راه اندازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خوزستان ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان خوزستان بیان کرد:

راه اندازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خوزستان

فتح‌الله ابوعلی با اشاره به بحران سیل در استان بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب در زمینه بررسی دلایل و عوامل ایجاد این بحران تاکید کرد.

کد خبر: 980216019 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸ - ۳:۲۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،فتح‌الله ابوعلی با اشاره به بحران سیل در استان بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب در زمینه بررسی دلایل و عوامل ایجاد این بحران تاکید کرد.

راه اندازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خوزستان

راه اندازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خوزستان

قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خوزستان  راه اندازی گردد/ ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی دلایل سیلاب خوزستان

وی با اشاره به این که با پایان یافتن بحران سیل باید به دنبال شفاف سازی و بررسی علل ایجاد بحران سیل بود، گفت: اگر دستگاهی یا فردی در این زمینه کوتاهی داشته است باید شناسایی و به مراجع ذی‌ربط معرفی گردد. بحران سیل در خوزستان با چنین ابعادی خسارات زیادی به واحدهای مسکونی و زیربناهای بخش کشاورزی وارد کرد که بعضا جبران ناپذیر و بازسازی آن مستلزم وقت زیاد و هزینه های بالایی است.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان ادامه داد: پیشنهاد ما این است که یک کمیته حقیقت یاب متشکل از کارشناسان باتجربه و صاحب علم و آن هایی که درگیر بحران سیل بوده اند تشکیل و دلایل و عوامل سیل را از ابعاد فنی، حقوقی، علمی و اجتماعی و به دور از مسائل سیاسی و حاشیه ای مورد بررسی قرار دهد. تشکیل این کمیته حق مردم خوزستان است. در این مورد تاکید میکنیم حتما این کمیته حقیقت یاب در استان تشکیل گردد، چون اگر در خارج از استان باشد نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و کاربردی نیست.
وی با تاکید بر این که در بخش کشاورزی اولویت اول، بازسازی زیربناهای تولید است، افزود: تولیدکننده های بخش کشاورزی از سیل اخیر آسیب جدی دیدند و برخی زیربناها از بین رفته است. در حال حاضر فرصت برای آماده سازی برای تولید فصل بعد کم است و حداکثر ظرف ۱ ماه آینده باید اراضی برای کشت تابستانه آماده شوند. اگر چه کمک بلاعوض میتواند تا حدی زندگی روزمره کشاورزان را تا حدی سر و سامان بخشد، اما این کمک بلاعوض در شرایط کنونی کم‌تر به درد کشاورز میخورد زیرا کشاورز باید بتواند با گذشت از این بحران سر پای خود بایستد و استمرار تولید داشته باشد، بنابراین باید سریعا بستر تولید برای کشاورزان آماده گردد.
وی با اشاره به این که در سیل اخیر به بخش زیادی از اراضی گندم، زیربناها، زهکشها و کانالهای آب خسارت وارد شد، اظهار داشت: هم اکنون بخش زیادی از اراضی نیاز به تسطیح دارند و بخشی از زهکشها و کانالهای آب هم باید لایروبی شوند. از آن جایی که این موارد باید در اسرع وقت انجام گردد، لذا پیشنهاد ما به مسئولین ذی‌ربط و به ویژه استاندار این است که از کلیه دستگاههایی که در زمان وقوع بحران در کنار سیل زدگان بودند، این روزها نیز امکانات و ظرفیتهای خود را در مناطق سیل زده نگهدارند تا اراضی برای کشت تابستانه آماده گردند. در این رابطه پیشنهاد ما اینست که قرارگاه بازسازی زیربناهای آسیب دیده در مناطق سیل زده با بهره گیری از امکانات ادارات و دستگاههای استانی و استانهای معین راه اندازی گردد. راه اندازی چنین قرارگاهی مستلزم این است که مسئولین استان و کشور با یک اراده قوی ضمن تامین بودجه و ماشین آلات مورد نیاز برای تحقق سریع این موضوع قدم بردارند.

راه اندازی قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خوزستان

ابوعلی ادامه داد: هم اکنون کشاورزان کل سرمایه شان با سیل از بین رفته است، بنابراین در کوتاه مدت باید کاری کرد که کشاورز سر پای خود باشد و تولید استمرار داشته باشد. در بلندمدت نیز باید یک برنامه مفصل و سازماندهی شده برای مدیریت بحران سیل داشت. صرفا داشتن یک اداره کل بحران در استانداری آن هم در استانی که مرتب به بحران مواجه است جوابگو نیست. باید ساختار رسمی مدیریت بحران تمام ادارات استان به ویژه در کشاورزی که درگیر سیل هستند تعریف گردد. این که ادارات تنها به صورت یک رابط با مدیریت بحران استانداری باشند جوابگوی بحرانهای استان نیست. در این زمینه باید بودجه و آموزشهای لازم در نظر گرفته شود و حتی مانورهای منظمی در مورد مدیریت بحران سیل برگزار گردد.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: در مورد سیل بندها نیز باید اعتبار ویژه و برنامه ریزی مستمری حتی در سالهای خشکسالی داشته باشیم. خشکسالیهای گذشته سبب شد در سال پرآبی، نعمت به نغمت تبدیل گردد. به علت خشکسالیهای پیاپی سیل بندهای حاشیه رودخانه ترمیم نشده اند و برخی از این سیلابها نیز به شکل عمدی توسط مردم تخریب شده اند.
وی با اشاره به اهمیت حفاظت از بستر و حریم رودخانه ها در کنترل سیلاب، تصریح کرد: بستر و حریم اکثر رودخانه های متاسفانه رعایت نشده است و بعضا در بستر و حریم رودخانه ها تصرفات متعددی شکل گرفته که منجر به تخریب سیستم هیدرولوژی رودخانه شده است. برای نمونه رودخانه کارون در مقطع شهر اهواز نسبت به سالهای گذشته کوچک‌تر شده است و این میتواند برای ما یک ایده باشد که چه اتفاقی افتاده است. برخی فکر میکنند در زمان خشکسالی آب زیادی از رودخانه عبور نمیکند و همین موضوع سبب شد تا جاده ساحلی کارون را از بستر رودخانه عبور دهند و پارک ساحلی بسازند. وقتی به حریم رودخانه تجاوز می گردد، بحران سیلاب هم تشدید می گردد. در این مورد لازم است مقامات قضایی بیش تر ورود کنند و اجازه ساخت و ساز در حریم رودخانه را ندهند. حریم رودخانه با کسی شوخی ندارد و باید حفظ و نگه‌داری گردد تا بحران سیل ایجاد نگردد.
ابوعلی، مدیریت صحیح آبهای ذخیره شده در پشت سد، تعدی و تخریب عرصه های ملی و مراتع و جنگل ها، چرای بی رویه، لایروبی رودخانه، ترمیم سیل بندهای حاشیه رودخانه، انتقال آب از رودخانه به دشتها و هم‌چنین تعدی به حریم و بستر رودخانه را از جمله مهم‌ترین علل بروز یا تشدید بحران سیل در خوزستان برشمرد و گفت: میتوانستیم با رعایت برخی موارد، ابعاد فاجعه سیلاب در خوزستان را سبک‌تر کنیم.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان ضمن اشاره به این که برای بررسی علل بحران سیل اخیر در خوزستان باید به سالهای دورتر برویم، افزود: البته بروز چنین سیلی قاعدتا قابل پیش بینی بوده است. از ابتدای پاییز تا به حال روند افزایشی بارندگیها بشکل مستمر بوده و نوسان زیادی نداشته است و این یک هشدار بود که نشان میداد امسال اتفاقاتی خارج از وضعیت سال قبل رخ خواهد داد، بنابراین بروز سیل قابل پیش بینی بود.
وی، تلاش مردم و به ویژه کشاورزان را برای کنترل بحران سیل قابل تقدیر و تحسین برشمرد و خاطرنشان ساخت: کشاورزان با جان و دل از حریم روستاها دفاع کردند. جانفشانی و ارزش این همه فداکاری کشاورزان در کنترل بحران سیل را نمیتوان به زبان آورد.
منبع: ایلنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تحلیلی بر آزمون نظام مهندسی نظارت تاسیسات برقی-اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ اردیبهشت ۹۸
592 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0