نقشه برداری هم علم است و هم هنر و مهندس نقشه بردار بعنوان بازوی هر پروژه مهندسی نقشه برداری هم علم است و هم هنر و مهندس نقشه بردار بعنوان بازوی هر پروژه مهندسی

نقشه برداری هم علم است و هم هنر و مهندس نقشه بردار بعنوان بازوی هر پروژه مهندسی

نقشه برداری هم علم است و هم هنر و مهندس نقشه بردار بعنوان بازوی هر پروژه مهندسی ، و به خصوص عمرانی است. یک مهندس نقشه بردار باید تمام مسایل را در نظر بگیرد تا در انتهای کار و تحویل پروژه ضرر نکند

کد خبر: 010614006 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۴ شهریور ۰۱ - ۹:۰۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نقشه برداری هم علم است و هم هنر و مهندس نقشه بردار بعنوان بازوی هر پروژه مهندسی ، و به خصوص عمرانی است. یک مهندس نقشه بردار باید تمام مسایل را در نظر بگیرد تا در انتهای کار و تحویل پروژه ضرر نکند

نقشه برداری هم علم است و هم هنر و مهندس نقشه بردار بعنوان بازوی هر پروژه مهندسی

نقشه برداری هم علم است و هم هنر و مهندس نقشه بردار بعنوان بازوی هر پروژه مهندسی
مهندسان نقشه بردار باید از علم روز غافل نگردند
نقشه برداری در دنیای امروز یک علم و هنر است
یزدانی عضو اصلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در مورد اهمیت نقشه برداری در نظام مهندسی بیان کرد: نقشه برداری هم علم است و هم هنر و مهندس نقشه بردار بعنوان بازوی هر پروژه مهندسی و به خصوص عمرانی است.
یک مهندس نقشه بردار باید تمام مسایل را در نظر بگیرد تا در انتهای کار و تحویل پروژه ضرر نکند.
یزدانی ادامه داد: نقشه برداری قدمت بسیار طولانی دارد مثل دوره یونان باستان، ایران باستان، و چین باستان و به نقل از مورخین، علم نقشه برداری قبل از علم نوشتن به وجود آمده است.
عضو اصلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی افزود: نقشه برداری یا علوم مرتبط با آن در واقع علم و روشهای تعیین موقعیت نقاط روی زمین، فاصله و زوایای بین آنها است.
بعبارت دیگر نقشه برداری روند تحلیل و ثبت اطلاعات کره زمین، حتی کمک به ترسیم نقشه برای کاربردهای متفاوت است.
یزدانی گفت: از جمله کاربردهای نقشه برداری می توان به زمینه های نظامی، دریایی، تعیین مرزها و تا مقیاس های کوچکتر نقشه های شهری، روستایی، ثبت املاک اشاره کرد.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری که مبحث نقشه برداری در حال گرداوری بود به کجا انجامید، گفت: بیست و دو مبحث در مورد ثبت ملی داریم که نقشه برداری یکی از این مباحث است. کلیات گرداوری شده اما هنوز به مرحله اجرایی نرسیده که امیدوار هستیم با توجه به ضرورت و اهمیت موضوع هرچه زودتر به سرانجام برسد.
وی در ادامه گفتگو در پاسخ به این پرسش که صلاحیتهای نقشه برداری در تمامی استانها اجرایی شده است گفت: اکثر استان‌های کشور از صلاحیت های نقشه برداری استفاده میکنند. در زمینه نظارت یکی، ۲ استان از جمله در تهران هنوز اجرایی نشده که آن هم قرار است اجرایی گردد.
عضو اصلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در ادامه گفتگو در پا سخ به پرسش خبرنگار ما در مورد اینکه چه توصیه ای به مهندسان نقشه بردار که به تازگی پروانه صلاحیت گرفته اند، بیان کرد: نخستین توصیه من به مهندسان نقشه بردار این است که از علم روز به هیچ عنوان غافل نشوند، چرا که تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت است و باید خودشان را به روز کنند و به دنبال مباحث جدید در این حوزه باشند. هم‌چنین با توجه به حساسیت موضوع حتما اطلاعات حقوقی خود را در زمینه ثبت و املاک بالا ببرند تا بتوانند ارایه خدمات بهتری به مردم داشته باشند.
عضو اصلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در خاتمه در مورد مهم‌ترین دغدغه مهندسان نقشه بردار نیز گفت: تعرفه نقشه برداری نسبت به فعالیتهای دیگر بسیار ناچیز است. لذا نخستین و مهم‌ترین دغدغه مهندسان نقشه بردار پایین بودن تعرفه است که جا دارد در این مورد، تلاشهایی صورت بگیرد تا مهندسان دغدغه ای نداشته باشند. با به کارگیری دانش و تخصص مهندسان نقشه بردار می توان در بهتر ساختن، که هدف اصلی نظام مهندسی است دست یافت.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ شهریور ۰۱
268 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0