رئیس سابق سازمان نظام مهندسی تهران درباره حادثه ساختمان پلاسکو گفت

سازه فلزی و تغییر ساختار فولادی ساختمان در پی آتش‌سوزی علت حادثه پلاسکو

سازه فلزی این ساختمان و تنش‌های حرارتی ایجاد شده بر اثر آتش‌سوزی موجب ریزش این ساختمان شده است. همچنین، عمر بالای ساختمان، عدم رعایت نکات فنی و ایمنی در بروز حادثه بی‌تاثیر نبوده است. اگر مقررات ملی ساختمان، در ساخت و ساز اجرایی شده و از کپسول‌های آتش‌نشانی در همه طبقات ساختمان‌ها و به ویژه برج‌های تجاری بهره گرفته شود، حوادث ساختمانی به شدت کاهش می‌یابد.

کد خبر: 5937 تاریخ انتشار: جمعه ۱ بهمن ۹۵ - ۳:۱۱ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،رئیس سابق سازمان نظام مهندسی تهران درباره حادثه ساختمان پلاسکو گفت: سازه فلزی این ساختمان و تنش‌های حرارتی ایجاد شده بر اثر آتش‌سوزی، موجب تغییر ساختار فولادی ساختمان و در نتیجه ریزش این ساختمان شده است.سازه فلزی تغییر ساختار فولادی در پی آتش‌سوزی علت حادثه

سازه فلزی تغییر ساختار فولادی در پی آتش‌سوزی علت حادثه

سازه فلزی تغییر ساختار فولادی در پی آتش‌سوزی علت حادثه

سازه فلزی تغییر ساختار فولادی در پی آتش‌سوزی علت حادثه

سعید غفرانی بیان کرد: علت اصلی حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، باید از سوی مراجع رسمی و کارشناسان دادگستری مشخص شود؛ اما با توجه اینکه سازه این ساختمان فلزی بوده، می‌توان پیش‌بینی کرد که تنش‌های حرارتی حاصل از وقوع آتش‌سوزی، موجب ریزش شده است. البته با توجه به اینکه ساخت این ساختمان به نیم قرن پیش باز می‌گردد، به نظر می‌رسد مسائل لازم برای ایمنی ساختمان در مقابل آتش‌سوزی در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: اگرچه علت دقیق بروز حادثه باید توسط محاکم قضایی مشخص شود؛ اما عمر بالای ساختمان، عدم رعایت نکات فنی و ایمنی در بروز حادثه بی‌تاثیر نبوده است.

در ادامه کاظمی بیان کرد: در سازه‌های بتنی، به دلیل وجود پوشش سیمانی امکان انتقال حرارت به تاسیسات و سیم‌کشی برق کمتر است. سازه‌های بتنی نسبت به سازه‌های فلزی در برابر تنش‌های حرارتی و آتش‌سوزی، مقاوم‌تر هستند؛ البته در برابر زلزله، هر دو سازه در صورت رعایت نکات ایمنی و فنی، مقاوم به شمار می‌روند.

رئیس سابق نظام مهندسی تهران گفت: رعایت اصول ایمنی در ساختمان‌ها را برای کاهش خسارت‌های ناشی از حوادث موثر است و اگر مقررات ملی ساختمان، در ساخت و ساز اجرایی شده و از کپسول‌های آتش‌نشانی در همه طبقات ساختمان‌ها و به ویژه برج‌های تجاری بهره گرفته شود، حوادث ساختمانی به شدت کاهش می‌یابد.

سازه فلزی تغییر ساختار فولادی در پی آتش‌سوزی علت حادثه

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ بهمن ۹۵
1300 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0