مالکان ساختمان‌ های بحرانی در ایستگاه آخر/ خاک‌خوری نه ساله مقررات ملی ساختمان مالکان ساختمان‌ های بحرانی در ایستگاه آخر/ خاک‌خوری نه ساله مقررات ملی ساختمان

مالکان ساختمان‌ های بحرانی در ایستگاه آخر/ خاک‌خوری نه ساله مقررات ملی ساختمان

مالکان ساختمان‌ های بحرانی در ایستگاه آخر/ خاک‌خوری نه ساله مقررات ملی ساختمان ، تعدادی از ساختمان‌ ها در تهران پرخطر هستند. ایمنی‌سازی در دستور کار است اما برخی مالکان پای کار نیامده‌اند

کد خبر: 011223005 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ اسفند ۰۱ - ۱:۲۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مالکان ساختمان‌ های بحرانی در ایستگاه آخر/ خاک‌خوری نه ساله مقررات ملی ساختمان ، تعدادی از ساختمان‌ ها در تهران پرخطر هستند. ایمنی‌سازی در دستور کار است اما برخی مالکان پای کار نیامده‌اند

مالکان ساختمان‌ های بحرانی در ایستگاه آخر/ خاک‌خوری نه ساله مقررات ملی ساختمان

مالکان ساختمان‌ های بحرانی در ایستگاه آخر/ خاک‌خوری نه ساله مقررات ملی ساختمان
تعدادی از ساختمان‌ ها در تهران پرخطر هستند. ایمنی‌سازی در دستور کار است اما برخی مالکان پای کار نیامده‌اند.
رئیس سازمان نظام مهندسی تاکید دارد که تنها راه کار برای رفع مشکل ساختمان‌ های ناایمن اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان است که سال‌هاست اجرایی نشده است.
ساختمان ناایمن ۱۵۳ آتش گرفت،‌ آتش‌نشانان با تمام توان به آتش زدند و حریق را مهار کردند، اما در این حادثه فرمانده عملیات به شهادت رسید. موضوع ساختمان‌ های ناایمن سالیان سال است که مطرح می‌ شود و هر بار که حوادثی مانند پلاسکو، سینا اطهر و … در تهران به وقوع می‌پیوندد برخی از مسؤولین به یاد ساختمان‌های ناایمن می‌افتند.خاطرات تلخی که تعدادی از شهروندان را به کام مرگ کشاند.
از فراموشی ایمن سازی ساختمانهای ناایمن تاخاک خوری مطالعات پلاسکو/تعیین تکلیف برای ۱۲۹ ساختمان پرخطر/ دستگاه‌ های مسؤول باید برای ایمن سازی ساختمان‌های پرخطر پای کار بیایند
بعد از وقوع حادثه پلاسکو مطالعاتی در این زمینه صورت گرفت اما این مطالعات تا این لحظه اجرایی نشده و در کتاب‌خانه در حال خاک خوردن است. ایمن‌سازی ساختمان‌ها به فراموشی سپرده شده بود.
در این دوره مدیریت شهری کمیته‌ ها و جلسات مختلفی برگزار گردید و قرار شد که برای ۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران تعیین تکلیف صورت گیرد. دستگاه‌ های مسؤول باید برای ایمن سازی ساختمان‌ های پرخطر پای کار بیایند. این بار دادستانی به کمک شهرداری آمد و جلساتی با مالکان ساختمان‌های پرخطر برگزار گردید، تعدادی از مالکان پای کار نیامدند و بخشی هم تصمیم به بازسازی و نوسازی کردند. قدرت‌الله محمدی رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در این مورد می گوید: تا پایان سال تعداد ۱۲۹ ساختمان پرخطر به زیر ۱۰۰عدد می‌رسد.
کاهش تعداد ساختمان پرخطر تا پایان سال جاری/قطع انشعابات ساختمان مالکانی که پای کار نیامدند از سال اینده/اتمام حجت شد و قطعا برخورد قضایی صورت می گیرد
وی ادامه داد:‌ در سال ۱۴۰۲ دادستان یک به یک پرونده‌هایی که مالکان پای کار نیامده را بررسی و قطع انشعابات این ساختمان‌ها انجام می‌ شود.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران تأکید می‌ کند ما با مالکان ساختمان‌های ناایمن اتمام حجت کرده‌ایم وق طعا برخورد قضایی صورت می گیرد.
ششم اسفند ماه بود که ساختمان ده طبقه ۱۵۳ فرو ریخت این ساختمان قبلا از شهرداری تهران اخطاریه ناایمنی دریافت کرده بود حتی پلمب هم شده بود اما مالک خودش پلمب را باز کرده بود و با تغییر کاربری در آنجا مشغول به فعالیت بود.
هر هزینه‌ای که در حوزه ایمنی داده می‌شود ناشی از بی‌توجهی بهره مندان و مالکان از اخطارها است
اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در دوره چهارم مدیریت شهری عضو شورا بود می‌گوید، هر هزینه‌ای که در حوزه ایمنی داده می‌شود ناشی از بی‌توجهی بهره مندان و مالکان از اخطارهایی است که سازمان آتش‌تشانی به آنها می‌دهد.
از ورود دادستانی تا فقط اخطار دادن شهرداری به مالکان/توجه ویژه به حوزه ایمنی
طبق این گزارش،‌ به دلیل خلاء‌های قانونی موجود سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران فقط می‌تواند اخطار و تذکرات کتبی به مالکان و بهره‌برداران از ساختمان‌ های ناایمن بدهد و کار دیگری از دستش برنمی‌آید باید خلاء‌های قانونی برطرف گردد، هر چند که این بار دادستانی ورود کرده و قرار است که ساختمان‌ های ناایمن تعیین تکلیف شود.
جلساتی هم در این زمینه تشکیل شده است علی نصیری رئیس سازمان پیش‌گیری و بحران شهر تهران می‌گوید باید به حوزه ایمنی در تهران توجه ویژه‌ای شود. در مواردی مثل زلزله باید تمامی موضوعات دیده شود از اسکان اضطراری تا ارتباطات پایدار و باید مواردی مانند بحران‌های مرتبط با حوزه آب، فرونشست و فروریزش‌ های زمین هم مورد بررسی قرار گیرد.
حجم ریسک‌ های تلنبار شده بر دوش این شهر آنقدر زیاد است که شاید سال‌ ها باید کار شود
وی تأکید می‌ کند که باید مسؤولین شهری و کشوری به مقوله ایمنی و پیش گیری‌ از بحران جدی‌تر وارد شده و موضوع درک خطر افزایش یابد. هر چند حجم ریسک‌ های تلنبار شده بر دوش این شهر آنقدر زیاد است که شاید سال‌ها باید کار شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.
پس از حادثه آتش‌سوزی ساختمان ۱۵۳ بهار اخباری مبنی بر تخریب این ساختمان به گوش رسید هر چند که باید سازمان‌هایی مانند نظام مهندسی در این زمینه اظهارنظر کنند.
بازدید رییس سازمان نظام مهندسی از ساختمان ۱۵۳ بهار/ه ساختمان‌ ها وقتی به بهره‌برداری می‌ رسند عمدتا رها می‌شوند/مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان‌ها رعایت نمی گردپ

حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی در مورد ساختمان ۱۵۳ بهار به خبرنگار فارس گفت: بازدیدی از این ساختمان بهمراه رئیس کمیسیون عمران مجلس داشتیم مشکل اصلی این است که ساختمان‌ ها وقتی به بهره‌برداری می‌ رسند عمدتا رها می‌ شوند و مقررات ملی ساختمان بعد از بهره‌برداری اجرا نمی‌شوند.
وی با اشاره به ساختمان ۱۵۳ بهار بیان کرد:‌ خیلی از ساختمان‌ ها در این خیابان وضعیتی مشابه ساختمان ۱۵۳ دارند و کاربری‌ها را تغییر دادند. مشکل اصلی این است که مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان‌ها (نگه‌داری ساختمان‌ها پس از بهره‌برداری)، رعایت نمی‌شود. متأسفانه هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی در این زمینه کوتاهی‌هایی انجام دادند.
امکان دارد فردا و پس‌فرداها هم ساختمان دیگری فرو ریزد/مقررات ملی ساختمان در سال ۹۲ تصویب شده اما هنوز اجرایی نشده است/هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در معرض حریق قر ار دارند
رئیس سازمان نظام مهندسی با اشاره به فروریزش ساختمان پلاسکو، سینااطهر، ۱۵۳ بهار بیان کرد: امکان دارد فردا و پس‌فرداها هم ساختمان دیگری فرو ریزد و کشته دهیم و این موارد تکرار می‌ شوند راهکار اصلی این است که مقررات ملی ساختمان که در سال ۹۲ تصویب شده باید اجرا گردد، اما از سال ۹۲ تا کنون هرگز این طرح اجرایی نشده و کتاب مقررات ملی ساختمان‌ ها در قفسه وزارت‌خانه راه و شهرسازی در حال خاک خوردن است.
شکیب تأکید کرد: تنها راهکار این است که این طرح اجرا گردد.
وی با بیان اینکه هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در معرض حریق قرار دارند اظهار داشت: باید مقررات ملی ساختمان اجرایی شود. آتش‌نشانی فقط می‌تواند بازدید کرده و اخطارهای لازم را انجام دهد باز هم تأکید می‌کنم تنها راهکار اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان است.
طبق این گزارش، ماجرای ساختمان‌ های ناایمن در دستور کار قرار گرفته شده است و قرار است جلسات مکرری برگزار و با مالکان این ساختمان‌ ها برخورد جدی گردد. اتمام حجت صورت گرفته و قرار است از سال ۱۴۰۲ انشعابات ساختمان‌ های ناایمن قطع شود و هم‌چنین برای ایمنی شهر اقدامات اساسی صورت گیرد. البته باید در این زمینه شهروندان هم همکاری لازم را داشته و تمامی دستگاه‌های مسؤول هم پای کار بیایند. چرا که این موضوع فقط در حیطه اختیارات یک دستگاه نیست.
منبع: فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ اسفند ۰۱
255 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0