پاسخ وزیر راه و شهرسازی به درخواست ریاست سازمان موافقت وزیر راه و شهرسازی با برگزاری نشست مشترک با سازمان نظام مهندسی

پاسخ وزیر راه و شهرسازی به درخواست ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

عباس آخوندی در ابلاغی به معاونت امور مسکن و ساختمان با درخواست ریاست سازمان نظام مهندسی مبنی بر برگزاری جلسه مشترک موافقت و بیان کرد: هرگونه همفکری و مشارکت نیازمند اصولی است که باید بدان پای بند بود.

کد خبر: 970218012 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۷ - ۴:۳۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، عباس آخوندی در ابلاغی به معاونت امور مسکن و ساختمان با درخواست ریاست سازمان نظام مهندسی مبنی بر برگزاری جلسه مشترک موافقت و بیان کرد: هرگونه همفکری و مشارکت نیازمند اصولی است که باید بدان پای بند بود.

پاسخ وزیر راه و شهرسازی به درخواست ریاست سازمان

پاسخ وزیر راه و شهرسازی به درخواست ریاست سازمان

وزیر راه و شهرسازی با برگزاری نشست  مشترک با سازمان نظام مهندسی موافق کرد

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی طی ابلاغی پیرو درخواست رجبی، ریاست سازمان نظام مهندسی به حامد مظاهریان، معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت خانه با برگزاری نشست مشترک با این سازمان موافقت کرد. در این ابلاغ آخوندی با اعلام خط مشی‌ های وزارتخانه تاکید کرد تا در طراحی فرایندها ضمن رعایت همه جوانب از شکل گیری هرگونه فساد در همان ابتدای کار جلوگیری گردد.
متن کامل ابلاغیه آخوندی:
جناب آقای دکتر حامد مظاهریان
معاونت محترم امور مسکن و ساختمان
با سلام
به پیوست نامه جناب آقای مهندس رجبی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان بشماره ۳۰۲۳۵ / ش – م مورخ ۹۷/۲/۱۰ مبنی بر درخواست گفتگو در مورد شیوه‌ نامه کنترل ساختمان ارسال میشود. مبنا و مشی این وزارت خانه هم فکری، گفتگو و مشارکت با سازمان‌ ها و انجمن ‌های حرفه ‌ای برای همگرایی حداکثری است. بنابراین با این درخواست موافقت می‌ شود. شایسته است که جناب عالی به‌ عنوان معاون مسکن و ساختمان وزارت خانه نشست درخواست شده را با آقایان مذکور در نامه تشکیل و مطالب مطروحه از طرف دوستان را مورد بررسی مشترک قرار دهید.
با این وجود، هرگونه همفکری و مشارکت نیازمند اصولی است که باید بدان پای بند بود. از اینرو، اصول زیر برای رعایت در هم کاری‌ های حرفه ‌ای در حوزه ساختمان چه در ارتباط با یک دیگر و چه در سایر موقعیت ‌های دیگری که پیش می ‌آید ابلاغ میشود.
۱- هر فعالیت حرفه ‌ای در حوزه مهندسی ساختمان باید توسط مهندسان ذی صلاح صورت گیرد. سازمان‌ های نظام مهندسی به صفت سازمان بودن صرفا مسئولیت تنسیق امور مهندسان را در چارچوبی که قانون برای آن ها تعیین کرده بعهده دارند و تحت عنوان سازمان صلاحیت و حق پذیرش تعهد انجام خدمات مهندسی را تحت هیچ عنوانی ندارند.
۲- هیچ واسطه‌ ای بین مهندسان و کارفرمایان نباید وجود داشته باشد. کارفرمایان حق دارند و آزاد هستند که خدمات مهندسی مورد درخواست خود را از طریق هر مهندس ذی صلاح و واجد شرایط که خود انتخاب می ‌کنند انجام دهند و مهندسان نیز در پذیرش تعهد و قبول انجام کار مختار هستند. هیچ شخص و سازمانی حق ارجاع کار و هیچ ‌گونه تحمیل به طرفین را ندارد.
۳- هرگونه ارتباط بین کارفرما و مهندس باید طبق قرارداد مشخص و معین بوده و مهندس باید مسئولیت خدمات حرفه ‌ای که انجام می ‌دهد را در چارچوب صلاحیت و شرایط مقررات الزامی بپذیرد.
۴- مسئولیت کنترل ساختمان در شهرها بنا به قانون و تاکید معاونت حقوقی رئیس جمهور صرفا بعهده شهرداری ‌هاست و طبق قانون قابل تفویض بهیچ دستگاه دیگری از جمله سازمان‌ های نظام مهندسی نیست. شهرداری ‌ها می ‌توانند کنترل نقشه ‌ها، مدارک فنی و مقررات ساختمانی را صرفا به مهندسان صاحب صلاحیت بازرسی و با رعایت سایر شرایط از جمله عدم پذیرش منافع متعارض برون‌ سپاری کنند.
۵- فرآیندهای بکارگیری اشخاص حقیقی و حقوقی کار باید بر مبنای رقابت آزاد و منصفانه میان مهندسان و حق آزادی انتخاب طراحی گردد.
۶- پذیرش منافع متعارض ریشه فساد است. بنابراین، در طراحی فرایندها ضمن رعایت این موضوع باید مراقب امکان شکل ‌گیری هرگونه فساد بود و در همان شروع باید جلوی آن را سد کرد.
امیدوار هستم که برمبنای اصول پیش گفته در طراحی فرآیندها و شیوه ‌نامه‌ های اجرایی هماهنگی لازم را داشته باشید. نتیجه نشست ‌های همفکری را به ‌طور مرتب به اینجانب گزارش فرمایید.
عباس آخوندی/ وزیر
نامه درخواست رجبی، ریاست سازمان نظام مهندسی جهت برگزاری مشترک:
جناب آقای دکتر آخوندی
وزیر محترم راه و شهرسازی

پاسخ وزیر راه و شهرسازی به درخواست ریاست سازمان


با سلام و تحیات؛
احتراما، همان‌ طور که استحضار دارید، به دنبال التهابات به‌ وجود آمده در جامعه مهندسی و دغدغه و نگرانی اعضا محترم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در مورد اتفاقاتی که حول مکاتبات فی ‌ما بین و شیوه‌ نامه اخیر وزارت متبوع بوجود آمد، سبب شد تا در نشست دویست و بیست و ششم شورای مرکزی موضوع بحث و بررسی بخش نامه ‌های منتهی به سال نود و شش آن وزارت خانه در دستور کار قرار گیرد که بعد از بحث و بررسی و اعلام نظر کلیه اعضا شورای مرکزی حاضر در نشست مذکور، پیشنهاد مطرح شده توسط آقای مهندس خرم که در راستای تعامل و همکاری طرفین برای رسیدن به یک تفاهم مشترک ارائه شد. به اتفاق آرا مورد تصویب اعضا شورای مرکزی قرار گرفت در این مصوبه مقرر شد:
«کمیته ‌ای متشکل از آقایان: مهندس بی طرف و مهندس خرم از سازمان نظام مهندسی استان تهران و آقایان مهندس کوسه ‌غراوی و دکتر جواهری از شورای مرکزی بهمراه رئیس محترم سازمان اقدام به برگزاری نشستی با جناب آقای دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی جهت گفتگو، تعامل و هم ‌اندیشی به ‌منظور بررسی مسائل پیش رو و سیاست‌ گذاری مشترک در مورد اصلاح یا تغییر آئین ‌نامه اجرایی ماده (سی و سه) قانون و موارد مرتبط دیگر بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور نمایند.
خواهشمند است دستور فرمائید هماهنگی لازم برای برگزاری این جلسه صورت پذیرد.
فرج‌اله رجبی/ ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان

منبع : تین نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی نظارت تاسیسات برقی-اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ اردیبهشت ۹۷
783 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0