عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

رابطه ی گسسته نظام فنی و اجرایی و نظام مهندسی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره بر ضرورت برقراری تعامل میان نظام فنی و اجرایی و سازمان نظام مهندسی بیان کرد: رابطه ضعیف مجموعه نظام مهندسی با مجموعه نظام فنی و اجرایی کشور مشکل هایی را برای صنف مهندسی ایجاد نموده است.

کد خبر: 960424004 تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ تیر ۹۶ - ۹:۰۴ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره بر ضرورت برقراری تعامل میان نظام فنی و اجرایی و سازمان نظام مهندسی بیان کرد: رابطه ضعیف مجموعه نظام مهندسی با مجموعه نظام فنی و اجرایی کشور مشکل هایی را برای صنف مهندسی ایجاد نموده است.رابطه ی گسسته نظام فنی و اجرایی و نظام مهندسی

رابطه ی گسسته نظام فنی و اجرایی و نظام مهندسی

رابطه ی گسسته نظام فنی و اجرایی و نظام مهندسی

رابطه ی گسسته نظام فنی و اجرایی و نظام مهندسی

 

هادی بهادری با اشاره به آخرین اقدامات انجام گردیده درمورد اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تصریح کرد: ما یک کمیته‌ای را برای بررسی و پی گیری اصلاح قانون تشکیل داده‌ ایم که این کمیته بند به ‌بند این قانون را بررسی و پیشنهادهای خود را ارائه می‌کند.
بهادری با اشاره به این که در این کمیته تمامی نماینده ها حضور ندارند و دو سه نفر از نماینده ها انتخاب شده‌اند که این نماینده ها در بخش کمیته ساخت و ساز شهری عضو هستند، ادامه داد: هنوز گزارش این کمیته وارد صحن کمیسیون نشده است که بتوانیم جزئیات آنرا منتشر کنیم.
وی با اعلام این که در کلیات اصلاح قانون، چند بحث محتوایی و مفهومی مطرح بوده که این قانون باید بتواند آن ها را پوشش بدهد و ما امیدوار هستیم که این اتفاق بیفتد، افزود: از جمله این مباحث آنست که رابطه مجموعه مهندسین سازمان نظام مهندسی با مجموعه نظام فنی و اجرایی کشور در حد خوبی برقرار نیست.
وی گفت: یعنی سابقه مهندسینی که در نظام فنی و اجرایی کار میکنند، در سازمان نظام مهندسی غیر قابل قبول است و برعکس سابقه مهندسین عضو نظام مهندسی در نظام فنی و اجرایی پذیرفته نمیشود که این مسئله بطور کلی مشکلاتی را برای صنف مهندسی ایجاد نموده است.
انتقاد از مدرک‌‌ گرایی کاردانهای فنی
نماینده مردم ارومیه هم چنین با اشاره بمسائل مربوط به کاردانها عنوان کرد: در زمینه مباحث مرتبط با کاردانهای فنی و معماران تجربی هم دچار مشکلاتی هستیم که عملا همه کاردانها را به سمت مدرکگرایی و بالا بردن مدرک کاردانی به کارشناسی و کارشناسی به کارشناسی ارشد سوق داده است.


وی با اشاره به این که ما انتظار داریم اینگونه مسائل در قانون نظام مهندسی رفع و رجوع گردد و امیدوار هستیم که این اتفاق بیفتد، عنوان کرد: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از سال هفتاد و چهار کار میکند و در این بیست و دو سال نشان داده که در برخی بخشها ضعفها و کاستیهایی وجود دارد.
بهادری در مورد تاثیرات اصلاح قانون بر صنعت ساختمان بیان داشت: با توجه به حجم تغییراتی که کمابیش در طول این بیست و دو سال و در گذر زمان در محیط پیرامونی این صنعت اعم از نظام بهره‌ برداری، نظام ساخت‌ و ساز، نظام فن آوری و نظام سیاسی- اقتصادی کشور رخ داده است، طبیعی است که بدنبال این تغییرات، قوانین هم باید دست خوش تغییرات گردند و قوانین روزآمد و موثر جای خود را بقوانین کم ‌اثر و بی‌ اثر دهد.
مباحث نظارت و مجری ذی‌ صلاح در قانون جای بحث دارد
بهادری با انتقاد از این که بعضی از مواد قانون نظام مهندسی هنوز اجرایی نشده و یا به روش بد اجرا شده و یا اصلا قابل اجرا نیست یاد آور شد: طبیعی است که باید برای این مسئله ساز و کارهایی اندیشیده شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس در عین حال خاطر نشان کرد: مباحث مربوط به نظام نظارتی، نظام کنترل فنی و کنترل اجرایی و هم چنین موارد مرتبط با مجری ذیصلاح ساختمان و مباحثی مانند ورود مهندسین مشاور به نظام مهندسی، در قانون جای بحث دارد.
وی با اشاره به این که هنوز مشخص نیست که چه‌ مقدار از مسائل مورد اشاره در فرآیند اصلاح قانون نظام مهندسی بقانون جدید اضافه خواهد شد و یا چگونه بحث خواهد شد، گفت: در روزهای آتی باید منتظر باشیم که این قانون بصحن کمیسیون و بعد بصحن مجلس بیاید تا ببینیم درنهایت بکجا میرسد.
منبع : سازه نیوز

 

دانلود رایگان راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ تیر ۹۶
1347 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0