عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تاکید کرد

قصور وزارت راه و شهرسازی در خصوص مقاوم‌سازی‌ها

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی اظهار کرد: تکالیف مقاوم‌سازی بر عهده وزارت راه است. وزارت راه و شهرسازی برای مقاوم‌سازی به افراد پروانه‌ای نمی‌دهد. مهم این است که بعد از بهره‌برداری هم ساختمان کنترل شود ولی صلاحیتی تعریف نشده است. صلاحیت‌های صادر شده برای مهندسان فقط برای زمان ساخت است. در مقاوم‌سازی نمره صفر دریافت می‌‌کنیم چرا که اصلاً از توان مهندسان استفاده نشده است. نمی‌توان گفت شهرداری مقصر است. دولت باید زیرساخت‌ها را فراهم می‌کرد که نکرده است.


کد خبر: 6484 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۶ بهمن ۹۵ - ۶:۰۳ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی اظهار کرد: چتر سیاسی در حادثه پلاسکو باز شده است. دولت یکبار تصمیم بگیرد و برای مقاوم‌سازی کاری کند. متأسفانه به جای پاسخگویی همدیگر را متهم می‌کنیم و تأکید می‌کنم که تکالیف مقاوم‌سازی بر عهده وزارت راه است و به این تکالیف عمل نکرده‌اند.قصور وزارت راه و شهرسازی در خصوص مقاوم‌سازی‌ها

قصور وزارت راه و شهرسازی در خصوص مقاوم‌سازی‌ها

قصور وزارت راه و شهرسازی در خصوص مقاوم‌سازی‌ها

قصور وزارت راه و شهرسازی در خصوص مقاوم‌سازی‌ها

شکیب همچنین اشاره کرد به اینکه ممکن است بعد از ساخت یک ساختمان کاربری آن تغییر کند. ممکن است آیین‌نامه‌ها هم تغییر کند و ساختمان نیاز به مقاوم‌سازی داشته باشد و برای مقاوم‌سازی باید از وزارت راه و شهرسازی صلاحیت بگیرند چرا که وزارت راه و شهرسازی برای مهندسینی که می‌خواهند ساختمانی را بسازند صلاحیت صادر می‌کنند ولی برای مقاوم‌سازی به افراد پروانه‌ای نمی‌دهد. البته اصلا پروانه نگهداری و مقاوم‌سازی تعریف نشده و دولت کاری نکرده است.

حمزه شکیب بیان کرد: ساختمان پلاسکو یکی از ساختمان‌های قدیمی کشور بوده است. هنگامی که یک سازه از ابتدا که شروع به ساخت می‌شود تا پایان عمرش باید روندی برای نظارت و کنترل آن در نظر بگیرند. هر چند که ساختمان متعلق به بخش خصوصی باشد اما حاکمیت به حکم وظیفه برای ایمنی جان شهروندان و حفظ سرمایه‌ها باید کنترل‌های لازم را انجام دهند.

شکیب در ادامه افزود: این کنترل باید در سه بخش تقسیم شود. یک بخش زمانی است که تصمیم به ساخت گرفته می‌شود تا زمان بهره‌برداری.

وی گفت: مالک اگر بخواهد سازه‌ای را احداث کند باید معمار و طراح و تأسیسات‌چی داشته باشد و بعد مجری که آن را بسازد و نظارت هم باید در کل مجموعه صورت گیرد حال به لحاظ فرهنگی چقدر به این کار عمل می‌کنیم جای خود را دارد.

شکیب اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی مجری کار است که باید به مهندسین ناظر پروانه دهد. از شروع بهره‌برداری تا پایان عمر ساختمان باید فرایند نگهداری و مقاوم‌سازی صورت گیرد. عضو سابق شورای شهر گفت: نگهداری و مقاوم‌سازی در کشور ضابطه‌مند نیست و دولت در این زمینه به وظیفه خود عمل نکرده است.

وی همچنین، اشاره کرد: صلاحیت‌های صادر شده برای مهندسان فقط برای زمان ساخت است. مهم این است که بعد از بهره‌برداری هم ساختمان کنترل شود ولی صلاحیتی تعریف نشده است. برای نگهداری ساختمان‌ها در کشور قانونی وجود ندارد و جا نیفتاده است، باید در این زمینه دولت ورود می‌کرد که نکرده است.

شکیب در ادامه بیان کرد: به خاطر امنیت جان مردم باید هر چه سریع‌تر دولت در این زمینه اقدام کند. وزارت راه ورود نکرده و خلأهای قانونی داریم.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی همچنین به اخطارهای مکرر شهرداری به ساختمان پلاسکو اشاره کرد و گفت: چرا اخطارها عملی نشده است؟ ما ضعف قانون داریم.

شکیب اظهار کرد: ۴۰۰ هزار مهندس در کشور پروانه صلاحیت ساخت‌وساز دارند، اما یک مهندس هم پروانه صلاحیت مقاوم‌سازی ندارد چرا که وزارت شهرسازی تعریفی برای این موضوع نکرده است و به تکالیف خود عمل نکرده است. اگر بخواهیم در ساخت‌وساز به خود نمره بدهیم نمره‌مان ۱۲ و ۱۳ است. ولی در مقاوم‌سازی نمره صفر دریافت می‌‌کنیم چرا که اصلاً از توان مهندسان استفاده نشده است.

شکیب افزود: ساختمان‌ها هیأت مدیره‌ای اداره می‌شود. هیأت مدیره‌ها هم از اعضای ساختمان هستند شاید مالکان زرق و برقی به ساختمان بدهند که این تزیین‌ها ظاهرسازی است. باید سرمایه‌ها را حفاظت کنیم و وظیفه مقاوم‌سازی برعهده حاکمیت است. توان این موضوع در مهندسین وجود دارد ولی سازوکاری فراهم نکرده است.

وی خطاب به دولت گفت: اولاً مقاوم‌سازی را تعریف کنید و بعد برای مقاوم‌سازی بگویید چرا پروانه‌ای صادر نکردید.

شکیب در ادامه بیان کرد: ساختار نداریم. با بروزی حوادثی مانند پلاسکو فضا را سیاسی می‌کنند و همدیگر را متهم اما باید بگوییم که ما زیرساخت نداشتیم و برای مقاوم‌سازی کاری صورت نگرفته است.

وی همچنین اشاره کرد به مبحث ۲۲ که یکی، دو سال پیش چند نفر نوشته‌اند و گفت: این مبحث در مورد نگهداری بود و مورد قبول نخبگان هم نیست این مبحث نوشته شده اما باز هم برای صلاحیت‌ها تعریفی صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: نمی‌توان گفت شهرداری مقصر است. دولت باید زیرساخت‌ها را فراهم می‌کرد که نکرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ بهمن ۹۵
1104 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0