تلاش وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با کوپن ‌فروشی نظام مهندسی ساختمان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی

تلاش وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با کوپن ‌فروشی نظام مهندسی ساختمان

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در وزارت راه و شهرسازی چالش بزرگی را آغاز کردیم تا تقسیم پول، تقسیم کار و کوپن فروشی را براندازیم که ­در مقابل این اقدام مخالفت سازمان یافته ‌ای وجود دارد.­

کد خبر: 970404005 تاریخ انتشار: دوشنبه ۴ تیر ۹۷ - ۱۱:۰۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در وزارت راه و شهرسازی چالش بزرگی را آغاز کردیم تا تقسیم پول، تقسیم کار و کوپن فروشی را براندازیم که ­در مقابل این اقدام مخالفت سازمان یافته ‌ای وجود دارد.­

تلاش وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با کوپن ‌فروشی نظام مهندسی ساختمان

تلاش وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با کوپن ‌فروشی نظام مهندسی ساختمان

تلاش وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با کوپن ‌ فروشی نظام مهندسی ساختمان

حامد مظاهریان، در اولین سمینار ارزیابی خسارات بیمه ای ساختمان‌ ها بعد از زمین ‌لرزه که با حضور مسئولان ارشد بیمه مرکزی کشور برگزار گردید، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان صنعت بیمه کشور بیان کرد: از نقطه ضعفها در فرآیند انجام کارها، نبود ارتباطات افقی بین دستگاههای مختلف است.
مظاهریان، آموزه ‌های صنعت بیمه را عنصری کلیدی در گرداوری قوانین ساختمان دانست و گفت: تجاربی که تک تک شما در برآورد خسارات مخصوصا در سوانحی مثل زلزله کرمانشاه دارید، میتواند در اصلاح فرآیندهای صنعت ساختمان کشور و تعدیل کدهای مقررات ملی موثر باشد. این آموزه ها و تجارب می ‌تواند بیانگر آن باشد که خسارات چگونه رخ داده است؟ چگونه می ‌توان از آن جلوگیری کرد؟ چگونه میتوان در مقررات ملی ساختمان به آن پرداخت.
وی تصریح کرد: در وزارت راه وشهرسازی اکنون برنامه ‌های مفصلی در حوزه ساختمان داریم، ولی ارتباط با بخش بیمه کم تر از حد انتظار است و شرح اقدامات ما به این بخش منتقل نمی‌ گردد.
وی، سپس به نقش مهم صنعت بیمه در توسعه کشور اشاره کرد و افزود: بیمه در ایران قدمتی دیرینه دارد و قانون آن در سال شانزده، گرداوری گردیده است و باید یادآور شد که ­بیمه بخش جدایی ناپذیری از هر فعالیت پایدار اقتصادی است و ساختمان گران ترین کالایی است که اکثر مردم می‌ توانند مالک آن شوند و این بیمه است که می ‌تواند خسارات احتمالی به آن را جبران کند.
هم چنین مظاهریان، تغییر نگرش به دولت و خروج از دایره جبران خسارت را ضرورت شرایط امروزی کشور دانست و گفت: اکنون دامنه انتظارات از دولت به مثابه یک دولت رفاه است و وظیفه جبران خسارات رخ داده شده در کشور را دارد. اگر در شمال کشور کیوی که یک میوه نسبتا لوکس است، سرمازده گردد، این دولت است که باید خسارت را جبران کند. یا بعنوان نمونه کسی که خانه خود را بیمه نمی‌ کند، به این امید است که خسارت احتمالی را دولت با استفاده از سرمایه عمومی جبران کند.
‌معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: این نقش بسرعت در حال دگرگون شدن است. دولت ایران مانند بسیاری از دولت‌ های در حال توسعه نمیتواند نقش رفاه خود را ایفا کند. حتی این که دولت می ‌تواند بار توسعه را در کشور به دوش بکشد، در معرض سوال جدی قرار دارد. با توجه به کمبود منابع و شرایط کنونی اقتصاد نقش واقعی دولت تنها می‌ تواند نقشی مشارکتی باشد. به جز در موارد مرتبط با بهداشت، آموزش و مسائل اجتماعی دولت تنها می ‌تواند در جایی که بازده اقتصادی دارد مشارکت کند.
وی، ورود بیمه به اقتصاد بعنوان جبرانگر خسارت و جایگزینی آن با دولت را ضروری دانست و گفت: دولت همواره خود را داوطلب پرداخت خسارات جلوه داده است. ولی اکنون حتی اگر دولت بخواهد این نقش را بازی کند، امکانپذیر نیست. ­دولت باید این جرات را پیدا کند که در مورد نقش خود در دهه ‌های آینده با مردم صحبت کرده و مردم باور داشته باشند آن دولت ثروتمندی که بتواند خسارات وارده را از جیب همه مردم جبران کند، دیگر وجود ندارد.
وی، نقش کنونی بیمه در صنعت ساختمان را کم رنگ توصیف کرد و بیان داشت: بعنوان متولی بخش ساختمان متاسفم بگویم که ضریب نفوذ بیمه در کشور خیلی پایین است. اکنون سه میلیون واحد مسکونی در ایران تحت پوشش بیمه قرار دارد و این در حالیست که براساس آمار مرکز آمار ایران بیست و هفت میلیون خانه در کشور وجود دارد. این یعنی درصد ضریب نفوذ بیمه در صنعت ساختمان ده تا دوازده درصد است.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بر ضرورت رجوع بیش تر بخش خصوصی به صنعت بیمه اشاره کرد و ادامه داد: در صنعت ساختمان، فقط بخش خصوصی، در سال نود و پنج که دوران رکود مسکن نیز تلقی می گردد، شصت هزار میلیارد تومان سرمایه ‌گذاری کرده و این در حالیست که بخش دولتی حداکثر پانزده هزار میلیارد تومان در این صنعت سرمایه‌ گذاری داشته است که این امر نشان می ‌دهد در این تغییر پارادایم بخش خصوصی نقش اصلی را خواهد داشت. بنابراین بخش خصوصی باید این تغییر را نهادینه کرده و خود سرمایه خود را بیمه کند.
نقش بیمه بعنوان تعدیل ‌گر فعالیت مهندسی
مظاهریان در ادامه اظهارات خود به برنامه های این وزارتخانه برای ایجاد تحول در صنعت ساختمان اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه های این وزارتخانه برای ایجاد تحول در صنعت ساختمان­BIM­ است که آینده صنعت ساختمان در ایران و جهان بشمار می ‌آید. در انگلستان از سال ۲۰۱۶ ساختمان‌ های دولتی تنها در صورتی اجازه ساخت می‌ گیرند که منطبق با نظام­BIM­باشد. این فرایند بسرعت در جهان در حال گسترش است.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: فاصله ما با جهان در این زمینه حدود دو دهه است که میتوان آن را جبران کرد. اگر نتوانیم صنعت ساختمان را با­BIM­منطبق کنیم، نه تنها فرصت ‌های زیادی را داخل کشور از دست می ‌دهیم، که در منطقه و جهان امکان رقابت در صنعت ساختمان را نخواهیم داشت.
مظاهریان تصریح کرد: ­BIm­یک دید کل نگر میان مراکز آموزشی، مراکز حرفه‌ای، شرکت‌ ها، صنعت ساختمان و متولیان این صنعت است. طبق این نظام در زمان طراحی تمام جزییات ساخت در یک نقشه کلی آورده می ‌شود. در واقع در­BIM­زمان و هزینه بیش تری در مرحله طراحی صرف شده، ولی در کل فرآیند ساخت صرفه‌ جویی می گردد.
وی با اشاره به ارائه لایحه­BIM­به هیات دولت در آینده نزدیک خاطر نشان کرد: یکی از ارکان اصلی استقرار نظام­BIM­­بیمه است. همه سیستم بر مبنای پروتوکلی جلو میرود که بر مبنای آن مسئولیت‌ ها، نقش ‌ها و ریسک ‌ها مشخص شده است.
مظاهریان از اصلاح قانون نظام مهندسی بعنوان اقدام دیگر این وزارتخانه در حوزه ساختمان عنوان کرد و افزود: این قانون بیست و دو سال پیش شکل گرفته است. از آن زمان مهندسی گسترش یافته و تعداد مهندسان در کشور چند برابر شده است. در حال حاضر در حدود پانصد هزار مهندس در کشور وجود دارد و پیش بینی می گردد تا سال ۱۴۰۵ تا یک میلیون مهندس در بخش ساختمان حضور داشته باشند. این رشد در میزان سرمایه گذاری هم اتفاق افتاده است و اکنون بخش خصوصی پرچم‌ دار ساخت ‌و ساز در کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یاد آور شد: قانون نظام مهندسی باید با این تحولات تغییر کند. درون مایه این تغییر مشخص شدن نظام مسئولیتی است و این وظیفه بعهده صنعت بیمه قرار دارد. اکنون نحوه توزیع مسئولیت بین مهندسان بر پایه عددی صورت گرفته که مبنای مشخصی ندارد و این نظام فعلی در واقع بیش تر توزیع کوپن است.
وی به نقش صنعت بیمه در تحول قانون نظام مهندسی اشاره کرد و افزود: آن چه می ‌تواند این مساله را تنظیم کند صنعت بیمه است. مهندسان و اشخاص حقیقی و حقوقی باید به اندازه‌ ای مسئولیت بپذیرند که می‌ توانند برای کارشان بیمه بخرند. بیمه طبق سابقه کاری افراد، باید حجم مشخصی از فعالیت ‌آن‌ ها را بیمه کند و این می‌ تواند مبنای توزیع کار میان مهندسان باشد.

تلاش وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با کوپن ‌فروشی نظام مهندسی ساختمان

مظاهریان ادامه داد: این نقش کاملا با آن چه اکنون رخ می‌دهد متفاوت است. اکنون بیمه در نگاه تعداد گسترده ‌ای از افراد کالایی لوکس محسوب می گردد. در حالیکه بیمه ساختمان و بیمه مسئولیت باید یک الزام باشد. در اصلاح قانون نظام مهندسی بیمه در مرکز قرار دارد. این بیمه است که تعیین می ‌کند افراد تا چه اندازه اجازه‌ کار دارند تا طبق اشتباهاتشان، وظایفشان را تعدیل کنند.
وی، اقدام سوم این وزارتخانه را تهیه آیین نامه کنترل ساختمان دانست و تصریح کرد: در وزارت راه و شهرسازی چالش بزرگی را آغاز کردیم تا تقسیم پول، تقسیم کار و کوپن فروشی را براندازیم. در مقابل این اقدام مخالفت سازمان یافته‌ ای وجود دارد. در واقع هر کسیکه میتوانسته از این کوپن بهره مند گردد، مخالف این اصلاح است. ولی عزم وزارتخانه هم جزم است که این اقدام را علیرغم مخالفت‌ منفعت طلبان جلو ببرد.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به نقش پررنگ بیمه در این آیین ‌نامه اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: در نظام کنترل ساختمان که اکنون لایحه آن در صف تصویب هیات دولت است، صنعت بیمه نقش محوری دارد. غیر از آن که مهندسان مسئولیت اجرایی خود را بیمه خواهند کرد، کسیکه ساختمان را میسازد برای پایان کار باید برای کارکرد‌های اساسی ساختمان ضمانت نامه دهد.
مظاهریان گفت: در آیین نامه کنترل ساختمان، سازنده ضمانت ‌نامه روشن و مشخص به مراجع صدور پروانه و قابل انتقال به خریدار و خریداران بعدی ارائه می‌ دهد و اگر خسارتی وارد گردد، سازنده موظف است آنرا جبران کند. بنابراین نقش بیمه در نظام جبران خسارت پررنگ‌ تر می گردد.
وی در ادامه با انتقاد از صنعت بیمه افزود: در ازای این برنامه ‌های گسترده در وزارت راه و شهرسازی بازخورد فعالانه ‌ای از صنعت بیمه دریافت نکرده ایم. در این اصلاحاتی که وزارت راه و شهرسازی درحال انجام آن است، ظاهرا کم ترین اشتیاق از سمت بیمه نشان داده شده است.
مظاهریان در خاتمه گفت: حضور من در این جلسه برای همکاری مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و بیمه کشور است زیرا آینده صنعت ساختمان در یک ارتباط دو سویه میان وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از مهندسان و صنعت ساختمان و بیمه تامین خواهد شد.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی ترافیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ تیر ۹۷
1031 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0