قفل شدن توسعه گل‌خانه‌ها در کشور به علت نگاه تنگ‌نظرانه برخی مسئولین قفل شدن توسعه گل‌خانه‌ها در کشور به علت نگاه تنگ‌نظرانه برخی مسئولین

قفل شدن توسعه گل‌خانه‌ها در کشور به علت نگاه تنگ‌نظرانه برخی مسئولین

قفل شدن توسعه گل‌خانه‌ها در کشور به علت نگاه تنگ‌نظرانه برخی مسئولین ، این سخت گیری‌ها در کرمانشاه بیشتر از سایر نقاط کشور است

کد خبر: 001028001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ دی ۰۰ - ۹:۴۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، قفل شدن توسعه گل‌خانه‌ها در کشور به علت نگاه تنگ‌نظرانه برخی مسئولین ، این سخت گیری‌ها در کرمانشاه بیشتر از سایر نقاط کشور است

قفل شدن توسعه گل‌خانه‌ها در کشور به علت نگاه تنگ‌نظرانه برخی مسئولین

قفل شدن توسعه گل‌خانه‌ها در کشور به علت نگاه تنگ‌نظرانه برخی مسئولین
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کرمانشاه بیان کرد:
توسعه گل‌خانه‌ها در کل کشور قفل شده و در کرمانشاه بیشتر!
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه اظهار داشت: توسعه گل‌خانه‌ها در کشور به علت نگاه تنگ‌نظرانه برخی مسئولین به توسعه گلخانه‌ها قفل شده که این سخت گیری‌ها در کرمانشاه بیشتر از سایر نقاط کشور است.
امیر یاوری با اشاره به سخت گیرانه‌تر شدن قوانین پیش روی توسعه گلخانه‌ها، تصریح کرد: امسال قوانین سخت‌گیرانه‌ای تحت عنوان حفظ کاربری اراضی وضع شده که مشکلات زیادی را پیش روی توسعه صنعت گلخانه‌داری قرار داده است.
وی گفت: توسعه کشاورزی در قالب ایجاد کشت ‌های گل‌خانه‌ای در کشور به علت نگاه تنگ ‌نظرانه برخی مسئولین در توسعه گلخانه‌ها قفل شده که این سخت‌گیری‌ها در کرمانشاه بیشتر از سایر نقاط کشور است و همین موضوع توسعه گلخانه‌ها را با چالش های جدی روبرو کرده است.
یاوری افزود: امسال به بهانه اینکه مجوزهای توسعه گلخانه‌ها انحراف داشته و برخی اراضی کشاورزی مرغوب را به بهانه احداث گلخانه به ویلا تبدیل می‌کنند، مجوز طرحهای گلخانه ای خیلی سخت صادر می گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کرمانشاه ادامه داد: نباید به بهانه ‌هایی مثل سوء‌استفاده برخی از متقاضیان از مجوزها و تخلفاتی مثل تبدیل اراضی درجه یک به ویلا، تالارهای عروسی و… سنگ پیش پای توسعه گلخانه‌ها بیاندازیم.
وی گفت: از نظر علمی هم یک کارگاه تولیدی زمانی خواهد توانست موفق باشد که جذابیت ‌های لازم برای جذب نیروی کار را داشته باشد و با نگاهی به کشورهایی مثل هلند که جزو کشورهای موفق در حوزه صنعت گلخانه داری در دنیا است، می‌بینیم که در این کشور در کنار گلخانه‌ها امکانات رفاهی خیلی خوبی در نظر گرفته شده است.
یاوری در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه گلخانه‌ها در مدیریت بهتر منابع آب و خاک، افزود: طرح‌های گل‌خانه‌ای با اشتغال‌زایی بالایی همراه هستند، به نحوی که یک هکتار گلخانه به اندازه سیصد هکتار زمین آبی و هزار هکتار زمین دیم اشتغال زایی ایجاد می کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کرمانشاه سپس اشاره ای هم به قوانین جدید صدور مجوز برای ایجاد واحدهای گلخانه‌ای داشت و با بیان اینکه برمبنای قوانین جدید مجوز برای ایجاد گلخانه به اراضی درجه یک داده نمی‌شود، گفت: این موضوع علاوه بر اینکه تعداد زیادی از متقاضیان را از انجام کارهای گل‌خانه‌ای منصرف کرده، دیگر متقاضیان احداث واحدهای گل‌خانه‌ای را هم ناچار به اجرای پروژه های خود در دامنه کوه‌ها کرده که هزینه های زیادی از جمله هزینه ایجاد راه دسترسی را به آنها تحمیل کرده است. در اکثر موارد هم این راههای دسترسی از درون اراضی درجه یک عبور کرده و در اکثر مواقع مجموع سطوح اراضی که تبدیل به جاده دسترسی شده‌اند، از مجموع اراضی که در نهایت به گلخانه اختصاص پیدا خواهد کرد، بیشتر است.
یاوری گفت: علاوه بر اینها زمانی که متقاضیان احداث گلخانه‌ها ناچار به اجرای طرح ‌های خود در دامنه کوه‌ها می شوند، به دلیل نبود امکانات زیرساختی مثل آب، برق و دیگر امکانات در این مناطق ناچار به هزینه‌های زیادی برای رساندن این زیرساخت‌ها به گل‌خانه‌ شده که خود هزینه مضاعفی بر دوش متقاضیان می گذارد.
یاوری سپس با اشاره به کاهش هشتاد درصدی سطح توسعه گلخانه‌های استان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، افزود: این در حالیست که امسال متقاضیان بیشتری در استان برای توسعه گلخانه‌ها درخواست داده‌ بودند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کرمانشاه گفت: اگر سال گذشته دویست نفر متقاضی توسعه گلخانه‌ها در استان داشتیم، امسال این عدد به چهارصد نفر رسیده، درحالیکه از ابتدای سال تاکنون تنها حدود چهل مجوز جدید در استان صادر شده و مابقی درخواست‌ها به دلیل قوانین دست و پا گیر پیش روی توسعه گلخانه‌ها از سوی کارشناسان رد شده است.
یاوری گفت: عمده طرح ‌های مرتبط با توسعه گلخانه‌ها در استان کرمانشاه به علت درجه یک بودن اراضی کشاورزی رد شده‌ است. بخش زیادی هم به دلیل نبود آب و دیگر امکانات زیرساختی و نیز نبود تسهیلات رد شده و عملا به نتیجه نرسیده و نخواهند رسید.
یاوری با بیان اینکه استان کرمانشاه هم اکنون بیست و هفتمین استان کشور از حیث توسعه گلخانه‌ها است، افزود: در حوزه توسعه گلخانه ها ظرفیت های زیادی در استان داریم که باید شکوفا شوند.
وی در خاتمه گفت: اگر می‌خواهیم مشکل مهاجرت روستائیان به شهرها را حل کرده و به سمت مهاجرت معکوس(بازگشت به روستا) برویم، باید از طرح‌ های کشاورزی که اتفاقا اشتغالزایی بالایی هم دارند، حمایت جدی کنیم.
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ دی ۰۰
1256 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0