نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند شیبانی اصل مطرح کرد:

تهیه لایحه‌ای برای قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان/ مکانیزه کردن صدور پروانه اشتغال بکار مهندسین

مدیرکل توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی در میزگرد مشترک مدیران مسکن و ساختمان و رئیسان ادارات نظام‌مهندسی منطقه یک کشور در قزوین بیان کرد: تهیه لایحه برای قانون نظام‌مهندسی کنترل ساختمان، گرداوی روشهای اجرایی و تدابیر ترویجی، ارتقای اخلاق حرفه‌ای و توسعه مطالعات و تحقیقات پایدار از جمله مهمترین برنامه‌های پیش‌بینی شده در سال جاری است که بزودی در اختیار استانها قرار میگیرد.

کد خبر: 960217020 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۶ - ۸:۱۱ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، مدیرکل توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی در میزگرد مشترک مدیران مسکن و ساختمان و رئیسان ادارات نظام‌مهندسی منطقه یک کشور در قزوین بیان کرد: تهیه لایحه برای قانون نظام‌مهندسی کنترل ساختمان، گرداوی روشهای اجرایی و تدابیر ترویجی، ارتقای اخلاق حرفه‌ای و توسعه مطالعات و تحقیقات پایدار از جمله مهمترین برنامه‌های پیش‌بینی شده در سال جاری است که بزودی در اختیار استانها قرار میگیرد.تهیه لایحه‌ای برای قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان

تهیه لایحه‌ای برای قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان

سازمان نظام مهندسی ساختمان

تهیه لایحه‌ای برای قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان

منوچهر شیبانی اصل در میزگرد مشترک مدیران مسکن و ساختمان و رئیسان ادارات نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان ادارات کل راه و شهرسازی استا‌نهای قزوین، تهران، مازندران، گیلان، قم و البرز که در قزوین برگزار گردید تصریح کرد: ما تمایل نداریم همه تصمیم‌گیریها در ستاد انجام گردد بلکه با توجه به بحث منطقه‌ای و تمرکزی که ایجاد میکند در نظر داریم با یک فرآیند مشارکتی، انجام امور مربوط به هر استان با دقت بیش تر و بالاتری توسط ادارات کل خود استانها انجام گردد.
شیبانی ادامه داد: در این راستا ۳ راهبرد اصلی شامل بحث توسعه و اعتلای مهندسی ساختمان، هدایت و حمایت از سازمانهای نظام‌مهندسی و نظام کاردانی ساختمانها و جلب مشارکت ذی نفعان در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: حوزه دفتر توسعه مهندسی ساختمان، در واقع در ۳ محور اصلی اصلاحات ساختاری در قوانین و مقررات، بحث نظارت بر عمل کرد سازمانها و بحث اعتلای مهندسی که شامل صلاحیتهای مهندسی است فعالیت خواهد میکند.
شیبانی افزود: اقدامات عملیاتی برنامه‌ریزی شده برای سال نودوشش شامل اصلاحات ساختاری در قوانین و مقررات است که تهیه لایحه‌ای برای قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان بطور عام نیز در همین راستا صورت میگیرد.
مدیر کل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: در زمینه توسعه مهندسی، علاوه بر تهیه لایحه برای قانون نظام‌مهندسی کنترل ساختمان،گرداوری روشهای اجرایی و تدابیر ترویجی، ارتقای اخلاق حرفه‌ای و توسعه مطالعات و تحقیقات پایدار هم از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای سال جاری است که بزودی در اختیار استانها قرار میگیرد.
وی بیان داشت: از زمانیکه ساختار نظام‌مهندسی کنترل ساختمان تصویب و ابلاغ شده مطالعات علمی در مورد مبانی حرفه‌ای فعالیتها خیلی کم بوده بطوری که در۱ سال اخیر در جامعه مهندسی ساختمان تفاوت حرفه و صنف بهیچ وجه تبیین نشده و حتی در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان توسط هم کاران نیز موضوع حرفه‌ای با بحث صنفی اشتباه میشود.
ایشان ادامه دادند: این سبب میشود که سازمان نظام‌مهندسی ساختمان که ۱ سازمان حرفه‌ای است بصورت ناخواسته تبدیل به یک سازمان صنفی گردد که در واقع از آن چه مدنظر قانونگذار بوده فاصله بگیرد.
وی تاکید کرد: توسعه، اجرا، نظارت و هدایت در حوزه ساخت و ساز و اعتلای جامعه مهندسی از جمله در بخش صلاحیت مهندسین ساختمانی در حوزه فعالیت ما قرار دارد که باید به آنها بیش از پیش توجه نماییم.


وی خاطرنشان کرد: خط و مشی توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی، هم کاری و ارتباط با سازمانهای نظام‌مهندسی ساختمان و نظام کاردانی، بر ۳ اصل حمایت، هدایت و نظارت و در نهایت توسعه ارتباطات ۲سویه هم در داخل و هم در خارج کشور با نهادها و تشکیلات ذی ربط است.
شیبانی اصا یادآور شد: این دفتر در چارت جدید این دفتر دو معاونت توسعه مهندسی و نظامی مهندسی تشکیل‌ گردیده و درنظراست بااصلاح موضوعات برمبنای مسئولیتپذیری و گرداوری روشها و سیاستهای ارتقای مهندسی، شرایطی فراهم گردد که مهندسین بتوانند در بازارهای بین‌المللی رقابت نمایند.
مدیر کل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: از اینرو ما بدنبال تدوین دستورالعمل جدید در بخش نظارت و آموزش در سطح ملی هستیم و بیش از گذشته توجه ویژه‌ای در حوزه نظارت و آموزش که جزو وظایف سازمان‌های نظام‌مهندسی است، داریم.
این مقام مسئول در خاتمه با بیان این که یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در سال نودوشش مکانیزه کردن صدور پروانه اشتغال بکار مهندسین است، اظهار داشت: با هماهنگیهای لازم که با سازمانهای دیگر از جمله وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی، ثبت‌احوال، سازمان نظام‌وظیفه و اداره گذرنامه انجام شده از این به بعد مراحل صدور پروانه اشتغال خیلی سریعتر از پیش و با دقت بیش تری انجام خواهد شد و هم چنین با انجام این کار استفاده از کاغذ در صدور پروانه اشتغال کنار گذاشته میشود.
لازم به ذکر است در این میزگرد مشترک که در قزوین برگزار گردید، علاوه بر منوچهر شیبانی اصل، حامدمانیفر مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی، مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین، مدیرهای مسکن و ساختمان و رئیسان ادارات نظام‌مهندسی و مقررات ملی ادارات کل راه و شهرسازی استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، البرز و قزوین نیز حضور داشتند.
منبع: مازندشورا

 

دانلود سوالات آزمون نظام مهندسی اسفند نظارت ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ اردیبهشت ۹۶
1044 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0