مسئولیت مادام‌ العمر مهندسین چند می‌ ارزد تعرفه خدمات سازمان نظام مهندسی

مسئولیت مادام‌ العمر مهندسین چند می‌ ارزد؟

تعرفه خدمات سازمان نظام مهندسی، موضوع چالش برانگیزی است که همواره مورد بحث دست اندرکاران و فعالین صنعت ساختمان بوده است.

کد خبر: 960704013 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ مهر ۹۶ - ۷:۲۰ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، تعرفه خدمات سازمان نظام مهندسی، موضوع چالش برانگیزی است که همواره مورد بحث دست اندرکاران و فعالین صنعت ساختمان بوده است.مسئولیت مادام‌ العمر مهندسین چند می‌ ارزد

مسئولیت مادام‌ العمر مهندسین چند می‌ ارزد

مسئولیت مادام‌ العمر مهندسین چند می‌ ارزد

مسئولیت مادام‌ العمر مهندسین چند  می‌ ارزد؟

در یک طرف سازمان نظام مهندسی و جامعه مهندسین قرار دارند که نسبت به پایین بودن هزینه دریافتی خود از محل خدمات مهندسی ابراز نارضایتی می‌ کنند و از طرف دیگر مالکان و سازندگانی که هستند که هزینه ‌های سنگین نظام مهندسی را مانعی برای ورود به ساخت و ساز مسکن میدانند.
ولی سوال اینست که در این میان و در شرایط فعلی بازار مسکن و ساخت و ساز ، حق با چه کسی است؟
ارتباط مستقیم تعرفه با خدمات مهندسی واقعی
در این راستا مظاهریان، معاونت وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم ناچیز هزینه خدمات مهندسی در ایران، در مقایسه تعرفه این خدمات در ایران و کشورهای دیگر گفته است: در ایران، هزینه خدمات مهندسی در بخش ساختمان، حدود دو درصد از هزینه ‌های ساخت را مشمول میشود؛ این در حالیست که این رقم در کشورهای همسایه به هفت درصد و در اروپا به ده درصد میرسد.
مظاهریان در عین حال با اشاره بوجود دو نگاه بیرونی و درونی بخدمات مهندسی، تاکید کرده است: نگاه بیرونی که مهندسین را مورد خطاب قرار می‌ دهد اینست که چرا جامعه، خدمات مهندسی ساختمان را دست کم می ‌‌گیرد؟ از طرف دیگر مهندسین باید این را نگاه به درون حرفه داشته باشند که چه خدماتی ارایه می ‌دهند که جامعه به آن کم ارج می‌ نهد؟
درمجموع آن چه از اظهارات این مقام مسئول برمی آید، حاکی از آنست که او روی دیگر سکه را هم دیده و درواقع سطح کیفی خدمات مهندسی را مشخص کننده قیمت واقعی خدمات مهندسی ساختمان در کشور میداند و بر این باورست که کیفیت خدمات مهندسی رابطه مستقیمی با تعرفه خدمات مهندسی دارد.
انصراف مالکین و انبوه سازان
شاید در این جا بیان این موضوع لازم باشد که در شرایط فعلی رکود، کشور نیاز به ساخت مسکن دارد و از سوی دیگر به لحاظ بالا بودن حجم بافت‌ های فرسوده و نا کارآمد شهری، نوسازی و ساخت ‌و ساز در این بافت‎ ها هم بعنوان اولویت مهم دولت دوازدهم و راهی برای رونق مسکن اعلام گردیده است.
ولی این در حالیست که در حال حاضر هزینه‌ های بالای ساخت و ساز از جمله هزینه خدمات سازمان نظام مهندسی، به یک مانع بزرگ در مسیر ساخت و تولید مسکن تبدیل گردیده و بسیاری از سازندگان و انبوه سازان، به علت این هزینه ‌ها از سرمایه گذاری در ساخت و ساز منصرف میشوند.
علاوه بر این، بارها دیده شده مردم عادی هم که درصدد ساخت مسکن و یا نوسازی خانه های خود هستند، به محض مواجه شدن با هزینه های گزاف نظام مهندسی، بویژه در بافت‌ های فرسوده که به علت شرایط خاص خود نیازمند مواردی از جمله آزمایش مکانیک خاک، چهار ناظره بودن و… است، از ادامه ساخت و ساز انصراف میدهند.

مسئولیت مادام‌ العمر مهندسین چند می‌ ارزد


پا درمیانی برای کاهش هزینه ها
در چنین وضعیتی بسیاری از مالکین، به مدیران استان‌ ها و شهرستان‌ ها از جمله مسئولین شورای شهر مراجعه کرده و با اظهار نارضایتی و گلایه از تعرفه‌ های کمرشکن نظام مهندسی، گفته اند که قدرت پرداخت این هزینه ها را ندارند.
این مراجعات اغلب در شهرهایی رخ داده که تعرفه های نظام مهندسی در مقایسه با دیگر شهرها بیش تر افزایش یافته و یا مالکین در شهرهای کوچک ملزم به پرداخت هزینه هایی برابر با هزینه خدمات نظام مهندسی در کلانشهرها شده اند.
به این ترتیب به دنبال این مراجعات پی در پی شهروندان، تعدادی از اعضای شورای شهرها، خواستار تجدید نظر در این تعرفه‌ ها بمنظور کاهش یا تخفیف آن ها شده اند تا از این طریق ضمن ایجاد انگیزه برای تولید کنند گان جهت سرمایه گذاری در حوزه ساخت مسکن، مردم هم از پس پرداخت این هزینه ها برآیند.
آن ها با تاکید بر این که ترویج اصول معماری و شهرسازی، اجرای مقررات ملی ساختمان، افزایش بهره وری و ارتقاء کیفیت خدمات مهندسی، جزو مهم ترین اهداف سازمان نظام مهندسی است، ارتقاء خدمات ارائه شده از طرف این سازمان را از جمله عوامل موثر در گرانی مسکن هم قلم داد کرده و اظهار داشته اند: افزایش این تعرفه ها ضمن اثرگذاری بر افزایش قیمت تمام شده مسکن، تشدید بیش از گذشته رکود در ساخت و ساز را رقم میزند.

اعتراض به قیمت ناعادلانه تعرفه ها
ولی در طرف دیگر این شکایتها و نارضایتیها، جمعیت انبوهی از مهندسین قرار دارند که با انتقاد از اظهارات معترضان نسبت به افزایش هزینه خدمات مهندسی میگویند: اتفاقا تعرفه خدمات مهندسی در کشور کم است و هیچ تناسبی با قیمت ملک و ساخت و ساز ندارد.
آن ها با ابراز تاسف از این که تصمیم گیران و مدیران صنعت ساختمان همواره از توجه بدرخواست مهندسان مبنی بر ضرورت افزایش تعرفه های خدمات مهندسی طفره میروند و اینکار را مسبب گرانی قیمت مسکن میدانند، میگویند: این در حالیست که قیمت ملک و ساختمان، عمدتا متاثر از سایر پارامترهای موثر بر بخش مسکن از جمله وضعیت اقتصادی کشور، قیمت زمین و… است و سهم هزینه خدمات مهندسی در کل هزینه ساخت و ساز خیلی ناچیز است.
تعهد مادام‌ العمر مهندسین چند می ارزد؟
یکی دیگر از مسائلی که مهندسین به آن اشاره میکنند، تعهد مادام‌العمر مهندسین در قبال ارائه خدمات مهندسی، چه واقعی و چه غیرواقعی است. بطوری که بر اساس قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان، برای دوره تعهد مهندسین در قبال ارائه خدمات فنی مهندسی زمان مشخصی تعریف نشده است.
لذا علاوه بر این که این مورد از نقاط ضعف قانون، آیین ‌نامه و مقررات ملی ساختمان موجود است؛ هم چنین این موضوع را تایید میکند که تعرفه دریافت شده از سازندگان و مالکین، به ازای ارائه خدمات مهندسی ای که باید در قبال آن مسئولیت و تعهد مادام العمر داشته باشند، ارزش و بهای چندانی ندارد.
از اینرو با احتساب این شرایط که مهندسین باید به ازای دریافت حق الزحمه ناچیز و اندک باید بصورت نا محدود پاسخ گوی عملکرد خود باشند، پس تعرفه خدمات مهندسی باید واقعی و بصورت انحصاری در اختیار مهندسین باشد.
چون درنهایت اگر خدمات ارائه گردیده صوری باشد، قطعا خود مهندسین جریمه خواهند شد. از سویی هم اگر خدمات واقعی ارائه دهند، باز هم به علت این که مهندسین تعهد نا محدود دارند و در صورت هرگونه تخلف و حادثه، احتمال محکوم شدن آن ها از طرف مراجع قضایی وجود دارد، لذا باید تعرفه واقعی و متناسب با سطح خدمات خود را دریافت کنند. نه این که به بهانه رکود مسکن، سهم هزینه خدمات مهندسی را به حداقل برسانند تا درنهایت مهندسین بواسطه درآمدهای اندک، به فکر تامین هزینه های زندگی خود از طریق مشغله های دیگر روی بیاورند و مهندسی به شغل دوم یا سوم مهندسین تبدیل گردد.
درمجموع، هرچند نقش تعرفه ها در واقعی یا غیرواقعی بودن خدمات مهندسی بی تاثیر نیست، ولی به گفته صاحب نظران تا به حال علت عدم ارائه خدمات واقعی بصورت ریشه‌ای بررسی نشده است و باید بطور دقیق آسیب شناسی گردد که چه عواملی در بروز و ظهور خدمات غیرواقعی نقش دارند و در این بخش نقش هزینه های خدمات مهندسی چقدر پررنگ است.
منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی قزوین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ مهر ۹۶
1210 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0