نشست خبری به مناسبت بیستمین سالروز تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نشست خبری به مناسبت بیستمین سالروز تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

نشست خبری به مناسبت بیستمین سالروز تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

نشست خبری به مناسبت بیستمین سالروز تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ، برگزار گردید. استان اصفهان ظرفیت تولید گندم ندارد

کد خبر: 000404005 تاریخ انتشار: جمعه ۴ تیر ۰۰ - ۷:۰۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نشست خبری به مناسبت بیستمین سالروز تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ، برگزار گردید. استان اصفهان ظرفیت تولید گندم ندارد

نشست خبری به مناسبت بیستمین سالروز تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی

نشست خبری به مناسبت بیستمین سالروز تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان بیان کرد:
استان اصفهان دیگر ظرفیت تولید گندم ندارد
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان با عنوان اینکه این استان دیگر ظرفیت تولید گندم ندارد بر لزوم توسعه کشت ‌های نوآورانه و تغییر الگوی کشت تاکید کرد.
مهدی تقی‌پور امروز پنجشنبه_ سوم تیرماه_ در نشست خبری که به مناسبت بیستمین سالروز تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برگزار گردید، افزود: همان‌طور که در بیانیه گام دوم انقلاب ابلاغ شده این سازمان ۳ رویکرد به اوج رساندن مشارکت‌های مردمی، استفاده از ظرفیت‌ های بخش خصوصی و استفاده از فناوری‌ های روز در کشاورزی برای دانش‌گستری در این بخش را بعنوان آشکارترین وسیله عزت و قدرت کشور مبنای کار خود قرار داده است.
تقی پور ادامه داد: در سال گذشته، برنامه ‌ها با دو رویکرد اصلی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و دانش‌گستری انجام شد؛ برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید مردم‌بنیاد هدف ایجاد پنجاه هزار شغل مؤثر در کشور با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در حال اجرا است که تمرکز آن بر فعالیت‌ های نوظهور همچون طرح‌ های دریا پایه، پرورش و تولید انبوه جانواران، فعالیت ‌های کشاورزی اقلیم محور و کشاورزی بیابان پایه بوده قرار دارد.
وی افزود: در سال گذشته مراکز خدمات کشاورزی و منابع طبیعی غیر دولتی بعنوان شبکه خصوصی انتقال و اشاعه دانش و فناوری جدید راه‌اندازی گردید تا دسترسی کشاورزان به خدمات مورد نیاز را فراهم کند، هدف این است که در هر دهستان حداقل یکی از این مراکز راه اندازی گردد.
فارغ‌التحصیلان کشاورزی بیشترین تعداد جویای کار را دارند
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان با عنوان اینکه راه‌اندازی صد و سیزده مرکز انتقال تکنولوژی‌ های نوین از جمله اقدامات انجام شده است، افزود: مهم ‌ترین ایراد نظام آموزش عالی این است که فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی کارآفرین نیستند، توانمندسازی این کارشناسان بر عهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی است، لذا باید با استفاده از ظرفیت‌ های مردمی، مراکز مهارت‌آموزی توسعه داده شود.
تقی پور گفت: در این مراکز با استفاده از واحدهای تولیدی که تأییدیه سازمان را دارد، تعدادی از اعضای سازمان به عنوان کارآموز معرفی شده و در محیط واقعی دوره‌های مهارتی را طی می ‌کنند این کار منجر به جذب افراد و افزایش توانمندی آنان خواهد شد.
راه‌اندازی بیش از چهارصد و چهل مرکز توان‌افزایی در کشور
تقی پور ادامه داد: بیش از چهارصد و چهل مرکز توان افزایی، بیست و هشت مرکز خدمات غیر دولتی مدیریت صادرات کشاورزی و بیست و هفت مرکز توسعه کسب‌وکارهای کشاورزی و منابع طبیعی با هدف ایجاد فرصت‌ های کسب و کار در کل کشور راه‌اندازی شده است.
وی گفت: تاکنون با هدف سازمان دهی مصرف نهاده‌های کشاورزی به ویژه سموم دفع آفات، هشتصد و بیست و چهار داروخانه گیاه پزشکی در قالب مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی راه‌اندازی شده است. بسیاری از آفات به سموم مقاوم شده و این در حالی است که استفاده از سموم قوی‌تر بر سلامت غذایی کشور اثرگذار خواهد بود و آن را به خطر می‌اندازد.
اصفهان دارای بیشترین مرکز توان‌افزایی در سطح کشور است
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان بیشترین تعداد مراکز توان افزایی در سطح کشور راه‌اندازی شده است. این استان با صد و سی و پنج مرکز خدمات کشاورزی و منابع طبیعی غیر کشاورزی رتبه اول را در سطح کشور دارد.
صدور بیش از چهل و هشت هزار مجوز تأسیس گلخانه در کشور
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: در سال گذشته در کشور چهل و هشت هزار و پانصد و هشتاد و چهار مجوز فعالیت در حوزه‌های گلخانه‌ای، پرورش قارچ خوراکی، دام، طیور، شیلات و گیاه پزشکی صادر شده است. با سیاست توسعه کشت‌های گلخانه‌ای حدود پنجاه و ن میلیون و هشتصد و شصت و هشت هزار و ششصد و چهل و هفت مترمربع گلخانه در کشور تأسیس شد که از این تعداد نوزده میلیون و سیصد و پانزده هزار و دویست و بیست و نه مترمربع در قالب سه هزار و نهصد و بیست و نه پروانه بهره‌برداری آغاز به کار کرده‌اند.
وی گفت: دریافت پروانه تأسیس و مجوزهای ساخت و ساز، اخذ تسهیلات بانکی و پروانه بهره‌برداری مراحلی است که برای آغاز فعالیت بخش کشاورزی طی می ‌شود، برای تسهیل صدور مجوزها اقداماتی از جمله حذف استعلامات بخش آب، برق و گاز انجام شده است همچنین گل‌خانه‌هایی که سطح کمتر از یک هکتار دارند با رعایت الزامات زیست محیطی استعلام ندارد.
افزایش مدت زمان اعتبار پروانه‌های بخش تولیدات کشاورزی
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری، پروانه تأسیس گلخانه و دام و طیور با اعتبار دو ساله صادر می‌شود، مدت اعتبار پروانه‌های بهره‌برداری در این بخش به ۳ و چهار سال افزایش یافته است و در سال نود و هشت نسبت به سال نود و هفت تعرفه صدور پروانه‌ها افزایش نداشته است.
وی ادامه داد: استعلام‌های تکراری که بانک کشاورزی به بهره‌برداران ارائه می‌کرد حذف گردید، اکنون همه استعلام‌ هایی که توسط سازمان نظام مهندسی در زمان صدور پروانه اخذ شده برای بانک کشاورزی نیز وجاهت قانونی دارد.
قوانین بانک مرکزی مانع تسهیل صدور مجوزها شده است
وی گفت: بانک مرکزی بخشنامه‌ای ابلاغ کرده که طبق آن کانون کارشناسان و مشاوران بانکی راه‌اندازی گردیده که هزینه‌های هفت برابری را برای توجیه اقتصادی طرح‌ ها بر دوش متقاضیان تحمیل کرده است. مدیرعامل بانک کشاورزی در سال‌های گذشته درخواستی به بانک مرکزی ارائه کرده که این بانک آمادگی پذیرش پشتیبانی طرح‌ های کشاورزی را دارد اما همکاری لازم از سمت بانک مرکزی نشده و هزینه ‌های راه‌اندازی طرح‌های کشاورزی چند برابر شده است.
تقی پور تصریح کرد: مجوز فعالیت با میزان آب مصرفی تعیین شده (برای دام سبک ۲.۵ متر مکعب و در شیلات ۳‌۵ متر مکعب) از ارائه سند معاف شده است، همچنین امکان پرینت پروانه و اعتبارسنجی آن در سامانه سانکا بدون نیاز به حضور فیزیکی فراهم شده و اعتبار آن با هولوگرامی که در آن پروانه درج شده است تضمین خواهد شد.
کاهش قابل توجه مراجعات حضوری با راه‌اندازی سامانه سانکا
تقی پور افزود: سامانه سانکا (سیستم یکپارچه خدمات الکترونیک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی) زمینه توزیع عادلانه فرصت ‌های شغلی، تحقق عدالت حرفه‌ای، تسهیل و تسریع در ادامه خدمات و کاهش مراجعات حضوری را فراهم کرده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: در سه ماه پایانی سال نود و هفت بطور میانگین صدور مجوزهای بخش کشاورزی صد و بیست روز طول می‌کشید که اکنون به بیست روز کاهش یافته است، استعلام‌ های غیر ضروری و موازی برای واحدهای تولیدی کشاورزی از ادارات حفاظت محیط زیست، آب، منابع طبیعی، امور اراضی، میراث فرهنگی و استعلام مجدد بانک‌ ها حذف گردید.
تقی پور افزود: با به‌ کارگیری کارشناسان مشاور، ناظر و شرکت ‌های سازنده در ساخت ابنیه، استحکام، پایداری و کیفیت واحدهای احداث شده از شرایط مطلوبی برخوردار شده و توجه بیشتر به رعایت بهداشت نسبت به قبل سبب افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و میزان بهره‌وری در واحدهای تولیدی شده است.
رتبه نخست اصفهان در صدور مجوز تأسیس گلخانه
تقی پور تصریح کرد: افزایش نظارت بر فرایندهای انجام کار و کاهش مدت زمان صدور پروانه‌ها از جمله اقدامات انجام شده است که موجب شد در سال ۹۹، صدور مجوزهای تأسیس و بهره برداری رشد چشمگیر داشته باشد و یک‌سوم مجوزهایی که از سال ۱۳۸۹ به سازمان واگذار شده بود در این سال محقق گردید. قابل یادآوری است که در سال گذشته اصفهان رتبه نخست صدور مجوز در حوزه محصولات گلخانه‌ای را داشته است.
وی ادامه داد: صدور مجوزهای بی‌نام و بارگذاری آن در درگاه سرمایه‌گذاری استان اصفهان از جمله اقدامات انجام شده است، سی و پنج مجوز بدون نام در حوزه محصولات گلخانه‌ای و ۵ مجوز برای پرورش قارچ خوراکی صادر شد، امروز سرمایه‌گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش داشته باشند، می ‌توانند از این طریق اقدام کنند.
تقی پور افزود: حمایت از کشاورزان و تولیدات کشاورزی بعنوان ملی‌ترین تولید کشور، اشاعه و گسترش دانش و مردمی کردن بهره‌وری کشاورزی و اقتصادی کردن تولید با اتکا به توان و ظرفیت‌ های تولیدی، محور فعالیت‌های سازمان در سال جاری است.
وی بیان کرد: نظام دریافت حق‌الزحمه از دستمزد محوری به کارمزد محوری تغییر یافته است. این موضوع منجر به افزایش رضایت بهره‌برداران و تلاش بیشتر کارشناسان می‌ شود. در استان اصفهان تلاش شده قابلیت نقد شوندگی ثروت و دارایی‌های کشاورزی برای بهره بردان ملموس گردد.
وی گفت: رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بند ب ماده ده قانون حفظ اراضی یکی از موانع بخش کشاورزی است که صدور مجوز فعالیت‌ های کشاورزی را قفل کرده و سبب شد بهره‌برداران برای احداث گلخانه ملزم به گرفتن مجوز تغییر کاربری شوند.
بیش از ۴ میلیون هکتار از اراضی با حریم‌های جاده‌ای محبوس شده است
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: الزام به رعایت حریم‌ها و فواصل بین واحدهای تولیدی، مانع توسعه فعالیت ‌های تولیدی در بخش کشاورزی شده که لازم است در اجرای ماده شش قانون نظام جامع دامپروری کشور نسبت به تعیین حریم بازنگری گردد. باید بدانیم که بیش از چهار میلیون هکتار از اراضی با حریم‌ های جاده‌ای محبوس شده است.
وی افزود: لازم است همه مراحل صدور مجوز فعالیت‌ های کشاورزی یکپارچه‌سازی و به یک سازمان سپرده شود. با وجود تصویب معافیت‌ های پرداخت عوارض در هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل بخش کشاورزی و حذف نظر کارشناسان بانک مرکزی، دستگاه‌های اجرایی از این مصوبات تمکین نمی‌ کنند.
وی ادامه داد: حذف استعلام از اداره برق و گاز، حذف موافقت اصولی از فرایند صدور مجوزهای دام و آبزیان، ایجاد وحدت رویه و یکپارچگی در مدیریت صدور مجوز فعالیت‌های کشاورزی به ویژه در حوزه صدور مجوزهای ساخت و ساز و کاهش بیست درصدی حریم ‌ها از جمله پیشنهاداتی است که می‌تواند بهبود تولیدات کشاورزی را به دنبال داشته باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: فارغ‌التحصیلان کشاورزی بزرگ‌ترین جامعه جویای کار در بین سایر رشته‌ها هستند، بخش کشاورزی بیشترین رشد بهره‌وری نیروی انسانی را در کشور داشته است، تعداد دانش آموختگان کشاورزی شاغل در این بخش از سال هشتاد و نه تا نود و چهار، ۳ درصد افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: الزام ارائه پروانه اشتغال در زمان انعقاد قراردادهای خدمات فنی و مهندسی بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست باید رعایت گردد، متأسفانه بسیاری از دستگاه‌ های اجرایی با اشخاصی که این پروانه را ندارند، قرارداد منعقد می ‌کنند.
وی گفت: به رغم همه مشکلات و سنگ‌اندازی‌ ها قانون هوای پاک تصویب شده که در تبصره یک ماده شانزده آن تاکید شده است همه مراکز متوسط پنجاه نفر به بالا موظف به راه‌اندازی واحد بهداشت و محیط زیست هستند، بیش از دوازده هزار واحد صنعتی در اطراف شهرهای استان اصفهان مستقر گردیده که کارشناس محیط زیست ندارد و این واحد بهداشتی در آنها راه‌اندازی نشده است.
ریه‌های مردم تاوان عدم اجرای قوانین در واحدهای صنعتی را می‌دهد
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: تاوان عدم اجرای قانون در این واحدهای صنعتی را ریه‌های مردم اصفهان می‌ پردازد، به رغم پی‌گیری‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان این قانون در این استان رعایت نمی‌شود.
وی افزود: تعرفه ارائه خدمات فنی و مهندسی بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست با مسئولیت و شرح خدمات کارشناسان متناسب نیست. در مقایسه با حرف پزشکی و سایر حرفه‌ های مهندسی این تعرفه در پایین‌ترین سطح خود قرار داشته و نقش دانش کارشناسان کشاورزی بسیار کم رنگ دیده شده است.
وی بیان داشت: خام فروشی یکی از مشکلات بخش کشاورزی است، نبود ثبات و امنیت شغلی، رابطه مستقیم مالی کارفرما و کارشناس، نبود تناسب بین سطح و رتبه بندی واحدهایت تولیدی با سطح و رتبه مسئول فنی، نبود نظام تعیین دستمزد و حقوق و مزایای مسئولان فنی از جمله مهم ‌ترین مشکلات دو دغدغه‌های مسئولان فنی کارخانجات مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی است.
بیست ماه است سازمان غذا و دارو در خواست ملاقات را نپذیرفته است
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: بیست ماه است نتوانسته‌ایم با معاون غذا و دارو استان اصفهان ملاقات داشته باشیم در حالی که این سازمان موظف به رفع دغدغه‌های کارشناسان کشاورزی است.
وی ادامه داد: به رغم پی‌گیری ۲ ساله با مقاومت شرکت شهرک ‌های صنعتی، هنوز نسبت به ایجاد شهرک صنعتی کشاورزی اقدامی انجام نشده است.
وی افزود: طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که باید به نقش دانش در آن توجه شود، اگر کارشناسان دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی کشاورزی از معافیت مالیاتی بهره‌مند گردند، فرصت‌ های سرمایه‌گذاری اشتغال در بخش کشاورزی محقق خواهد شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: در پیش‌نویس این طرح مجلس تاکید شده که پروانه‌ها باید بصورت دائمی و یک بار صادر گردد. این فرایند باید اصلاح گردد تا منجر به عدم استفاده از مسئولان فنی و تبدیل این زمین‌ها به بازار بورس نشود.
تقی پور ادامه داد: در استان اصفهان با مشکل بالا رفتن سن کشاورزان و نبود ظرفیت علمی بین آن‌ها رو به رو هستیم، هم‌چنین با توجه به کم آبی استان، دیگر ظرفیت کشت ‌هایی از جمله گندم و سایر کشت‌ های آب‌بر وجود ندارد بنابراین لازم است با کمک کارشناسان نسبت به تغییر الگوی کشت اقدام ویژه انجام شود.
توسعه پرورش دام سبک در شرق اصفهان
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: توسعه فعالیت ‌هایی از جمله پرورش دام سبک در شرق استان اصفهان در سال ‌های اخیر برای جایگزینی کشت‌ های زراعی انجام شده است، بزرگترین مجتمع پرورش شتر مرغ در شرق اصفهان در حال احداث است، آموزش ‌های لازم توسط بیش از دو هزار کارشناس به بهره‌برداران داده شده است.
تقی پور، در مورد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: هیچ همکاری از طرف وزارت علوم برای پذیرش دانشجو به اندازه نیاز وزارت جهادکشاورزی انجام نشده است، فارغ‌التحصیلان کشاورزی در استان اصفهان بیشترین تعداد جویای کار را دارد و حدود سی درصد از آنها بیکار هستند.
منبع: خبرگزاری ایمنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ تیر ۰۰
529 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0