جلسه هم‌اندیشی اعضای کمیسیون عمران مجلس و اعضای هیات مدیره نظام‌مهندسی ساختمان جلسه هم‌اندیشی اعضای کمیسیون عمران مجلس و اعضای هیات مدیره نظام‌مهندسی ساختمان

جلسه هم‌اندیشی اعضای کمیسیون عمران مجلس و اعضای هیات مدیره نظام‌مهندسی ساختمان

جلسه هم‌اندیشی اعضای کمیسیون عمران مجلس و اعضای هیات مدیره نظام‌مهندسی ساختمان ، برگزار شد و در آن توجه به صادرات خدمات فنی و مهندسی و ضرورت بازنگری در قانون نظام‌مهندسی مورد تاکید قرار گرفت

کد خبر: 990706002 تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ مهر ۹۹ - ۱۲:۴۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، جلسه هم‌اندیشی اعضای کمیسیون عمران مجلس و اعضای هیات مدیره نظام‌مهندسی ساختمان ، برگزار شد و در آن توجه به صادرات خدمات فنی و مهندسی و ضرورت بازنگری در قانون نظام‌مهندسی مورد تاکید قرار گرفت

جلسه هم‌اندیشی اعضای کمیسیون عمران مجلس و اعضای هیات مدیره نظام‌مهندسی ساختمان

جلسه هم‌اندیشی اعضای کمیسیون عمران مجلس و اعضای هیات مدیره نظام‌مهندسی ساختمان

در جلسه هم‌اندیشی اعضای کمیسیون عمران مجلس و نظام‌مهندسی تاکید گردید؛
در جلسه هم‌اندیشی اعضای کمیسیون عمران مجلس و اعضای هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، توجه به صادرات خدمات فنی و مهندسی و ضرورت بازنگری در قانون نظام‌مهندسی مورد تاکید قرار گرفت.
این جلسه به همت دبیرخانه دائمی صادرات خدمات فنی، مهندسی و با حضور رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، هیأت رئیسه و اعضای این کمیسیون، رئیس و هیأت رئیسه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، هیأت رئیسه شورای مرکزی، مدیران وزارت راه و شهرسازی، رئیس و ارکان دبیرخانه دائمی صادرات خدمات فنی، مهندسی و امور بین‌الملل در سالن جلسات سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران برگزار گردید و حاضران حول موضوعات صادرات خدمات فنی و مهندسی و لزوم بازنگری قانون نظام‌مهندسی به بحث و تبادل‌نظر کردند.
در ابتدا سعیدیان ضمن خوش‌آمد گویی به حاضرین نشست، از قبول دعوت و حضور در سازمان، تقدیر و تشکر کرد.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، ضمن بیان توضیحات جامع و کامل در باره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و اقدامات سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، خواستار تعامل و همراهی بیشتر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی شد.
سعید سعیدیان، تعامل دستگاه‌ های ذی‌ربط با یک‌دیگر را سبب هم‌افزایی و نیز تسهیل در امور مردم دانست و گفت: امیدوارم برگزاری چنین جلساتی استمرار و تداوم داشته باشد و با همکاری یکدیگر، به نتایج مطلوبی برسیم.
در همین حال، مقدم راد، رئیس دبیرخانه صادرات خدمات فنی مهندسی و روابط بین‌الملل نیز با توضیحاتی در باره نحوه تشکیل دبیرخانه، گزارشی از اقدامات این دبیرخانه ارائه و حضور مهندسان ایرانی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس و سایر کشورها را از نتایج تأسیس دبیرخانه دائمی صادرات خدمات مهندسی عنوان کرد.
مقدم راد از تمام افراد ذی‌نفوذ و تأثیرگذار از جمله نمایندگان محترم مجلس و وزارت امور خارجه برای همکاری و حضور سفرا و وزرای کشورهای دیگر و سایر نهادها و سازمان ‌ها تقدیر و تشکر کرد.
در ادامه جلسه، بهمن مؤمنی مقدم، مدیر اجرایی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور نیز با تبیین شرایط کنونی اقتصادی کشور، به کمبود منابع مالی و سرمایه‌ های انسانی اشاره و بیان کرد: در شرایط موجود چاره‌ای جز تقویت بخش خصوصی، انجمن‌ ها و تشکل‌ های صنفی و حرفه‌ای نداریم.
مومنی مقدم، هم‌چنین به بیان تجربه‌های موفق دنیا در این مورد پرداخت.
وی، هم‌چنین با بیان ظرفیت ‌ها و پتانسیل ‌های عظیم پیش قراولان سازندگی در کشور، آمادگی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان را به‌ منظور همکاری ‌های بیشتر با مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.
وی، هم‌چنین با اشاره به ضرورت بازنگری قانون نظام‌مهندسی گفت: موفقیت در امور درگروی مشارکت و همدلی کلیه سازمان‌ های مرتبط با موضوع است و نظرخواهی از ارکان مربوطه، نظیر وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی به نتیجه، کمک خواهد کرد.
در ادامه جلسه، مجید جی‌افرام عضو شورای مرکزی نظام مهندسی گفت: نبود رقابت سالم بین شرکت ‌های صادرکننده، نبود حمایت سیاسی از صادرکنندگان و تورم باعث شده است که میزان درآمد کشور از صادرات خدمات فنی و مهندسی کاهش یابد.
وی با اشاره به درآمد ایران از صادرات خدمات نظام مهندسی، تصریح کرد: در سال نود، درآمد دنیا از صدور خدمات فنی و مهندسی نود میلیارد دلار بوده که از این رقم، ایران سهم ۱.۶ درصدی داشته است.
جی افرام ادامه داد: اما باتوجه به تشدید تحریم‌ ها این رقم برای ایران در سال نود و هشت به حدود پانصد میلیون دلار رسید.
وی با تاکید بر این که در این بخش از سایر کشورها عقب مانده‌ایم، افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات، وجود بروکراسی ‌های شدید بر سر راه شرکت ‌های صادرکننده است.
وی گفت: یکی از موثرترین راه‌کارها برای افزایش صادرات خدمات مهندسی تشکیل کنسرسیوم شرکت‌ های صادراتی است تا بتوانیم در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.
وی ادامه داد: با وجود چنین تورمی در کشور نباید ما از رقابت با سایر کشورها در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی عقب بمانیم.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی گفت: ایجاد تشکیلات موثر و شرکتهای بلند پایه و هم‌چنین کنسرسیومهای صادراتی باعث میشود که میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی افزایش یابد.
وی گفت: ما بارها این موضوع را اعلام کرده ایم و امیدوار هستیم کمیسیون عمران مجلس بتواند اقدامات لازم و برنامه‌ریزی‌های موثر در این بخش را انجام دهد تا شاهد افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی باشیم.
جی افرام گفت: نظام‌مهندسی، توانمندیهای زیادی دارد اما متاسفانه در این بخش نتوانستیم از این توانمندیها استفاده کنیم اما سعی میکنیم با ایجاد دبیرخانه و کمیته‌ بررسی شاهد ارتقای این موضوع باشیم‌.
هم‌چنین موضوع ضرورت بازنگری قانون نظام‌مهندسی از دیگر موارد مطرح‌شده در این جلسه بود و حاضرین در این باره، به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.
البته رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در این جلسه به موضوع معیشت مهندسان و فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پرداخت و با اشاره به رکود حوزه مسکن افزود: با یک مدیریت صحیح می‌ توان هم از فروش فضای سبز شهری جلوگیری و هم مشکل مسکن را در کشور حل کرد.
رضایی کوچی، توان مهندسان را برای ارائه خدمات و صادرات خدمات فنی، مهندسی بسیار بالا عنوان کرد و افزود: در بحث صادرات نظام‌مهندسی وزارت امور خارجه نقش مهمی دارد به‌طوری‌که می ‌تواند شرکت ‌های صادرکننده را موردحمایت قرار دهند.
رضایی، نقش سفرای کشورمان در کشورهای دیگر را مؤثر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سفرای کشورمان در بخش سیاسی متمرکز هستند و باید بخش اقتصادی را هم فعال کنند.
وی تصریح کرد: اینکه برخی تصور کنند نظام‌مهندسی ابزاری برای وزارت راه و شهرسازی و یا شهرداری ‌ها است، اشتباه است و کمیسیون عمران از استقلال نظام‌مهندسی دفاع می ‌کند. البته انتظار ما از سازمان نظام‌مهندسی این است که کیفیت ساخت‌وساز را بتواند افزایش دهد چرا که در حال حاضر بیست میلیون نفر در بافت فرسوده و آسیب‌پذیر زندگی می ‌کند و سازمان نظام‌مهندسی باید کمک کند تا احیای بافت فرسوده هر چه سریع‌تر و قوی‌تر انجام گردد.
در همین حال، احمد جباری دبیر اول کمیسیون عمران با اشاره به فعالیت انجام شده در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی و آموزشهای لازم برای ارتقای پایه مهندسان، پیشنهاد کرد که یک کمیته مشترک بین سازمان نظام مهندسی و دبیرخانه دائمی تشکیل و در این کمیته نمایندگان کمیسیون عمران و سازمان حضور داشته باشند تا بتوانند از توان حمایت مجلس در پیشبرد کار و توسعه صدور خدمات مهندسی و توسعه اقدام کنند. هم‌چنین نشست های مشترکی نیز در این رابطه پس از همکاریهای لازم تشکیل گردد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ مهر ۹۹
457 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0