لزوم تجدید نظر در ساختارهای نظام‌ مهندسی ‌ساختمان در کشور احمد خرم مطرح کرد:

لزوم تجدید نظر در ساختارهای نظام‌ مهندسی ‌ساختمان در کشور

سازمان نظام مهندسی ساختمان اگرچه در سال هفتاد وسه شروع بکار کرد ولی حداقل ده سال دیرتر این فعالیت شروع شد.بعبارت دیگر نظام مهندسی ساختمان یک الزام بود ولی الزامی که دیر شروع بکار کرد.

کد خبر: 960606001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۶ شهریور ۹۶ - ۶:۱۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی،سازمان نظام مهندسی ساختمان اگرچه در سال هفتاد وسه شروع بکار کرد ولی حداقل ده سال دیرتر این فعالیت شروع شد.بعبارت دیگر نظام مهندسی ساختمان یک الزام بود ولی الزامی که دیر شروع بکار کرد.لزوم تجدید نظر در ساختارهای نظام‌ مهندسی ‌ساختمان در کشور

لزوم تجدید نظر در ساختارهای نظام‌ مهندسی ‌ساختمان در کشور

لزوم تجدید نظر در ساختارهای نظام‌ مهندسی ‌ساختمان در کشور

لزوم تجدید نظر در ساختارهای نظام‌ مهندسی ‌ساختمان در کشور 

از طرف دیگر سازمان نظام مهندسی مشمول صنعت احداث نیست به این معنا که باید دربردارنده صنعت احداث باشد، یعنی ساختمان، زیربناها و راه و ترابری، سد و شبکه های زیر سد، تاسیسات زیربنایی آبی و برقی، نفت و … در حالیکه امروز تنها ساختمان و پزشکی و معدن نظام مهندسی دارند. کار سازمان نظام مهندسی یک کار حرفه ای است. در صنف ساختمان صدو نود و هشت انجمن و سندیکا وجود دارد در حالیکه سازمان نظام مهندسی تنها مشمول هفت رشته میشود.
لذا در حال حاضر  بعد از بیست و دو سال از فعالیت سازمان نظام مهندسی و پا گرفتن ساختار و تشکیلات آن، زمان تجدیدنظر است تا محدوده این سازمان گسترش پیدا کند. هم چنین شورای مرکزی مطالعاتی را آغاز و بررسی کند طی بیست سال اخیر چه تحولات و تغییراتی در امر نظارت، طراحی و احیا در کل دنیا روی داده است. در حال حاضر در کشور ما نظارت طبق مسائل فنی و اجرایی چهل سال پیش مطرح است، حتی قیمتها بصورت دستی است در حالیکه این سیستم شصت سال پیش منسوخ شده است. یا هم چنان در تهران با بیل ستونها را تخریب یا بتن در ستون میریزند و… از این رو باید در مقررات، معیارها و استانداردها تجدید نظر گردد.
همان طور که از نام سازمان نظام مهندسی پیداست ماهیت آن، ایجاد نظم و انضباط در امور مهندسی است که تا به حال عملکرد سازمان در این زمینه نیمه موفق بوده است. یکی از علل عدم موفقیت عدم ارتباط با بخش خصوصی، بخش عمومی و بخش دولتی است. بخش عمومی شامل شوراها، شهرداری، سندیکاها و شورای هماهنگی تشکلهای مهندسی است که سازمان نظام مهندسی ارتباطی با این بخش ندارد؛ این یعنی حرفه با صنف خود ارتباطی ندارد. وقتی سازمانی کانالیزه گردد و تنها با کانالهای محدودی ارتباط داشته باشد و از مشکلات صنف مربوط به خود اطلاعاتی نداشته باشد انحراف از مسیر اصلی اجتناب ناپذیر است.
با وجود این اشکالات ولی این سازمان بی انضباطی کامل را به حداقل رسانده است. هرچند مشکلاتی همچون مجری ذیصلاح هم چنان وجود دارد چراکه اگرچه در تهران بویژه در ساختمانهای واجد ارزش مالی و طراحی سنگین مجریان ذیصلاح بکار گرفته میشوند ولی در سایر مناطق نزدیک به ربع قرن است که این موضوع هم چنان بلاتکلیف است.

لزوم تجدید نظر در ساختارهای نظام‌ مهندسی ‌ساختمان در کشور

در حالیکه دنیا بسرعت در حال پیشرفت است و علم در ثانیه ارتقا می یابد، در کشور ما بیست ودو سال است که قانون مجری ذیصلاح اجرایی نمی گردد، هم چنین نتوانسته ایم طراحی‌ های نوین را اجرا کنیم و مهندسین ما نتوانسته اند دستاوردهای جدید دنیا را آموزش بینند و اجرا کنند.
تا زمانیکه سازمان‌ های نظام‌ مهندسی و شورای مرکزی از پتانسیل‌ های موجود در کشور استفاده نکرده و امور را به بخش خصوصی واقعی و تشکل‌ های مهندسی واگذار نکنند راه بجایی نخواهیم برد. سازمان نظام مهندسی در تمام امور مربوط به خود باید با دستگاههای دولتی و عمومی از یک طرف و سازمانهای خصوصی هم راه و هماهنگ گردد. منهای وزارت کشور، منهای وزارت راه، منهای شهرداری و شورای شهر و… نمیتوان کاری را پیش برد. از طرف دیگر در برنامه ریزیها و تصمیمات، صنف را مشارکت دهد.


امروز  در کشور حدود چهارصد هزار مهندس ساختمان در هفن رشته داریم که رها هستند؛ نه مهارت آموزی دارند، نه شغل. کل نیاز کشور ما با ارتقای بهره وری تنها پنجاه تا شصت هزار مهندس است! از این رو زندگی بسیاری از مهندسین به سختی میچرخد.
برای خروج از این وضعیت لازم است شمول ماموریتهای سازمان نظام مهندسی گسترش یابد. هم چنین حرکت سازمانهای نظام مهندسی باید مبتنی بر یک راهبرد باشد ولی نه راهبردی که با یک نشست در ماه و سال پیش برود. ضعف عمده ای که در کشور ما وجود دارد این است که سیاستگذاری میکنیم، راهبرد مشخص میکنیم، برنامه ریزی میکنیم ولی حلقه گم شده، عملیاتی کردن و سپردن آن برنامه به مجری است.
هم چنین یکی دیگر از مشکلات سازمانهای نظام مهندسی حجیم بودن آن هاست که حتما باید به سمت کوچک سازی پیش بروند.
از این رو الزامی است جهت ارزیابی عملکرد و تصمیمات نو و تصمیمگیری در مورد اصلاحات و ارائه یک نقشه راه همه ساله اجلاس هيئت عمومي سازمان نظام مهندسي ساختمان با برنامه ریزیهای دقیق برگزار گردد. آن چه در این اجلاس اهمیت دارد، استفاده از مطالعات تطبیقی و استفاده از تجربیات کشورهای مشابه در حوزه صنعت ساختمان سازی است.
*عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات نظام مهندسی برق اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ شهریور ۹۶
1213 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0