اهرمهای نظارتی اداره کل راه و شهرسازی بر عملکرد سازمان نظام مهندسی اهرمهای نظارتی اداره کل راه و شهرسازی بر عملکرد سازمان نظام مهندسی

اهرمهای نظارتی اداره کل راه و شهرسازی بر عملکرد سازمان نظام مهندسی

اهرمهای نظارتی اداره کل راه و شهرسازی بر عملکرد سازمان نظام مهندسی ، سازمان نظام مهندسی ساختمان متعلق به اعضا بوده و قطعا بی تفاوتی به آن آسیب جدی را به دنبال دارد

کد خبر: 990929001 تاریخ انتشار: شنبه ۲۹ آذر ۹۹ - ۹:۲۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، اهرمهای نظارتی اداره کل راه و شهرسازی بر عملکرد سازمان نظام مهندسی ، سازمان نظام مهندسی ساختمان متعلق به اعضا بوده و قطعا بی تفاوتی به آن آسیب جدی را به دنبال دارد

اهرمهای نظارتی اداره کل راه و شهرسازی بر عملکرد سازمان نظام مهندسی

اهرمهای نظارتی اداره کل راه و شهرسازی بر عملکرد سازمان نظام مهندسی
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت:
اهرمهای نظارتی اداره کل راه و شهرسازی بر عملکرد سازمان نظام مهندسی
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان متعلق به اعضا بوده و قطعا بی تفاوتی به آن آسیب جدی را به دنبال دارد لذا انتظار می ‌رود اعضای سازمان بمنظور نقش‌آفرینی در امور اجرایی و مطالبه گری، بصورت تاثیر گذار در انتخابات و مجامع سالانه شرکت کنند.
علی‌رضا قاری قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، در مورد جایگاه و وظایف سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان از نظر قانونی و اهرم نهادهای نظارتی جهت نظارت و کنترل بر عملکرد این سازمان ‌ها، گفت؛ براساس ماده سوم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، سازمان‌ های نظام مهندسی غیر انتفاعی بوده و تابع قوانین و مقررات عمومی حاکم بر موسسات غیر انتفاعی هستند.
قاری قرآن ادامه داد: با توجه به اهداف و خط مشی قانون که با هدف حفظ منافع عمومی و سرمایه های ملی و اراده حاکمیت تدوین و تصویب شده، وظایفی را در بخش ‌های مختلف حقوق عمومی به وزارت راه و شهرسازی تفویض کرده است. که در واقع ماهیت ماده بیست و ششم قانون هم بر همین اصل استوار بوده.
وی با عنوان این که وزارت راه و شهرسازی مطابق با مفاد ماده بیست و ششم مجاز به بررسی عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استانها است، گفت: این وزارت‌خانه بعضاً در مواردی پس از تحقق مفاد ماده بیست و شش و تشخیص انحراف از اهداف تشکیل سازمان، تا مرحله انحلال بعضی از سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان ها نیز اقدام نموده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، در مورد نحوه بررسی عملکرد مالی و اداری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، بیان کرد: براساس ماده هجده قانون نظام مهندسی، بازرسان سازمان موظف هستند در چارچوب قانون و آیین نامه اجرایی و مالی سازمان که توسط شورای مرکزی ابلاغ شده است به حساب‌ها و ترازنامه سازمان رسیدگی کنند و گزارش‌های لازم را در اختیار مجمع عمومی قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه مجمع عمومی متشکل از اعضای حقیقی سازمان‌هاست، تصریح کرد: طبق ماده نهم قانون نظام مهندسی، بررسی و تصویب ترازنامه سالانه، بودجه پیشنهادی هیئت مدیره و سایر منابع درآمدی سازمان بر عهده مجمع عمومی قرار داده شده است. که در واقع این مجمع عمومی می ‌تواند ترازنامه مالی سازمان را تایید یا رد کند.
قاری قرآن ادامه داد: گزارش های منابع درامدی وهزینه ای سازمان قبل از تشکیل مجمع، در اختیار اعضا قرار گرفته و بازرسان منتخب مجمع نیز نقدهای عملکردی خود را طبق گزارشات حسابرسان رسمی به مجمع ارایه میکنند با این حال امکان بررسی و نظارت نهادهای کنترلی از جمله وزارت راه و شهرسازی در صورت احتمال بروز تخلف نیز وجود دارد.
قاری قرآن، ضمن تشریح اقدامات نظارتی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان بر عملکرد هیات مدیره دوره هشتم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، گفت: این اداه کل همواره در مقاطع ضروری، اقدامات نظارتی و کنترلی خود را انجام داده و توصیه‌های لازم را بصورت کتبی به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ابلاغ کرده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با عنوان این که از ۲ سال گذشته تا کنون بیش از پنجاه مکاتبه تذکر و هشدار در این مورد، صورت گرفته است، گفت: در مواردی نیز با توجه به گزارشها و شکایاتی که به این اداره کل واصل شده بازدیدهای میدانی از دفاتر نمایندگی سازمان در سطح استان به عمل آمده و کلیه امور مرتبط با خدمات مهندسی، بازرسی گاز و نحوه اداره دفاتر نمایندگی بررسی و نکات لازم جهت بهبود عملکرد آنها یادآوری و ابلاغ گردیده است.
وی گفت: در هنگام برگزاری مجامع عمومی و فوق العاده سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، مواردی همچون لزوم ارائه و اطلاع‌رسانی گزارشات بازرسان، تراز مالی در زمان قانونی قبل از برگزاری مجامع، ارائه دستور جلسه به دور از هر گونه ابهام و ایهام کتباً متذکر شده و درکلیه مجامع مذکور نمایندگان این اداره کل بعنوان ناظر حضور یافتند.
قاری قرآن در مورد اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در مبحث شفاف‌سازی عملکرد هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، تصریح کرد: اصولا تمامی نشست های هیات مدیره با دعوت از اداره کل راه و شهرسازی استان صورت می‌ پذیرد که بعضا با توجه به دستور جلسه و لزوم حضور، نماینده اداره کل نیز در نشست ها حضور خواهد داشت. هم‌چنین این اداره کل در صورت رویارویی با مغایرت‌ های قانونی در مصوبات هیئت مدیره، تذکرات ضروری را ابلاغ کرده است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر دسترسی آزاد به اطلاعات و مستنداتی که در اختیار عموم و اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قرار داده می ‌شود، بیان کرد: شیوه‌نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات موسسات خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در اردیبهشت نود و هشت، ابلاغ شده که در بند یک این شیوه‌نامه صراحتاً به سازمان نظام مهندسی اشاره شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: به استناد این شیوه‌نامه اطلاعاتی همچون اطلاعات هویتی سازمان از جمله تعداد و مشخصات اعضای هیات مدیره، اعضای هیات رئیسه، چارت تشکیلاتی، بازرسان و… اطلاعات مالی و محاسباتی مانند میزان بودجه مصوب درآمدی موسسه، صورت‌های مالی حسابرسی شده، اطلاعات عملکردی و مصوبات و تصمیمات هیات مدیره، مجامع و… می ‌بایست اطلاع‌رسانی گردد. هم‌چنین این موارد نیز در مکاتبه‌ای به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ابلاغ و لزوم پاسخ دهی به درخواست کننده اطلاعات در بازه زمانی ده روزه یادآوری شده است.
وی افزود: هر یک از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان طبق شیوه نامه مذکور و در چارچوب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات می ‌توانند درخواست خود را تسلیم سازمان و در بازه زمانی ده روز پاسخ خود را دریافت دارند هم‌چنین مصوبات هیات مدیره طبقه بندی شده، و بصورت ماهیانه از طریق وبگاه رسمی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اطلاع رسانی میشود و مصوبات هیات ۴ نفره استان که تاریخ ابلاغ و تصویب آنها پس از مرداد نود و هفت بوده جهت اطلاع عموم بر روی وبگاه رسمی اداره کل راه و شهرسازی استان قرار داده شده است.
قاری قرآن در مورد فرآیند سیستم ارجاع نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، گفت: آخرین ابلاغیه رسمی نحوه ارجاع کار نظارت، توسط شورای مرکزی و در سال نود و یک، صورت گرفته که پشتوانه قانونی آن ماده شانزده مبحث دوم مقررات ملی ساختمان است.
وی تصریح کرد: در نظام نامه یاد شده چندین روش برای اولویت بندی ارجاع کار در نظر گرفته شده و هیات مدیره را مجاز به انتخاب هر یک از روشهای پیشنهادی می‌ داند. که با تشخیص هیات مدیره استان اولویت بندی ارجاع کار نظارت، طبق بالاترین امتیاز فرد متقاضی در نظر گرفته شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با عنوان این که استان اصفهان پتانسیل و ظرفیتهای بالایی در زمینه پیاده سازی سامانه یک‌پارچه الکترونیکی ثبت ظرفیت و ارجاع نظارت داشته است بیان کرد: از سالیان قبل، سیستم ارجاع نظارت در استان پیاده سازی شد و از همان ابتدا طبق مصوبه هیات ۴ نفره استان، امکان استقرار سرور و مانیتورینگ نحوه ارجاع در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: با توجه به تغییر ساختاری نرم‌افزار سیستم ارجاع نظارت، در حال حاضر نیز امکان بررسی و رصد دقیق اطلاعات برای این اداره کل و سایر اعضای هیات ۴ نفره استان مهیا بوده و چنانچه گزارشاتی از تخلفات و مفسده‌های احتمالی در این مورد به اداره کل راه و شهرسازی استان واصل شود، اقدامات نظارتی و کنترلی تا حصول نتیجه از طریق این اداره کل صورت خواهد گرفت.
قاری قرآن گفت: در حال حاضر اطلاعات پروژه از جمله مشخصات مالک، کد ملی، کد نوسازی، متراژ، گروه ساختمانی و نوع تسهیلات، منطقه، آدرس و زمان ارسال و پایان انتخاب پروژه در سامانه فعلی ارجاع نظارت (سامانه سینا) قابل مشاهده و بررسی برای متقاضی یا مهندس کاندید شده است.
وی گفت: امتیاز بالاترین فرد متقاضی در سامانه جهت بررسی و انتخاب صحیح سایر متقاضیان درج می گردد و در مورد چرائی ثبت امتیاز بدون درج مشخصات کاندیدا میتوان به نظام نامه ارجاع نظارت اشاره کرد که در آن صرفاً به امتیاز اشخاص متقاضی اشاره شده است.
قاری قرآن، در پاسخ به اظهارات برخی از اعضای سازمان استان در خصوص عدم اطلاع از عملکرد سازمان وشفافیت آن، عنوان کرد: در قانون نظام مهندسی، نحوه و چگونگی تعیین مسئولیت اقدامات اجرایی و نظارتی در مرحله اول به اعضا سپرده شده و اصولا سایر نهاد‌ها حق دخالت در این امور را ندارند به این نحو که اعضای سازمان، هیات مدیره را طبق رای مستقیم خود انتخاب و سپس در مجمع، تعدادی از بازرسان پیشنهادی هیات مدیره را نیز تایید می ‌کنند که بودجه درآمدی وهزینه‌ای سالانه را تصویب می ‌کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اضافه کرد: بر این اساس به هیات مدیره اختیارات لازم، واگذار می گردد، اما آنچه جای سوال دارد این است که در ادوار اخیر بطور میانگین در استان از بالغ بر سی هزار عضو سازمان حدود ۱۰ درصد اعضا در انتخابات هیات مدیره و یک درصد آنها در مجامع سالانه شرکت می ‌کنند و این موضوعی است که قطعا جای اشکال دارد.
قاری قرآن گفت: این موضوع موجب می‌ شود بسیاری از اعضا در جریان روند امور و گزارشات هیات مدیره، بازرسان، برنامه‌ها، پیشنهادات و انتقادات مربوطه قرار نگیرند و هم‌چنین مصوبات درآمدی و هزینه ای به تشخیص تعداد بسیار محدودی از اعضا به تصویب برسد که ممکن است مورد نظر یا تایید سایر اعضا غایب در مجامع نباشد.
وی در خاتمه افزود: با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان متعلق به اعضا بوده وقطعا بی‌تفاوتی به آن آسیب جدی را به دنبال دارد لذا انتظار می ‌رود اعضای سازمان بمنظور نقش‌آفرینی در امور اجرایی و مطالبه‌گری بصورت تاثیرگذاری در انتخابات و مجامع سالانه شرکت کنند.
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ آذر ۹۹
556 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0