ضرورت گرداوری طرح جامع معماری طبق اقلیم جغرافیایی/بهارستانی ها پای کار بیایند ضرورت گرداوری طرح جامع معماری طبق اقلیم جغرافیایی/بهارستانی ها پای کار بیایند

ضرورت گرداوری طرح جامع معماری طبق اقلیم جغرافیایی/بهارستانی ها پای کار بیایند

ضرورت گرداوری طرح جامع معماری طبق اقلیم جغرافیایی/بهارستانی ها پای کار بیایند ، پس از تدوین یک طرح جامع در زمینه بخش های مختلف معماری، می توان آن را در مجلس شورای اسلامی ارائه داد

کد خبر: 020520003 تاریخ انتشار: جمعه ۲۰ مرداد ۰۲ - ۱۰:۵۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ضرورت گرداوری طرح جامع معماری طبق اقلیم جغرافیایی/بهارستانی ها پای کار بیایند ، پس از تدوین یک طرح جامع در زمینه بخش های مختلف معماری، می توان آن را در مجلس شورای اسلامی ارائه داد

ضرورت گرداوری طرح جامع معماری طبق اقلیم جغرافیایی/بهارستانی ها پای کار بیایند

ضرورت گرداوری طرح جامع معماری طبق اقلیم جغرافیایی/بهارستانی ها پای کار بیایند
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد:
ضرورت گرداوری طرح جامع معماری طبق اقلیم جغرافیایی/بهارستانی ها پای کار بیایند
علیرضا فلاحی اظهار داشت: پس از تدوین یک طرح جامع در زمینه بخش های مختلف معماری، می توان آن را در مجلس شورای اسلامی ارائه داد، بررسی و در نهایت در قالب یک قانون تصویب کرد. به این ترتیب لازم الاجرا شده و تخطی از آن می تواند مصداق ترک فعل بوده و اقدامات قضایی را در پی داشته باشد. به این ترتیب شاهد بهینه شدن ابعاد مختلف معماری در ساختمان ها هستیم.
وی در مورد اینکه چطور می توان یک معماری مناسب به دور از تغییرات سلیقه ای مدیران را در قالب یک قانون لازم الاجرا، عملیاتی کرد، افزود: بخش عمده ای از طراحی شهری مربوط به معماری می شود که متاسفانه در اغلب اوقات مغفول مانده است. به جرات می توان گفت پاشنه آشیل چنین چالشی شهرداری ها هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه نما، جزوی از یک مجموعه یا ساختمان است، تصریح کرد: معماری هر ساختمان باید به شکلی باشد که ضمن حفظ مسائل اصولی و ایمنی، هویت فضای ساختمان و شهری حفظ گردد تا اینکه علاوه بر نما، محوطه شهری چشم نواز باشد. نخست باید در نظر داشته باشیم که زمانی که صحبت از معماری ساختمان می کنیم، باید بدانیم از معماری کدام ادوار صحبت می کنیم. چرا که معماری بخش های زمانی مختلفی دارد.
به گفته وی، نخست باید بررسی کنیم که طبق شرایط موجود، معماری معاصر چه ویژگی هایی دارد. در گام بعدی باید نسخه ای از معماری معاصر را طبق اقلیم هر منطقه تدوین کرد. چرا که گستردگی جغرافیایی ایران موجب شده است تا در کشور تنوع آب و هوایی قابل توجهی وجود داشته باشد به نحوی که حتی در دو استان مجاور، شاهد آب و هوای متفاوتی هستیم که همین موضوع بر معماری منطقه تاثیر می گذارد.
وی با عنوان اینکه ایران پهنه گسترده جغرافیایی ایران در طول و عرض های مختلف موجب شده تا شرایط متفاوتی به جهت زلزله، مصرف انرژی و … نیز وجود داشته باشد، گفت: معماری یک ساختمان از اقلیم یک منطقه بسیار تاثیر می پذیرد که امری طبیعی است. در یک اقلیم میزان تابش خورشید، بارندگی، نور، دمای هوا، وجود گسل ها و حتی فرهنگ اجتماعی متفاوتی وجود دارد که به طور مستقیم بر شکل معماری ساختمان موثر است. بنابراین برای تدوین یک دستورالعمل قانونی حول محور معماری ساختمان ها، باید به نکات مربوط به زلزله، آتش سوزی، مصرف انرژی و … توجه ویژه ای شود.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه برای تدوین چنین دستورالعملی نیازمند جمعی از متخصصین از بخش های مختلف هستیم، گفت: متاسفانه بین وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ها شاهد چند دستگی هستیم. از طرفی طی ادوار گذشته اثبات شده است که بسیاری از تصمیم گیری ها در هر یک از نهادهای ذی ربط، سلیقه ای بوده و الزامی به اجرا و امتداد تصمیم مدیریت قبلی وجود نداشته است. از چنین روندی می توان به عنوان یک آفت جدی در حوزه مدیریتی یاد کرد.
وی گفت: هر مسئولی در هر بخشی باید خود را ملزم به اجرای تصمیمات مدیریت قبلی بداند، مگر اینکه تصمیم مدیر قبلی غیرتخصصی، آسیب زا یا غیرقانونی بوده باشد که باید به‌طور جامع بررسی مجدد و اصلاح شود. در غیر این‌صورت نباید سلیقه مدیران در تصمیم گیری ها ورود پیدا کند.
فلاحی تصریح کرد: بعد از تدوین یک طرح جامع در زمینه بخش های مختلف معماری، می توان آن را در مجلس شورای اسلامی ارائه داد، بررسی و در نهایت در قالب یک قانون تصویب کرد. به این ترتیب لازم الاجرا شده و تخطی از آن می تواند مصداق ترک فعل بوده و اقدامات قضایی را در پی داشته باشد. به این ترتیب شاهد بهینه شدن ابعاد مختلف معماری در ساختمان ها هستیم.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ مرداد ۰۲
130 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0