ریاست سازمان نظام مهندسی کشور مطرح کرد:

مالیات ساخت ‌و ساز رکود مسکن را عمیق ‌تر میکند/ ماده صد منبع درآمد شهرداریها شده است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به این که ابلاغ قانون مالیات در ساخت‌وساز در این وضعیت رکودی بصلاح بخش مسکن نیست، بیان کرد: دولت باید یک برنامه موقت 2 ساله برای خروج مسکن از رکود ارائه نماید.

کد خبر: 960417004 تاریخ انتشار: شنبه ۱۷ تیر ۹۶ - ۸:۵۰ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به این که ابلاغ قانون مالیات در ساخت‌وساز در این وضعیت رکودی بصلاح بخش مسکن نیست، بیان کرد: دولت باید یک برنامه موقت ۲ ساله برای خروج مسکن از رکود ارائه نماید.مالیات ساخت ‌و ساز رکود مسکن را عمیق ‌تر میکند

مالیات ساخت ‌و ساز رکود مسکن را عمیق ‌تر میکند

مالیات ساخت ‌و ساز رکود مسکن را عمیق ‌تر میکند

مالیات ساخت ‌و ساز رکود مسکن را عمیق ‌تر میکند

فرج‌الله رجبی در پاسخ به این پرسش که ‌آیا مالیات بر ساخت‌وساز در این وضعیت که بخش مسکن در رکود بسر میبرد میتواند به نفع بخش مسکن باشد، تصریح کرد: بنده بارها بعنوان نماینده مجلس و این جا بعنوان رئیس سازمان نظام مهندسی کشور اعلام میکنم کلید عبور از رکود اقتصادی رونق بخش مسکن است پس اگر مسکن از رکود خارج گردد اقتصاد کلان هم از رکود خارج خواهد شد.
رجبی ادامه داد: احساس میکنیم که ابلاغ قانون مالیات بر ساخت‌وساز در این مقطع بر رکود ساخت‌وساز اضافه خواهد کرد و انگیزه سازندگان و سرمایه‌ گذاران در بخش مسکن را از میان خواهد برد.
وی افزود: صاحبان سرمایه با دریافت سودهای هجده الی بیست و چهار درصدی قطعاً با اعمال قوانین دست و پاگیر در ساخت‌وساز سرمایه خود را در بانکها دپو خواهند کرد پس توصیه ما این است که دولت میتواند این قانون را بعنوان سوبسید در بخش مسکن ببیند و تأثیر ابلاغ این قانون را تا حدودی کاهش دهد.
وی عنوان کرد: این قانون هر چند تأثیری بر ساخت‌وساز به آن شکل نخواهد داشت ولی تأثیر روانی در بخش مسکن میگذارد و میتواند سبب رشد قیمت مسکن نیز شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور خاطرنشان کرد: ساخت‌وساز در بخش دولتی و غیردولتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه در برداشته است لذا این عدد ۳ برابر بودجه عمومی کشور است پس دولت باید یک برنامه موقت ۲ ساله برای این بخش برنامه ‌ریزی کند تا بخش مسکن از رکود خارج گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور خاطر نشان کرد: بهر حال قانون مالیات در ساخت‌وساز شاید تا حدودی در قیمت تمام شده تأثیر نگذارد ولی از لحاظ ذهنی و روانی میتواند بر بازار اثر بگذارد.
وی در پاسخ به این پرسش که میزان ساخت‌وساز در کشور طی این روزها آیا افزایش یا کاهش داشته است، اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارهای بدست آمده میزان ساخت‌و ساز در سال نود و پنج نسبت به سال نود و چهار حدود ده درصد رشد داشته است.
* جریمه ماده صد شهرداری منبع درآمدی برای شهرداری است
وی در مورد این که چرا نظارتی بر دریافت جریمه برای ساخت‌وساز از طرف شهرداریها صورت نمی پذیرد، ادامه داد: یکی از شرایطی که باید برای شهرداریها اعمال و پیاده شود این است که شهرداریها باید درآمد پایدار داشته باشند و دوم این که سنجش و میزان یک شهردار خوب نیز مشخص و تعیین گردد.


رجبی عنوان کرد: باید دید که چرا مقررات ساخت‌وساز و یا هر قانونی بازدارندگی ندارد و باید مشخص گردد که چرا اگر شهرداریها مجاز به ارائه طرح تفصیلی نیستند اگر مجوز آن داده شد چه باید کرد؟
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور ادامه داد: پس تا زمانیکه درآمد شهرداری پایدار نشود و فکری در این مورد صورت نگیرد دریافت جریمه و موضوع ماده صد هم چنان یک راه برای جبران درآمد برای شهرداریها خواهد بود.
وی یاد آور شد: جریمه ماده صد یک منبع درآمد برای شهرداریها شده است حتی معتقد هستیم شهر را نمیتوان با نصیحت، توصیه و ابزار کنترل کرد.
بگفته رجبی این موضوع در مجلس در حال بررسی است چرا که باید درآمد شهری شفاف گردد.
وی در پاسخ به این پرسش که در بعضی از ساخت‌وسازها، برخی از واحدهای مسکونی با کمبود پارکینگ روبرو هستند ولی مجوز ساخت‌وساز به آن ها داده میشود. کوتاهی این موضوع بعهده چه کسی است، ابراز داشت: کمبود پارکینگ و کوتاهی در مورد آن بعهده شهرداریهاست.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در مورد ریزش ساختمان پلاسکو، بیان داشت: باید افراد و نهادهای صلاحیت دار حرفه‌ای در ساختمان در موضوعاتی مثل پلاسکو ورود کنند و این باید یک ضرورت باشد چرا که این موضوع مسأله ملی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان این که موضوع پلاسکو یک بحث فراتر از سازمان نظام مهندسی است، مطرح کرد: همه نهادها و سازمانها باید درصدد باشند که از روی دادن اینگونه حوادث پیش گیری گردد.
در پاسخ به این پرسش که در نزدیکی ساختمان پلاسکو ساختمانی با نام ساختمان آلومینیوم وجود دارد که احتمال هر حادثه‌ای میتواند اتفاقات ناگواری روی دهد، آیا برای امنیت این ساختمان در سازمان نظام مهندسی مشاوره گرفته شده است یا خیر، افزود: هیچ چیزی و هیچ مشاوره‌ای در ساختمان آلومینیوم بسازمان نظام مهندسی کشور تفویض نشده است.
منبع : خبرگزاری فارس

کانال تلگرام نظام مهندسی کردستان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ تیر ۹۶
898 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0