تفاهم‌نامه مشترک ساماندهی و رتبه‌بندی مجریان تأسیسات مکانیکی ساختمان در زنجان تفاهم‌نامه مشترک ساماندهی و رتبه‌بندی مجریان تأسیسات مکانیکی ساختمان در زنجان

تفاهم‌نامه مشترک ساماندهی و رتبه‌بندی مجریان تأسیسات مکانیکی ساختمان در زنجان

تفاهم‌نامه مشترک ساماندهی و رتبه‌بندی مجریان تأسیسات مکانیکی ساختمان در زنجان ، با حضور معاون امور عمرانی استانداری، مدیر کل اداره راه و شهرسازی امضا شد

کد خبر: 000431005 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳۱ تیر ۰۰ - ۴:۱۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تفاهم‌نامه مشترک ساماندهی و رتبه‌بندی مجریان تأسیسات مکانیکی ساختمان در زنجان ، با حضور معاون امور عمرانی استانداری، مدیر کل اداره راه و شهرسازی امضا شد

تفاهم‌نامه مشترک ساماندهی و رتبه‌بندی مجریان تأسیسات مکانیکی ساختمان در زنجان

تفاهم‌نامه مشترک ساماندهی و رتبه‌بندی مجریان تأسیسات مکانیکی ساختمان در زنجان

تفاهم‌نامه مشترک ساماندهی و رتبه‌بندی مجریان تأسیسات مکانیکی ساختمان بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان، اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان و اتحادیه تاسیسات مکانیکی این استان امضا گردید.
با حضور معاون امور عمرانی استانداری، مدیر کل اداره راه و شهرسازی، شهردار زنجان، مدیر کل اداره آموزش فنی و حرفه ای و اعضای هیئت مدیره سازمان، تفاهم‌نامه مشترک ساماندهی و رتبه‌بندی مجریان تأسیسات مکانیکی ساختمان بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان، اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان زنجان و اتحادیه تاسیسات مکانیکی مرکز استان زنجان منعقد و مبادله گردید.
بمنظور اجرای صحیح مبحث چهاردهم (تاسیسات مکانیکی) و مبحث شانزدهم (تاسیسات بهداشتی) مقررات ملی ساختمان و ارتقای سطح کیفی سیستم‌ های مکانیکی ساختمان ‌ها ضروری است که کلیه مجریانی که در زمینه اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان ‌ها فعالیت می ‌کنند، ساماندهی، تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی گردند و با برگزاری دوره ‌های آموزشی جهت ارتقای سطح کیفی سیستم ‌های مکانیکی گام‌ هایی برداشته شود.
طبق این تفاهم‌نامه، همه مجریان تاسیسات مکانیکی که متقاضی فعالیت در زمینه تاسیسات مکانیکی ساختمان‌ها هستند، از طریق اطلاع‌رسانی‌هایی که از طرف اتحادیه تاسیسات مکانیکی انجام خواهد شد و با ارائه گواهی نامه مهارت از اداره‌کل فنی و حرفه‌ای، در سازمان نظام مهندسی ساختمان تشکیل پرونده خواهند داد و براساس شرایط و ضوابط تفاهم‌نامه، تعیین صلاحیت و کد مجری‌گری به آن‌ ها اختصاص داده خواهد شد و لیست مجریان تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی شده برحسب گروه ‌های ساختمانی در اختیار کارفرما قرار داده خواهد شد و کارفرمایان و سازندگان ساختمان ملزم به استفاده از مجریان تاسیسات مکانیکی دارای کد مجری‌گری خواهند شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان، در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه مشترک ساماندهی و رتبه‌بندی مجریان تأسیسات مکانیکی ساختمان و راه‌اندازی سامانه یک پارچه‌سازی سیستم نظام‌یار گفت: بدنبال تجربه موفق در بحث ساماندهی مجریان گاز در سال‌ های قبل که منجر به تعریف مسئولیت برای مجریان ذی‌صلاح، ارائه خدمات مطلوب ‌تر و کاهش تخلفات شد، بر آن شدیم تا این رویکرد را به سایر بخش ‌های مرتبط با صنعت ساختمان تعمیم دهیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با اشاره به این که سال گذشته نیز تفاهم‌نامه ساماندهی مجریان تاسیسات الکتریکی بین نظام مهندسی ساختمان استان زنجان، اداره کل فنی و حرفه‌ای استان زنجان و اتحادیه الکتریک‌فروشان و سیم‌کشان استان زنجان منعقد شد، ادامه داد: اجرای این تفاهم‌نامه از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع شد که در آن با ارائه آموزش از طریق فنی و حرفه‌ای و ارائه گواهی نامه و سطح‌بندی مجریان، مجری مربوطه به گروه ساختمانی مورد نظر معرفی می ‌گردد.
وی افزود: بر این اساس مجریان، ساماندهی، تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی می ‌شوند و فعالیت مجریان طبق صلاحیت تعیین شده انجام می ‌شود و بانک اطلاعلاتی مجریان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
وی، ارتقای توانمندی‌ها و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده توسط مجریان تاسیسات مکانیکی، ارتقای کیفیت سیستم‌های تاسیسات مکانیکی، فعالیت مجریان مطابق صلاحیت تعیین شده، جلوگیری از ادامه فعالیت مجریان فاقد صلاحیت و ناقض تعهدات، اختصاص کد مجری‌گری به فعالان در زمینه تاسیسات مکانیکی و امکان برگزاری دوره‌ های آموزشی برای ارتقای سطح کیفی سیستم‌ های مکانیکی را از مزایای این تفاهم‌نامه برشمرد.
در ادامه این آئین، محمدرضا انصاری نیز بیان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای بر اساس اسناد بالادستی و قانون کار تمهیداتی را برای ارتقای مهارت شاغلان بنگاه‌های اقتصادی درنظر گرفته است.
انصاری با اشاره به این که در سال گذشته تفاهم‌نامه در مورد ساماندهی مجریان تاسیسات الکتریکی منعقد گردیده است، افزود: امروز هم تفاهم‌نامه در مورد ساماندهی مجریان تاسیسات مکانیکی بین اداره‌کل فنی و حرفه‌ای، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان و اتحادیه مربوطه منعقد گردید که شاغلان و مجریان تاسیسات مکانیکی با توجه به الزامات قانونی تعیین شده فعالیت کنند.
وی با اشاره به این که در سیستم طبقه‌بندی مشاغل استانداردهایی طبق استاندارد بین‌المللی مشاغل ایسکو ۲۰۰۸ تعیین شده است، اظهار داشت: افراد برای کسب شایستگی‌های شغلی باید آموزش ‌هایی مرتبط با شغل خود دریافت کنند و سازمان فنی و حرفه‌ای دوره ‌های آموزشی را متناسب با دو بخش کارجویان و شاغلان در نظر گرفته است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، شاغلان صنایع و صنوف و جویندگان کار جزو گروه‌ های هدف این سازمان برای آموزش و ارتقای مهارت ‌های حرفه‌ای هستند، تصریح کرد: بر این اساس تفاهم‌نامه‌هایی را با دستگاه‌ های ذی‌ربط و گروه ‌های تخصصی نظام مهندسی ساختمان منعقد می ‌کنیم و این کار برای نخستین بار در زنجان انجام و بعنوان الگو به کشور ابلاغ شده است.
وی به ارائه کارت مهارت برای افرادی که در دوره‌ ها شرکت کرده و صاحب صلاحیت هستند، اشاره کرد و افزود: صاحبان حرف و گروه‌های شغلی با اجرای این کار ضمن رعایت مقررات ملی ساختمان می‌توانند از مزایای کارت مهارت استفاده کنند و از خدمات بیمه‌ای در سطح کشور بهره‌مند شوند. هم‌چنین این کارت و گواهی نامه ارزش ترجمه و استفاده در دیگر کشورها را دارد.
انصاری با اشاره به اینکه نیروی کار طبق مهارت سطح‌بندی می‌شوند، گفت: در فنی و حرفه‌ای اپلیکیشنی طراحی شده که فایل آن قابل استفاده برای همه مردم بوده و با استفاده از آن می ‌توانند به نیروی کار ماهر که به تایید مراجع بالادستی رسیده است، دست یابند و از سوابق آن ‌ها مطلع گردند و این کار از ضرر و زیان‌های احتمالی در پروژه ‌ها و خدمات جلوگیری می ‌کند.
راه‌اندازی سامانه ارتباط الکترونیکی شهرداری و نظام مهندسی زنجان
خبر دیگر این که سامانه ارتباط الکترونیکی شهرداری و سازمان نظام مهندسی به طور آزمایشی شروع به کار کرد.
فرآیند فعالیت این سامانه به این شکل است که اطلاعات دستور نقشه شامل نام مالک، پلاک ثبتی، آدرس، تعداد طبقات، متراژ، ضوابط و … از طریق شهرداری ارسال و مراحل تشکیل کد رهگیری و ارجاع به مهندسان طراح و ناظر و … شروع می‌ گردد.
امکان بارگذاری و امضای الکترونیکی نقشه ‌ها توسط مهندسان در این سامانه وجود دارد و بررسی و کنترل نقشه‌های ساختمانی از طریق سیستم نظام‌یار سازمان صورت می‌گیرد و تایید نهایی نقشه نیز به شکل الکترونیکی خواهد بود.
هم‌چنین ارسال اطلاعات مهندسان پروژه و فایل نقشه‌های تایید شده به شهرداری از طریق web service و بارگذاری آن در نرم افزار شهرداری امکان‌پذیر است.
در همین حال، تشکیل پرونده در شهرداری برای نقشه و مهندسان پروژه براساس اطلاعات ارسالی، صدور پروانه در شهرداری بطوری که اطلاعات پروانه برای مهندسان پروژه قابل رویت باشد، ارائه گزارشات مراحل مراحل الکترونیکی بطوری که امکان ارسال گزارشات برای هر مهندس میسر باشد و ارسال تمامی مکاتبات مربوط به پروژه از نظام مهندسی به شهرداری و بالعکس نیز در این فرآیند انجام خواهد شد.
به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان، شفاف سازی در راستای اهداف دولت الکترونیک، کوتاه کردن دست دلالان، ثبت همه مکاتبات در سیستم شهرداری و نظام مهندسی بدون امکان مفقودی، حذف مدارک کاغذی، تقویت بایگانی دیجیتالی و کم کم حذف بایگانی کاغذی، کاهش اعمال سلیقه شخصی در روند انجام کار، کاهش تخلفات اداری، ارسال به موقع گزارشات مراحل توسط ناظر بدون نیاز به حضور در شهرداری یا نظام مهندسی، کاهش مراجعات مهندسان و ارباب رجوع در شهرداری و نظام مهندسی از مزایای راه‌اندازی این سامانه است.
رونمایی از کتاب «طراحی و اجرای پله برقی» و «مهندس عماد و دوستان قدیمی»
خبر سوم این که در مراسمی با حضور مهرداد سلطانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان، بیات‌منش مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، یگانه شهردار زنجان، انصاری مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان و اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان، از دو کتاب که به همت سازمان نظام مهندسی به چاپ رسیده است، رونمایی گردید.
در این مراسم کتاب «طراحی و اجرای پله‌برقی» به تألیف کریم میرزاپور رونمایی گردید. این کتاب حاوی اطلاعات مفیدی در خصوص ضوابط طراحی و اجرای پله برقی است.
مجموعه داستان‌ های «مهندس عماد و دوستان قدیمی» نیز در این مراسم رونمایی گردید. این داستان‌ها در ارتباط با مقررات ملی ساختمان بوده و از فعالیت ‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برای ایجاد فرهنگ‌سازی در بین خانواده‌ها به شمار می ‌رود که عماد در این مجموعه در هر داستان یکی از مقررات ملی ساختمان و نمونه‌ای از نتایج رعایت نکردن استانداردهای ساختمان اداری یا مسکونی را به شکل نمایشی به بحث گذاشته است.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ تیر ۰۰
1084 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0