عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان مطرح کرد

الزام مالکان به ایمن‌سازی و ارائه ادواری گواهینامه فنی ایمنی ساختمان/ ساختمان پلاسکو می‌بایست تغییر کاربری پیدا می‌کرد

عضو شورای مقررات ملی ساختمان گفت: شهرداری می‌بایست مالکان ساختمان را ملزم کند که هر ده سال یکبار از مراکز معتبر گواهی‌نامه فنی مبنی بر ایمن‌سازی ساختمان اخذ کنند. اگر ساختمان‌هایی که سی سال پیش طبق آِیین‌نامه‌ها ساخته شده‌اند را با آیین‌نامه‌های امروز تطبیق دهیم دارای ضعف‌های جدی هستند. درحال حاضر مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای سازه پل‌های بزرگراهی داخل تهران موضوعی است که به عنوان یک ضرورت در دستور کار شهرداری قرارگرفته است. تقویت و ایمنی‌سازی عمومی سازه‌های موجود امری از نظر فنی ممکن و از نظر اقتصادی غیر ممکن است. ایمن‌سازی ساختمانهای در حال بهره‌برداری صرفا درباره ساختمان‌های خاصی مثل ساختمانهای امداد ونجات یا مراکز فرماندهی و سیاسی خاص عقلانی است.

کد خبر: 6163 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳ بهمن ۹۵ - ۴:۳۴ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،عضو شورای مقررات ملی ساختمان با اشاره به اینکه مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و لازم است که تدابیر دیگری برای افزایش مقاومت سطح ساختمان‌های موجود و کاهش خطرپذیری آنها در برابرحوادث غیرمترقبه یا مخاطرات انسان‌ساز انجام دهیم‌؛ تاکید کرد: به عنوان مثال شهرداری می‌بایست مالکان ساختمان را ملزم کند که هر ده سال یکبار از مراکز معتبر گواهی‌نامه فنی مبنی بر ایمن‌سازی ساختمان اخذ کنند و سپس آن گواهینامه توسط شهرداری‌ها به ثبت برسد.الزام مالکان به ایمن‌سازی و ارائه ادواری گواهینامه فنی ایمنی

الزام مالکان به ایمن‌سازی و ارائه ادواری گواهینامه فنی ایمنی

الزام مالکان به ایمن‌سازی و ارائه ادواری گواهینامه فنی ایمنی

الزام مالکان به ایمن‌سازی و ارائه ادواری گواهینامه فنی ایمنی

محسن بهرام غفاری، رئیس کمیته تخصصی مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، با اشاره به اینکه سازه ساختمان پلاسکو مربوط به نیم‌قرن پیش بوده است تاکید کرد: بسیاری ازسازه‌هایی که در چند دهه اخیر ساخته شده‌اند هریک براساس آیین‌نامه‌های زمان خود بنا شده‌اند اما با توجه به اینکه علم مهندسی وامکانات بشر در ابعاد مختلف درحال توسعه وتحول است در دوره‌های بعدی ناگزیر آیین‌نامه‌ها به مرور زمان سخت‌گیرانه‌ترشده‌اند و سازه‌های قدیمی‌تر با آن‌ها انطباق ندارد به نحوی که حتی اگر ساختمان‌هایی که سی سال پیش طبق آِیین‌نامه‌ها ساخته شده‌اند را با آیین‌نامه‌های امروز تطبیق دهیم دارای ضعف‌های جدی هستند.

وی درپاسخ به این سوال که براین اساس آیا باید تمام ساختمان‌های موجود را با آیین‌نامه‌های جدید تطبیق وآنها را تقویت کنیم؟ تاکید کرد: قطعا این کار امری غیرعقلانی و ناشدنی است چرا که تحقق آن مستلزم صرف هزینه‌های سنگین است و نباید تصور کرد که این مهم صرفا جنبه فنی دارد و با توجه به اینکه مالکان عموماً ازبودجه وتوان اقتصادی لازم دراین زمینه برخوردارنیستند به این ترتیب این موضوع فنی فورا تبدیل به یک موضوع کاملا اجتماعی–اقتصادی می‌شود.

رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با یادآوری غیراقتصادی بودن مقاوم‌سازی اکثر ساختمانهای موجود به ذکرمثالی پرداخت وتاکید کرد: درحال حاضر مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای سازه پل‌های بزرگراهی داخل تهران موضوعی است که به عنوان یک ضرورت در دستور کار شهرداری قرارگرفته است حال اگر قرارباشد کل پل‌های کشور تقویت شود منابع مالی بیش از بودجه ده سال راه‌سازی کشور مورد نیاز است و بنابراین می‌توان گفت تحقق این امرمساله فنی نیست ومساله کاملا ابعاد اقتصادی‌ـ اجتماعی دارد.

غفاری درعین حال با تاکید براین امر که علم مهندسی به معنای کسب بالاترین میزان ایمنی ممکن در چارچوب امکانات موجود است، گفت: براین اساس می‌بایست شرایطی فراهم شود که ایمنی ساختمانهای موجود درفرآیند بهره برداری را با تغییر کابری ایجاد کنیم. با این رویکرد مثلاً اگرساختمان پلاسکو بجای کارگاه تولیدی ساختمان مسکونی بود به میزان زیادی از مخاطرات دور می‌شدیم چرا که تراکم جمعیت در معرض خطر بسیار کمتر، انباشت مواد و متریال قابل اشتعال در آن بسیار ناچیزتر و بهره‌برداری پرخطر از ساختمان بسیار محدودتر میشد یعنی عواملی نقش پررنگی دروقوع این آتش‌سوزی داشتند.

الزام مالکان به ایمن‌سازی و ارائه ادواری گواهینامه فنی ایمنی

عضو شورای بروزرسانی مبحث دوم مقررات ملی ساختمان با تاکید براین امر که حتی اگر سازه فولادی ساختمان پلاسکو ۵۰ سال قبل بر اساس آیین‌نامه‌های امروز هم ساخته می‌شد در اثر مرور زمان و خوردگی کارکرد خود را ازدست می‌داد خاطرنشان ساخت: کاربری سازه پلاسکو به مرور زمان براثرمستهلک شدن تنها مناسب برای کاربری انبار کالاهای غیر قابل اشتغال مثل میز و صندلی فلزی یا مواد غذائی تر و امثال این‌ها با شدت بار کم و با ظرفیت جمعیتی کم تنزل پیدا کرده است و درواقع این سازه می‌بایست به جای کاربری تولیدی و تجاری پوشاک تبدیل به انبار می‌شد اما با توجه به سرقفلی‌های میلیاردی واحدهای تجاری، چنین تغییری غیرممکن بود. این عامل موجب کاهش ارزش واقعی ساختمان میشود که دارندگان آن‌ها در برابرش مقاومت می‌کنند.

غفاری با یادآوری مجدد این مهم که تقویت و ایمنی‌سازی عمومی سازه‌های موجود امری از نظر فنی ممکن و از نظر اقتصادی غیر ممکن است خاطرنشان ساخت: ایمن‌سازی ساختمانهای در حال بهره‌برداری صرفا درباره ساختمان‌های خاصی مثل ساختمانهای امداد ونجات یا مراکز فرماندهی و سیاسی خاص عقلانی است و درباره سایرساختمانها می‌بایست از راهکارهای دیگری نظیر تغییرکاربری و.. بهره بگیریم .

رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درهمین حال توصیه کرد: درعین حال برای پیشگیری از وقوع حوادثی نظیر پلاسکو لازم است که همانند کشورهای پیشرفته مالکان ساختمان را مکلف کنیم هرده سال یکبار ازیک بازرس مجاز ساختمان یک گواهی‌نامه فنی مبنی برایمن‌سازی ساختمان اخذ کنند وسپس آن گواهی را به شهرداری تسلیم کنند تا یک مانیتورینگ از وضع ایمنی و پایداری ساختمان‌های شهر داشته باشیم و در مواقع لازم به استناد آن تدابیر ایمن‌سازی را بکار گیریم. بالاخره این که نهایتاً هرجا که خطر ایمنی ساکنان یک ساختمان و افراد و ساختمان‌ها را تهدید کند در اکثر کشورهای دنیا با توسل به قدرت قانونی از ادامه بهره برداری از آن تا انجام تدابیر لازم جلوگیری می‌نمایند.

منبع: صما

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ بهمن ۹۵
1093 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0