هفدهمین همایش منطقه ای هیئت مدیره ها

همایش منطقه‌ای هیئت مدیره‌های نظام مهندسی معدن شمالغرب کشور

هفدهمین همایش منطقه ای هیئت مدیره ها و نخستین همایش منطقه ای گروههای تخصصی زمین شناسی سازمان ‌های نظام مهندسی معدن شمال غرب کشور بمیزبانی آذربایجانغربی در ارومیه برگزار گردید.

کد خبر: 960225014 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۶ - ۴:۴۱ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،هفدهمین همایش منطقه ای هیئت مدیره ها و نخستین همایش منطقه ای گروههای تخصصی زمین شناسی سازمان ‌های نظام مهندسی معدن شمال غرب کشور بمیزبانی آذربایجانغربی در ارومیه برگزار گردید.همایش منطقه‌ای هیئت مدیره‌های نظام مهندسی معدن شمالغرب کشور

همایش منطقه‌ای هیئت مدیره‌های نظام مهندسی معدن شمالغرب کشور

همایش منطقه‌ای هیئت مدیره‌های نظام مهندسی معدن شمالغرب کشور

همایش منطقه‌ای هیئت مدیره‌های نظام مهندسی معدن شمالغرب کشور

همایش منطقه ای هیئت مدیره های سازمانهای نظام مهندسی معدن شمال غرب کشور با حضور نمایندگان استان های آذربایجانشرقی، اردبیل، زنجان، کردستان و آذربایجانغربی، معاون امور معادن و صنایع معدنی و رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجانغربی در محل برج فنآوری خدمات کسب و کار ارومیه تشکیل گردید.
مسعود عجمی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان آذربایجانغربی ضمن خوش آمدگویی به حاضرین در نشست و بیان ضرورت و اهمیت تشکیل همایش های منطقه ای در کشور، اعلام داشت که تا پایان سال نودوپنج سازمان استان دو هزاروپنجاه وشش نفر عضو داشته که از این تعداد پانصدوسی وچهار نفر فارغ التحصیل رشته معدن، هزاروسیصد و پنجاه و هفت نفر زمین شناسی، صدوبیست و هفت نفر نقشه برداری و پانزده نفر متالورژی استخراجی در مقاطع دکترا، فوق لیسانس و لیسانس است.
عجمی بیان کرد: مجموع دارندگان پروانه اشتغال پانصد و نودو هفت نفر بوده که به تفکیک در رسته های: استخراج سیصد و دوازده نفر، پی جویی و اکتشاف دویست و بیست و شش نفر، کانه آرائی و فرآوری سه نفر، نقشه برداری پنجاه و یک نفر و متالورژی استخراجی پنج نفر را شامل میشوند.


عبدالحمید سرتیپی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجانغربی ضمن ابراز تاسف و تسلیت بمناسبت کشته شدن تعدادی از کارگران زحمت کش در حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر استان گلستان، بر لزوم آشنایی و تسلط مسئولان فنی بقوانین و مقررات حاکم بر فعالیتهای معدنی تاکید کرد و ادامه داد: قطعاً در صورت تحقق این امر، خطرات و حوادث ناشی از معدن کاری کاسته شده و شاهد وقوع چنین حوادث تلخی نخواهیم بود.
سرتیپی توجه به امر آموزش مسئولان فنی توسط سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجا نغربی را مورد تاکید قرار داده و گفت: من معتقدم مسئولان فنی معادن بعنوان کارمند آن واحد معدنی و کارشناس ناظر سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده که باید ضمن حضور مرتب در معادن، گزارش جامع وضعیت معدن را آماده و بسازمان ارائه کنند.
وی با اشاره به این که در حال حاضر چهارصدوپنجاه پروانه بهره برداری از معادن و سیصد مجوز برداشت شن و ماسه در استان وجود دارد، ادامه داد: با وجود این تعداد از معادن، سهم آن در تولید ناخالص استانی، بسیار ناچیز بنظر میرسد و این امر به خاطر ظرفیت تولید پایین معادن است بنابراین باید متخصصان و مهندسان معدن نسبت بتخمین دقیق ظرفیت تولید معادن توجه بیش تری داشته و اگر صاحبان معدن توانایی مالی استخراج و بهره برداری اصولی از معادن را ندارند نسبت به واگذاری آن اقدام نمایند.
بهروز قادری، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان کردستان هم ضمن تسلیت حادثه معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر گلستان تصریح کرد: معدن یکی از موفق‌ترین واحدهای اقتصادی است که حتی در شرایط رکود حاکم بر کشور، دوام آورده و اشتغالزایی پابرجایی داشته و منجر به بیکاری کارگرانش در مقایسه با دیگر واحدهای صنعتی و تولیدی نشده است.
قادری با بیان این که مواد اولیه اکثر صنایع کشور از طریق معادن تامین میشود، بر ضرورت توسعه سرمایه گذاری در بخش معدن تاکید کرد و افزود: با توجه بظرفیتها و فرصتهای متعدد در بخش معدن و صنایع معدنی، دولت باید توجه به این بخش را افزایش داده و موانع و مشکلات موجود را برطرف کند.
وی با اشاره به این که از زمان تشکیل سازمان نظام مهندسی ایران، رعایت اصول فنی و مهندسی در فعالیتهای معدنی بیش تر شده و بهتر هم خواهد شد،گفت: خوشبختانه فرهنگ سازیهای لازم در این مورد صورت گرفته و در حال حاضر هیچ معدنی بدون وجود مسئول فنی نمیتواند فعال باشد و در بخش صنایع معدنی نیز باید مسئولان امر از فعالیت واحدهای بدون مسئول فنی جلوگیری نمایند.
قادری با اشاره به اعمال تغییرات در قراردادهای مسئولیت فنی معادن کشور در سال جدید، تاکید کرد: در فرمت جدید قراردادها مقرر شده است که در ابتدای کار بیست و پنج درصد کل مبلغ قرارداد از طرف کارفرما جهت تضمین حسن اجرای تعهدات بسازمان نظام مهندسی معدن پرداخت گردد که متاسفانه برداشت نادرستی از طرف مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بعضی معدن کاران در این مورد صورت گرفته است و این در حالی است که با توجه به این که اکثر معادن کشور درجه ۴ بوده، تمام هزینه های مربوط به تهیه طرح اکتشافی، گزارش پایانی، طرح بهره برداری و حقوق مسئول فنی در قبال دیگر هزینه های معدن، مبلغ بسیار ناچیزی میشود.
وی بیان داشت: اگر شخصی توانایی پرداخت یک چهارم حق الزحمه سالیانه مسئول فنی بعنوان ضمانت اجرایی را ندارد، پس چطور صلاحیت فنی و مالی لازم را در ابتدای امر بوزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده و چنین فردی بهتر است که اصلاً وارد عرصه معدن کاری نشود، زیرا که در مراحل بعد هم از جمله پرداخت حقوق دولتی و … دچار مشکل خواهد شد.
در ادامه جلسه، اعضای هیئت مدیره استان ها نیز نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در مورد دستور جلسه ارائه کردند و مقرر شد صورت جلسه مربوطه جهت بررسی و اقدامات و پیگیریهای لازم به شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران، ارسال شود.
هم زمان در نشست گروههای تخصصی زمین شناسی سازمانهای نظام مهندسی معدن منطقه یک کشور نیز، نمایندگان این گروهها از استان های مذکور حضور داشتند.
علی امام علی پور، رئیس گروه تخصصی زمین شناسی سازمان نظام مهندسی معدن استان آذربایجانغربی و عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه، ضمن خوش آمدگویی به حاضرین و بیان اهمیت و نقش گروههای تخصصی در بالابردن کیفیت خدمات مهندسی ارائه شده از طرف اعضای نظام، اعلام داشتند که در حال حاضر از دوهزار وشصت و پنج نفر عضو سازمان استان، هزاروسیصد وشصت نفر زمین شناس بوده که از این تعداد هفتصد وهفت نفر آقا و ششصدوپنجاه و سه نفر خانم است.
امام علی پور تصریح کرد: شانزده نفر دارای مدرک دکترا، دویست و چهار نفر فوق لیسانس و هزاروصدوچهل نفر لیسانس میباشند. تعداد دارندگان پروانه اشتغال در رسته پی جویی و اکتشاف دویست و بیست و شش نفر بوده که از این تعداد هفت نفر پایه ارشد، هفت نفر پایه یک، چهل و یک نفر پایه دو و صدوهفتادویک نفر پایه سه در زمینه های نظارت، اجرا، طراحی و یا آموزش است.
پریسا اسماعیلزاده عضو هیئت مدیره و دبیر گروه تخصصی زمین شناسی سازمان استان نیز ضمن اعلام این که این سازمان یکی از نظام مهندسیهای معدن کشور است که تعداد اعضای زمین شناس آن در مقایسه با دیگر رشته های اصلی عضو سازمان (معدن، نقشه برداری و متالورژی استخراجی) خیلی بالا بوده و ۸/۶۵ درصد از کل اعضا را بخود اختصاص داده است.
اسماعیل زاده تاکید کرد که در شرایط فعلی به دلیل رکود موجود در بخش معدن، فرصتهای شغلی این بخش نیز روز به روز کم تر شده، لذا حوزه فعالیت رشته های اصلی این سازمان مخصوصاً در رشته زمین شناسی نباید صرفاً محدود بطراحی و مسئولیت فنی معادن شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید زمینه فعالیت این قشر را در وزارت خانه های نیرو، کشاورزی، راه و شهرسازی، نفت و… با استفاده از نظرات گروههای تخصصی، هیات مدیرهها و شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران و تعاملات لازم با نماینده های زیر مجموعه وزارت خانه های مذکور، گسترش دهد و ضمن وضع دستورالعملها و بخش نامه های لازم، دستگاههای مربوطه را ملزم به استفاده از خدمات این مجموعه انسانی حجیم و توان مند نماید.
ایشان هم چنین به لزوم هماهنگی بیش تر استان های شمال غرب در گرداوری و اجرای برخی مصوبات منطقه ای و ملی تاکید نمود.
منبع: خبر آنلاین

 

خرید اینترنتی کتاب مباحث نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ اردیبهشت ۹۶
1507 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0