استاندار سیستان و بلوچستان خبر داد:

سیستان و بلوچستان در هویت دار کردن دامهای سنگین بومی پیشرو است

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: این استان در زمینه هویت دار کردن دامهای سنگین بومی بمنظور شناسایی و تشخیص این دامها از دامهای وارداتی اولین استان کشور شناخته شده و در این زمینه پیشرو است.

کد خبر: 11409 تاریخ انتشار: شنبه ۹ اردیبهشت ۹۶ - ۴:۱۳ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir) استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: این استان در زمینه هویت دار کردن دامهای سنگین بومی بمنظور شناسایی و تشخیص این دامها از دامهای وارداتی اولین استان کشور شناخته شده و در این زمینه پیشرو است.سیستان و بلوچستان در هویت دار کردن دامهای سنگین بومی پیشرو است

سیستان و بلوچستان در هویت دار کردن دامهای سنگین بومی پیشرو است

سیستان و بلوچستان در هویت دار کردن دامهای سنگین بومی پیشرو است

سیستان و بلوچستان در هویت دار کردن دامهای سنگین بومی پیشرو است

علی اوسط هاشمی بمناسبت روز دامپزشکی بعد از بازدید از اداره کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان و دیدار با مدیر کل و مسئولین این اداره گفت: هویت دار کردن دامهای سنگین از دو سال قبل در استان شروع شده بگونه ای که تاکنون بیش بر بیست و هشت هزار نفر شتر و بیش از نودوهفت هزار راس گاو در استان پلاک کوبی گشتند و بقیه نیز در حال پلاک کوبی هستند.
اوسط هاشمی ادامه داد: تولید کنندگان داخلی دام استان سال گذشته دوازده مورد در بازارهای خارج از استان و رسیدن بموضع رقابت در فروش دام حضور پیدا نمودند.
هاشمی افزود: اساس تولیدات دامی در استان سیستان و بلوچستان بر تولید داخلی استوار است تا محقق کننده شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال باشد چرا که این استان از نژادهای خوب و ارزش مند دامی سبک و سنگین برخوداراست.
وی تاکید کرد: سیاست شناسنامه دار کردن دامها در استان بر نگهداری ازتولید کنندگان و زمینه سازی کردن برای ورود آنها به بازار مصرف داخلی و صادرات استوار است.
استاندار سیستان و بلوچستان با اعلام این که ما به صادرات بعنوان یک ضرورت می اندیشیم تصریح کرد: درخور ما نیست که همواره بر پایه واردات دام کار کنیم بلکه میتوان با تکیه بر اراده و ظرفیتهای موجود علاوه بر تامین نیازهای داخلی بصادرات نیز بی اندیشیم.
هاشمی با اشاره به این که باید یک پشتوانه قوی دامی درسیستان و بلوچستان ایجاد کرد و این روی کرد ماست عنوان کرد: با توجه به ظرفیتهای موجود تولید علوفه چه طبیعی و چه تولیدی کشاورزان و برداشت افزون بر ده چین در هر سال در برخی شهرستانها مانند نیک شهر و دلگان باید فرصت سازی کرد و در این راستا دو طرح پرورش دام هر یک بظرفیت ۵ هزار راس مد نظر است و در این زمینه هماهنگی با بنیاد مستضعفان انجام گردیده است.


وی در جمع مدیران دامپزشکی استان با گرامی داشت رشادتهای مرزبانان سیستان و بلوچستان و تسلیت شهادت شماری از این جان برکفان در میرجاوه اذعان کرد: کارکنان دامپزشکی هم چون مرزبانان مدافع حریم سلامت جامعه هستند.
هاشمی با اعلام این که دامپزشکان مسئول حراست و حفاظت از ذخیره غذایی جامعه هستند اظهار داشت: نظام دامپزشکی بعنوان یک ظرفیت ارزش مند باید احیا گردد که در این زمینه میتوان علاوه بر ظرفیت دولتی از سمنها نیز بهره جست.
وی خاطرنشان کرد: همان اندازه که نظام مهندسی برای ساختن ساختمانها مهم است نظام دامپزشکی نیز بعنوان سکاندار سلامت جامعه باید احیا گردد.
استاندار ادامه داد: سازمان دامپزشکی سیستان و بلوچستان با تکیه بر ظرفیتها در سالهای اخیر موفقیتهای خوبی را در بخشهای مختلف کسب کرده است.
ایشان با اشاره به این که نقش دامپزشکی استان باید با تکیه بر صادرات محوری افزایش یابد یادآور شد: با توجه به نامناسب بودن ساختمان آزمایشگاه دامپزشکی استان لازم است مورد توجه سازمان برنامه بودجه استان از نظر تخصیص اعتبارات قرار گیرد.
هاشمی افزود: با توجه به این که بزرگ ترین ظرفیت کشتارگاهی بخش خصوصی بعد از تهران به این استان تعلق دارد باید راه اندازی کشتارگاه ها در بعضی شهرستانهای مستعد مورد توجه قرارگیرد.
وی بر فرهنگ سازی برای مصرف گوشت شناسنامه دار تاکید کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اهمیت جلوگیری از قاچاق دام در تلاش هستیم زمینه ای فراهم گردد که هیچ کشتارگاهی در خارج استان حق ذبح دام وارده از پاکستان را نداشته باشد.
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان نیز در این میزگرد بیان کرد: یازده میلیون و نهصدوهشتادوپنج هزار و پانصدوچهل و یک کیلوگرم گوشت منجمد و گرم از جمله گاو، گوسفند، بز و شتر پارسال از استان به دیگر نقاط کشور حمل شده است.
دکتر مهدی حسینی بیان کرد: یازده میلیون و هشتادوپنج هزار و هشتصدوشصت و هشت کیلوگرم از مجموع رقم یادشده گوشت منجمد و تازه گاو بوده است.
حسینی افزود: هم چنین در این مدت هشصدوپنجاه و پنج هزار و نهصدوچهل و شش کیلوگرم لاشه شتر و چهل و سه هزار و هفتصدوسی و یک کیلوگرم لاشه گوسفند و بز از سیستان و بلوچستان به دیگر استان های کشور ارسال شده است.
حسینی تصریح کرد: پانصدوهفتاد تن میگو سال گذشته در دویست و هشتاد هکتار از مزارع سایت پرورش میگوی گواتر شهرستان چابهار تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی شده است.
ایشان تاکید کردند: امسال با رها سازی حدود صد و سی میلیون قطعه بچه میگو در هفتصد هکتار سایت پرورش میگو منطقه گواتر پیش بینی میشود میزان تولید حدود ۳هزار تن افزایش یابد.
مدیرکل دامپزشکی استان اذعان کرد: شرایط آب و هوایی چابهار موجب شده تا بچه میگوها در بازده زمانی ۳ ماهه یعنی ۱ ماه زودتر از سایر مناطق ساحلی جنوب کشور به وزن ایده آل برسند که فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاران این حوزه فراهم کرده است.
وی گفت: با توجه به کیفیت بالای میگوی تولیدی سیستان و بلوچستان سال گذشته از پانصدوهفتاد تن تولید نود درصد آن به کشورهای روسیه و حوزه خلیج فارس صادر شده است.
حسینی وجود شش هزار و هفتصد واحد اپیدمیولوژیک دامی، کاهش شدید بیماریهای دامی، مایه کوبی افزون بر ۳ میلیون راس دام، کاهش کانونهای تب برفکی استان از پنجاه و هشت کانون سال نودودو به دو کانون در سال گذشته را از جمله موفقیتهای کسب شده این نهاد ذکر کرد.
منبع: قطره

 

دانلود راهنمای مبحث ۱۳

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ اردیبهشت ۹۶
1182 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0