاکم بر مؤسسات غیرانتفاعی هستند.

او گفت: ارجاع نظارت و معرفی ناظر و الزام به واریز دستمزد  آن توسط مالکین به حساب سازمانها، علاوه بر این که خلاف اهداف اصلی قانون است، مغایر غیرانتفاعی بودن این سازمانها نیز است.
بت کلیا با انتقاد از این که بسیاری از سازمانها با وجود این که سالها از تصویب و ابلاغ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان میگذرد تاکنون از اجرای آن سربار زده و ناظر کماکان توسط مالکان انتخاب و بشهرداری معرفی میشود، ابراز داشت: متاسفانه سازمانهایی که معرفی ناظر توسط آنها صورت میگیرد، هنوز بعد از سالها بطور کامل این مهم را اجرایی نکرده اند.
حذف سازمان نظام مهندسی از آیین نامه کنترل ساختمان اشتباه است
وی  با  اعلتم این که در آیین نامه کنترل ساختمان نه تنها نقش سازمانهای نظام مهندسی ساختمان کم رنگ نشده است، اذعان کرد: در این آیین نامه در جهت تقویت جایگاه قانونی سازمان نظام مهندسی قدم برداشته شده است.

او بیان کرد: در آیین نامه مذکور تعاملات مالی که بخش عمده ای از وقت سازمانهایی را که باید در راه اعتلای مهندسی کشور معطوف میشد، حذف شده که این موضوع کاملا مطابق قانون و خواسته جمع کثیری از سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها و مردم بوده است.

وب، با اعلام این که ادامه روند کنونی بدون توجه به آیین نامه مذکور بیش از چهل و پنج مورد آسیب اساسی را  به دنبال دارد، بیان کرد: از عواقب سوء آن، تبدیل سازمانها از نهاد حرفه ای به بنگاه اقتصادی، سوء جریان مالی و دوری سازمان از اهداف اعتلایی آن و تبدیل مهندسین بمستمری بگیران منتظر ارجاع کار از سازمان است.

بت کلیا ابراز داشت: هیچ وظیفه ای که قانون بعهده سازمان نظام مهندسی قرار داده است با این آیین نامه از آنها سلب نشده زیرا اصولا هیچ آیین نامه ای نمیتواند قانون را مضیق یا توسعه ببخشد.

وی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که نقش سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در شرایط جدید چیست، افرود: همان طور که در سوال قبلی پاسخ داده شد، این سازمانها طبق قانون برای تأمین مشارکت هرچه سریعتر مهندسین در انتظام امور حرفه ای خود صورت غیرانتفاعی تأسیس شده اند، نقش این سازمانها در قانون احصا و در جهت تحقق اهداف قانون است.

او عنوان کرد: اهداف متعالی که قانونگذار در ماده دو قانون تبیین کرده، نقش قابل توجهی برای سازمانها دیده است، در ماده پانزده قانون و ماده هفتاد و سه آیین نامه نیز وظایف و اختیارات هیأت مدیره سازمانهای استانها تعیین شده است.

وی ادامهددلد:تجربه موفق بعضی از سازمانهایی که وارد تعاملات مالی معرفی ناطر نشده اند موید نظر وزارت راه و شهرسازی در مورد گرداوری آیین نامه کنترل ساختمان است.
امضا فروشان در آیین نامه نظام مهندسی متضرر میشوند
بت کلیا در پاسخ به پرسشی در مورد این که کدام گروه از مهندسین از آیین نامه کنترل ساختمان منتفع و کدام گروه متضرر میشوند، عنوان کرد: در آیین نامه کنترل ساختمان، کلیه حرفه مندان که با مسئولیت پذیری و با اصل قرار دادن حقوق و منافع عمومی وظایف خود را انجام میدهند منتفع و کسانیکه با صوری کاری و امضافروشی، خلاف شئون حرفه ای عمل میکنند قطعا متضرر خواهند شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که در وضعیت موجود ناظران از حقوق عمومی دفاع میکنند، در آیین نامه کنترل این وظیفه بعهده کیست، تصریح کرد: نظارت و بازرسی ۲ مقوله کاملا مجزاست، نظارت ادامه خدمات طراحی و بازرسی همیشه امری حاکمیتی بوده که حافظ منافع عمومی است این مفاهیم، مفاهیمی جهانی است و ارتباطی هم بهیچ نظام ساخت و ساز خاصی ندارد.

بت کلیا افزود: در آیین نامه کنترل ساختمان، طراح میتواند ناظر همان پروژه باشد تا بتواند بعنوان خالق اثر خود، از تضییع احتمالی حقوق مالک توسط پیمان کار، جلوگیری کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد : در این رستا شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان نیز به علت وظایف قانونی خود، وظیفه بازرسی را راسا توسط کارکنان صاحب صلاحیت یا اشخاص حقیقی یا حقوقی  صلاحیت دار بازرسی ساخت انجام میدهند.

منبع : خانه ملت

 

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ مرداد ۹۶
941 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0