الزام شهرداری‌ها به جلوگیری ازساخت ساختمان‌های بدون استاندارد

مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان: صدور پایان کار توسط شهرداری منوط به رعایت مقررات ملی ساختمان

حامد مانی فر درباره رعایت مصرف انرژی در ساختمان‌ها گفت: شهرداری باید فقط به ساختمان‌هایی که مقررات ملی ساختمان را رعایت می‌کنند، پایان کار دهد. ما در حوزه انرژی نیازمند فرایند مشارکتی مردم، مسئولین و بخش‌های مختلف اداری هستیم و باید امور ترویجی در زمینه رعایت انرژی در ساختمان‌ها توسعه پیدا کند. در حال حاضر مصرف انرژی در کشور ما 5 برابر متوسط جهانی است و 40 درصد کل مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و عمومی صورت می‌گیرد و با رعایت کردن مبحث 19 مصرف انرژی بسیار کاهش می‌یابد.

کد خبر: 5481 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۷ دی ۹۵ - ۲:۰۹ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،حامد مانی فر درباره رعایت مصرف انرژی در ساختمان‌ها گفت: رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان یکی از مباحث الزامی در بهینه‌سازی مصرف انرژی است. مبحث ۱۹ در سال ۷۰ تدوین و در سال ۹۵ ویرایش آن در دست تهیه است و تاکنون دستورالعمل جداگانه‌ای تدوین شده تا راهنمای خوبی برای استفاده‌کنندگان باشد. در ادامه افزود: از سال ۸۹ تمامی ساختمان‌هایی که در حیطه قانون نظام مهندسی ساخته می‌شود اجرای مبحث ۱۹ برای آنان الزامی است. شهرداری باید فقط به ساختمان‌هایی که مقررات ملی ساختمان را رعایت می‌کنند، پایان کار دهد.

صدور پایان کار توسط شهرداری منوط به رعایت مقررات ملی

صدور پایان کار توسط شهرداری

صدور پایان کار توسط شهرداری منوط به رعایت مقررات ملی

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ادامه داد: کیفیت اجرای مبحث ۱۹ در مناطق مختلف کشور متفاوت است. ما در حوزه انرژی نیازمند فرایند مشارکتی مردم، مسئولین و بخش‌های مختلف اداری هستیم و باید امور ترویجی در زمینه رعایت انرژی در ساختمان‌ها توسعه پیدا کند. وی تصریح کرد: باید به مردم درباره تبعات منفی رعایت نکردن الگوی مصرف انرژی در ساختمان‌ها توضیح داده شود. در حال حاضر مصرف انرژی در کشور ما ۵ برابر متوسط جهانی است و ۴۰ درصد کل مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و عمومی صورت می‌گیرد و با رعایت کردن مبحث ۱۹ مصرف انرژی بسیار کاهش می‌یابد. در شهر تهران، مصرف انرژی در سال ۴۳۵ کیلو وات ساعت بر متر مربع است اگر ما بخواهیم این مصرف را به رده a برسانیم باید به ۳۴۸ کیلو وات ساعت تغییر پیدا کند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان افزود: تعداد واحدهای مسکونی در کل کشور ۲۳ میلیون است که ۸ میلیون واحد مسکونی زیر ۱۰ سال قدمت دارد. بنابراین، باید بیشترین تمرکز بر روی واحدهای با قدمت طولانی باشد. ۱۵ میلیون واحد مسکونی قدمت‌شان بیشتر از ۱۰ سال است و بیشترین اتلاف انرژی در این ساختمان‌ها صورت می‌گیرد.

مانی فر ادامه داد: با اقداماتی از جمله تعویض پنجره‌های معمولی با دو جداره بین ۲۵ تا ۳۵ درصد، عایق کاری سقف و کف ساختمانها ۱۵-۱۰ درصد از اتلاف انرژی جلوگیری می‌شود که با این اقدامات ۵۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود. وی تاکید کرد: اگرعزم عمومی برای اصلاح ساختمان‌های قدیمی وجود داشته باشد، ظرف مدت کوتاهی اتلاف انرژی در ساختمان‌ها به حداقل می‌رسد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ضمن اشاره به متفاوت بودن اجرای مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌های در حال ساخت با ساختمان‌های قدیمی تصریح کرد: ساختمان‌های جدید باید ازجانب کارگران ماهر و دارای صلاحیت ساخته شود که این امر نیازمند اموزش‌های لازم است. همچنین، علاوه بر ساخت ساختمان‌های مسکونی باید زیر ساخت‌ها نیز فراهم شود که می‌توان به ساخت پنجره‌های دوجداره در کشور اشاره کرد. ما در کشور کارخانه‌های خوبی برای ساخت پنجره‌های دو جداره داریم که این امر نیازمند حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت است .

مانی فر در ادامه تاکید کرد: نقش ادارات ثبت و دفترخانه‌ها بسیار مهم است زیرا در زمان نقل و انتقال اگر این موضوع را به عنوان وظیفه داشته باشیم باید از داد و ستد ساختمان‌هایی که فاقد استاندارد هستند جلوگیری کنیم.

مانی فر به اولویت اول بودن اصلاح رعایت مصرف انرژی درساختمان‌های دولتی اشاره کرد و گفت: واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی کمک می‌کند تا مبحث ۱۹ سریع‌تر اجرایی شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تاکید کرد: مصرف انرژی به ۲ عامل کیفت ساخت ساختمان و رفتار ساکنین بستگی دارد.

وی افزود: با اقداماتی که تاکنون صورت گرفته ما در مصرف انرژی در وضعیت خوبی قرار نداریم، بطوریکه در مصرف انرژی پایین تر از رده E قرار داریم .

مانی فر تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با تدوین آئین‌نامه مرتبط با قانون اصلاح انرژی تا ۵ سال آینده مصرف انرژی را از G به E ارتقاء دهیم.

صدور پایان کار توسط شهرداری منوط به رعایت مقررات ملی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ دی ۹۵
1210 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0