رفیعیان: نظام مهندسی مدافع مردم و متعهد به بالا بردن ارتقای کیفیت گام بر می دارد رفیعیان: نظام مهندسی مدافع مردم و متعهد به بالا بردن ارتقای کیفیت گام بر می دارد

رفیعیان: نظام مهندسی مدافع مردم و متعهد به بالا بردن ارتقای کیفیت گام بر می دارد

رفیعیان: نظام مهندسی مدافع مردم و متعهد به بالا بردن ارتقای کیفیت گام بر می دارد ، آن چیزی که بدیهی است شهرسازی حلقه اتصال نظام مهندسی کشور است که بعد کالبدی و نظام اجتماعی مهندسی را بر عهده دارد

کد خبر: 010830016 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ آبان ۰۱ - ۵:۳۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، رفیعیان: نظام مهندسی مدافع مردم و متعهد به بالا بردن ارتقای کیفیت گام بر می دارد ، آن چیزی که بدیهی است شهرسازی حلقه اتصال نظام مهندسی کشور است که بعد کالبدی و نظام اجتماعی مهندسی را بر عهده دارد

رفیعیان: نظام مهندسی مدافع مردم و متعهد به بالا بردن ارتقای کیفیت گام بر می دارد

رفیعیان: نظام مهندسی مدافع مردم و متعهد به بالا بردن ارتقای کیفیت گام بر می دارد
گفتگو با رفیعیان به مناسبت روز جهانی شهرسازی
رفیعیان عضو هیات علمی گروه شهر سازی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: نظام مهندسی مدافع مردم و متعهد به بالا بردن ارتقای کیفیت گام بر می دارد
رفیعیان عضو هیات علمی گروه شهر سازی دانشگاه تربیت مدرس، ضمن تبریک روز جهانی شهر سازی و نوزدهمین سال بزرگداشت شهرسازی اظهار داشت: آن چیزی که بدیهی است شهرسازی حلقه اتصال نظام مهندسی کشور است که بعد کالبدی و نظام اجتماعی مهندسی را بر عهده دارد.
عضو هیات علمی گروه شهر سازی دانشگاه تربیت مدرس در مورد جایگاه رشته شهرسازی در حوزه صنعت ساختمان سازی، تصریح کرد: وقتی بحث مشارکت به میان می آید غالبا افکار متوجه ضرورت شرکت مردم در نظام شهرسازی می شود. حال آنکه تاکید این موضوع بر حضور و مشارکت هرچه بیشتر شهرسازان در تشکلهای تخصصی و رعایت چارچوبهای حرفه ای در امر آموزش، ارجاع کار، قبول مسئولیتهای تخصصی است که این مهم علاوه براینکه در ارتقاء کیفیت ساخت و ساز و زندگی و اعتلای جایگاه رشته شهرسازی در نظام مهندسی ساختمان اثرگذار است و نهایتا موجب میشود مباحث مهندسی و کنترل ساختمان از بخش دولتی و نهادهای عمومی به بخش خصوصی و انجمنهای صنفی و حرفه ای سوق یابد. تشریح جایگاه شهرسازی در نظام مهندسی به کمک روش توصیفی – تحلیلی و ضرورت مشارکت شهرسازان در همه عرصه های ساخت و ساز شهری از جمله صنعت ساختمان،کنترل تک بناها و انطباق با کلیت شهر از دستاوردهای این رشته محسوب می گردد.
وی در ادامه در مورد بحران های ساختمان و مسکن و اتلاف سرمایه در شهرها و روستا و نقش شهرسازی در حوزه ساختمان سازی، گفت: عوامل موثری در حوزه مسکن اثر گذار است از جمله فرهنگ اقتصادی حاکم بر جامعه و نگاه مسکن به عنوان کالای مصرفی با توجه به نیاز انسان به این کالا در اتلاف سرمایه تایر گذار است. بنابراین تلاش باید صورت گیرد تا با مشارکتهای لازم در شرایط حاکم کشور به سمت ایجاد محیطی پایدار در حوزه مسکن بدون هدررفت سرمایه حرکت کنیم.
وی در ادامه گفتگو در مورد راهکار برطرف کردن اورلپهای رشته ها در حوزه شهرسازی  با رشته معماری در موضوع سیما و منظر شهری بیان کرد: هر سیستمی نیازمند گفتمان خودش است، در موضوع شهرسازی در حوزه دانش و بینش تعارضی با قلمرو معماری وجود ندارد اساسا مقایسه ها با هم متفاوت است، لذا باید با الگوی رفتاری تا حدودی با هم دیگر هم پوشانی داشته باشند. بنابراین باید قلمرو معماری و شهرسازی را یک قلمرو مکمل هم بدانیم.
وی در ادامه گفتگو در پاسخ به پرسشی در مورد آموزش های آکادمیک در حوزه نظام مهندسی نیز بیان کرد: یکی از چالش های حاکم در نظام شهرسازی شکافی است که بین دانش نظری و عملی وجود دارد. در واقع ذات علم شهر سازی نوعی شکاف بین دانش نظری و اجرایی است که این هم از خاصیت دانش نظری است. البته این شکاف طبیعی است. باید هم در بعد علمی و هم اجرایی همخوانی و هماهنگی به وجود آید.
رفیعیان در خاتمه در مورد مهم‌ترین وظیفه ای که بر عهده مهندسان شهرسازی است، اظهار داشت: اعتقاد دارم نظام مهندسی مدافع مردم و متعهد به بالا بردن ارتقای کیفیت محیط شهرها به اخلاق مداری و قانون مداری و توجه به ارزشهای انسانی و فرهنگی و با تحلیل و تقویت مسایل شهرها گام بر می دارد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ آبان ۰۱
1892 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0