نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی

نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی

نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی ، هیات رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شد

کد خبر: 020524016 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ مرداد ۰۲ - ۴:۱۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی ، هیات رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شد

نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی

نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی
با تلاش سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی؛
نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری برگزار گردید
نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی، هیات رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور، اعضای نقشه‌بردار هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها و هم‌چنین کمیته تخصصی نقشه‌برداری نظام مهندسی ساختمان کشور توسط سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی برگزار گردید.
در نشست تخصصی ملی نقشه‌برداری که ۱۹ مرداد ماه از ساعت ۸ تا ۱۴ در هتل پردیسان برگزار شد، داوود دانشگر، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ساختار نقشه‌برداری به عنوان ساختاری از هفت رشته اصلی، جای توجه و اهمیت بیشتری در سازمان دارد، این را می‌طلبد که توجه ویژه‌ای به آن شود، اظهار داشت: از دستور کارهایی که به آن می پردازیم، واقعی کردن تعرفه‌های مهندسی است. در مورد رسیدگی به وضعیت مهندسان نقشه‌بردار، بررسی دقیق‌تر شرح خدمات مهندسان و تفکیک گروه‌های ساختمانی برای رشته‌های مختلف پیش نیاز است که این موضوع مغفول مانده است.
در ادامه سعید یزدانی، عضو هیات رئیسه و دبیر اول اجرایی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: ابلاغ نشدن مبحث نقشه برداری در قانون مقررات ملی ساختمان به یک معضل تبدیل شده است. مباحث مقررات ملی باید ۳ سال یک بار به روز شود با این حال حدود دو دهه است که مبحث نقشه برداری تعریف نشده است.
یزدانی گفت: در حال حاضر باید ویرایش ششم را داشته باشیم اما هر بار به شورای تدوین مراجعه می‌کنیم بهانه‌های مختلفی ارائه می‌دهند. ایجاد وحدت رویه در ساختار خدمات نقشه‌برداری، خواسته بعدی مهندسان نقشه‌بردار است زیر در حال حاضر دو شهر تهران و اصفهان که بیشترین ساختمان‌های مرتفع را دارند، رشته نظارت نقشه‌برداری ندارند.
** ۳۵۰ نقشه بردار عضو نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، پروانه ندارند
حسین بشیر، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار داشت: امسال چندین نشست تخصصی و دو نشست ملی با عناوین متروپل و بلند مرتبه‌سازی داشتیم و نشست اخیر، نخستین نشست تخصصی در رشته‌های هفت‌گانه است. لازم به ذکر است حدود هشتصد نقشه بردار عضو در خراسان رضوی فعال هستند که از این تعداد حدود ۴۵۰ نفر از این تعداد دارای پروانه هستند.
مسعود دباغ، عضو نقشه‌بردار هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان نیز در مورد این جلسه، گفت: در آخرین جلسه گروه تخصصی نقشه‌برداری شورای مرکزی تصمیم بر این شد تا جلسات گروه تخصصی شورای مرکزی به صورت فصلی در یکی از استان‌ها برگزار گردد. در این میان، اولین استانی که برای این موضوع آمادگی داشت، خراسان رضوی بود؛ بر همین اساس این نشست تخصصی در مشهد برگزار گردید.
وی با بیان اینکه در این نشست مسائل کلی مربوط به رشته نقشه‌برداری مطرح شد، گفت: یکی از مسائل مهم این نشست، تاکید بر ابلاغ مبحث نقشه‌برداری است. تاکنون مباحث پنج رشته در مقررات ملی ساختمان تایید و ابلاغ شده است اما مباحث دو رشته نقشه‌برداری و شهرسازی هنوز ابلاغ نشده است.
به گفته عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، موضوع بعدی که در این نشست مطرح گردید، صلاحیت و ظرفیت مهندسان نقشه‌بردار است. البته با اینکه این موضوع در خراسان رضوی مشخص شده و سازمان استان طبق دیگر رشته‌ها، صلاحیت‌ها را تعیین کرده است اما هنوز در قانون نیامده است.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ مرداد ۰۲
694 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0