رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور

فعالیتهای معدنی با رفع موانع تحریم به ریل اصلی خود بازگشت.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور بیان کرد : در 2 سال اخیر موانع زیادی که بر اثر رکود تحریمها بوجود آمده بود، برطرف گردید و فعالیتهای معدنی به ریل اصلی خودش که کمک بصنعت کشور است، بازگشت.

کد خبر: 10612 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ فروردین ۹۶ - ۱۰:۴۹ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور بیان کرد : در ۲ سال اخیر موانع زیادی که بر اثر رکود تحریمها بوجود آمده بود، برطرف گردید و فعالیتهای معدنی به ریل اصلی خودش که کمک بصنعت کشور است، بازگشت.فعالیتهای معدنی با رفع موانع تحریم به ریل اصلی بازگشت

فعالیتهای معدنی با رفع موانع تحریم به ریل اصلی بازگشت

فعالیتهای معدنی با رفع موانع تحریم به ریل اصلی بازگشت

فعالیتهای معدنی با رفع موانع تحریم به ریل اصلی بازگشت

نادعلی اسماعیلی، ادامه داد :  اما مانع های دیگری نیاز فرا روی فعالیت بخش خصوصی وجود دارد که دولت باید در این حوزه حمایتهای لازم را صورت دهد.

وی مشکلاتی که برای بهره برداران از طرف ارگانهای دیگر و مردم محلی ایجاد میشود را بعنوان یکی از این موانع معرفی کرد و تصریح کرد: بهره بردارانی که در بخش پرزحمت معدن در نقطه های محروم و دوردست کشور سرمایه گذاری نموده اند، باید حمایت و پشتیبانی گردند و از طریق بانکها یا صندوق بیمه فعالیتهای معدنی بخصوص در بخش فرآوری ،  به بهره برداران وامهای دراز مدت با بهره کم و بدون بروکراسی اداری داده شود تا  آن ها  نیز در پی  تکمیل  زنجیره فرآوری، جهت رونق بخشیدن بحوزه معدن باشند.

اسماعیلی با اشاره به این که نزدیک به نودوهشت درصد از بهره برداران معادن ، فعالین بخش خصوصی هستند، عنوان کرد: این بهره برداران بنوعی پیمانکار دولت محسوب میشوند که نظارت بر این بهره برداری بعهده دولت و سازمان نظام مهندسی معدن است .

در نظر گرفتن اعتبار برای زیرساخت معادن در نقاط دوردست

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور از معدن بعنوان یک بخش زیربنایی که میتواند کمک زیادی به اقتصاد کشور کند، عنوان کرد و تاکید کرد: صنعت کشور وابسته ببخش معدن است و با توجه بمشکلات دولت از لحاظ تامین بودجه و اعتبار، در حوزه زیربنایی اقدامهای خوبی انجام شده است که جای کار بیش تری نیز وجود دارد.

وی با اشاره به این موضوع که معادن در نقاط دوردست کشور واقع شده اند، وجود زیربناهایی مانند جاده، برق، آب را لازمه فعالیت موثر آنها دانست و گفت:  باید در سال جدید توجه  و اعتبار خاصی جهت زیربناهای بخش معدن در نقاط دور دست انجام گیرد  تا  فعالیتهای معدنی که خود هزینه های بالایی دارند، برای بخش خصوصی توجیه و جاذبه اقتصادی پیدا کنند.

او با یادآوری این نکته که بر مبنای اصلاح قانون در سال نود،  بخش نامه جدید بر تعیین صلاحیت فنی و مالی در آییننامه و قوانین اشاره دارد ، اظهار کرد: قانون این کار را بعهده سازمان نظام مهندسی معدن گذاشته است و سازمان بر مبنای جداول و امتیازاتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت بعنوان بخش نامه ابلاغ کرده است، وظیفه خود را انجام میدهد.

تولید مواد معدنی با حفظ محیط زیست

اسماعیلی بر لزوم تولید مواد معدنی با حفظ محیط زیست و تجمیع فعالیتهای معادن کوچک نزدیک بهم در یک نقطه تاکید کرد.

این مقام مسئول حفظ محیط زیست را یکی از اصول کار معادن دانست و در این باره عنوان کرد: از سازمان حفاظت محیط زیست میخواهیم در این زمینه راه کارهای خود را ارایه نماید تا سازمان نظام مهندسی معدن با هم یاری دولت دنبال اجرایی کردن این راه کارها و جذب بودجه لازم برود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: تولید ماده معدنی باید با حفظ محیط زیست همراه شود و بهترین راه حل ایجاد تفاهم میان سازمان محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان نظام مهندسی معدن برای ارایه راه کارهای عملی در این مسیر است.

لزوم تجمیع فعالیتهای معدنی معادن کوچک نزدیک بهم

وی یادآور شد: باید زمینه های لازم برای تجمیع فعالیتهای معدنی برای معادن کوچک نزدیک بهم در یک  نقطه فراهم گردد بعنوان مثال در کرمانشاه که قیر طبیعی و معادن کوچک نزدیک بهم وجود دارند، فرآوری توجیهی برای بهره بردار ندارد که اگر با در نظر گرفتن فاصله و متناسب با معدن های اطراف، محلی برای احداث کارخانه فرآوری در نظر گرفته شود، قطعا بهره برداران ماده اولیه را برای فرآوری آن جا واگذار خواهند نمود.

منبع: قطره

 

دانلود راهنمای مبحث ۱۳

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ فروردین ۹۶
1408 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0