مسائل کرج را نمیتوان بدون توجه به مسائل منطقه ای آن حل کرد معاونت وزیر راه مطرح کرد؛

موافقت بانک مرکزی با وام جدید مسکن/قیمت ارتقا نیافته است

معاونت وزیر راه بیان کرد: بانک مسکن هفته پیش توانست موافقت بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار را با پرداخت یک نوع وام جدید با نام «وام تبعی مسکن» بگیرد.

کد خبر: 960428001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۸ تیر ۹۶ - ۵:۵۸ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،معاونت وزیر راه بیان کرد: بانک مسکن هفته پیش توانست موافقت بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار را با پرداخت یک نوع وام جدید با نام «وام تبعی مسکن» بگیرد.موافقت بانک مرکزی با وام جدید مسکن قیمت ارتقا نیافته است

موافقت بانک مرکزی با وام جدید مسکن قیمت ارتقا نیافته است

موافقت بانک مرکزی با وام جدید مسکن قیمت ارتقا نیافته است

موافقت بانک مرکزی با وام جدید مسکن قیمت ارتقا نیافته است

 

حامد مظاهریان در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست وامهای جدید خرید از طرف بانک مسکن پرداخت گردد، گفت: بانک مسکن توانسته نوعی تسهیلات جدید با نام «وام تبعی مسکن» را طراحی کند و در این ارتباط، هفته پیش موفق گردید موافقت بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار را برای اجرایی کردن آن بگیرد که جزئیات این وام بزودی از طرف بانک مسکن اعلام خواهد شد.
وی ارائه توضیحات بیش تر درمورد این وام را به زمان دیگری موکول کرد.
مظاهریان هم چنین با اشاره به برگزاری جلسه هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ارومیه ادامه داد: هر سال تیرماه این نشست در یک استان تشکیل میشود که به تنسیق امور جاری و مسائل مهم سازمان نظام مهندسی ساختمان برای یک سال پیش رو میپردازد؛ در جلسه ارومیه هم آیین نامه های جاری سال آینده این سازمان بررسی گردید.
وی با اشاره بعضویت چهارصد هزار نفر در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، برخی انتقادات اعضای نظام مهندسی در مورد پرخرج بودن برگزاری چنین همایش هایی را یادآور شد و گفت: این سازمان یک نهاد مردمی و غیر دولتی است و برگزاری این همایش از محل حق عضویت اعضا برگزار گردید که هیچگونه کمک هزینه دولتی به آن اختصاص نیافت. در مجمع عمومی ارومیه هفتصد نفر از اعضای نظام مهندسی ساختمان کشور حاضر بودند.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که نظام مهندسی ساختمان از سال نود و شش وارد سومین دهه عمر خود میشود، افزود: اگر دهه های اول و دوم نظام مهندسی را دهه های تشکیل و تثبیت بدانیم، در سومین دهه از عمر نظام مهندسی ساختمان مقرر شد رشد و تعیین ادامه مسیر آن اجرا گردد. بهمین علت در هممایش ارومیه مقرر شد اولا خدماتی که این سازمان به مردم و صنعت ساختمان ارائه میدهد خدمات واقعی باشد چون ساختمان گرانترین کالایی است که هر خانوار در طول عمر خود آن را خریداری میکند؛ ثانیا قرار شد افرادی که بصنعت ساختمان وارد میشود حرفه ایها باشند و از ورود افراد بدون صلاحیت به حوزه ساخت و ساز ممانعت گردد.
تصویب لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی تا پایان سال ۹۶
مظاهریان، یکی دیگر از مصوبات همایش ارومیه در مورد ارتقای نظام مهندسی را اصلاح قانون نظام مهندسی و هم چنین آیین نامه کنترل ساختمان عنوان کرد و افزود: نسخه اصلاح شده آیین نامه کنترل ساختمان طی ۱ سال پیش مورد نظرسنجی مهندسین قرا گرفته و ایرادات آن حل شده است. هم چنین قانون نظام مهندسی هم بعد از تصویب نسخه اصلاح شده آن در هیئت دولت، لایحه مذکور بکمیسیون عمران برده شد که با توجه به هم دلی وزارت راه و شهرسازی و اعضای کمیسیون عمران در مورد اصلاح برخی مواد آن، پیش بینی میکنیم لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان تا پایان سال نود و شش در صحن علنی مجلس بررسی شده و به نتیجه نهایی برسد.
افزایش قیمت مسکن فقط ده درصد در چهار سال
معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد بازار مسکن عنوان کرد: سیاست وزارت راه و شهرسازی ایجاد رونق در بازار مسکن بدون ارتقا قیمت است. زیرا در کشور ما همواره تصور مردم از رونق مسکن، ارتقا قیمت آن بوده و عملا هم چنین میشده است. ولی بر خلاف این تصور، در چهار سال گذشته فقط ده درصد افزایش قیمت مسکن داشتیم. در حالیکه در یک دهه قبل از آن، قیمت مسکن شش برابر شده بود.
وی، با اشاره به این که بودجه هایی که در چهار سال قبل به بخش مسکن اختصاص یافته بود، بصورت هدف مند بمصرف کننده واقعی مسکن رسید، تصریح کرد: تشکیل حساب صندوق پس انداز مسکن یکم به تخصیص منابع بمصرف کننده واقعی مسکن بسیار موثر بود و اجازه نداد تا دلالان و سفته بازان از وامهای بخش مسکن استفاده کنند.
چهار هزار و دویست میلیارد تومان مجموع اندوخته صندوق مسکن یکم
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به ثبت نام صد و نود هزار نفر در صندوق مسکن یکم و سرمایه گذاری چهار هزار و دویست میلیارد تومانی مردم و خانه اولیها در این صندوق بعنوان مصرف کنندگان واقعی تسهیلات مسکن، عنوان کرد: پولی که از محل این صندوق به بازار مسکن تزریق میشود بدست مصرف کننده واقعی میرسد که سفته بازان از منافع آن بی بهره خواهند بود. این اقدام موجب شد تا شاهد هجوم مجدد دلالان به بازار مسکن نباشیم.
خریداران، شاه بازار مسکن هستند؛ نه مالکین


به گفته مظاهریان این سیاست سبب شده تا خریداران در بازار مسکن در طول چهار سال گذشته «شاه بازار» لقب بگیرند و مالکینی که مشکل فروش دارند نرخهای خود را پایینتر بیاورند. این در حالی بود که در دوره های پیش این مالکین بودند که نرخگذاری کرده و هر زمان که میخواستند مبایعه نامه را پاره میکردند و قیمت جدید بر ملک میگذاشتند.
مظاهریان ادامه این روند را به سود خانوارها دانست و افزود: ۳ گروه، بازار هدف سیاستهای مسکنی وزارت راه و شهرسازی را تشکیل میدهند یکی خانه اولیها، دیگری ساکنین بافتهای میانی و فرسوده و گروه سوم نیز حاشیه نشینان هستند. اگر تسهیلات برای این ۳ گروه توزیع گردد، افزایش شدید قیمت مسکن نخواهیم داشت.
سیاست جابجایی جمعیت شکست خورده است
وی خاطر نشان کرد: البته سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که حاشیه نشینان جابجا نشوند و همان مکان زندگی آن ها ارتقا یافته و بسطح زندگی شهر مادر برسد. باید داراییهای غیر رسمی آن ها که املاک بدون سند است به دارایی رسمی تبدیل گردیده تا بانکها آن ها را برسمیت شناخته و تسهیلات مسکن برای بهسازی املاکشان بحاشیه نشینان تعلق گیرد. لذا سیاست جابجایی جمعیت یک سیاست شکست خورده است.
۴۵۰ هزار خانه خالی در تهران/ افزایش قیمت مسکن را تکذیب می کنیم
دبیر شورای عالی هماهنگی مسکن در پاسخ به سوالی در مورد افزایش ملک در برخی نقاط تهران و رسیدن قیمت خانه های نوساز در مناطقی مانند: شهرآرا، گیشا و سعادت آباد به متری ده میلیون تومان، بیان داشت: من این موضوع را تکذیب میکنم چون در تهران چهارصد و پنجاه هزار خانه خالی لوکس داریم و دیگر این شهر توان اضافه شدن خانه های خالی جدید را ندارد. وقتی موجودی ملک در این شهر بقدری زیاد است که دیگر مشتری ندارد، هیچ سازنده ای خانه نوساز و لوکس جدید نمیسازد تا بمجموع خانه های خالی اضافه شده و بدون مشتری بماند.
وی تاکید کرد: آمار معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی میگوید در هیچ کجای تهران ارتقا قیمت بیش تر از نرخ تورم (ده درصد) نداشته ایم و اگر مواردی وجود دارد بصورت موردی و تک واحدهای مسکونی خاص بوده است.
وامهای تبعی مسکن، ایده جدید بانک مسکن
مظاهریان در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست وامهای جدیدی از طرف بانک مسکن پرداخت گردد، عنوان کرد: بانک مسکن توانسته نوعی تسهیلات جدید با نام «وامهای تبعی مسکن» را طراحی نماید و در این رابطه موافقت بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برای اجرایی کردن آن را نیز گرفته است که جزئیات این وام بزودی از طرف بانک مسکن اعلام خواهد شد.
منبع : اتحادیه سکه و طلا و جواهر تهران

 

کانال تلگرام نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ تیر ۹۶
1300 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0