مدیرکل سازمان استاندارد تهران

کیفی ‌سازی مصالح ساختمانی با استاندارد اجباری حاصل نمی گردد

مدیرکل سازمان استاندارد تهران با اشاره به این که اکنون کیفیت مصالح ساختمانی در کشور قابل‌ قبول است. بیان کرد: بر اساس ماده شانزده آئین ‌نامه اجرایی ماده سی و سه قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان، مجریان پروژه‌های ساختمانی مکلف هستند از مصالح مناسب مطابق مشخصات فنی ارائه‌ شده در نقشه‌ ها استفاده کرده و درصورتی ‌که مصالح دارای استاندارد اجباری باشند، از این نوع مصالح استفاده کنند.

کد خبر: 960529013 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ مرداد ۹۶ - ۹:۰۸ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی،مدیرکل سازمان استاندارد تهران با اشاره به این که اکنون کیفیت مصالح ساختمانی در کشور قابل‌ قبول است. بیان کرد: بر اساس ماده شانزده  آئین ‌نامه اجرایی ماده سی و سه قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان، مجریان پروژه‌های ساختمانی مکلف هستند از مصالح مناسب مطابق مشخصات فنی ارائه‌ شده در نقشه‌ ها استفاده کرده و درصورتی ‌که مصالح دارای استاندارد اجباری باشند، از این نوع مصالح استفاده کنند.کیفی ‌سازی مصالح ساختمانی با استاندارد اجباری

کیفی ‌سازی مصالح ساختمانی با استاندارد اجباری

کیفی ‌سازی مصالح ساختمانی با استاندارد اجباری

کیفی ‌سازی مصالح ساختمانی با استاندارد اجباری حاصل نمی گردد

مسلم بیات با بیان مطلب فوق  بیان داشت: در جریان بازرسی کارشناسان استاندارد از واحدهای تولید و عرضه مصالح ساختمانی در اردی بهشت‌ماه سال جاری، چند تولیدی مصالح ساختمانی به دلیل نداشتن مجوز استاندارد، توقیف و متخلفان به دادگاه معرفی شدند.
بیات با اعلام این که در جریان بازرسی ‌های سال گذشته بازرسان استاندارد چندین محصول غیراستاندارد پلمپ گردید، عنوان  کرد: رعایت اصول ایمنی در ساخت ‌و ساز و نظارت بر آن از مهم‌ ترین عوامل ساختمان ‌سازی مطلوب بشمار می‌ رود، ولی صاحب‌ نظران این بخش‌بر این باور هستند که کیفیت مصالح مصرفی و چگونگی انتخاب و مصرف آن ‌ها نیز ازجمله بااهمیت‌ ترین علل بهبود کیفیت ساخت ‌و ساز محسوب می‌ شوند.
بدنبال استاندارد اجباری نباشیم

کیفی ‌سازی مصالح ساختمانی با استاندارد اجباری

وی با اعلام این که استاندارد اجباری کالا در برخی از کشورهای توسعه‌ یافته به میزان کشور ما وجود ندارد. ادامه داد: نباید جامعه به سمتی برود که برای کیفی سازی ساخت وساز ها بدنبال اجباری کردن استاندارد بر روی کالا باشیم.
بیات در این مورد افزود: البته تعیین استانداردهای اجباری در نقاط مختلف جهان کار مرسومی است و درزمانی

که شرکتی از این موضوع تخطی کند با مجازات سختی مواجه خواهد شد؛ و در حالحاضر در کشور ما این سخت‌گیری‌ ها بشدت کشورهای دیگر نیست، بااین‌ حال فعالیت ‌های خوبی در این زمینه از طرف سازمان ملی استاندارد صورت گرفته است.

وی این که تولید یک محصول باید هم راه بااخلاق حرفه‌ای و بر اصل حقوق شهروندی باشد. افزود: باید همگان یاد بگیریم بدون نظارت، تحکم یا مسائل تنبیهی کالاهای درخور و باکیفیت تولید کنیم.
مدیر کل استاندارد تهران  با تاکید بر این که متأسفانه به علت عدم توجه به کیفی سازی در برخی از تولیدی ها بدنبال استاندارد اجباری هستیم، خاطر نشان کرد: اکنون برخی از مصالح ساختمانی موجود در بازار مشمول قانون استاندارد هستند.

بیات مطرح کرد: تولیدکنندگان باید توجه داشته باشند که در صورت تولید کالای غیراستاندارد با عدم دریافت گواهی نامه استفاده از علامت استاندارد با آن‌ ها برخورد و کالای تولید شده توقیف میگردد.
وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: گرچه داشتن مصالح ساختماني استاندارد و قابل ‌قبول، ركن لازم براي ساخت‌وساز كيفي است، اما روي ديگر این موضوع نحوه استفاده از آن، نظارت و پی گیری براي استفاده از اين مصالح در بناها است كه متأسفانه در عمل اهرم مناسبي براي كنترل كيفي ساختمان وجود ندارد و درواقع علی‌ رغم وجود مصوبات متعدد الزام قانوني خاصی سازنده را مقيد به استفاده از مصالح استاندارد نمیکند.
بیات در این مورد تاکید کرد: به علت وجود سازندگان متعدد با اهداف دستیابی به منافع اقتصادی (به‌اصطلاح بسازوبفروش) اعمال و تعریف ساختمان با مصالح استاندارد براي بسياري از اين فعالان هزینه ‌ای اضافي تلقي می گردد و اين امر به نبود نظارت بر نحوه ساخت ‌و ساز بر می‌گردد و این‌یکی از بزرگ‌ ترین چالش ‌های پيش روي صنعت ساختمان است كه بايد موردتوجه جدي دولت قرار گيرد.
صادرات و ارز آوری در گرو ارتقای استاندارد کالا
بیات هم چنین با اشاره به این که از مشکلات دیگر در اجرای مصوبه ‌های مربوط به استاندارد فقدان زیرساخت‌ ها لازم در تولید مصالح باکیفیت و نبود هماهنگی بین بخش تولید صنعتی مصالح، آموزش و اجرا است اظهار داشت: حل این مشکلات مستلزم صرف زمان و اجرای برنامه‌ های میان ‌مدت است.
وی با اشاره به  این که اگر بدنبال صادرات و ارزآوری هستیم ابراز کرد: باید نگاه جامع ‌تری به کیفیت و نحوه تولید مصالح ساختمانی توجه بیش تری داشته باشیم؛ ولی بطور کلی بازرسی‌ های فنی و تخصصی در خصوص محصولات مختلف سبب شده است تا شرکت‌ های داخلی و خارجی اقدام به ارائه سرویس‌ های باکیفیت‌ تری کنند. این رویکرد درگذشته کم تر موردتوجه قرارگرفته بود ولی اکنون ‌که کشور با برخی فشارهای بیرونی نیز مواجه است، روند ارزیابی و بازرسی می‌ تواند رشد کالاهای استاندارد و کیفیت محصولات را بهمراه داشته باشد.
بیات در پایان افزود : جدی گرفتن مفهوم استاندارد موضوع شخصی نیست و عامل مهمی برای مسائل اجتماعی و ایمنی ملی است که باید بیش تر موردتوجه قرار گیرد.

منبع :سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ مرداد ۹۶
1119 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0