ارجاع کار امضاء فروشی آبرومندانه است ارجاع کار امضاء فروشی

ارجاع کار امضاء فروشی آبرومندانه است

اخیرا ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در نامه ‌ای به اسحاق جهانگیری، معاونت اول دولت دوازدهم با تاکید بر این ‌که یکی از اساسی‌ ترین محورهای کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال و تولید، برنامه ‌ریزی و هدایت امر ساختمان و مسکن است، بیان داشت: متاسفانه تا به حال مسئولین و تصمیم ‌سازان حوزه مسکن دراین رابطه اقدامی انجام نداده‌‌ اند.

کد خبر: 960711007 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶ - ۸:۱۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، اخیرا ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در نامه ‌ای به اسحاق جهانگیری، معاونت اول دولت دوازدهم با تاکید بر این ‌که یکی از اساسی‌ ترین محورهای کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال و تولید، برنامه ‌ریزی و هدایت امر ساختمان و مسکن است، بیان داشت: متاسفانه تا به حال مسئولین و تصمیم ‌سازان حوزه مسکن دراین رابطه اقدامی انجام نداده‌‌ اند.ارجاع کار امضاء فروشی آبرومندانه است

ارجاع کار امضاء فروشی آبرومندانه است

ارجاع کار امضاء فروشی آبرومندانه است

ارجاع کار امضاء فروشی  آبرومندانه است

در بخشهای دیگری ازاین نامه هم چنین تاکید شده آمارهای ۲ تا ۳ درصد رشد در حوزه مسکن و ساختمان نه تنها امیدوار کننده نیست بلکه از جهاتی نگران‌ کننده است.
رجبی درادامه هم چنین بر نقش کلیدی وزارت راه و شهرسازی بویژه حوزه معاونت مسکن و ساختمان در گرداوری راهبردی رفع مشکلات موجود نیز تاکید کرده است.
انتشار این نامه با واکنش برخی از کارشناسان حوزه مسکن روبرو شده است.
سلطان محمدی کارشناس مسکن دراین زمینه با اشاره به این که اصولا سرمایه گذاری دربخش مسکن توسط دولت انجام نمیشود گفت: باید درنظر گرفت که اساسا سرمایه گذاری دربخش مسکن توسط بخش خصوصی صورت می‌ گیرد و بالغ بر نود و پنج درصد سرمایه گذاری ‌ها دربخش مسکن توسط بخش خصوصی صورت می ‌گیرد.
محمدی با یادآوری این موضوع که در طول نیم قرن گذشته سرمایه گذاری درحوزه مسکن توسط بخش خصوصی وخانوارها انجام شده است ودولت وظیفه ای برای خانه سازی برای مردم درمقیاس های عظیم ندارد افزود: وظیفه دولت دربخش مسکن اینست که برای اقشار خاص که بهیچ وجه امکان تهیه مسکن ندارند را فراهم کند والبته قدرت مانوردولت دراین زمینه هم خیلی محدود است.
وی درادامه با تاکید براین که بنابراین نگرش ها وانتظاراتمان ازدولت درحوزه مسکن می بایست اصلاح گردد یاد آور شد: دولت باید جهت گیری و سیاستهای عمومی اش را به نحوی هدایت کند که محیط برای سرمایه گذاری دربخش مسکن توسط خانوار فراهم گردد.
این کارشناس مسکن ادامه داد: مضاف براین دولت موظف است که سیاست های درست شهرسازی را اجرایی و مقررات مربوطه را به نحوی طراحی کند که برآیند سرمایه گذاری دربخش مسکن،ساخت شهرمطلوب و با کیفیت برای سکونت مردم گردد.

ارجاع کار امضاء فروشی آبرومندانه است


وی تصریح کرد: بنظرمیرسد که جهت گیری دولت درحوزه مسکن درست بوده است و درسطح کلان دولت تلاش کرده است که سرمایه گذاریها به سمت بافت های فرسوده وحاشیه شهرها و خانه اولیها هدایت گردد.
محمدی درهمین حال کمبود منابع مالی را به عاملی در کاهش قدرت مانور دولت درحیطه مسکن ارزیابی کرد وخاطر نشان ساخت: علت این که دولت درعمل دربخش مسکن اقدام قابل دفاعی انجام نداده است ناشی ازکمبود منابع مالی وتزریق آن طی ۴ سال گذشته به تکمیل واحدهای نیمه کاره مسکن مهر بوده است.
محمدی با یادآوری این موضوع که مهم ترین وظیفه دولت دربخش مسکن ازمیان بردن موانع تولید مسکن است درعین حال یکی ازموانع بازدارنده را سازمان نظام مهندسی ارزیابی کرد که به گفته او با سازوکاری که درآن طراحی شده است اساسا شرایط برای تولید مسکن را خیلی پیچیده تر کرده است.
وی تاکید کرد: این که نظام مهندسی بخواهد بخش ساختمان را کنترل کند ونظم ونسقی بکار مهندسی بدهد مطالبه کاملا مشروع و به حقی است و وظیفه اصلی این نهاد نیز همین امر است، ولی متاسفانه سازمان نظام مهندسی ساختمان مبدل به نهادی شده است که توانسته است با مجموعه ای از محدودیت های که در توزیع سرمایه گذاری وضع کرده است نرخ امضا را به چند برابر سابق افزایش دهد.
سلطان محمدی با تاکید بر این که مکانیزم مذکور باعث شده است که رابطه طبیعی بین مهندسان و سازندگان مخدوش شود گفت: نظام مهندسی درمیانه این رابطه قرارگرفته است واین خدمات را نرخ گذاری میکند و نرخهای نامعقول برای این خدمات درنظرمیگیرد و خدمات ارائه شده نیز جنبه تشریفاتی دارد و بصورت واقعی صورت نمیگیرد.
وی افزود: روش ارجاع کار همان امضاء فروشی قدیم است وفقط حالت مدرن تری پیدا کرده است و درواقع میتوان گفت که این سیستم صرفا یک ساختارآبرومند به امضاء فروشی داده است ونظام مهندسی راسا خودش ازطریق سهمیه ها نسبت به فروش امضاء مبادرت میکند .
این کارشناس با یادآوری این مهم که سیستم ارجاع کار سبب شده همان نظام امضاء فروشی قدیم تداوم پیدا کند واین سیکل معیوب نهادینه گردد مطرح کرد: وزارت راه نباید اجازه دهد که چنین فرآِیندهایی شکل بگیرد.
محمدی با اشاره به که وظیفه دولت درحوزه مسکن این است که موانع را بردارد و شرایطی را ایجاد کند که سرمایه گذاری درحوزه مسکن آسان ترو ارزان ترانجام گردد درعین حال به تلاش ‌های دولت برای رونق بخشی به حوزه مسکن نیز اشاره کرد و ابراز داشت: افزایش میزان اعتباراتی که به بخش مسکن تزریق شده، افزایش حجم وام‌ ها و تلاش وزارت راه در زمینه مدیریت زمان و میزان باز پرداخت اقساط تسهیلات در جهت حمایت از طرف خریدار و…حاکی از اهتمام دولت برای تحرک بخشی به این بخش که موجب افزایش ظرفیت های اشتغال ‌زایی می‌ شود است.
منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کلید سوالات آزمون نظام مهندسی برق شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ مهر ۹۶
1157 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0