مروری بر مهم ترین خبر های حوزه مسکن و شهرسازی:

آیین ‌نامه جدید کنترل ساختمان منجر بحذف سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها نمیشود/ مخالفت با ساخت هتل نوزده طبقه‌ ناهارخوران شهر گرگان/ ارایه تسهیلات تشویقی هشتاد میلیون تومانی ویژه انبوه ‌سازان

گزارش آخر هفته توافق سازمان نظام‌ مهندسی‌ ساختمان کشور با وزارت راه و شهرسازی، مخالفت با احداث هتل نوزده طبقه‌ ای ناهارخوران در شهر گرگان، بررسی علل حریق هتل روتانای مشهد، ارایه تسهیلات هشتاد میلیون تومانی به انبوه ‌سازان، بررسی راه کارهای گرداوری سند استراتژیک بی‌آی‌ام ایران (مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان) بخشی از مهم ترین خبرهای حوزه مسکن و شهرسازی در هفته پیش بود.

کد خبر: 960514001 تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ مرداد ۹۶ - ۶:۳۳ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،گزارش آخر هفته توافق سازمان نظام‌ مهندسی‌ ساختمان کشور با وزارت راه و شهرسازی، مخالفت با احداث هتل نوزده طبقه‌ ای ناهارخوران در شهر گرگان، بررسی علل حریق هتل روتانای مشهد، ارایه تسهیلات هشتاد میلیون تومانی به انبوه ‌سازان، بررسی راه کارهای گرداوری سند استراتژیک بی‌آی‌ام ایران (مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان) بخشی از مهم ترین خبرهای حوزه مسکن و شهرسازی در هفته پیش بود.ارایه تسهیلات تشویقی هشتاد میلیون تومانی ویژه انبوه ‌سازان

ارایه تسهیلات تشویقی هشتاد میلیون تومانی ویژه انبوه ‌سازان

ارایه تسهیلات تشویقی هشتاد میلیون تومانی ویژه انبوه ‌سازان

ارایه تسهیلات تشویقی هشتاد میلیون تومانی ویژه انبوه ‌سازان

سفر وزیر راه و شهرسازی به استان کردستان و بازدید از بیمارستان در حال احداث شهر سقز با پیشرفت هفتاد و دو درصدی، بررسی وضعیت مسکن ‌مهر استان کردستان، اعلام تکمیل طرحهای مسکن‌ مهر بر اساس با دستور ریاست جمهوری تا پایان سال جاری از طرف قائم ‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، تشریح توافق سازمان ‌نظام ‌مهندسی ‌ساختمان کشور با وزارت راه و شهرسازی، مخالفت با ساخت هتل نوزده طبقه ناهار خوران شهر گرگان، تحویل سی و یک بیمارستان با بیش از پنج هزار تخت خواب در سال نود و پنج، بررسی علل حریق هتل روتانای شهر مشهد، تاکید بر ضرورتهای طراحی یک پارچه همه ارکان فرایند خدمات مهندسی در کشور، بخشی از مهم ترین خبرهای حوزه مسکن و شهرسازی در هفته پیش بود.
هم چنین، تاکید مدیرعامل شرکت‌ عمران و بهسازی شهری ایران در رابطه با ارایه برنامه همه دستگاهها در شروع عملیات بازآفرینی شهر یزد و لزوم بازشناسی و معرفی ارزشهای تمدن ایران‌ شهری در جامعه جهانی، جزئیات تسهیلات تشویقی هشتاد میلیون تومانی ویژه انبوه ‌سازان، لزوم واگذاری ساخت ساختمانهای بلندمرتبه به افراد صلاحیت دار، جزئیات جلسه هم‌ اندیشی مدل ‌سازی اطلاعات ساختمان در وزارت راه و شهرسازی و بررسی راه کارهای گرداوری سند استراتژیک بی‌آی‌ام ایران، پیشنهاد واگذاری مدیریت ‌شهرداریها بوزارت راه و شهرسازی از طرف یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و تشریح تقاضای مسکن رونق ساز بخش دیگری از خبرهای حوزه مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت بود.
بازدید آخوندی از بیمارستان سقز با پیشرفت هفتاد و دو درصدی
عباس آخوندی وزارت راه و شهرسازی در سفر خود به استان کردستان از بیمارستان دویست و سی و پنج تخت خوابی شهر سقز بازدید کرد. بیمارستان سقز دارای پیشرفت فیزیکی هفتاد و دو درصدی است و در صورت تامین مالی پروژه در سال نود و هفت به بهره برداری خواهد رسید. هم چنین، برای بیمارستان سقز سی میلیاردتومان هزینه شده است و برای تکمیل آن به اعتباری بالغ بر بیست تا بیست پنج میلیاردتومان دیگر لازم است.
مخالفت شورایعالی شهرسازی و معماری با ساخت یک ساختمان نوزده طبقه در محله ناهارخوران گرگان
شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در مصوبه تازه خود با ساخت ساختمان نوزده طبقه ای ناهار خوران شهر گرگان مخالفت کرد و در این مصوبه بر تایید طرح معماری هتل بوسیله کمیته ارتقای کیفی سیما و منظر شهری تاکید نمود.
مخالفان آیین‌ نامه کنترل ساختمان، نگران منافعشان هستند
حامد مظاهریان معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در هفته پیش از توافق سازمان نظام ‌مهندسی ‌ساختمان کشور با وزارت راه و شهرسازی خبر داد و بیان کرد: این که گفته میشود آیین ‌نامه کنترل ساختمان بحذف سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها از چرخه جدید می‌انجامد، گزاره ای کاملا نادرست و مغلطه‌ ای برای انحراف ذهن شنونده از اهداف پنهان در مخالفت است، زیرا که برخی مخالفات منافعشان با تغییر شرایط موجود بخطر می‌افتد.
مظاهریان هم چنین گفت: یشاز هر چیز باید پذیرفت در مقابل هر تغییری، مقاومت امری طبیعی است، بالاخص در نظام کنترل ساختمان که ذینفعان بسیاری دارد و گردش مالی قابل توجه در ساخت‌ و ‌ساز خصوصی و حوزه شمول قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان چند برابر بودجه عمرانی کشور است. مخالفین آیین ‌نامه را میتوان در ۳ دسته کلی در نظر گرفت. دسته اول، کسانیکه منافع آن ها با تغییر شرایط موجود بخطر می‌افتد. دسته دوم، کسانیکه بدون مطالعه کافی و دقت در موضوع اظهار نظر میکنند. دسته سوم، کسانیکه با حسن نیت و طبق احساس مسئولیت حرفه‌ ای و شهروندی با خواندن متن آیین ‌نامه، نظرات ارزش مند خود را کتبا و شفاهی و در نشست های متعدد ارائه کردند و وزارت راه و شهرسازی نیز در این مورد بسیاری از این نظرات را در متن نهایی پیشنهادی اعمال کرده است، بواقع متن نهایی ماحصل نظرخواهی از نخبگان و اهل حرفه مهندسی کشور و تعدادی از حقوق‌ دانان برجسته است.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهر سازی ادامه داد: قطعا کم ‌سابقه است که آیین ‌نامه ‌ای که قرار بتصویب آن در هیئت وزیران است، بنظرخواهی عمومی گذاشته گردد، یکی از انتقادات عمده‌ای که بعضی از حرفه ‌مندان و حتی سایر ذینفعان به وزارت راه‌ و شهرسازی وارد میدانند، انتشار عمومی پیش‌ نویس آیین ‌نامه‌ ای تخصصی برای جلب نظر عمومی است، ولی ما معتقدیم آیین‌ نامه‌ ای که دربرگیرنده حقوق عمومی است، باید قببل از تصویب بنظرخواهی عمومی گذاشته شود ولو این که این اقدام موجب طولانی‌ شدن فرایند تصویب قوانین گردد.
هم چنین وی هفته پیش در اولین نشست شورای بررسی و تایید مبانی قیمت‌ گذاری ضمن ابراز امیدواری نسبت بتحقق وظایف اجتماعی موجود در قبال مهندسین از طریق کارکرد صحیح شورای بررسی و تایید مبانی قیمت‌ گذاری خدمات مهندسی، افزود: همانطور که بعنوان شهروند انتظار داریم تا در هر بخشی از تخصصی‌ ترین، حرفه‌ای‌ ترین و باکیفیت ‌ترین خدمات بهره‌مند شده و از افرادی صلاحیت دار که قادر به تضمین خدمت ارایه شده ‌اند، استفاده کنیم باید در حوزه خدمات مهندسی نیز بهمین روش عمل کنیم.
بررسی راه کارهای گرداوری سند استراتژیک مدل‌ سازی اطلاعات ‌ساختمان
برگزاریجلسه هم ‌اندیشی مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان بمنظور بررسی راه کارهای گرداوری سند استراتژیک بی‌آی‌ام (مدل‌ سازی اطلاعات ساختمان) با اهداف کاهش هزینه ‌ها و ریسک نهایی کارفرمایان، پیمان کاران، طراحان و مهندسین، هم چنین افزایش بهره‌ وری و کاهش هزینه‌ ها در مرحله اداره و بهره‌ برداری از پروژه، کاهش در هزینه ‌های مطابقت پروژه با استانداردهای طراحی، ساخت و بهره ‌برداری، افزایش ایمنی در تمام مراحل انجام پروژه‌ ها و در پایان هم تکمیل چرخه حیات پروژه‌ها در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل گردید.


ارایه تسهیلات هشتاد میلیون تومانی به انبوه ‌سازان
محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در هفته پیش جزئیات تسهیلات تشویقی هشتاد میلیون تومانی ویژه انبوه‌ سازان را تشریح و عنوان کرد: این تسهیلات برای کل کشور و همه محدوده ‌های دارای بافت فرسوده تعریف گردیده است، ما بیش از چهارصد و نود محدوده بافت فرسوده در کشور داریم ومردم میتوانند با مراجعه به پایگاه شرکت عمران و بهسازی به بررسی بافت شهری محل زندگی خود بپردازند که بافت محل زندگی شان فرسوده است و یا خیر.
لزوم بازشناسی و معرفی ارزشهای تمدن ایران‌ شهری در جامعه جهانی
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران هم چنین در هفته پیش در گفت و گویی با اعلام این مطلب که یزد یکی از منحصر ‌بفرد ترین تجسمهای کالبدی تمدن ایران‌شهری است، اظهار داشت: ثبت جهانی شهر یزد ثابت کرده که ایرانیان با شناخت عمیق نسبت به اقلیم و فرهنگ خود موفق بفراهم ‌کردن عرصه ‌ای برای زندگی شدند که علاوه بر انطباق کامل با شرایط اقلیمی موجود در این منطقه بطبیعت هم احترام گذاشته و در برابر همه سختیها و پیچیدگیهای آب و هوایی حاکم بر این ناحیه تاب آورده‌اند.
بررسی علل حریق هتل روتانای مشهد
در هفته پیش، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان‌ رضوی علل حریق هتل روتانای مشهد را تشریح کرد و افزود: استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و فقدان ناظر مقیم، از علل حریق هتل روتانا بوده است.
وی هم چنین، از تشکیل کمیته شناسایی ساختمانهای پرخطر در شهر مشهد و حول حرم مطهر رضوی خبر داد و خاطر نشان کرد: گزارش کمیته در ۳ ماه آینده برای ساختمانهای گروه دال (بالای پنج هزار متر و یازده طبقه) تهیه میشود.
پیشرفت هفتاد و دو درصدی مصلا
محمدجعفر علی زاده معاونت وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت هفتاد و دو درصدی مصلای امام خمینی خبر داد و بیان داشت: تکمیل مصلی تا پایان سال نود و هفت بطول خواهد انجامید. این پروژه از ردیف بودجه دولتی استفاده میکند و آستان هیچ منابعی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار نداده و در حال پی گیری هستیم که بتوانیم بودجه تکمیل پروژه مصلی حضرت امام را افزایش دهیم.
علی زاده هم چنین ادامه داد: ساخت چهل میلیون مترمربع ساختمانهای عمومی از جمله فضاهای بهداشتی، درمانی، مذهبی، فرهنگی و ورزشی در دستور کار این سازمان در کل کشور است.
منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

 

کانال تلگرام نظام مهندسی بوشهر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ مرداد ۹۶
1067 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0