سازمان نظام صنفی رایانه ای

سازمان نظام صنفی رایانه ای: استقرار دبیرخانه کمیته فنی فناوری اطلاعات JTC1 در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، دبیرخانه رسمی کمیته فنی مشترک فناوری اطلاعات (با نام ISIRI-ITTC) در ایران شد.

کد خبر: 4940 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ دی ۹۵ - ۱:۱۰ ب.ظ
به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،ناصرعلی سعادت با اعلام این خبر، گفت: تاکنون دو دوره از کمیته فنی فناوری اطلاعات (از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵) تشکیل‌شده است. از شهریورماه سال جاری، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با ارائه یک طرح سه‌ساله موفق شد از طریق تایید و کسب مجوز از سازمان ملی استاندارد ایران، دبیرخانه کمیته فنی فناوری اطلاعات را در سازمان متمرکز کند.استقرار دبیرخانه کمیته فنی فناوری اطلاعات JTC1

استقرار دبیرخانه کمیته فنی فناوری اطلاعات JTC1

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با تاکید بر اینکه سازمان از این پس به‌طور رسمی به‌عنوان بازوی فنی سازمان ملی استاندارد ایران در تدوین استانداردهای بین‌المللی حوزه فناوری اطلاعات در کشور خواهد بود، گفت: اکنون سازمان، معادلISO/IEC JTC1  در سطح بین‌المللی بوده و می‌تواند در تدوین استانداردهای فنی فناوری اطلاعات در سطح بین‌المللی ایفای نقش کند.
در دوره سوم کمیته فنی فناوری اطلاعات ناصرعلی سعادت به‌عنوان رئیس کمیته، آزاده داننده به‌عنوان نایب‌رئیس و علی آذرکار دبیر کمیته معرفی شدند.
سعادت در جایگاه کمیته فنی فناوری اطلاعات توضیح داد: کمیته فنی فناوری اطلاعات متناظر ISO/IEC JTC1، مهم‌ترین نهادی که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) و سازمان بین‌المللی الکتروتکنیک (IEC) به‌منظور تدوین استانداردهای حوزه فناوری اطلاعات از سال ۱۹۸۷ تشکیل‌شده، در سطح ملی است. فعالیت اصلی این کمیته، ایجاد زیرساخت‌های لازم فنی برای مشارکت متخصصان داخلی در تدوین استانداردهای بین‌المللی حوزه فناوری اطلاعات است. او به فعالیت و مشارکت موثر کمیسیون استاندارد و تدوین مقررات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در فعال‌سازی این کمیته اشاره کرد.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، با بیان اینکه دوره‌های کمیته فنی فناوری اطلاعات سه‌ساله بوده و اکنون سومین دوره این کمیته آغازشده، گفت: در دور نخست متاسفانه کمیته دستاورد چندانی نداشت و ایزو نیز سطح مشارکت آن را از P به O تنزل داد. یکی از اهداف هیات‌رییسه، تلاش برای ارتقای مجدد کمیته‌های فرعی آن به P است.
با توجه به ارتباطات تنگاتنگ سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با سازمان ملی استاندارد ایران و در پی عدم انجام فعالیت‌های مشخصی در دوره اول، کمیسیون استاندارد و تدوین مقررات پیشنهاد فعال‌سازی مجدد آن را در دی‌ماه سال ۹۱ تهیه و پس از تایید رئیس کمیته، به سازمان ملی استاندارد ایران ارایه کرد. پس از طی مراحل مختلف و تایید دبیرخانه کمیته ملی استانداردهای ایزو، هیات‌رییسه دوره دوم از طریق انتخابات در اواخر مهرماه ۱۳۹۲ شکل گرفت.
سعادت در این خصوص ادامه داد: در این انتخابات محمدرضا میراسکندری به نمایندگی از سازمان فناوری اطلاعات به‌عنوان رئیس، مرتضی مهدوی به نمایندگی از سندیکای افتا به‌عنوان نایب‌رئیس و آزاده داننده به نمایندگی از سازمان نظام رایانه‌ای استان تهران به‌عنوان دبیر برگزیده شدند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، با اشاره به‌ضرورت فعالیت کمیته فنی فناوری اطلاعات افزود: فعالان و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات (تولیدکنندگان، فروشندگان، خریداران، بخش‌های دولتی، دانشگاهی و…) می‌توانند از طریق مشارکت در این کمیته، در فرآیند تدوین استانداردهای بین‌المللی این حوزه مشارکت داشته باشند.
سعادت بر تاکید بر اینکه این کمیته، پل ارتباطی میان متخصصان داخلی و خارجی در حوزه تدوین استانداردهای بین‌المللی حوزه فناوری اطلاعات است، ادامه داد: از طریق مشارکت در  ISIRI/ITT، سازمان ملی استاندارد ایران در حوزه تدوین و اشاعه استانداردهای فناوری اطلاعات نیز فعال‌تر خواهد شد. این مشارکت می‌تواند متخصصان داخلی را با حوزه‌های جدید فناوری اطلاعات در سطح جهانی آشنا کرده و سطح تعاملات را با متخصصان و خبرگان بین‌المللی ارتقا دهد. علاوه بر آن، کارشناسان داخلی می‌توانند نیازهای داخلی را نیز در تدوین استانداردهای بین‌المللی لحاظ کنند.

استقرار دبیرخانه کمیته فنی فناوری اطلاعات JTC1

 منبع: روابط عمومی سازمان
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ دی ۹۵
1074 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0