پیشنهاد طراحی سامانه شناسایی ساختمان ‌های نا ایمن در کلان شهرها پیشنهاد طراحی سامانه شناسایی ساختمان ‌های نا ایمن در کلان شهرها

پیشنهاد طراحی سامانه شناسایی ساختمان ‌های نا ایمن در کلان شهرها

پیشنهاد طراحی سامانه شناسایی ساختمان ‌های نا ایمن در کلان شهرها ، ارائه شد. در مورد وضعیت ایمنی ساختمان ‌های بااهمیت پایتخت همچون مراکز درمانی و تجاری و اداری با تمرکز بر آتش‌سوزی ساختمان سینامهر شمیران تهران در دهم تیرماه، نکاتی ارایه شد

کد خبر: 990420006 تاریخ انتشار: جمعه ۲۰ تیر ۹۹ - ۸:۰۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، پیشنهاد طراحی سامانه شناسایی ساختمان ‌های نا ایمن در کلان شهرها ، ارائه شد. در مورد وضعیت ایمنی ساختمان ‌های بااهمیت پایتخت همچون مراکز درمانی و تجاری و اداری با تمرکز بر آتش‌سوزی ساختمان سینامهر شمیران تهران در دهم تیرماه، نکاتی ارایه شد

پیشنهاد طراحی سامانه شناسایی ساختمان ‌های نا ایمن در کلان شهرها

پیشنهاد طراحی سامانه شناسایی ساختمان ‌های نا ایمن در کلان شهرها

ضعف ساختاری در شناسایی ساختمان‌ های ناایمن
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان ضمن انتقاد از ضعف ساختاری در شناسایی ساختمان‌ های ناایمن، پیشنهاد طراحی سامانه شناسایی ساختمان ‌های ناایمن در کلان شهرها را ارائه کرد.
طاهره نصر، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در مورد وضعیت ایمنی ساختمان ‌های بااهمیت پایتخت همچون مراکز درمانی و تجاری و اداری با تمرکز بر آتش‌سوزی ساختمان سینامهر شمیران تهران در دهم تیرماه، نکاتی را ارایه کرد.
وی با بیان این که کلینیک درمانی سینامهر، ساختمانی با کاربری مسکونی بوده که بنا به اظهار شهردار منطقه یک تهران نیز پایان کار آن مسکونی صادر گردید و بعدها به اداری و ساختمان پزشکان تغییر کاربری داده است، تصریح کرد: کمیسیون ماده صد مستقر در شهرداری برای ورود به این تخلف‌ ها، بررسی‌ هایی را انجام داده است و در نهایت رای بر الزام استفاده مجاز ملک، مستند به بند بیست و چهار از ماده پنجاه و پنج قانون شهرداری‌ها، صادر شده است.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: بند بیست و چهار ماده پنجاه و پنج قانون شهرداری‌ها، مصوب سال سی و‌ چهار به ۳ صنف اطباء، وکلا و مهندسان اجازه می ‌دهد تا در محل مسکونی، فعالیت صنفی داشته باشند. با توجه به شصت سال از گذشت این قانون و افزایش بیش از حد جمعیت، این مطالبه از سوی جامعه مهندسی وجود دارد که نسبت به اصلاح این قانون از سوی مجلس شورای اسلامی، اقدام گردد.
نصر افزود: تذکراتی که شهرداری در مورد این ساختمان داده است، به گفته مسئولان شهرداری تنها تذکرهای کتبی بود. انتظار می‌ رفت با توجه به اهمیت ایمنی و رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان، این تذکرها از قالب کتبی خارج می‌شد و الزام اجرایی و قضایی می یافت تا شاهد این وضعیت نامناسب در شهر نبودیم.
نصر با تاکید بر این که بنظر می‌ رسد تخلفات به مالک گوشزد شده است، با طرح چند سوال خواستار توجه بیشتر شهرداری به رعایت ایمنی ساختمانهای پراهمیت شد و گفت: سوال بنده است که آیا شهرداری فقط با تذکر وظیفه‌اش تمام می ‌شود یا خیر؟ بنظر می ‌رسد، تذکر زمانی می ‌تواند نوثر باشد که بتوانیم ایمنی را برای اطرافیان ایجاد کنیم. آیا شهرداری نمی ‌توانست تذکر خود را در مورد ساختمان‌ های ناایمن شهر به مقامات قضایی نیز اعلام کند؟ آیا به مسأله مدیریت در زمان بحران نیز اندیشیده میشود یا خیر؟ که اگر اندیشیده میشود چگونه تغییر کاربریها در سطح شهر تعیین می گردد؟
وی، عدم تعامل ارگان‌ها و نهادهای مختلف را در اجرای کامل قانون و مقررات ملی ساختمان در ایمنی ساختمان‌های پراهمیت از چالش‌ های فعلی برشمرد.
نصر در عین حال خواستار توجه به این پرسش ‌ها شد که آیا در بازدیدهای ادواری ناظران وزارت بهداشت از ساختمان‌ های درمانی، در مورد عدم ایمنی ساختمان درمانی سینامهر شمیران، تذکری داده شده است؟ و اصولا چرا مباحث مقررات  ملی و کنترل ساختمان که توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه و ابلاغ می‌ شود، در مورد این ساختمان ‌ها رعایت نمی‌ گردد؟ و مشخصا، کاربری فضاها، طراحی فضاها، و روابط بین فضاهای درمانی تا چه حد، بر مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان منطبق است؟
نصر با تاکید بر این که وزارت راه و شهرسازی بعنوان نهاد سیاستگذار، اصول، مقررات، و ضوابط ساختمان را در بیست و دو مبحث گرداوری و ابلاغ کرده است که ساختمان‌ ها ملزم به رعایت تمامی مباحث و مقررات هستند، ادامه داد: مبحث بیست و دوم مقررات ملی و کنترل ساختمان (مراقبت و نگهداری) مختص مراقبت و نگهداری از ساختمانها و ایمنی آنهاست. با توجه به بازنگری این مبحث، انتظار میرود تا هرچه سریع‌تر مبحث ابلاع و مهندسان مبحث جدید را ملاک عمل قرار دهند.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: این مبحث به مراقبت و نگهداری از ساختمانهای موجود اختصاص دارد و هدف از این مبحث افزایش طول عمر مفید ساختمان ذکر شده است که برای نیل به این هدف تاکید شده تا بازدیدهای ادواری از تمامی بخشهای معماری، سازه و تاسیسات به طور منظم انجام گردد.
نصر هم‌چنین گفت: اگر مبحث بیست و دوم مقررات ملی و کنترل ساختمان الزامی شود و بتوان بازدیدهای ادواری را انجام داد، شاهد ساخت و سازهایی در پشت بام مجموعه‌های درمانی از جمله سینامهر شمیران تهران نخواهیم بود. هر چند نظارت شهرداری بر ساخت و سازهای این ساختمان قابل چشم پوشی نیست.
هم‌چنین اهمیت مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان (پدافند غیرعامل) در زمان بحران در حال حاضر کم‌تر مورد توجه است. پدافند غیرعامل بمعنای اصولی پیش‌گیرانه است که کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران را با بهره‌گیری از فعالیت‌ های غیرنظامی و فنی و مدیریتی به دنبال دارد و از وارد شدن خسارات مادی و تلفات انسانی جلوگیری کرده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل می‌ رساند. بطور مثال انتخاب کاربری برای ساختمان‌ ها مسأله مهمی است که در این مبحث مورد تأکید قرار گرفته است.
انجام بررسی ایمنی ساختمان‌ های پرخطر در دنیا هر سال
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در مورد استانداردهای جهانی برای بازدیدهای ادواری از ساختمان ‌های پراهمیت و ایمن‌سازی آنها، افزود: بررسی ایمنی برای ساختمان ‌های پرخطر هرساله و برای ساختمان‌ های کم‌خطر هر ده سال یکبار، برای ساختمان ‌های میان خطر هر ۳ سال یک‌بار باید اتفاق بیفتد.
نصر، از ضعف ساختاری در شناسایی دقیق ساختمانهای ناایمن در نقاط پرخطر کشور انتقاد کرد و افزود: ضرورت دارد تا ساختمان‌ های ناایمن در کلانشهرها، شهرهای میانی و شهرهای کوچک شناسایی گردد. در این مورد، پیشنهاد می ‌شود تا سامانه شناسایی ساختمان ‌های ناایمن در شهرها طراحی گردد. این ضرورتی است که سازمان نظام مهندسی بر ضرورت آن تاکید دارد و در این مورد، اعلام آمادگی می ‌کند تا با نهادهای مسئول همکاری مناسبی داشته باشد.
اجرای نظام بیمه تضمین کیفیت ساختمان نوساز
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، بر رعایت تمامی مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان تاکید کرد و گفت: نظام بیمه تضمین کیفیت ساختمان نوساز می ‌تواند گرداوری یک برنامه برای استانداردسازی را در راستای توجه به کیفی‌سازی موردتوجه قرار دهد که انجام اینکار در نهایت می‌تواند به توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان بینجامد.
وی گفت: در اصلاح قانون پیشنهاد می‌کنم بر بیمه ‌های ساخت و ساز از بُعد مسئولیت حرفه‌ای و هم از بعد توجه به کیفی‌سازی ساختمان تاکید گردد و امید است مجلس شورای اسلامی این موضوع را مدنظرقرار دهد. این بیمه می ‌تواند برای دست‌یابی به ایمنی و توسعه ساخت و سازهای شهری، کاملا کارساز باشد.
وی گفت: برای ساختمان ‌هایی که به تازگی احداث می ‌گردد، تاکید بر افزایش تاب آوری ساختمان ‌ها باید مورد توجه باشد. هم‌چنین در بخش صدور شناسنامه‌ های فنی و ملکی، کنترل طرح و کنترل کیفی، رعایت حقوق بهره‌بردار و حفاظت از منابع ملی باید ملاک عمل قرار گیرد و در اجرای آن می‌توان از توان سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان در ارایه خدمات شایسته در حوزه فنی برای ساخت استفاده بهینه کرد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ تیر ۹۹
457 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0