مسائل کرج را نمیتوان بدون توجه به مسائل منطقه ای آن حل کرد حامد مظاهریان

وظیفه باارزش و دشوار نظام‌ مهندسی در بخش آموزش است

معاونت وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که حرکت به‌ سمت حرفه‌ای‌ گری در ارائه خدمات مهندسی جز اهداف اصلی وزارت راه و شهرسازی است بیان کرد: همان‌ طور که ما بعنوان یک شهروند انتظار داریم تا در هر بخشی از تخصصی‌ ترین، حرفه‌ای ‌ترین و باکیفیت ‌ترین خدمات بهره‌ مند شده و از افرادی باصلاحیت که قادر به تضمین خدمت ارائه‌ شده‌اند، استفاده کنیم باید در حوزه خدمات مهندسی نیز بهمین شیوه عمل کنیم.

کد خبر: 960523011 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ مرداد ۹۶ - ۹:۲۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی معاونت وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که حرکت به‌ سمت حرفه‌ای‌ گری در ارائه خدمات مهندسی جز اهداف اصلی وزارت راه و شهرسازی است بیان کرد: همان‌ طور که ما بعنوان یک شهروند انتظار داریم تا در هر بخشی از تخصصی‌ ترین، حرفه‌ای ‌ترین و باکیفیت ‌ترین خدمات بهره‌ مند شده و از افرادی باصلاحیت که قادر به تضمین خدمت ارائه‌ شده‌اند، استفاده کنیم باید در حوزه خدمات مهندسی نیز بهمین شیوه عمل کنیم.وظیفه باارزش و دشوار نظام‌ مهندسی در بخش آموزش

وظیفه باارزش و دشوار نظام‌ مهندسی در بخش آموزش

مظاهریان

وظیفه باارزش و دشوار نظام‌ مهندسی در بخش آموزش

 

حامد مظاهریان  در هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان بابیان مطلب فوق تصریح کرد: دانشگاهها وظیفه دانش‌افزایی دارند و موظف هستند در یک زیر بنایی اصولی مسائل پایه‌ای را به متقاضیان ورود به بحث دانشگاهی آماده‌سازی کنند ولی در واقعیت امر این آموزشهای فاصله زیادی با واقعیت حرفه‌ای بازار فعلی داشته و قاعدتاً آموزشهای ما باید به سمت حرفه‌ای گری حرکت کند؛ زیرا بواسطه حرفه‌ای گری است که همگان منتفع خواهند شد.

وی افزود: از آنجاییکه همگی تمایل داریم خدمات خود را بصورت حرفه‌ای دریافت کنیم باید در مورد ساختمان نیز با همین نگاه وارد شده و در این مورد اغماضی نداشته باشیم؛ زیرا حرفه ای گری به نفع مردم است این موضوع میتواند رویکرد جدیدی در بالابردن سطح کیفیت و حفظ جایگاه حقوق شهروندی داشته باشد.

مظاهریان با اشاره به این که حرکت بسوی حرفه‌ای گری در امر ارائه خدمات مهندسی جز اهداف اصلی وزارت راه و شهرسازی است ادامه داد: همانطور که ما بعنوان یک شهروند انتظار داریم تا در هر بخشی از تخصصی‌ ترین، حرفه‌ای ‌ترین و باکیفیت‌ ترین خدمات بهره‌مند شده و از افرادی صلاحیت دار که قادر به تضمین خدمت ارائه‌شده‌اند، استفاده کنیم باید در حوزه خدمات مهندسی نیز بهمین شیوه عمل کنیم.

این مسیول عنوان کرد: بهرحال آن چه باید موردتوجه جامعه مهندسی و سازمان نظام‌مهندسی قرار گیرد، حرفه‌ای گری است که حرکت به سمت آن به نفع همه بویژه مردم است، زیرا از یک طرف سبب حفظ سرمایه‌های مردم می گردد از طرف دیگر هزینه‌ها را کاهش و کیفیت و آسایش را ارتقا میدهد.
مظاهریان با اعلام این که باید آموزش ‌های حرفه ‌ای بعد از فارغ‌التحصیلی پیش‌بینی گردد. مطرح کرد: اکنون در کل جهان این نوع آموزش ‌ها در حال اجرا است؛ لذا ضرورت دارد یک نقشه راه در حوزه صلاحیت حرفه‌ای و آموزش صنعت ساختمان تهیه گردد. متأسفانه در کشور یک سرمایه ‌گذاری بزرگ در حوزه صنعت ساختمان انجام می گردد، بدون اینکه موضوعات آموزش و صلاحیت حرفه‌ای آن را در نظر بگیریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی  در ادامه گفت: در حوزه صنعت ساختمان به یک هدف ‌گذاری آموزشی با رویکردهای جامعه هدف نیاز داریم که باید برای ارتقای کسانیکه در بازار کار هستند و آموزش کسانیکه متقاضی ورود به بازار کار هستند ولی از صلاحیت لازم برخوردار نیستند، برنامه‌ ریزی ضروری صورت پذیرد.

ویدر این مورد  با تاکید بر این که باید بدنبال آموزش ‌های بعد از دانشگاه باشیم .اظهار داشت: بدون تردید آموزش ‌های پس از فارغ‌التحصیلی نیازمند متولی خاص است که در بخش آموزش‌ های حرفه مندی مهندسین این امر خطیر بعهده سازمان نظام‌ مهندسی گذاشته‌ شده است.

وی با اشاره به این که  قانون دست نظام‌ مهندسی را در امر آموزش باز گذاشته است،افرود: طبق این اساس بدنبال اجرایی دقیق طرح جامع آموزش هستیم. بهر حال سازمان‌ های نظام ‌مهندسی ساختمان یکی از ارزش ‌های مهم در عرصه ساخت و سازند که توسط دولت ایجاد و قانون مند شده‌اند. از طرف دیگر سازمان ‌های نظام ‌مهندسی ساختمان، طی ۲ دهه فعالیت تجارب خوبی کسب کرده‌اند حال بنظر می رید با اصلاحات مختصری که در روابط بین اجزای کار در سازمان‌ های نظام ‌مهندسی ساختمان صورت می ‌گیرد این سازمان‌ ها بعنوان یک سازمان حرفه ‌ای و تخصصی بتوانند بوظایفی که قانون ‌گذار تعیین کرده، عمل کنند
ویبا تاکید براین که در این امر آموزش‌ های ۳ ‌ساله پس از فارغ‌التحصیلی را در نظر داریم. ابرازکرد: اجرای صحیح طرح جامع آموزش میتواند ۳ سال قبل از ورود به حرفه را، معنادار کند و بعدازاین اتفاق آزمون ‌های مرتبط می‌ تواند کارنامه حرفه‌ای‌ای مناسبی برای مهندسین حاصل کند.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهر سازی در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی و ضمانتی برای گذراندن آموزش ۳ ساله وجود دارد عنوان کرد: در برنامه پیش‌بینی‌ شده مهندسین باید در کارگاه ساختمانی و شرکت ‌های مربوط حضور داشته و در پایان دوره آزمون مربوطه را با موفقیت به اتمام برسانند.

مظاهریان با اعلام   این که دفتر مقررات ملی ساختمان بدنبال دوره ۳ ساله با دستاورد بالا است. تصریح کرد: بدون تردید دفتر مقررات ملی برنامه منظمی برای اجرا و نظارت در این حیطه دارد.
وی درپایان افرود: در تمام برنامه ‌های توسعه‌ ای کشور هدف ما توسعه صادرات غیرنفتی و صدور خدمات فنی و مهندسی بوده است و این مورد بدون حرفه مند کردن مهندسین حاصل نمی گردد.

منبع :سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ مرداد ۹۶
1140 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0