توضیحات رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی در مورد آخرین اقدامات این گروه توضیحات رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی در مورد آخرین اقدامات این گروه

توضیحات رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی در مورد آخرین اقدامات این گروه

توضیحات رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی در مورد آخرین اقدامات این گروه ، ارائه شد. پیگیری مغایرت های مباحث مقررات ملی ساختمان در مبحث سه. و چهار در جلسات گروه

کد خبر: 000819002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ آبان ۰۰ - ۱:۱۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، توضیحات رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی در مورد آخرین اقدامات این گروه ، ارائه شد. پیگیری مغایرت های مباحث مقررات ملی ساختمان در مبحث سه. و چهار در جلسات گروه

توضیحات رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی در مورد آخرین اقدامات این گروه

توضیحات رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی در مورد آخرین اقدامات این گروه
گروه تخصصی معماری و آخرین اقدامات
رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی در مورد آخرین اقدامات این گروه تخصصی توضیحاتی ارایه نمود.
زهره ترابی، رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی به سوالات ما در مورد مهم‌ترین اقدامات و دستورکارهای این گروه تخصصی پاسخ داد. این سوال و جواب را بخوانید:
لطفا از فوری ترین دستور کارگروه معماری بفرمائید؟
•در مورد صلاحیت ‌های جدید از جمله طراحی داخلی تجارب سایر کشور‌ها (کانادا) بررسی و برای توسعه و گسترش این صلاحیت در ایران مواردی طرح گردید که طبق موارد مطروحه معماران در صورت گذراندن دوره ‌های تخصصی مذکور و قبولی در آزمون نهایی می ‌توانند از مزایای دوره مذکور استفاده کرده و موفق به اخذ صلاحیت فوق شوند. ضمنا گرداوری شرح خدمات معماری داخلی در اولویت گروه تخصصی است.
•پیشنهاد تشکیل کارگروه حریق در گروه تخصصی معماری شورا ارائه گردید که این کارگروه برای هدف ‌های بعدی مبنی بر استفاده از مهندسین ذی صلاح برای کنترل نقشه ‌های آتش نشانی پروژه‌ ها در سازمان نظام مهندسی است.
•پیگیری مغایرت های مباحث مقررات ملی ساختمان در مبحث سه. و چهار در جلسات گروه
*با توجه به مشکلات موجود اکثر استان ‌ها درباره تداخل مسئولیت ‌های بین رشته‌ای در مورد طراحی و ارائه جزئیات اتصال غیر سازه ای، الحاقی و دیوار‌های جداکننده و بررسی شرح خدمات مهندسین طراح معماری، محاسب سازه و شرح خدمات ناظران عمران و ناظر معمار طی نامه‌ای نسبت به تفکیک شرح خدمات براساس مباحث مقررات ملی اعلام نظر گردید.
•تشکیل کمیته نما در استان ‌ها برای کنترل نما طبق دستورالعمل و چک لیست
آیا پی‌گیر پیاده سازی مدل الگوی معماری ایرانی- اسلامی هستید، لطفا بیشتر توضیح دهید؟
وقت آن رسیده است که سازمان نظام مهندسی ساختمان، اقدامی در باز آفرینی نما‌های ساختمانی و سیمای خیابان ‌های شهری ایران بعمل آورد. امروزه بعد از ۳ دهه آموزش مستمر فراگیر و ترویج عمومی معماری از طریق صنف مهندسی ساختمان، بیشتر ایرانیان با صنف معماری و معماران آشنا شده اند و فرصت خوبی برای عمومی کردن معماری و تولید نما‌های ساختمانی سازگار با هویت ایرانی ایجاد شده است ولی در حال حاضر هیچ سند همگانی قابل فهم برای تولید معماری و آفرینش نمای ابنیه استاندارد و سازگار با حس هویت محلی وجود ندارد.
تهیه دستورالعمل راهنمای طراحی نما‌های ساختمانی هر شهر را در کانون این هدف قرار داده و آن را تنها راه برای حفظ انسجام بصری بنا‌های شهری می ‌داند و فراتر از سلیقه مهندسان و سازندگان وشهروندان بهره بردار، یک حق و تکلیف در ارتباط با هویت و پایداری شهری است. تاکید بر تهیه نظام نامه طراحی ویژه شهر‌های منتخب هر استان است و تهیه نظام نامه تیپ برای همه استان‌ ها و شهرستان‌ ها به تهی شدن محتوای نظام نامه منجر خواهد شد.
در تهیه شرح خدمات راهنمای طراحی نما‌های ساختمانی هر شهر، موضوعات زیر مورد توجه قرار می‌گیرد:
•بررسی ساختار نظام نامه ‌های موجود در مورد نماسازی و کنتترل سیمای ساختمان ‌ها در کشور
•تشخیص محور‌های اصلی در منظر شهری و نمای ساختمان ‌ها
•توجه به تنوع پهنه‌ های سرزمینی موثر بر سیما و منظر ساخت و ساز
•بررسی ضوابط و سیاست‌ های ابلاغی مرتبط در مقررات ملی ساختمان
•بررسی ضوابط بالادستی ابلاغی وزارت خانه‌ها و مراجع قانونی در زمینه سیمای ساختمان‌ ها
•حضور نمایندگان تخصصی و طراحان و تهیه کنندگان راهنمای طراحی در پهنه‌ های اقلیمی و فرهنگی یا استان ‌های منتخب در جلسات کارگروه
با توجه به اهمیت موضوع نما و مکاتبات شورای مرکزی با سازمان نظام مهندسی استان ‌ها مبنی بر تاکید بر ظرفیت سازی، کار فرهنگی و باز تعریف احیای مفاهیم معماری در بررسی طرح نمای ساختمان ‌ها به لحاظ فرم، شکل، مصالح و تاثیر بر سیما و منظر شهری و تطبیق با الگو‌ها و آموزه ‌های فرهنگی معماری ایرانی- اسلامی و هم‌چنین در راستای ایفای وظایف قانونی طبق بند ۱ از ماده دوم قانون نظام مهندسی ساختمان کشور، احیای مفاهیم معماری سیما و منظر شهری و مصوبه ضوابط و مقررات ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب هشتاد و هفت که تهیه نقشه حجمی ابنیه و راندوی مصالح به‌ کار گرفته شده در ابنیه جدید را از جمله وظایف مهندسان طراح معمار منظور کرده است.
هم‌چنین با توجه به شرح خدمات مصوب سال هفتاد و هشت، ابلاغی وزارت راه و شهرسازی انجام خدمات مازاد بر موارد منعکس شده در شرح خدمات مصوب مذکور را مستحق حق الزحمه مازاد دانسته است.

اعضای گروه تخصصی معماری شورای مرکزی به منظور بسترسازی و ایجاد شرایط و ترویج خدمات یاد شده در سطح کشور اقدام به تهیه شرح خدمات و برآورد و تهیه حق الزحمه پیشنهادی بابت مدل سازی و تصویر سازی ۳ بعدی اجرایی و فاز دو، نما به منظور ایجاد وحدت رویه در استان ‌ها و مبنا قرارگرفتن در توافق با کارفرمایان کرده است.
تشکیل کمیته نما و برگزاری جشنواره ساختمان برتر بعنوان تجارب برخی از استان‌ ها در جهت ترویج نمای معماری ایرانی است. کمیته بررسی نما در استان ‌ها راه اندازی گردد و ترویج گسترده استفاده از مصالح بومی و معماری بومی انجام شود و بصورت موضوعی و موضعی در خصوص مفاهیم معماری ایرانی، مصالح، مبحث نوزدهم، درز انقطاع و… بررسی ‌های لازم در کمیته ‌های نما بعمل آید.
جای اصل نظام تشویق در نظام مهندسی خالی است؛ شناسایی الگو‌های باارزش و بحث بهره گیری از فناوری نوین ساختمانی در صنعت ساختمان. آنچه مهم است مشاورین املاک و بازاریان هستند که در بازار قیمت را تعیین می ‌کنند و به خریداران تحمیل می‌‌ کنند، ساختمان ‌های واجد ارزش شناسایی گردند. در این مورد، تجارب استان قزوین در مورد جشنواره ساختمان برتر بررسی گردید. بحث ‌های صرفه جویی در مصرف انرژی – منابع تجدید ناپذیر- فناور‌های نوین ساخت- صنعتی سازی – مدیریت ساخت در این جشنواره در جهت کیفیت ساخت بررسی می ‌گردند.
منبع: سازمان ‌نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ آبان ۰۰
500 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0