عضو اصلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

اثر پروانه اشتغال در پررنگ شدن نقش نظام مهندسی

عضو اصلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره بر ضرورت ایجاد یک مرجع صلاحیت حرفه ای بیان کرد: باید شرایطی ایجاد گردد که صلاحیت حرفه ای برای همه امور لازم باشد

کد خبر: 960522008 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ مرداد ۹۶ - ۸:۵۳ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، عضو اصلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره بر ضرورت ایجاد یک مرجع صلاحیت حرفه ای بیان کرد: باید شرایطی ایجاد گردد که صلاحیت حرفه ای برای همه امور لازم باشد.اثر پروانه اشتغال در پررنگ شدن نقش نظام مهندسی

اثر پروانه اشتغال در پررنگ شدن نقش نظام مهندسی

اثر پروانه اشتغال در پررنگ شدن نقش نظام مهندسی

اثر پروانه اشتغال در پررنگ شدن نقش نظام مهندسی

تورج ناییج پور گفت : یعنی باید یک مرجع صلاحیت حرفه‌ای ایجاد گردد که اگر یک شخص در شرکت پیمان کاری هم فعالیت میکند، این صلاحیت را داشته باشد که خود شرکتی را تاسیس و راه اندازی کند.
نایبج پور با اشاره به این که برای فعالیت افراد در یک نهاد یا اداره مدرک تحصیلی نباید ملاک باشد ادامه داد : درواقع باید مدرک حرفه‌ای اهمیت داشته باشد. چراکه با وضعیت فعلی تحصیل و دانشگاهها، دریافت مدرک تحصیلی اوضاع نابه سامانی دارد و بهمین علت ابتدا باید آزمونهای حرفه ای بطور جدی تر دنبال گردد.
به گفته  وی اگر آزمونهای حرفه‌ای بطور جدی تر دنبال گردد و همه برای پیشبرد امور خود چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به پروانه اشتغال حرفهای نیاز داشته باشند، بنظر می رسد که میتوان نقش جدی تری را برای سازمان نظام مهندسی ساختمان در نظر گرفت.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با انتقاد از این که در شرایط فعلی بجز در بخش خصوصی که تاحدودی به پروانه اشتغال نیاز است، در بخشهای دیگر برای انجام فعالیتهای مهندسی در سطح کلان کشور نیازی به صلاحیت حرفه ای نیست افزود : درواقع عدم وجود صلاحیت حرفه ای شاید عاملی برای مشارکت کم رنگ مهندسین در انتخابات سازمان نظام مهندسی باشد.
نارضایتی، علت عدم مشارکت مهندسین نیست
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور درعین حال در مقایسه وضعیت مشارکت مهندسان در انتخابات نظام مهندسی در سطح شهرها عنوان کرد: نسبت به تهران، در شهرهای دیگر کشورها مشارکت مهندسان در انتخابات از سطح مناسبتری برخوردار است.
عضآ شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به مشارکت بیش از چهل درصدی مهندسین در انتخابات در بسیاری از استانهای کشور عنوان کرد: این میزان مشارکت عدد قابل توجهی در یک نظام حرفه ای است، ولی متاسفانه در تهران این سطح مشارکت پایین و در حد ضعیفی است.
وی  در مورد علل بروز این چالش در سازمان نظام مهندسی استان تهران  اظهار داشت: در استان تهران ارتباط اعضا با سازمان نظام مهندسی ضعیف تر است و در تهران اکثر اعضا مشغول و درگیر امورات دیگری هستند و صرفا عده ای که مشغول امورات حرفه ای هستند، وارد این عرصه میشوند و این رویه نشان می دهد که باقی اعضای سازمان چندان درگیر مسائل و موضوعات سازمان نظام مهندسی نیستند.

وی در ادامه در پاسخ به این که آیا مشارکت ضعیف مهندسین میتواند عللی بر نارضایتی آن ها از عملکرد هیئت مدیره های سازمانهای نظام مهندسی باشد، مطرح کرد: حتی در صورتیکه چنین فرضی صحیح باشد، باید اکثریت مهندسین در انتخابات مشارکت و به افرادی رای بدهند که افراد هم سو با نظرات آن ها انتخاب و گروه قبلی از جایگاه خود کنار برود.
این مسیول سازمانی با تاکید بر ضرورت مشارکت درصد قابل توجهی از مهندسین در امور مرتبط با نهاد حرفه‌ای نظام مهندسی بیان کرد : درواقع نارضایتی مهندسین عاملی برای عدم مشارکت آن ها نیست و شاید بیش تر ناشی از آن است که نظام مهندسی تبدیل به موضوع فرعی آن ها شده است.
ناییج پور درادامه گفت: یعنی سازمان نظام مهندسی مسئله اصلی مهندسین نیست و حال دغدغه ما اینست که چگونه این سازمان را به مسئله اصلی اعضا تبدیل کنیم تا درگیر امور مرتبط با آن گردند.
وی  با اعلام این که در شرایط فعلی رکود و فضای اقتصادی کشور عملا تعامل بین اعضا و سازمان برقرار نیست و درواقع اعضا نیازی به این سازمان ندارند افزود: باید شرایطی ایجاد گردد که صلاحیت حرفه ای برای همه امور لازم باشد.

منبع : سازه نیوز

 

دانلود رایگان راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ مرداد ۹۶
1395 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0