همایش بسته‌بندی و بازار رسانی توت فرنگی

“نبود سردخانه و صنایع تبدیلی” مشکل اصلی توت فرنگی استان کردستان است/ بیش از سی درصد توت فرنگی استان کردستان تلف میشود

همایش بسته‌بندی و بازار رسانی توت فرنگی با هدف روشهای بسته‌بندی، نگاه اقتصادی به انواع بسته بندی و تولید و بازاررسانی در حالی روز 5 ‌شنبه چهاردهم اردی بهشت ماه جاری در سنندج برگزار گردید، که بنظر میرسد مشکلات و ضعفهای بسیاری در زمینه نگه داری محصول توت فرنگی استان کردستان وجود دارد که لاینحل باقیمانده است

کد خبر: 960217011 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۶ - ۶:۲۲ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، همایش بسته‌بندی و بازار رسانی توت فرنگی با هدف روشهای بسته‌بندی، نگاه اقتصادی به انواع بسته بندی و تولید و بازاررسانی در حالی روز ۵ ‌شنبه چهاردهم اردی بهشت ماه جاری در سنندج برگزار گردید، که بنظر میرسد مشکلات و ضعفهای بسیاری در زمینه نگه داری محصول توت فرنگی استان کردستان وجود دارد که لاینحل باقیمانده است.نبود سردخانه و صنایع تبدیلی مشکل اصلی توت فرنگی استان

نبود سردخانه و صنایع تبدیلی مشکل اصلی توت فرنگی استان

نبود سردخانه و صنایع تبدیلی مشکل اصلی توت فرنگی استان

نبود سردخانه و صنایع تبدیلی مشکل اصلی توت فرنگی استان

در این آئین که تعدادی از کارشناسین جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی کردستان و صندوق کارآفرینی امید استان کردستان حضور داشتند توت فرنگی کاران به بیان بعضی از دیدگاههای خود در زمینه محصول توت فرنگی و چگونگی نگه داری از این محصول پرداختند.
“نبود سردخانه و صنایع تبدیلی” مشکل اصلی نگه داری محصول توت فرنگی در استان کردستان است
«عبدالحکیمی» جوان سی و پنج ساله و یکی از توت فرنگی کاران نمونه کشوری که از وزیر جهاد کشاورزی لوح تقدیر دریافت نموده و دارای مدرک تحصیلی مهندسی کشاورزی نیز بود با اشاره بمشکلات توت فرنگی کاران کردستانی [خواستار عنایت مسئولین به این قشر زحمتکش با نگاه بومی بودن استان شد].
عبدالحکیمی با بیان دردهای بسیار و موجود در محصول توت فرنگی استان کردستان بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی در ارتباط با نگه داری محصول توت فرنگی «نبود سردخانه و صنایع تبدیلی در استان» است که توت فرنگی کاران کردستانی سالیانه بهمین دلیل متحمل ضرر و زیان و خسارتهای بسیاری بمحصولات آن ها وارد میشود.


وی از مسئولین و متولیان امر در استان خواست با نگاه ویژه‌ای بمحصول توت فرنگی استان کردستان که دارای برند خاصی در بازارهای داخلی کشورمان است، عنایت داشته باشند و تلاش نمایند با راه‌اندازی صنایع تبدیلی و سردخانه در استان بیش تر به نگه داری و ماندگاری این محصول توجه نمایند.
عبدالحکیمی گفت: اکنون سیزده هزار خانوار کردستانی از راه تولید محصول توت فرنگی امرار معاش و هزینه‌های زندگی شان را از این راه تأمین میکنند و این میزان نیز جمعیت کمی نیست.

آیا برگزاری این گونه همایش ها خروجی خوبی برای استان و توت فرنگی کاران کردستانی دارد؟
توت فرنگی کار سنندجی خطاب بمسئولین و شرکت کنندگان حاضر درهمایش افزود: سوأل این جاست آیا برگزاری این گونه همایش ها میتواند خروجی خوبی برای استان کردستان و توت فرنگی کاران داشته باشد؟ و از امروز تا روز ۴ خرداد ماه امسال که جشنواره توت فرنگی در استان برگزار میشود باید قول بدهید که به چه راه کارها و راه حلهایی فراروی محصول توت فرنگی از بسته‌بندی تا فرآوری آن رسیده‌اید و آنرا اعلام کنید!
بیش از سی درصد محصول توت فرنگی تولیدی استان کردستان تلف میشود
حامد قادرزاده اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه استان کردستان درهمایش بسته‌بندی و بازار رسانی توت فرنگی استان عنوان کرد: طبق ازریابیهای انجام شده نشان میدهد که بیش از سی درصد محصولات کشاورزی تلف می شود و از بین میروند که متأسفانه این رقم در مورد محصول توت فرنگی طلای سرخ کردستان بیش تر است.
قادر زاده بیان کرد: وقتی محصولی بهتر تولید میشود که تولید کننده درآمد مناسبی داشته باشد و باید بخش کشاورزی را بعنوان بخش پایه برای توسعه صنعت مدنظر قرار دهیم چون هر آن چه که بعد از تولید مطرح شود جزو صنعت محسوب میشود که میتوان بصنعت خدمات، بیمه، عرضه محصولات و حمل و نقل اشاره نمود.
وی گفت: تلفات توت فرنگی در چندین مراحل و بخش متعدد هم چون در مزرعه، حین برداشت، حین حمل‌ونقل، مدت زمان انتظار در داخل واحد خرده و عمده فروشی تا این که در محل عرضه بدست مصرف کننده برسد و وقتی در منزل میخواهند مصرف کنند بیش تر این محصول ضایعات میشود.
عضو هئیت علمی دانشگاه کردستان تصریح کرد: برای کاهش ضایعات توت فرنگی باید بکاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و مدت زمان انتظار توجه داشته باشیم زیرا اگر میخواهیم تولیدات خود را بقیمت مناسب بدست مصرف کننده برسانیم باید کل هزینه‌های بعد از برداشت را تا جاییکه ممکن است دارد کاهش دهیم.
وی با اعلام این که قدرت اقتصادی مصرف کنندگان در بازار مصرف با هم دیگر متفاوت است، افزود: تولید کنندگان باید کاری کنند که برای افراد “کم‌درآمد و با توان مالی کم” محصولات عرضه و تولید نمایند.
قادر زاده عنوان کرد: متأسفانه در بسیاری موارد برخی خوردنها و خریدهای ما بخاطر نیاز بدنی نیست بلکه به خاطر پرستیژ و کلاس در زندگی مان بوده و به اعتقاد بعضی کارشناسین و متخصصین مصرف بیش از حد مواد غذایی یا محصولات فایده آن چنانی ندارد و بازده آن صفر است.
وی بیان داشت: ما باید کاری کنیم با بسته بندی کردن برای تمام افراد و گروهها محصول تولید نماییم و در بسته بندی “درجه بندی و برچسب و لیبل محصول تولید شده” معنا پیدا میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان اظهار کرد: بسته بندی فقط بمعنای کاهش تعداد محصول در داخل جعبه یا کاهش وزن و قیمت برای مصرف کننده نیست بلکه بمنظور شناسنامه دار کردن محصول است.
وی تاکید کرد: ما میتوانیم با بسته‌بندی به محصولات مان هویت دهیم اما برخی از کشاورزان و توت فرنگی کاران بدلیل این که درست بسته‌بندی انجام نمیدهند بدیگران هم آسیب میزنند در حالی که بسته‌بندی موادغذایی نقش بسیار مهمی دارد و یکی از نقشهای آن این است که ماندگاری محصول را بیش تر میکند.
از برند توت فرنگی” طلای سرخ ” کردستان سوءاستفاده اقتصادی میشود
ایشان خطاب به کشاورزان و توت فرنگی کاران استان عنوان داشت: چند درد و مشکل در مورد عدم بسته‌بندی محصول توت فرنگی وجود دارد و در استانهای دیگر کشور از نام استان و برند این محصول فقط سوء استفاده اقتصادی میکنند و انجام اینکار نیز موجب میشود که نام ما را لکه‌دار کنند.
او گفت: اگر میخواهیم توت فرنگی بزیبایی بماند باید محصول زیبای “طلای سرخ” کردستان را بنوعی بسته‌بندی نماییم تا به افرادی که در داخل و حتی خارج از استان قصد سوء استفاده از این محصول را داشته باشند اجازه ندهیم.
وی تصریح کرد: باید توت فرنگی کاران و تولید کنندگان استان به بسته‌بندی، درجه‌بندی و شناسنامه‌دار کردن محصولها باور داشته باشند تا محصول توت فرنگی که محصول اصلی کردستان در بخش باغی است و بیش ترین میزان بهره اقتصادی را دارد، شناسنامه‌دار نماییم و مسیر بازار را به نفع تولیدکننده بهتر کنیم.
سالانه سی هزار تن توت فرنگی در استان کردستان تولید میشود
آریو امامیفر در همایش بسته‌بندی و بازار رسانی توت فرنگی استان گفت: توت فرنگی یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی در استان کردستان است.
عضو هیئت علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه کردستان اضافه کرد: سالانه سی هزار تن محصول توت فرنگی در استان کردستان تولید میشود که این میزان تولید معادل هشتاد درصد کل کشور است.
وی با بیان این که هشتادوپنج درصد تولید محصول توت فرنگی در استان بصورت تازه خوری مصرف میشود اذعان کرد: کم تر از پانزده درصد توت فرنگی بصنایع تبدیلی تبدیل میشود اما متأسفانه در استان کردستان صنایع تبدیلی برای این محصول وجود ندارد.
امامی فر تاکید کرد: مشکل اصلی برای محصول توت فرنگی این است که بیشتر مزارع سنتی اداره میشوند و حتی ظروف و جعبه‌های مناسب برای برداشت وجود ندارند.
وی به نبود سردخانه برای نگه داری از توت فرنگی در استان اشاره کرد و ادامه داد: در استان سردخانه لازم برای نگه داری محصول توت فرنگی وجود ندارد اما با اصلاح روشهای پیش از بسته‌بندی و به کارگیری روشهای نوین بسته‌بندی میتوان برای کاهش ضایعات آن اقدام نمود.
ایشان خاطرنشان کردند: بسته بندی باید در مکان صحیح انجام گردد و در عین حال باید نیاز بازار را شناسایی نماییم.
امامی فر اهداف بسته‌بندی را تکنیکی و کاربردی، اقتصادی و تبلیغاتی و بازاریابی نام برد و اذعان کرد: باید برای افزایش طول عمر ماندگاری محصول توت فرنگی “بسته‌بندی‌های نوین، تجزیه‌پذیر و هوشمند” در نظر داشته باشیم.

منبع: امتداد

 

کیلد آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی طراحی اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ اردیبهشت ۹۶
1694 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0