نشست مشترک رئیس و اعضای هیأت رئیسه سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی نشست مشترک رئیس و اعضای هیأت رئیسه سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی

نشست مشترک رئیس و اعضای هیأت رئیسه سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی

نشست مشترک رئیس و اعضای هیأت رئیسه سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی ، با رئیس کل دادگستری این استان تشکیل شد و بازنگری کمیسیون ماده صد مطالبه گردید

کد خبر: 990607006 تاریخ انتشار: جمعه ۷ شهریور ۹۹ - ۴:۵۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی،  نشست مشترک رئیس و اعضای هیأت رئیسه سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی ، با رئیس کل دادگستری این استان تشکیل شد و بازنگری کمیسیون ماده صد مطالبه گردید

نشست مشترک رئیس و اعضای هیأت رئیسه سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی

 نشست مشترک رئیس و اعضای هیأت رئیسه سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی

بازنگری کمیسیون ماده صد مطالبه نظام مهندسی است
در نشست مشترک رئیس و تعدادی از اعضای هیأت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی با رئیس کل دادگستری این استان، بازنگری کمیسیون ماده صد مطالبه گردید.
رئیس و تعدادی از اعضای هیأت رئیسه این سازمان با حجت الاسلام جعفری رئیس کل دادگستری خراسان شمالی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
علی اکبر رمضانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در این دیدار که پیرو فرمایشات ریاست قوه قضائیه با موضوع لزوم اصلاح ماده صد قانون شهرداریها و راه اندازی شعب تخصصی امور زمین در دادگستریها و استفاده از ظرفیت کارشناسان مرتبط در این شعب و به درخواست سازمان انجام شد، ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای این سازمان، تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در کنار شهرداری و دیگر سازمانهای متولی و نظارتی ساخت و ساز، در کنار وظایف و اختیارات متعدد خود نقش نظارت بر عملکرد مهندسان و معرفی ناظر را بر عهده دارد.
رمضانی ادامه داد: این سازمان سالیان سال مطالبه گر اصلاح کمیسیون ماده صد بوده و این کمیسیون نیاز به بازنگری دارد زیرا پاسخ‌گوی ساخت و ساز کنونی ما نیست و مشکلاتی را ایجاد کرده است.
رئیس سازمان استان عنوان داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان در کمیسیون ماده صد فقط بر اتفاقاتی که خلاف نقشه می افتد، نظاره گر است و ناظر هم با شهرداری مکاتبه می کند اما شهرداری از طریق کمیسیون مذکور فرایند پایان کار را ادامه میدهد.
وی با اشاره به این که جای نماینده نظام مهندسی در کمیسیون ماده صد خالی است، اظهار داشت: بین قوانین نظام‌ مهندسی، کمیسیون ماده صد و شهرداری تناقضهایی وجود دارد که باید این مشکل برطرف گردد و نماینده نظام مهندسی میتواند با حضور در کمیسیون و اظهار نظر کارشناسی خود نقش مؤثر داشته باشد.
وی در ادامه به موضوع کارشناسان ماده بیست و هفت در قانون نظام مهندسی اشاره کرد و افزود: ماده بیست و هفت صراحتا اعلام کرده که شهرداریها، ادارات و سایر ارگانها میتوانند از کارشناسان ماده بیست و هفت، بعنوان کارشناس رسمی استفاده کنند اما تاکنون به این مقوله بصورت جدی توجه ای نشده است، در صورتیکه کارشناسان ماده بیست و هفت به علت تجربه و تخصص در حوزه ساخت و ساز، بعنوان کارشناسان متخصص این رشته ها نقش مؤثری میتوانند داشته باشند.
رمضانی با عنوان این که در حال حاضر هجده کارشناس رسمی ماده بیست و هفت در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان عضو هستند، اظهار داشت: امیدوار هستیم با همت و نظر مساعد رئیس کل دادگستری استان این کارشناسان بعنوان کارشناسان رسمی به مراجع قضایی معرفی و از ظرفیت آنها استفاده گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در ادامه با اشاره به تخلفات حوزه ساخت و ساز در استان خراسان شمالی بیان کرد: در سال حدود صد تا صد و پنجاه پرونده تخلف در حوزه افزایش بنا، اختلاف بین ناظر و کارفرما و عدم تمدید قراردادها را داریم.
وی در خاتمه با اشاره به بیانات رئیس قوه قضاییه کشور در رابطه با راه اندازی شعب امور تخصصی زمین در دادگستریها، عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی استان این آمادگی را دارد تا برای تحقق این امر همکاری لازم را داشته باشد.
در همین حال، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی نیز در این دیدار با بیان این که نیازمند پی گیری، تقویت و توسعه فعالیت سازمان نظام مهندسی هستیم، تصریح کرد: برای ساماندهی و پالایش بعضی از مسائلی که بین سازمانهای متولی ساخت و ساز بعنوان اشکالات و ایرادات ممکن است وجود داشته باشد، همکاری لازم را انجام خواهیم داد.
حجت الاسلام جعفری با اشاره به تاکید ریاست قوه قضاییه هم روی این موضوع، گفت: در این زمینه نشست‌هایی برگزار شده و تاکید می‌کنیم که در واقع مکانیزمی ایجاد گردد تا بتوانیم از ظرفیت و توان نظام مهندسی کشور به خوبی استفاده کنیم.
جعفری گفت: سازمان نظام مهندسی میتواند اثربخشی و کارآمدی لازم را در کشور ایجاد و بمعنای واقعی کلمه موفق شود که لازمه این امر رفع موانع و مشکلات موجود در این حوزه است.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به سبک زندگی ایرانی اسلامی در سفر به این استان در سال نود و یک، افزود: رهبر معظم انقلاب در سال نود و یک، در سفر به استان شمالی به سبک زندگی اسلامی ایرانی تاکید کردند و فرمودند معماری و ساخت و سازهای ما باید به سمت سبک ایرانی و اسلامی پیش برود.
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: انتظار ما از سازمان نظام مهندسی بیشتر از آن چیزی است که هم اکنون وجود دارد و باید فرمایش رهبر انقلاب را در این استان اجابت کنند.
وی افزود: نظارت بر ساخت و سازها باید افزایش یابد و اگر این سازمان به موقع عمل نکرده باید تلاش کند تا جایگاه قانونی نظام مهندسی را جا بیندازد.
جعفری ادامه داد: جایگاه و نقش نظارتی نظام مهندسی برای کمیسیون‌ ها خیلی دیده نمی‌ شود که باید این جایگاه ارتقا یابد.
جعفری تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی می تواند مراتب تخلفات را به ما گزارش دهد و ما پی‌گیری کنیم و دادستان هم میتواند بعنوان مدعی العموم وارد این قضیه شود و در این کار به شما کمک و مشکلات را برطرف کند.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ شهریور ۹۹
441 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0