اولین گردهمایی آسیایی طراحان، سازندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت ساختمان اولین گردهمایی آسیایی طراحان، سازندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت ساختمان

اولین گردهمایی آسیایی طراحان، سازندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت ساختمان

اولین گردهمایی آسیایی طراحان، سازندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت ساختمان ، روز یک‌شنبه نهم بهمن 1401 به میزبانی جمعی از فعالان و کارآفرینان بین‌المللی و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ های کشور برگزار شد

کد خبر: 011116008 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۶ بهمن ۰۱ - ۱۰:۱۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، اولین گردهمایی آسیایی طراحان، سازندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت ساختمان ، روز یک‌شنبه نهم بهمن ۱۴۰۱ به میزبانی جمعی از فعالان و کارآفرینان بین‌المللی و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ های کشور برگزار شد

اولین گردهمایی آسیایی طراحان، سازندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت ساختمان

اولین گردهمایی آسیایی طراحان، سازندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت ساختمان
روز یک‌شنبه نهم بهمن ۱۴۰۱ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران میزبان جمعی از فعالان و کارآفرینان بین‌المللی و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ های کشور در نخستین همایش آسیایی طراحان، سازندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت ساختمان بود.
در این جلسه، امیدرضا ریاحی دبیر سازمان و رییس کمیسیون صدور خدمات و روابط بین‌الملل، الهام امینی نائب رییس کمیسیون صدور خدمات و روابط بین‌الملل، کامبیز رضوی خزانه‌دار سازمان و عضو کمیسیون صدور خدمات و روابط بین‌الملل، امیرافشین رییسی‌نژاد عضو هیئت‌مدیره سازمان و رییس کمیسیون مبحث بیست و دوم، غلام‌رضا خوش‌گفتار عضو هیئت‌مدیره سازمان و عضو کمیسیون صدور خدمات و روابط بین‌الملل، غلام‌رضا آزاد منجیری عضو هیئت‌مدیره و عضو کمیسیون صدور خدمات و روابط بین‌الملل نیز حاضر بودند.
در آغاز جلسه، ریاحی ضمن خوشامدگویی به حضار به معرفی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران پرداخت و افزود: این سازمان یک مجموعه مردم‌نهاد، مستقل و غیردولتی است که با صد و سی هزار عضو حقیقی و چهار هزار شرکت (شخص حقوقی) بزرگ‌ ترین صنف حرفه‌ای و تخصصی کشور است.
ریاحی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی سازمان جلب مشارکت حرفه‌ای فعالان صنوف ساختمانی است و به موجب ضوابط و قوانین، تنسیق امور و حمایت از تشکل‌های مهندسی، حرفه‌ای و صنفی در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: امروز در تلاش هستیم با همراهی و حمایت با کمک برگزارکنندگان این گردهمایی توان، دانش و ظرفیت جامعه مهندسی را افزایش دهیم و توانایی‌ های مهندسان صنعت ساختمان را هم در داخل و در خارج از کشور معرفی کنیم. ظرفیتی که اگر هدفمند و در راستای توسعه خدمات مهندسی باشد، نتایج بزرگی را محقق می‌کند. با این اتفاق می‌ توانیم شاهد توانمندسازی، افزایش درآمدهای ارزی و بهبود معیشت اعضای سازمان نیز باشیم. همچنین با توجه به جامعه جوان مهندسی که روزبه‌روز افزایش می‌ یابد، نیاز به حوزه‌های جدید شغلی و طبیعتاً کارآفرینی داریم.
رییس کمیسیون صدور خدمات و روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه بر این باور هستیم که توسعه و صادرات محصولات و خدمات ساختمانی از مسیر صدور خدمات فنی و مهندسی عبور می‌کند، گفت: تبادلات بین‌المللی منجر به ظرفیت‌سازی، رشد و ارتقای کیفی صنعت ساختمان می‌ شود و به‌ ویژه در حوزه تبادل کارشناسان (Exchange of Experts) با سایر کشورها می‌توانیم دانش و تجارب بین‌المللی را بومی نماییم. همچنین با برقراری تعاملات و ارتباطات بین‌المللی می‌ توان از الگوهای مدرن فنی، مدیریتی و اجرایی بهره گرفت.
ریاحی در تشریح عملکرد یک سال اخیر این کمیسیون گفت: در گام نخست طی فراخوان‌ هایی اقدام به شناسایی و ظرفیت‌سنجی اعضای حقوقی و حقیقی کردیم و در این راستا بیست جلسه هم‌اندیشی با فعالان حوزه ساخت‌وساز نیز برگزار گردید. همچنین نشست‌ هایی با تشکل‌ ها و انجمن‌ های حوزه صادرات نیز برگزار گردید. ارتباط با اتاق‌ های بازرگانی تهران و ایران، سازمان توسعه تجارت و تعامل با انجمن‌های دوستی، سفارت‌خانه‌ها نیز در دستور کار این کمیسیون قرار داشت. به گفته وی، در حال تشکیل بانک اطلاعاتی از مهندسان ایرانی خارج از کشور به‌منظور هم‌افزایی و استفاده از تجارب خدمات فنی و مهندسی هستیم. عضویت سازمان در سازمان‌ های بین‌المللی بالادستی، ارتباط با مراکز رشد و فناوری با بهره‌گیری از ظرفیت معاونت فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد کارگروه‌ های توانمندسازی و تعامل با نهادهای مرتبط نیز ازجمله مهم‌ترین اقدامات بوده است.
وی، اطلاع‌رسانی و ایجاد بستر برای اعضا به‌منظور حضور در همایش‌ های بین‌المللی، تعامل با نظام فنی و اجرایی آموزش تدوین رزومه‌ های کاری به اعضا را ازجمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته طی یک سال اخیر کمیسیون بود.
به گفته ریاحی، آموزش‌ های تخصصی ازجمله، همکاری با اتاق بازرگانی تهران و جامعه مهندسان مشاور برای آشنایی با قراردادهای بین‌المللی مختلف برای اعضای سازمان دستاوردهای کمیسیون صدور خدمات و روابط بین‌الملل در این مدت بوده است. همچنین نشست‌ های مختلفی با سفرا و هیئت‌ های مهندسی از کشورهای تاجیکستان، الجزایر و عمان و افغانستان، عراق نیز برگزار گردید.

در ادامه جلسه، الهام امینی عضو هیئت‌مدیره و نایب‌رییس کمیسیون صدور خدمات و روابط بین‌الملل، با اشاره به این نکته اساسی که گردهمایی فوق برای نخستین بار نگاه جدیدی به بحث صدور خدمات فنی و مهندسی ایجاد کرده است، گفت: برقراری تعامل با سایر کشورها در حوزه جغرافیای یک حرکت ملی به سمت شعار توسعه پایدار خواهد بود.
به گفته وی، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با توجه به ظرفیت‌ های گسترده خود می‌ تواند در کل کشور نیز تأثیرگذار باشد.
امینی ادامه داد: یکی از اقداماتی که این کمیسیون در دستور کار خود قرار داده، ایجاد سامانه همکاری‌های بین‌المللی است.
کامبیز رضوی خزانه‌دار سازمان و عضو کمیسیون صدور خدمات و روابط بین‌المللی نیز در جلسه در تشریح اهداف همایش چهارم اسفند گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به لطف حضور صد و سی هزار مهندس، پتانسیل بالایی در حوزه‌ های طراحی، نظارت و اجرا دارد که در حال حاضر فرصت مناسبی برای استفاده از این پتانسیل در کشورهای همسایه فراهم آمده است.
به گفته رضوی: هدف اصلی این همایش ایجاد ارتباط و بسترسازی برای اعضای سازمان است. این بسترسازی طی یک سال گذشته با همکاری اتاق‌ های مشترک با سایر کشورها از طریق کمیسیون صدور خدمات و روابط بین‌الملل فراهم شده است.
این عضو هیئت‌رییسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به تأثیر قابل‌توجه این همایش بر توسعه همکاری‌های ایران با سایر کشورها گفت: قصد داریم با برگزاری این گردهمایی ارتباطات مستقیمی را با کشورهای هدف برقرار کنیم و ظرفیت‌های خود را معرفی کنیم و همچنین از ظرفیت‌ های سایر کشورها نیز بهره ببریم و امیدواریم نتایج این جلسات و تلاش‌ها را در سال ۱۴۰۲ شاهد باشیم.
وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در حوزه تسهیلگری بخش خصوصی فعال در صنعت ساختمان می‌ تواند دوره‌های آموزشی تخصصی را توسط اساتید خبره خود برگزار کند و با در نظر گرفتن جایگاه ویژه در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و همچنین دبیرخانه صدور خدمات و روابط بین‌المللی مستقر در شورای مرکزی، این ارتباطات را با مراکزی صنعتی و تجاری که تمایل دارند از خدمات سازمان استفاده کنند، گسترش دهد.
امیرافشین رییسی‌نژاد عضو هیئت‌مدیره سازمان و رییس کمیسیون مبحث بیست و دوم، در این جلسه با اشاره به اهمیت مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان که مستقیماً در حوزه نگاهداشت ساختمان به‌ ویژه بعد از بهره‌برداری تمرکز دارد، گفت: مبحث ۲۲ به‌ عنوان یکی از بخش‌ های آیین‌نامه صدور خدمات نیز مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته رییسی‌نژاد، نود درصد از ظرفیت اعضای سازمان در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی نادیده گرفته شده است. عواید حاصل از صدور خدمات فنی و مهندسی این ظرفیت را دارد که به جای درآمد صادرات نفت باشد.
به گفته این عضو هیئت‌مدیره سازمان، مهمترین نیاز مغفول مانده، بحث آموزش و استفاده از تجربه و نحوه ایجاد ارتباط با کمک کمیسیون صدور خدمات و روابط بین‌الملل است که البته تلاش‌ های مثبتی در این مسیر صورت گرفته است.
غلام‌رضا خوش‌گفتار عضو کمیسیون صدور خدمات و روابط بین‌المللی نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان یک رسالت مهم دارد و آن هم ارائه خدمات مهندسی و یا به تعبیری کامل‌کننده زنجیره ساخت‌وساز است.
به گفته وی، در سال‌ های پس از انقلاب بسیاری از جوانان در دانشگاه‌ها آموزش دیدند و حاصل آن حضور تعداد قابل‌توجهی مهندس در حوزه‌های مربوط به ساختمان است. تنها در تهران ۷۰٫۰۰۰ مهندس دارای پروانه اشتغال به کار فعالیت می‌کنند اما با توجه به شرایط فعلی اقتصادی، بحث اشتغال آنها با معضلاتی روبرو است.
به گفته خوش‌گفتار استفاده از ظرفیت صدور خدمات مهندسی می‌تواند برای کارآفرینی این افراد مفید باشد. همایش چهارم اسفندماه این امکان را می‌ دهد که ظرفیت‌ های جامعه مهندسی را در حوزه آسیایی معرفی کنیم و در آینده انتظار داریم با تعاملات بیشتر این همکاری‌ ها به سایر کشورهای دنیا معرفی کنیم.

در ادامه، میثاق سلماسی دبیر این همایش بیان کرد: اگر حمایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و به‌ ویژه ریاست سازمان نبود، برگزاری این جلسه محقق نمی‌ شد. عزم خود را جزم کرده‌ایم تا این گردهمایی در راستای بهبود کیفیت ساخت‌وساز به نحو احسن برگزار گردد.
به گفته وی، هدف اصلی تعامل مستقیم با صادرکنندگان و تولیدکنندگان و بخش فعال در این حوزه است. در گام اول روی بخش آسیایی متمرکز شده‌ایم چراکه در حال حاضر روابط خوبی با کشورهای همسایه داریم. امیدوار هستیم با کمک گرفتن از مراکز تجاری و اتاق‌ های بازرگانی و تعامل با فعالان مربوطه، فضایی ایجاد گردد که اقتصاد کشور از آن بهره‌مند گردد. یکی از موضوعات اصلی که قصد داریم در پنل‌ های تخصصی همایش چهارم اسفند به آن پرداخته شود موضوعاتی مانند امور حقوقی، قراردادهای بیمه، حمل‌ونقل و آموزش خواهد بود.
وی گفت: در بخش اعزام نیروهای فنی و مهندسی مشکلاتی وجود دارد. نیروهای زبده کشور می‌توانند در بخش فناورانه ساخت‌وساز به کشورهای اطراف اعزام گردند.
همچنین در ادامه این جلسه دکتر امجد از برگزارکنندگان همایش فوق با اشاره به این گردهمایی، هدف اصلی را هم‌افزایی با پانزده کشور آسیای برشمرد و گفت: تعامل با مراکز تجاری در کشورهای آسیایی با هدف ارائه راهکار عملی به‌منظور ورود به بازارهای مختلف انجام خواهد شد.
سلماسی ادامه داد: هم در حوزه محصولات و هم در حوزه خدمات ظرفیت‌های بالقوه‌ای داریم که در حال حاضر به دنبال کسب سهم بیشتر در بازار جهانی هستیم. به گفته دکتر امجد، کشورهای هدف، چین، روسیه، عمان و قطر سایر اعضای CIS هستند. همچنین همکاری‌ های خوبی با تانزانیا و افغانستان نیز در حوزه صدور خدمات مهندسی صورت گرفته است.
در این نشست نمایندگان از گروه توسعه همکاری ایران و چین، مرکز تجاری سوژو چین، مرکز تجاری ایران و قطر، مرکز تجاری ایران در روسیه، برخی از اعضای علمی دانشگاه و کارآفرینان به بیان نظرات خود پرداختند.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ بهمن ۰۱
671 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0