میزگرد تخصصی(1) میدان اطلسی، میدان یا چهارراه با برنامه ریزی روابط عمومی سازمان میزگرد تخصصی(1) میدان اطلسی، میدان یا چهارراه با برنامه ریزی روابط عمومی سازمان

میزگرد تخصصی(۱) میدان اطلسی، میدان یا چهارراه با برنامه ریزی روابط عمومی سازمان

میزگرد تخصصی(1) میدان اطلسی، میدان یا چهارراه با برنامه ریزی روابط عمومی سازمان ، برگزار شد. برخی نیز می‎گویند زمان بندی نامناسب چراغ راهنمایی این چهارراه خود به خود منجر به ترافیک به ویژه در مسیر تیمسار فلااحی و شهیدان اشرف می‎شود

کد خبر: 020808015 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ آبان ۰۲ - ۱۰:۱۲ ق.ظ
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، میزگرد تخصصی(۱) میدان اطلسی، میدان یا چهارراه با برنامه ریزی روابط عمومی سازمان ، برگزار شد. برخی نیز می‎گویند زمان بندی نامناسب چراغ راهنمایی این چهارراه خود به خود منجر به ترافیک به ویژه در مسیر تیمسار فلااحی و شهیدان اشرف می‎شود

میزگرد تخصصی(۱) میدان اطلسی، میدان یا چهارراه با برنامه ریزی روابط عمومی سازمان

میزگرد تخصصی(1) میدان اطلسی، میدان یا چهارراه با برنامه ریزی روابط عمومی سازمان
میزگرد تخصصی(۱) میدان اطلسی، میدان یا چهارراه
با برنامه ریزی روابط عمومی سازمان چالش ها و اتفاقات شهر و استان در حوزه سازمان نظام مهندسی طی میزگردهای تخصصی با حضور کارشناسان و مسئولان مرتبط بررسی می گردد. این مهم با میزگرد میدان اطلسی، میدان یا چهارراه! و مشارکت خبرگزاری ایسنا- منطقه یزد شروع شده است که با موضوعات دیگر و همکاری سایر رسانه ها ادامه خواهد یافت. همراه ما باشید!
متخصصان و معماران نظام مهندسی ساختمان یزد ضمن گلایه از طرح و نحوه اجرای عملیات اصلاح هندسی میدان پرتردد اطلسی در منطقه صفائیه یزد از سوی شهرداری، حقوق شهروندی را تاثیرگذاری شهروندان در مسیر تصمیم‌گیری برای شهر دانستند.
اخیراً اصلاح هندسی میدان اطلسی در شهر یزد و تبدیل آن به چهارراه با هدف تسهیل آمد و شد و کاهش ترافیک در این محدوده، انتقاداتی را از طرف شهروندان و البته متخصصان به همراه داشته است.
برخی این طرح را بی تاثیر در کاهش ترافیک و حتی منجر به افزایش ترافیک به ویژه در خیابان کم عرض تیمسار فلاحی می‌دانند و معتقدند که این طرح تا حدودی منجر به نظم دادن به ترافیک شده ولی در عین حال به اجبار مدت زیادی را پشت چراغ قرمز معطل ماند.
برخی نیز می‎گویند زمان بندی نامناسب چراغ راهنمایی این چهارراه خود به خود منجر به ترافیک به ویژه در مسیر تیمسار فلااحی و شهیدان اشرف می‎شود.
بعضی از شهروندان نیز این چهارراه را سردرگم کننده عنوان می‎کنند و نبود دوربرگردان را باعث مشکلاتی برای دسترسی خود به مقاصدشان می‎دانند و البته برخی نیز به طراحی راستگردهای آن گلایه دارند.
بی‌توجهی به جنبه‌های اجتماعی و کالبدی محدوده میدان اطلسی
در همین راستا نیز نشستی تخصصی با حضور اعضای نظام مهندسی ساختمان استان به خصوص اعضای کمیسیون معماری و کمیسیون شهرسازی این سازمان با سرپرست مدیریت مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد برگزار شد که طی آن «الهام اسماعیلی» نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به اهمیت جایگاه میدان اطلسی از نظر کالبدی و اجتماعی در شهر یزد و هم‌چنین نقش آن در خاطره جمعی شهروندان یزدی اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رفت نهادهای مدیریت شهری قبل از اجرای چنین طرحی، شهروندان و متخصصان را در جریان قرار می‌دادند چرا که شهروندان مالکان اصلی شهر هستند و از جمله حقوق شهروندی این است که در مسیر تصمیم‌گیری برای شهر موثر باشند.
اسماعیلی تصریح کرد: به علت جایگاه اجتماعی محدوده میدان اطلسی، ضروری بود این طرح به عنوان یک طراحی شهری مطرح می‌شد تا در کنار جنبه‌های ترافیکی، جنبه‌های اجتماعی و کالبدی محدوده میدان اطلسی مورد توجه قرار می‌گرفت در حالی که تعریف این طرح تنها به عنوان یک طرح اصلاح هندسی باعث شده فقط به جنبه ترافیکی این محدوده توجه شود.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: پیشنهاد تشکیل «خانه شهر و معماری»  به عنوان یک نهاد خصوصی که بتواند پیوند بین شهروندان، متخصصان و نهادهای مدیریت شهری را برقرار کند، از طرف انجمن بارها مطرح شده است.
وی با تاکید بر این که تشکیل «خانه شهر و معماری» هنوز هم مطالبه جدی متخصصان حوزه شهر و معماری است، اظهار داشت: در این شرایطی جای خالی چنین نهادی بیشتر احساس می‌گردد.
تسری بار ترافیکی چهارراه اطلسی به خیابان تیمسار فلاحی
«کاظم ماندگاری» رئیس کمیسیون معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز گفت: گر چه با توجه به شروع عملیات عمرانی این گفت‌وگو نمی‌تواند بر روی طرح تاثیرگذار باشد اما می‌تواند شروعی برای تعامل سازمان به عنوان بزرگ‌ترین نهاد تخصصی با دستگاه های اجرایی به ویژه نهادهای مدیریت شهری باشد.
ماندگاری در ادامه خیابان تیمسار فلاحی را از نظر جایگاه شهری هم ردیف خیابان مسجد جامع و جزء خیابان‌های ویژه شهر یزد دانست و گفت: از اصلی‌ترین علل ویژه بودن خیابان تیمسار فلاحی این است که مردم به صورت تفرجی در خیابان تردد می‌کنند و خیابان به عرصه شهری بدل شده است.
وی معتقد است با چهارراه شدن میدان اطلسی، بار ترافیکی میدان در طول خیابان تسری می‌یابد و باعث می‌شود این شخصیت خیابان تیمسار فلاحی از بین برود.
ماندگاری از جمله مشکلات چهارراه پیشنهادی را راستگردهای پرترافیک میدان از تیمسار فلاحی به بلوار دانشگاه و از بلوار شهید قندی به خیابان تیمسار فلاحی دانست که فاصله مناسبی با تقاطع چهارراه ندارد و نمی‌تواند به درستی عمل کند.
لزوم حذف رفوژهای میانی خیابان تیمسار فلاحی
«سعیده شجاع» دبیر کمیسیون شهرسازی نیز راستگردهای خیابان تیمسار فلاحی را برای بار ترافیکی این خیابان ضعیف دانست و پیشنهاد داد با باز کردن خروجی‌های خیابان تیمسار فلاحی بار کمتری به میدان وارد گردد.
ماندگاری، هم فکری با جامعه تخصصی و بهره‌گیری از خرد جمعی را در این گونه طرح‌ها موثر دانست و پیشنهاد داد در طرح چهارراه حفظ و تقویت هویت این محدوده و نشانه بودن آن در شهر مد نظر قرار گیرد.
«محمد والا» از اعضای کمیسیون شهرسازی هم مشکل ترافیکی میدان اطلسی را ناشی از مسدود کردن ورودی‌های بلوار جهاد و خیابان عدالت از خیابان تیمسار فلاحی به دلیل رفوژ میانی دانست و افزود: حذف رفوژ میانی خیابان تیمسار فلاحی برای کم کردن بار ترافیکی تقاطع اطلسی و پاسخ‌گویی چهارراه امری ضروری است.
طراحی یک‌پارچه محدوده چهارراه و پوسته‌های آن در جهت حفظ و تقویت هویت آن، حذف یا محدود کردن رفوژ میانی خیابان تیمسار فلاحی برای کاهش بار ترافیکی ورودی به تقاطع و اتصال بصری و حرکتی بین دو جزیره مثلثی فضای سبز برای مواقع خاص جهت پیاده محور شدن این محدوده از پیشنهادات مطرح شده در این نشست تخصصی برای بهبود شرایط چهارراه از طرف اعضای جلسه بود.
جایگزینی اتومبیل‌محوری به جای پیاده‎محوری در یزد
«حمید دهقان» سرپرست مدیریت مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد در پاسخ به ایرادات وارده در مورد این طرح اصلاح هندسی، ضمن بیان این که براساس استانداردهای بین المللی حداکثر مسافت جابه‌جایی پیاده از مبدا تا مقصد ششصد متر است و این میزان برای جابه‌جایی با دوچرخه سه کیلومتر است، ادامه داد: اتومبیل‌محوری در شهر یزد به جای پیاده‎محوری و استفاده از حمل و نقل پاکِ دوچرخه ناشی از توسعه افقی شهر است.
دهقان افزود: مطالعات ترافیکی میدان اطلسی در سال ۱۳۹۴ توسط مشاور انجام و پیشنهاد ایجاد زیرگذر بین بلوار شهید قندی و بلوار دانشگاه ارائه شده است ولی طی سال‌های بعد به علت خودرو محور بودن این طرح و کاهش ایمنی عابر پیاده در این محدوده، طرح زیرگذر اجرا نشد.
معایب و مزیت‌های طرح اصلاح هندسی میدان اطلسی
وی گفت: عمده ترین مشکل میدان اطلسی خارج از محور بودن میدان از محور بلوار دانشگاه، ۲۶ متر به سمت بلوار شهیدان اشرف است.
دهقان با بیان این که هم‌چنین به علت کم بودن طول و عرض ناحیه تداخلی در خروجی تیمسار فلاحی، تصادف‌های زیادی در این محدوده رخ می‌دهد، ادامه داد: مشکل میدان به ویژه در ایام خاص و شروع مدارس بیشتر می‌شود.
وی گفت: میدان‌ها از نظر ترافیکی به صورت تقدمی عمل می‌کنند و عدم رعایت حق تقدم در میدان‌ها باعث حرکت‌های تداخلی در میدان شده و مشکل ترافیکی ایجاد می‌کند.
وی، برطرف شدن مشکل حق تقدم، وارد نشدن آسیب به فضای سبز میدان و افزایش سطح فضای سبز در مثلثی‌های ورودی بلوار شهیدان اشرف به چهارراه را از جمله مزیت‌های این طرح خواند.
 منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ آبان ۰۲
5508 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0